کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا شخصیت‌های برجسته استان را معرفی می‌کند؛

بخش هشتم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ یونس آبسالان پدر تئاتر استان

25 ارديبهشت 1402 ساعت 19:36

در کهگیلویه و بویراحمد نیروهای انسانیِ شاخص و برجسته‌ای وجود دارند که در این پایگاه خبری به تناوب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.


کهگیلویه و بویراحمد هر چند از نظر بسیاری از شاخص‌های توسعه در رده استان‌های توسعه‌نیافته و کم‌برخوردار کشور قرار دارد، اما از نظر نیروی انسانی، توسعه‌یافته به نظر می‌رسد.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد با وجود این‌که از نظر توسعه‌یافتگی در شرایط مطلوبی قرار ندارد، اما از سرمایه‌های انسانی بسیاری برخوردار است که اغلب خارج از استان زندگی می‌کنند. این افراد در حوزه‌های اقتصادی، علمی، پزشکی، فرهنگی و هنری هر کدام افتخارات بزرگی کسب کرده‌اند.
کبنانیوز نیز بر اساس رسالت خبری خود، به تناوب به معرفی این سرمایه‌ها می‌پردازد. گفتنی است درج خبر در مورد شخصیت‌های مهم کهگیلویه و بویراحمد، تماماً بدون اجازه آن‌ها و صرفاً جهت معرفی‌شان به افکار عمومی صورت گرفته است.
یونس آبسالان، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه از مفاخر کهگیلویه و بویراحمدی در حوزه هنر تئاتر است.
این هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی در اواخر دهه هفتاد با رتبه دو کنکور در رشته کارگردانی در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران پذیرفته می‌شود و در سال 1382 موفق به کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس تهران می‌شود.
آبسالان، قائم مقامی امور جشنواره‌های تئاتر کشور، عضویت در شورای تئاتر دانشگاهی، معاونت هنری ارشاد کهگیلویه و بویراحمد، عضویت در شورای صدور پروانه‌های موسسه‌های فرهنگی و هنری استان تهران، نایب رئیس انجمن نمایش شهر یاسوج، رئیس انجمن نمایش شهر یاسوج، رئیس شورای نظارت بر آثار نمایشی استان کهگیلویه و بویر احمد، استقرار در دبیرخانه ی جشنواره تئاتر مرکز هنرهای نمایشی، عضویت در شورای طرح و برنامه صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد و مدیریت سالن تئاتر سنگلج تهران را نیز در کارنامه خود دارد.
دریافت جایزه بهترین کارگردانی و طراحی صحنه از جشنواره فجر، دریافت جایزه اول بازیگری و اول نمایشنامه‌نویسی از جشنواره فجر، دریافت لوح تقدیر از جشنواره فجر، دریافت جایزه اول نمایشنامه‌نویسی از جشنواره استانی یزد و منطقه‌ای تبریز، دریافت جایزه نمایش برگزیده همایش دانشجوی مشهد، دریافت جایزه نمایش برگزیده جشنواره آیینی سنتی، دریافت جایزه اول نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی از جشنواره عشایر و ... بخشی از جوایز آبسالان در طول سال‌های گذشته است.
آبسالان علاوه بر طراحی و کارگردانی نمایش، در حوزه نگارش و تحقیق و پژوهش نیز فعالیت داشته و آثاری همچون «بررسی جنبه‌های نمایش موسیقی آیینی و نمایش‌وارهای آِیینی مردم کهگیلویه بویر احمد و ممسنی» و «جایگاه عباس جوانمرد و گروه هنر ملی در تئاتر معاصر ایران» را تاکنون در این زمینه از او منتشر شده است.
گفتنی است با وجود مقام بالای آبسالان در حوزه تئاتر، نباید افرادی همچون پریوش نظریه و جمشید جهان‌زاده را نیز نادیده گرفت که از هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدیِ مطرح در سطح کشور هستند.

بیشتر بخوانید:

بخش اول) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ محمدرضا سیاه‌پور کیست؟

بخش دوم) ملک‌حسینی؛ شرف کهگیلویه و بویراحمد

بخش سوم) فرزند کهگیلویه و بویراحمد در قامت وزیر بهداشت

 
بخش چهارم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ سید مرتضی تقوی فرزند خلف آمیراحمد
 
بخش پنجم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ مردی از دنا که در سپهر پزشکی جهان می‌درخشد
 
بخش ششم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ بهرام تاجگردون الگوی سیاست‌ورزی
 
بخش هفتم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ خسرو باقری شخصیت توسعه‌گرا و کارآفرین برتر


کد مطلب: 462362

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/462362/بخش-هشتم-شخصیت-های-استان-کهگیلویه-بویراحمد-یونس-آبسالان-پدر-تئاتر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1