تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۶۱۵۹۴
چالش‌های مدیریت پسماند زباله در کهگیلویه و بویراحمد؛

نبود کارخانه بازیافت و دفن غیر اصولی رباله در کهگیلویه و بویراحمد / حالت زمین خوب نیست / ۲۳۷ اخطار زیست محیطی صادر شد / تشکیل 10 پرونده در دادگاه ( + فیلم )

۰
نبود کارخانه بازیافت و دفن غیر اصولی رباله در کهگیلویه و بویراحمد / حالت زمین خوب نیست / ۲۳۷ اخطار زیست محیطی صادر شد / تشکیل 10 پرونده در دادگاه ( + فیلم )
کبنا ؛بالا بودن سرانه تولید زباله، نبود کارخانه پسماند در حال فعالیت، اصولی نبودن دفن زباله در برخی سایت‌ها و حصار نشدن تقریباً تمام جایگاه‌های جمع‌آوری از چالش‌های مدیریت پسماند در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
به گزارش کبنا از دوم تا هفتم اردیبهشت با عنوان هفته زمین پاک نامگذاری شده و امسال شعار «سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز» محور برنامه‌های این هفته قرار گرفته که این امر فرصتی برای پرداختن به چالش‌های مدیریت پسماند و کاهش اثرات زیست محیطی آن در اقصی نقاط کشور است.
آن طور که کارشناسان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند انباشت زباله‌های روباز می‌تواند با تبدیل به محل تجمع انواع حیوانات وحشی و اهلی ناقل بیماری، بوی نامطبوع سلامت و رفاه شهروندان را به مخاطره بیندازد به همین علت توجه به مدیریت پسماند، جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله‌ها نیازمند تلاش بیشتر مسئولان در این استان است.
این صاحب‌نظران تأکید می‌کنند: نیاز است تا در کنار پوشش روزانه و لایه به لایه زباله‌ها، نسبت به جمع‌آوری شیرابه حاصل از انباشت آنان در این محل برای پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و حصارکشی جایگاه‌ها اقدام شود.
آنان می‌گویند که شیرابه انباشت هزاران تن زباله علاوه بر آلودگی منابع آبی در پایین دست محل دفن زباله‌ها تهدیدی برای رویشگاه‌های جنگلی است.
سرپرست معاون نظارت و پایش محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالاتر بودن میزان سرانه تولید زباله استان نسبت به استاندارد‌های زیست محیطی، نبودن کارخانه بازیافت زباله فعال و غیراصولی بودن دفن از مشکلات مدیریت پسماند در استان است.
رحمت الله جهانشاهی تأکید کرد: در حالی که سرانه تولید زباله ۶۰۰ گرم است اما این شاخص در کهگیلویه و بویراحمد یک کیلو و ۲۰۰ گرم و در مرکز استان ۲ کیلوگرم است.
چالش‌ های مدیریت پسماند زباله در کهگیلویه و بویراحمد
وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی کارخانه پسماند زباله بهترین راه کاهش تهدید‌های زیست محیطی زباله هاست عنوان کرد: تنها کارخانه مدیریت پسماند استان که در منطقه دشتروم از توابع شهرستان بویراحمد احداث شده به علت نداشتن برخی زیرساخت‌ها غیر فعال است.
کارشناسان کاهش زباله موادی مانند پوست میوه را به عنوان کود ارگانیک استفاده می‌کنند به این صورت که یک گودال در باغچه خانه‌های خود درست کنند و پوست‌های میوه را درآن دفن کرده تا ضمن کاهش میزان زباله به مرور زمان خاک را غنی کند.
به گفته کارشناسان شهروندان همچنین می‌توانند پوست‌های میوه را در گلدان دفن و به عنوان کود برای گل‌های خود در خانه استفاده کنند.
این صاحب‌نظران گرفتن آب غذا‌های چرب را راهکار دیگری برای مدیریت پسماند می‌دانند.
اگرچه دلسوزان محیط زیست تلاش‌های زیادی برای کاهش اثرات پسماند زباله بر طبیعت این بخش از زاگرس انجام می‌دهند اما هنوز اثرات این معضل بر محیط زیست همچنان جدی است.
جهانشاهی افزود: ۲۶۶ بازدید از سایت‌های زباله استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۱ انجام شد که به علت رعایت نکردن استاندارد‌ها ۲۳۷ اخطار زیست محیطی در این خصوص صادر شده است.
سرپرست معاون نظارت و پایش محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: به تازگی پرونده ۱۰ جایگاه زباله در مناطق شهری و روستایی استان به مراجع قضایی معرفی شده است.
جهانشاهی افزود: پرونده جایگاه‌های ۹ روستای شهرستان دنا از جمله کریک، توتنده، پاتاوه و لما و همچنین شهر مارگون به مراجع قضایی معرفی شده است.
وی بیان کرد: این جایگاه‌های دفن زباله به دلایل مختلفی از جمله دفن غیراصولی و نداشتن حصار براساس رای کارشناسی در مراجع قضایی مشمول جریمه‌های مالی یا پاکسازی جایگاه‌ها خواهند شد.
سرپرست معاون نظارت و پایش محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه دفن غیراصولی زباله باعث آلودگی منابع آب سفره‌های زیرزمینی و جنگل‌ها می‌شود بر ساماندهی جایگاه‌های دفن زباله مذکور تأکید کرد.
به گفته جهانشاهی انجام نشدن حصار از دیگر مشکلات جایگاه‌های دفن زباله استان است که حتی در شهر‌های بزرگ استان نیز چنین معضلی وجود دارد.
          
وی با یادآوری اینکه حصار نبودن جایگاه‌های دفن زباله منجر به پراکنده شدن آن از سوی حیواناتی مانند سگ و گربه یا وزش باد می‌شود اضافه کرد: انجام حصار جایگاه‌های دفن زباله استان ضرورت دارد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به چالش‌های زباله در استان گفت: شرایط زیست محیطی زمین خوب نیست و لازم است همه ما به ویژه در زمینه کاهش تولید زباله تلاش کنند.
اسلام جاودان خرد تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر عدم مدیریت صحیح پسماند و تولید پلاستیک که سمی برای زمین و زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود باعث شده حال زمین خوب نباشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شماری از انسان‌ها با ناسپاسی زمین را زباله‌دان فرض کرده و با ناآگاهی محیط زیست خود را آلوده می‌کنند.

جاودان خرد با یادآوری وظایف دستگاه‌های متولی در مدیریت پسماند ابراز کرد: براساس قانون مدیریت پسماند شهرداری‌ها در حوزه شهری، فرمانداران در شهرستان، بخشداران و اداره راهداری حمل و نقل جاده‌ای در بخش راه‌ها و حد فاصل شهر‌ها و روستا‌ها، دهیاری‌ها در روستا‌ها، با مدیریت وزارت کشور متولیان اصلی مدیریت پسماند هستند.
وی گفت: محیط ریست بعنوان یک دستگاه حاکمیتی با اهرم نطارت وظیفه مدیریت پسماند را برعهده دارد. ‌امیدواریم شاهد روزی باشیم که زباله‌ای در زمین دیده نشود.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: کارشناس آموزش اداره حفاظت محیط زیست گچساران با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی و آموزش از عناصر اصلی مدیریت پسماند است گفت: دانش‌آموزان و رسانه‌های ارتباط جمعی به عنوان سفیران فرهنگ‌سازی می‌توانند برای مدیریت پسماند نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.
داود حبیبی تأکید کرد: با اقدام‌هایی مانند مدیریت پسماند شهری شامل تفکیک زباله از مبداء و کاهش تولید و دفع مناسب آن، کاهش استفاده از ظروف و کیسه‌های پلاستیکی و انتخاب جایگزین مناسب برای آنان می‌توان زمین را به جای بهتری برای زیست تبدیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1