تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۶۰۲۹۳
یادداشت ارسالی:

نوشتار جوان بویراحمدی از ژوهانسبورگ؛ می‌شد آیا که منم یک هلدینگی بودم!؟

۴۴
۲
نوشتار جوان بویراحمدی از ژوهانسبورگ؛ می‌شد آیا که منم یک هلدینگی بودم!؟
کبنا ؛چندان اهل نوشتم نیستم، یعنی اهل این نوع نوشتن رسمی و رسانه‌ای نبوده‌ام و در عالم ادبیات و نوشتار صرفاً به نوشتن نثر‌ها و یا ابیات و یا خاطره‌ای از خاطرات خود در دفترچه‌ها و پیج‌های شخصی خود در فضای دیجیتال و فضای انگاری هستم. اما اینجا لازم شد چند جمله‌ای بنویسم و مخاطبم رسانه‌ها و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
مدتی است که به جهت تحصیل و همچنین اگر فرصتی دست دهد به جهت مهاجرت و اقامت در کشوری دیگر برای اشتغال و زندگی به ژوهانسبورگ (پایتخت افریقای جنوبی) رفته‌ام و توانستم از یکی از بهترین دانشگاه‌ها پذیرش بگیرم و مشغول به تحصیل و همزمان به کار در حوزه‌های صنعت تجهیزات پزشکی و درمانی و داروئی مشغول به کار شوم.
به مناسب ایام باستانی و دلنشین نوروز و استفاده از این فرصت و برای تازه کردن دیدار با خانواده و دوستان و‌ فامیل و آشنایان، همزمان با تعطیلات عید، چند روزی به ایران آمده‌ام. در این دید و بازدید‌های نوروزی، برخی از میزبانان و جمع مهمانان مرتباً از گزارش هلدینگی سایت خبری کبنا نیوز صحبت می‌کنند و برای همدیگر آن را دست به دست می‌کنند.
از آنجایی که بیکاری معضلی گریبانگیر همه این خانواده و فرزندان آنهاست و خود نیز به همین جهت برای پذیرش و تحصیل در خارج و تدارک آینده شغلی که در اینجا از آن ناامید شده بودم، این گزارش جالب بود و این شب‌ها در هر خانه‌ای مهمان بودم، مفصل از آن صحبت می‌شود و گویی آجیل این ایام خانواده‌ها در استان، همین گزارش هلدینگی و سوءاستفاده‌هایی که برخی از چهره‌ها برای کسب و کار و رونق‌فامیل خود از آن داشته‌اند سخن می‌گفتند.
این قصه عجیب و دلگیری است. هم برای آنانکه به دنبال نون و نوایی برای گرفتن مسئولیت در این شرکت‌ها و کارخانه هستند و هم برای آنانی که به دنبال اشتغال در آن‌ها هستند و هم برای آن چهره‌های سیاسی و اداری که مسئولان ارشد این هلدینگ‌ها شده‌اند و برای بقیه کار چاق می‌کنند.
یادم به خودم افتاد که دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را که در بهترین و تاپ‌ترین دانشگاه‌های کشور تمام کرده بودم و برای اشتغال و سامان دادن زندگی‌ام، برای کار به هر دری میزدم و حتی مدتی از بیکاری مشغول مطالعه برای آزمون دکترا شدم و بعد از قبول شدن و حدود یک سال و نیم تحصیل در دوره دکترا، همزمان نیز همچنان به دنبال شغل می‌گشتم و نتیجه‌ای در برنداشت. همه می‌دانیم که رشته‌های فنی و حوزه‌های مرتبط با آن، در ایران وضعیت اشتغال بدتری به نسبت برخی دیگر از رشته‌ها دارند.
به خاطر دارم که همزمان با تحصیل، برای اشتغال به هر دری میزدم و به برخی از شرکت‌های و کارخانه‌های دولتی مرتبط به رشته تحصیلی مراجعاتی داشتم، ولی به دلیل نداشتن دوست‌ فامیل و آشنا و کس و کار در این شرکت‌ها و کارخانه‌ها؛ هیچ نتیجه‌ای در برنداشت و با خودم می‌گفتم چرا این افراد مسئول و سراندرکار، حداقل درصد کمی از کار خود و اسخدام نیرو و... را برای خدا و رضایت خدا نمی‌گذارند و همه مسائل و امور را صرفاً برای آشنا و دوست و قوم و خویش خود می‌گذارند؟
حین تحصیل، با توجه به اقداماتی که قبل از قبولی در دکترا انجام داده بودم، چاره کار را در این دیدم که هر جوری شده است از یکی از دانشگاه‌های خارج و با نگاه به موقعیت ماندگاری و گرفتن تابعیت و اشتغال، پذیرش بگیرم و بروم. خدا روشکر در حین تحصیل دکترا، موفق شدم و درس دکترا را نیمه کاره ر‌ها کردم و برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا راهی ژوهانسبورگ شدم.
شاید اگر من هم آشنا و یا‌ فامیلی داشتم در یک شرکت و هلدینگی (مرتبط و یا نامرتبط) مشغول به کار می‌شدم و تشکیل خانواده می‌دادم و الی آخر. و می‌ماندم و خیلی از فرصت‌های فعلی‌ام را از دست می‌دادم. خداروشکر که ما آشنایی نداشتیم که در حق ما پارتی بازی کند و حق برخی‌ها را بخورد و ما را استخدام کند تا ناچار به مهاجرت شدم و حال حاضر با‌امید بیشتری به دنیای جدیدی وارد شده‌ام و آینده شغلی و تحصیلی درخشان‌تری را پیش روی خود می‌بینم که اگر دچار این هلدینگ‌ها می‌شدم شاید چنین نمی‌شد.
البته با توجه به شنیده‌های این چند شب همنشینی‌های خانوادگی و‌ فامیلی و بحث‌ها و اطلاعاتی که در این خصوص گفته می‌شد، متوجه شده‌ام که این شرکت‌ها محل بریز و بپاش و حقوق‌ها و مزایا و پاداش‌های آنچنانی و چند صد میلیونی هستند که حتی بهترین مشاغل رسمی مثل قضات و پزشکان و اساتید دانشگاه هم حسرت آن را می‌خورند که جای تعجب بسیار است. این وضعیت را با شرایط کارخانه‌ها و شرکت‌ها و هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی در افریقای جنوبی که مقایسه می‌کنم خیلی متفاوت است.
آنچه را که اشتباه می‌بینم هم کار آنانکه به پارتی و‌فامیل بازی و طایفه گرایی روی آورده و با گرفتن مسئولیت به سوءاستفاده از قدرت و جایگاه خود برای نزدیکان حداکثر بهره‌ها را می‌برند اشتباه است و هم کار آنانکه به جای کار و تلاش و پیدا کردن چاره دیگر برای کسب و کار و درآمد زیاد، تمام هم و غم خود را بر رفتن به این شرکت‌های می‌دانند اشتباه است. ‌امیدوارم این رویه درست شده و اوضاع بسامان شود.
توضیح:
این نوشته توسط یکی از دانشجویان شهرستان بویراحمد نگاشته شده که هم اکنون در یکی از رشته‌های فنی مرتبط با حوزه‌های صنایع الکترونیک پزشکی در دانشگاه ژوهانسبورگ مشغول به تحصیل می‌باشد که خواهر‌ایشان که کارمند یکی از دستگاه‌های اداری استان است به این پایگاه ارسال کردند. ارسال این نوشته بهانه‌ای شد که جلسه دیداری با‌ایشان در دفتر پایگاه خبری کبنا نیوز تدارک دیده شود. جلسه گفتگوی حدود یک ساعت و نیم که بسیار جذاب و شیرین بود و از هر دری صحبت‌های بسیاری گفته شد؛ خصوصاً در باب همین بحث شرکت‌ها و کارخانجات دولتی و مقایسه آن‌ها با حوزه صنعت و پزشکی در دنیا که اگر‌ایشان اجازه دادند، به صورت اجمالی، بزودی مختصری از گفتگو را در اختیار مخاطبان محترم کبنا نیوز قرار خواهیم داد.
ایشان تمایل چندانی به گفتگو و خصوصاً مطرح شدن مشخصات خود نداشته‌اند و به همین جهت و رعایت‌امانت، از ذکر مشخصات شخصی وی امتناع می‌کنیم.

مخاطبان محترم منتظر شماره‌های بعدی پرونده ویژه برای فردا (اپیدمی هلدینگ گرایی در کهگیلویه و بویراحمد) باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر ایروان مسعودی اصل
به امید موفقیت های بیشتر
درود بر آ...، ا...، د....و...
Iran, Islamic Republic of
بعضی با هدایت خواه بودند
دوباره روشنفکری شدند
الان هم با غریب پور هستند
دنیا برای چنین شخصیتهای خوب است
کارمند تامین اجتماعی
Iran, Islamic Republic of
تامین اجتماعی یاسوج را ا/نابود کرد
هر چه آورد آز فامیل و قوم و قبیله ی خودش است
بیایید ببینید

کاش بچه های استان ما به هیچ جا نرسند...‌‌
Iran, Islamic Republic of
آخ سی دایی ام س ن
ندای وحدت
Iran, Islamic Republic of
آخ سی و این‌ابتذال جدیدش
هدفش فقط تخریب این افراد بود
Iran, Islamic Republic of
لطفا
ایروان مسعودی وغریبپور وبقیه هلیدینگ نشینها پاسخ دهند
Iran, Islamic Republic of
خیلی داری میسوزی....داغ ایروان مسعودی اصل و غریب پور سکته کشت می‌کنه.....برادر تو هم عرضه هیچی نداری.فقط می‌تونه مدیر و معاون مدرسه بزاره.....😂
شهروند
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه که استان ما توی این هلدینگ ها جایگاه و نیرو خاص و انچنانی نداره ولی یه عده چشم دیدن همون عده رو ندارن کلا ما شعارمون خیلی واضح و روشنه (دیگی که واسه من نجوشه سر سگ توش بجوشه)
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
لطفا گفتگو را انتشار دهید
حتما جالب خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
دروغه هدف شما فقط تخریب یک فرد خاص هست!!
Iran, Islamic Republic of
کبنا جان خسته نشدی چقدر تخریب شما دارید نام استان را خراب میکنید شما ما باید به بچه های خارج از استان که پست مقام دارند افتخار کنیم نه اینکه اونها را تخریب کنیم
Iran, Islamic Republic of
به چه چیز آقای غریب پور افتخار کنیم شما بفرمایید چرا ایمیدرو در استان ما کار شاخصی انجام نداد
Iran, Islamic Republic of
کبنا چرا مطالبی که من می‌فرستم را حذف میکنید
United States
&تمام هلدینگ ها من & نوروز کمایی
نونی هم که میخوری حرومه لجن
Iran, Islamic Republic of
تا دلت بخواد آدم باسواد داریم تو استان
اگه باسواد بود آزمونهای استخدامی قبول میشد
مهندس
Iran, Islamic Republic of
برخی رشته ها توی آزمون های استخدامی به ندرت میخواهند.
مثلا رشته آموزش ابتدایی و علوم تربیتی تا دلت بخواد هر سال هزاران نفر آموزش و پرورش نیرو می گیره
اما یک رشته خوب مثل مهندسی مکانیک به ندرت توی آزمون های استخدامی اعلام نیاز میشه.

رشته های مهندسی در ایران اشتغالی ندارند و وضعیت بسیار بدی دارند
تحصیلکرده
Iran, Islamic Republic of
درد ماها را برادر عزیزم غریب پور میداند / وای بر این روزگار
بخت عسکر کلو.
Iran, Islamic Republic of
خدا پشت و پناهت، با امید و تلاش ادامه بده، برو آفریقا پشت سرتو نگاه نکن، دلت واسه هیچی تنگ نشه، اینجا همینی ک هست، گرونی، رانت و..... کاش میگفتی چطوری رفتی!! دیروز رفتم یخچال خونگی قیمت کردم مدل ایرانی یخچال و فریزر 45 میلیون، حقوق کارمند نهایت 10 تومن دیگه خودت تفسیر کن. خوش باش با زرافه ها و فیل ها....
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
تو اگه عرضه داشتی تو آزمون استخدامی قبول میشدی
یا یه کسب و کاری راه مینداختی
هر چند که می‌دانم این متن داستان سازی است.
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دکتر ایروان مسعودی اصل زنده باد بادلانی مهد تمدن فرهنگ شماهایی که دارید مسعودی به قول خودتون تخریب می‌کنید این تخریب ها به هیچ جایی نخواهد رسید ...
دانا
Iran, Islamic Republic of
مهد تمدن. ......ام ام ام
خداخودت داوری کن
Iran, Islamic Republic of
/ افشین حتما هم درآزمون استخدامی شرکت سیمان یاسوج وبستگان ایروان‌مسعودی که در همه‌جا جذب شده اند حتما شرکت کردند وقبول شدند؟!!! که این بنده خدا شرکت نماید؟!
یا هلیدنگیها ویا هلدینگ نشینها خبرش نکردند؟؟؟؟
United States
کمایی حرصش از اینه که سهمی گیر خودش نیومده
ابروی استان رو نبر
محمدرضا
United States
برادر محترم حرف شما مبنی بر اشنا بازی در بخش زیادی از استخدام ها درست....اما اگر اشتغال هدف شما بود و نخبه بودین چرا یک مرتبه ازمون ندادین؟؟؟ و اگر ازمون دادین چرا قبول نشدین؟؟

بالای ۱۰۰نفر رفیق دارم که فقیر و بی پاناهن..هیچ کسی رو ندارن...اما با ازمون همه شاغل شدن.
ارمین
United States
دانشگاه تاپ اسم داره

در ضمن خیلیا شریف خوندن تهران خوندن اما سواد ندارن.......این حرف من نیست..حرف خیلیاست....طرف دانشگاه ازاد نجف اباد خونده در فلان رشته فنی کل دانشجویان شریف و تهران رو حریفه.
United States
از کسانی مث وکیلی، غریبپور و مسعودی که با کمترین سواد و مدرک های کاملا غیر مرتبط در بهترین جاها مشغول شدن انتظار نداشته باشید شایسته سالاری براشون مهم باشه.

البته این به این معنی نیست که نویسنده حتما چون ادعا کرده فلان دانشگاه درس خونده و دانشجوی دکترا بوده شایسته هست.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه زبان تعریف و تمجید و تملق که بچرخد برای انتصاب کافی است
عمل مهم نیست
پرستار
Iran, Islamic Republic of
یعنی تو غریب پور و مسعودی اصل را بی سواد میدونی؟ شما فقط اسمشون را شنیدی برادر من حتما نمیشناسی عزیزم.
ارمین
United States
یه روز یکی از رفیقام میگفت چرا قوانین مصوب ما خیلیش مسخره هستند و قابلیت اجرا ندارند یا اصلا هدف قانون یه چیز دیگه‌ست اما نتیجش یه چیز دیگه!!!!!!!!


گفتم فرض کن کسی مث دکتر مسعودی یا زاکانی با کمترین سواد و کمترین قدرت تحلیلی زمانی سکان دار مرکز پژوهش ها بودند یکی معاون و یکی رئییس

رفیقم گفت: بسیار قانع کننده بود.


یه چیزی یاد گرفتیم از بس عقب‌مانده ایم و تعصبات کورکورانه و جاهلانه داریم سریع میگیم فلانی هم استانیمونه!!!!!!!! جمع کنید این افکار احمقانه و جاهلانه رو!!!!!کشورو نابود کردن این جماعت نااگاه


بسیاری از اینا اگر شایسته سالاری حکمفرما بود به درد بخشداری یه بخش کوچک مث سپیدار هم نمیخوردند.
داور
United States
۱۰۰۰نفر در همین چند سال از استان رفتن اروپا و خارج جهت تحصیل پزشکی و تحصیلات تکمیلی
به قول رفیقمون یه ازمون میدادی ببینی قبول میشی یا نه؟ بعد میرفتی!

اینهمه ادم فقیر هر روز با ازمون میرن شاغل میشن شما هم یکیش.


کدام یک از افرادی مث مسعودی، غریب پور، وکیلی، تقوی با ازمون شاغل شدن!!!؟؟؟؟ البته کاش درد فقط این چند نفر بود؟ از شمال تا جنوب در همه نهادها پر شده از این افراد بی تخصص پر از مسئولیت.
Iran, Islamic Republic of
میگن م... ابدارچی جلسات بود یکی ازاعضاثابت جلسه استخدامش کرد...........
Iran, Islamic Republic of
سلام بر متخصص بویراحمدی از ژوهانسبورگ

طرف هلدینگی رو یاسوج استخدام نمیکردند ،با واسطه شخصی دیگر در تهران مشغول بکار شد و در طی بیش از دو دهه اشتغالش فقط مناصب سفارشی را عوض نموده و هیچ خدمتی و نقشی در توسعه استان نداشته و جالبتر اینکه خودش را کاریزما و کاربلد عنوان میکنه 😂 البته راست میگه، چون در سفارش و استخدام چند نفر از قوم وخویش های خودش تخلفات زیادی داشته . اگر انسان قانون ، وجدان، شرع ،اصول و فرهنگ را باور داشته باشه به این نوع استخدام ها بایدگفت تخلف و خیانت
چون ظلم به حق الناس هست
جالب اینجاست که طرف مثلادر طیف اصول‌گرایان هم تعریف میشود .
اصل تلاش برای استخدام افراد بیکار قابل تحسین هست ولی استخدام افرادبدون شرایط و ضوابط و از یک طایفه و قوم و قبیله سیاسی ،دیگراستخدام نیست ،همان خیانت درحق الناس هست
محض اطلاع
Iran, Islamic Republic of
محض اطلاع:
/با لیسانس عاوم‌ دامی درجهاد استخدام شد وبا لیسانس علوم‌دامی هم فرماندارشد.
برو از کسانی که میدانند بپرس که در هیچ آزمون استخدامی هم شرکت نکرد. با رانت ولابی هم استخدام شد هم رشد کرد
وکیلی
Iran, Islamic Republic of
اگر آدم هایی مثل وکیلی و افراد نامبرده به اشتغال جوانان استان کمک کردند یا می کنند، حتی اگر آن جوان برادر خود ایشان باشد جای تشکر و قدردانی دارد، نه تخریب
مطمئنم دعای همه جوانانی که وکیلی، غریب پور، مسعودی،پناه،تقوی،منتظریان و....... به کار گرفتند پشت سرشان هست
انشاءالله که زیر سایه امام عصر و زمان به خدمت صادقانه خود به جوانان وطن مخصوصا هم استانی های عزیز پایدار باشند.
درود بر یکایک شما عزیزان
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت عسگر سی پارتی بازی و رانتخواری
Iran, Islamic Republic of
,با لیسانس علوم دامی فرماندارشد؟!
مگه‌میشه؟
بله شد!
به قول غمضفر خیلی هم خوب ککا برادر!
سرچنار حریری
Iran, Islamic Republic of
زنده باد نماینده که همه را سرکار میذاره
در جواب حریری
Iran, Islamic Republic of
مخصوصا خودت را
لوداب
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای روشنفکر با این کارا داری تیشه به ریشه خودت میزنی مسعودی تنها نیست؟!!!
Iran, Islamic Republic of
نیروهای هلدینگی در همه شهرستانها وجود داره و به کارگیری اونها در همه جا با روابط ؛ از دوران قبل هم چنین بوده که معمولا به کارگیری این نیروها با
ناصر
Iran, Islamic Republic of
راس راسش من با این اقا سخت مشکل دارم صداقت چیزی هست که دز این نوشته بنظر من جایی نداره
اگر چه حفیر چون این بزرگوار دانشگاه ندیدم
اما شنیدم کسی که سواد مدرکش رو داشته باشه تو این کشور بیکار نمی‌مونه
بعد این اقا اینقدر داره ک برا چند روز تعطیلات دور دنیا رمیچرخه تا برسه خونه
ک ما داریم جوانان مستعدی که تو کشور خودمون توان مالی اینو ندارن که حتی در سطح کشور تعطیلات رو برن خونه
احساس میکنم تتها ناراحتی تای آقا اینه که چرا اسمم در لیست نیست
چون جوری صحبت میکنه انگار که تمام استان هم وغمشون فقط شده همین لیست
کد واقعا پر بیراه میگه
امیررضا
Iran, Islamic Republic of
کبنا،توهم رسانه ای؟؟والا به خدا که هیچی نیستتون.
انصاف،شرافت،انسانیت رو زیر پا گذاشتید واسه تعصبات شخصیتون...انتظار پیشرفت هنگفت داخل استان هم دارید.
تا به الان با یکی از اشخاصی که داخل این هلدینگ ها استخدام شدن مثل این جوان مصاحبه کردید که مردم بتونن همه جوانب موضوع رو بسنجن؟؟؟والا هرکی باشه نمیگه دوغ من ترشه!!ماهیت رسانه ایتون رو فراموش کردید خیلی وقته،شما شرافت رو کامل زیر پا گذاشتید و فقط جهت قالب کردن عقاید و دیدگاه های شخصی کثیفتون در رابطه با اشخاص هستید.
والا تا امثال کمایی و کبنا هستن گمون نکنم استان ما پیشرفت کنه...گند بزنن استانی که شما رسانه اش هستید...گند بزنن به هرچی رسانه پولیه.ظالم شمایید و بس
کامنتم رو منتشر نکنی خیلی این چهرتون رو بیشتر از این آشکار میکنید
بهترین ناشناس
Iran, Islamic Republic of
😂😂😂😂
میگم کبنا جون،تو سایت خبری استان ما هستی یا یجای دیگه که اینطور با پیشرفت بچه های استان میسوزی و فشار میخوری؟
الهی بمیرم برات
کارمند
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر شما انشااله که موفق باشید خیلی جالب بود
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1