تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۹
کد مطلب : ۴۵۹۱۷۹
کبنا بررسی می‌کند؛

بخش اول) در مراکز مشاوره کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟ / مراکزی که نه بر پایه وصل‌، که بر پایه فصل‌اند!

۶
۰
بخش اول) در مراکز مشاوره کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟ / مراکزی که نه بر پایه وصل‌، که بر پایه فصل‌اند!
کبنا ؛
برخی به طعنه و شوخی می‌گویند وقتی زوجین به روانشناس مراجعه می‌کنند، روانشناس به راحتی به آنها می‌گوید: شخصیت شما الف است و شخصیت همسرتان ب، بنابراین نمی‌توانید با هم زندگی کنید و بهتر است طلاق بگیرید.
به گزارش کبنا، بسیاری بر این باور هستند که علوم انسانی، باید بومی و برآمده از متن یک جامعه باشد. البته برخی از علوم همچون منطق، فلسفه، جامعه‌شناسی و ... که بُعد روشیِ آنها بسیار برجسته‌تر از بُعد محتوایی آنهاست، چندان در بند متن و زمینه نسیتند، اما علمی همچون روانشناسی کاملاً زمینه‌مند است. اصلاً روانشناسی مولود جوامع فردگرای غربی است که در قرن بیستم دچار بحران معنا شده بودند. اما در ایران، نه فرد بلکه خانواده اصلی‌ترین نهاد جامعه است و بحران معنا نیز در کشور رخ نداده است.
با این‌حال، روانشناسی تبدیل به رشته تاپ دانشگاهی در ایران شده است. دلیل پرطرفدار شدن روانشناسی، بیش از آن‌که مبتنی بر نیاز جامعه و اجتماعی باشد، بیشتر سیاسی است.
مقصود از این مقدمه آن است که بگوییم به دلیل عدم ارتباط روانشناسی با نیازهای جامعه ایرانی، عده‌ای از نام این علم در ایران سوءاستفاده می‌کنند.
زوجینی که درخواست طلاق دارند، پیش از مراجعه به دادگاه، لازم است سری به روانشناس بزنند و بعد از چهار جلسه دریافت مشاوره، نامه مشاور جهت موافقت یا مخالفت با طلاق را اخذ کنند.
برخی از بانوانی که به این مشاور‌ها مراجعه کرده‌اند، از رفتار مشاوران مَرد رضایتی ندارند. یکی از بانوان کهگیلویه و بویراحمدی پس از چهار جلسه مراجعه به مشاور، با درخواست نامشروعی از طرف مشاور روبرو می‌شود. این بانو عنوان کرد که مشاور به او گفته «شوهرت را ول کن و بیا با من دوست شو».
چنین رفتارهایی از سوی برخی از مشاوران کهگیلویه و بویراحمدی به همین یک مورد محدود نمی‌شود و برخی دیگر از مراجعان از رفتار نادرست برخی از مشاوران اظهار نارضایتی دارند.
چنانچه به روانشناس و مشاور در این حد اهمیت داده نمی‌شد و از سوی دیگر، نظارتی همیشگی بر کار آنها صورت می‌گرفت، دیگر اینچنین شاهد رشد قارچ‌گونه روانشناسان زرد بدون تخصص نمی‌بودیم.
این روانشناسان آنقدر به کار خود اهمیت نمی‌دهند که حتی در مواردی دیده شده که اسرار مراجعه‌کنندگان را نیز لو داده‌اند. در حالی که مشاور باید محرم اسرار مراجع‌کنندگان باشد.
برخی دیگر نیز به طعنه و شوخی می‌گویند وقتی زوجین به روانشناس مراجعه می‌کنند، به‌جای اینکه مشکل آنها حل شود، روانشناس به راحتی به زوجین می‌گوید: شخصیت شما الف است و شخصیت همسرتان ب، بنابراین نمی‌توانید با هم زندگی کنید و بهتر است که طلاق بگیرید.
البته مسأله تنها به روانشناسان رسمی نیز ختم نمی‌شود؛ برخی با مطالعه یک یا دو کتاب در این حوزه، توهم دانایی می‌گیرند و نوبت مشاوره می‌دهند. آسیب این دسته از روانشناسانِ خودخوانده بسیار بیشتر از روانشناسانِ زردِ دارای مجوز است. چرا که حداقل این زردها را می‌توان از طریق نهادهای نظارتی پیگیری کرد، اما خودخوانده‌ها قابل پیگیری نیستند.
مجوز مراکز روانشناسی و مشاوره در کهگیلویه و بویراحمد توسط دستگاه‌های مختلفی صادر شده و تنها یک متولی ندارد. رئیس سازمان نظام روانشناسی کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید در استان ما هیچ مرکزی وجود ندارد که از سازمان نظام روانشناسی مجوز داشته باشد و این مراکز از بهزیستی مجوز دارند و ما وظیفه داریم بر مراکزی که ما به آنها پروانه داده‌ایم، نظارت کنیم.
بنابراین نظارت بر این مراکز به عهده یک دستگاه خاص نیست و به نظر می‌رسد به همین خاطر است که تخلفات آنها چندان مد نظر قرار نمی‌گیرد.
‌به‌طور کلی می‌توان گفت روانشناسی و مشاوره به دلیل عدم ارتباطش با زمینه و متن جامعه ایرانی، بیش از آن‌که گره‌گشا باشد، گره‌افکن و مانع زندگی نرمال ایرانیان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اینم از روانشناسان محترم ما که ظاهرا برای فصل کردن زندگی زوجین و ختیار کردن بانوان مطلقه عجله ای بیمار گونه دارند. دیگه به کدام قشر جامعه میتوان اعتماد کرد؟!!!
روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
اگر چه دیر هنگام اما همینکه وارد یک موضوع مهم اجتماعی شده اید ، جای تقدیر دارد.
در بحث نظارت بر امور روانشناسی در استان ، متاسفانه پیچیدگی های خاص خود را دارد ! در حالی که قانون 1382 مجوز فعالیت در روانشناسی و مشاوره را با اخذ گواهی از سازمان نظام روانشناسی ، مسیر دانسته اما سازمان بهزیستی نیز به درخواست کنندگان مجوز فعالیت می دهد !
در حالی که قانون موصوف ، روانشناس و مشاور را با داشتن حداقل 2 مقطع تحصیلی در رشته روانشناسی و یا مشاوره ، تعریف و معرفی نموده اما بعنوان مثال در شهرستان گچساران ، تقریباً هیچ کدام از کسانی که مجوز فعالیت دارند ، در 2 مقطع تحصیلی در یک رشته ( روانشناسی یا مشاوره ) گواهی فارغ التحصیلی ندارند ! و اکثراً تنها در یک مقطع ( معولاً کارشناسی ارشد که این دوره فقط 2 سال است ) گواهی مرتبط دارند . و مدرک پایه و اصلی آنها ( کارشناسی ) در رشته های غیر مرتبط ( زبان انگلیسی ، ادبیات ، علوم تربیتی ، آموزش پیش دبستانی و .... می باشد!!
این افراد نمی توانند خدمات مشاوره ای و روانشناختی درست و استانداردی به مراجعین دهند ! به همین دلیل میزان نارضایتی از این دست روانشناس نماها خیلی زیاد شده و باعث سلب اعتماد عمومی به این قشر درمانگر شده است .
از طرفی ، درخواست از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جهت اخذ مجوز نیز ، راه بسیار طولانی داشته که گاهاً چندین سال طول کشیده و این نیز باعث عدم تمایل کسانی است که دارای مدرک مرتبط هستند اما بدلیل مزبور ، راضی به طی این مسیر طولانی نیستند !
البته مشکل مظاعف دیگری که اخیراً اعتماد عمومی مردم را به روانشناس و مشاور کاهش می دهد ، درگاه ملی صدور مجوز کشب وکار می باشد که تأکید دارد به اینکه هر فرد دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی یا مشاوره ، با وجود غیر مرتبط بودن مدرک کارشناسی ، می تواند مجوز فعالیت در حوزه های روانشناسی و مشاوره را بگیرد !!!!!
پیشنهاد :: این است که مراجعین به این گونه درمانگران و مشاوران ، از قبل اطمینان حاصل نمایند که اولاً روانشناس یا مشاورحداقل دارای 2 مقطع تحصیلی در یک رشته باشند ثانیاً مدارک آنها معتبر و از دانشگاه های ملی و دولتی باشد ثالثاً از سازمان نظام روانشناسی مجوز فعالیت داشته باشند . نام روانشناسان دارای مجوز فعالیت نیز به همراه تصاویر آنها در سایت نظام روانشناسی و مشاوره کشور ، موجود و به راحتی قابل دسترسی می باشد .
Iran, Islamic Republic of
آفرین روانشناس از روز اول آب پاکی رو رو دست میریزه و حقیقت رو میگه، چیزی ک زوجین بعد سالها میخام بفهمن اون زودتر میفهمه، ایرادش چیه مگه؟
کمال
Iran, Islamic Republic of
ای بوووومی پکهسوم وخنده...مشاورگفته فلانی طلاق بگیربیابامو دوس وابو😂🤣😁😅
حسنا
Iran, Islamic Republic of
فقط این استان نیست این مسئله متاسفانه در استانهای دیگر هم فراوان به چشم میخورد حتی جوانان نیز به ازدواج سفید دعوت میشوند
Iran, Islamic Republic of
«به طور کلی می توان گفت که روانشناسی و مشاوره به دلیل۰۰۰»
ببخشید میشه لطفاً نتیجه گیری های بی معنی و غیر تخصصی ارایه ندید؟مشخصه نه تخصص دارید در این زمینه نه اطلاعات کافی.یه کسی که هنوز مفهوم علمی بودن یک رشته رو درک نمیکنه حق نداره همینجوری بیاد برای خودش راجب اون حیطه مقاله هم بده. وقتی یه چیزی علمیه یعنی در هر کجای دنیا یه انسان رو بگیری روش پیاده کنی باید به اون جواب برسی،درسته علوم انسانی فرهنگ وابسته هم هستند اما چیزی که شما داری میگی مثل اینه که اصلا علمی نیست که کاملا داره تو فرهنگ محو میشه.مشکل عدم آموزش تیوری و عملی کافیه سیستم آموزشه و همچنین نبود نظارت و هیچ ربطی هم به ارزشمندی علم روانشناسی و کاربردی بودنش نداره
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1