تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۴۵۸۷۲۰
کبنا گزارش می‌دهد

نقش مافیای خودرو و دلالان در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد / ۵ شرط خرید پژو ۲۰۷ از بورس کالا ابلاغ شد /کراس اوور جدید میلیاردی ایران خودرو با اسمی عجیب!

۱
۳
نقش مافیای خودرو و دلالان در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد / ۵ شرط خرید پژو ۲۰۷ از بورس کالا ابلاغ شد /کراس اوور جدید میلیاردی ایران خودرو با اسمی عجیب!
کبنا ؛وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: باتوجه به تولید خودرو کامل، افزایش آمار تحویل خودرو به مصرف‌کنندگان و ثبات قیمت کارخانه، شاهد هستیم که دلالان و مافیای خودرو با حضور در بازار موجب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شوند.
به گزارش کبنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ارتباطات این وزارتخانه در پی درج گزارشی با عنوان «تخت‌گاز قیمت خودرو» به ارائه توضیحاتی پرداخت.
۱. همان‌گونه که نگارنده این گزارش نیز بدان اشاره کرده است، نمی‌توان از نقش مافیای خودرو و دلالان در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد چشم پوشی کرد. امروز باتوجه به عرضه مستقیم خودرو (تولید خودرو کامل) و افزایش آمار تحویل خودرو به مصرف‌کننده مطابق گزارش منتشر شده مرکز پژوهش‌های مجلس و ثبات قیمت کارخانه، شاهد هستیم که دلالان و مافیای خودرو با حضور در بازار موجب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شوند.
۲. همان‌گونه که بار‌ها تأکید شده، عرضه خودرو به صورت قرعه کشی کارایی لازم را برای برقراری ثبات در بازار خودرو نداشته و به همین جهت است که وزارت صمت در دوره کنونی به دنبال عرضه خودرو از طریق بورس کالاست تا هم دست دلالان کوتاه شود و همچنین هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از این معامله سود ببرند.
۳. هم اکنون ۲۰ درصد عرضه خودرؤسازان به دارندگان خودرو فرسوده و ۵۰ درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته و ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز در بورس کالا عرضه می‌شود. برنامه عرضه خودرو این‌گونه است که اگر خودرؤسازان قرار است یک‌هزار دستگاه خودرو عرضه کنند باید ۲۰۰ دستگاه را به طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده، ۵۰۰ دستگاه را به طرح جوانی جمعیت در قرعه کشی اختصاص دهند و ۳۰۰ دستگاه باقی‌مانده در بورس عرضه شود. این شیوه نیز موجب شده تا در طرح عرضه به صورت قرعه افراد حائز شرایط بیشتری صاحب خودرو شوند.
۴.. ادعای عرضه خودرو‌های دارای عیب و ایرادات جزئی و کلی از جمله مواردی است که آن رسانه باید با اسناد و مدارک آن را ثابت کند و اظهار نظر این‌چنینی نتیجه‌ای جز عدم اعتماد به تولید ملی، ضربه به خودروساز و تشویش اذهان عمومی ندارد.
۵. در این گزارش در حالی به عدم رغبت خودرؤساز به تولید به علت سود پایین اشاره می‌شود که الزام به قیمتگذاری دستوری از سوی وزارت صمت سابق بیش از چهار سال گریبان خودرو سازان را گرفته بود و در نتیجه استمرار این روش دست دلالان بازتر شد. اما عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد تا خودرؤساز با ر‌هایی از قیمتگذاری دستوری نفسی بکشد و تشویق به تولید و عرضه بیشتر شود.
۶. درباره واردات خودرو نیز بار دیگر تأکید می‌شود ۲۹ شرکت مجوز واردات خودروگرفته‌اند. واردات خودرو در حال انجام است و هم اینک ۲ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو کیا و همین‌طور خودرو سواری چانگان برای عرضه در بورس پذیرش شده‌اند.
خودرو امسال گران نمی‌شود 
مدیرعامل ایران خودرو با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجی‌هایی که داشته، یکی از مهمترین مشکلاتی است که گریبان‌گیر صنعت خودرو شده است گفت: قیمت کارخانه‌ای خودرو امسال گران نمی‌شود.

«مهدی خطیبی» در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اعلام دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت آیا تصمیمی برای تغییرات قیمتی محصولات این کارخانه دارید یا خیر؟ گفت: قیمت‌گذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجی‌های که داشته، یکی از مهمترین مشکلاتی است که گریبان‌گیر صنعت خودرو شده است.
وی افزود: در لایحه بودجه سال 1402 مقرر شده همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسد؛ البته برنامه‌ای برای افزایش قیمت کارخانه خودروها نداریم، بلکه به دنبال افزایش عرضه در بورس هستیم.
خطیبی تأکید کرد: ما راه عرضه در بورس کالا را ادامه می‌دهیم و معتقدیم در نبود راه حل بهینه، عرضه در بورس بهترین جایگزین است.
به اعتقاد مدیرعامل ایران خودرو، با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران می‌شود زیرا در سال‌های گذشته دست‌کم 350 هزار میلیارد تومان به دلیل سیاست قیمت‌گذاری دستوری از جیب مردم و سهامداران خودرو خارج شده است.
مدیرعامل ایران خودرو تأکید کرد قیمت کارخانه‌ای خودرو امسال گران نمی‌شود.
مدیرعامل ایران خودرو در ادامه به دلایل عدم سفر خود به همراه رئیس جمهوری به چین اشاره کرد و گفت: تیمی از این شرکت راهی کشور چین شد و به طور مشخص قراردادی بین ایران‌خودرو دیزل و چینی‌ها منعقد شد و مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در این سفر حضور داشت.
وی تصریح کرد: هفدهم اسفندماه امسال نیز میزبان مدیرعامل شرکت هایما هستیم و بر این اساس اقدامات و همکاری با چینی‌ها در دست پیگیری است.
              
خطیبی به خروج خودروسازان اروپایی متأثر از تحریم‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: امروز این‌گونه مسائل و مشکلات را در سیاست‌های معمول خود و مشارکت‌های خارجی لحاظ می‌کنیم.
وی بیان داشت: تا سال 2030 اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت خودرو جهان رخ خواهد داد و چینی‌ها سهم عمده قالب را در بازارهای جهان کسب خواهند کرد. بر این اساس همکاری ما با چینی‌ها اقدام شایسته‌ای خواهد بود و ما باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم.
*صادرات 2هزار دستگاه خودرو به کشور روسیه
مدیرعامل ایران خودرو به صادرات 2هزار دستگاه خودرو به کشور روسیه اشاره کرد و گفت: شایعه‌ای که هفته گذشته مبنی بر عدم تأیید خودروهای صادراتی به روسیه از سوی وزارت صنایع و بازرگانی این کشور عنوان شده بود کذب است.
مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: مذاکرات بسیار خوبی با روس‌ها در حوزه خودروهای سواری و سنگین در جریان است. صادرات خودروی سواری به این کشور آغاز شده و خودروی سنگین «آتامان» نیز قرار شده در تیراژ بالا صادر شود.
خطیبی به رونمایی از تارای برقی در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تولید این خودرو طی تفاهم‌نامه‌ای با گروه مپنا در حال انجام است و در سال آینده 50 دستگاه از آن تولید خواهد شد. حتی پیشنهاد شده که تولیدات اولیه به صورت تاکسی در جزیره کیش مورد استفاده قرار گیرد.
وی همچنین به تولید خودروی اقتصادی که جزو فرامین هشت ماده‌ای رئیس جمهوری در سال گذشته بود اشاره کرد و گفت: مقرر شده خودروی اقتصادی بنزینی با مشارکت سایپا تولید شود و خودروی اقتصادی برقی را ایران خودرو تولید کند؛ همچنین خودروی TF ایران خودرو که در روزهای پایانی نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه خواهد شد یک خودروی اقتصادی خواهد بود.
خطیبی در ادامه در خصوص خودروهای واگذار شده به نهادها و دستگاه‌ها اظهار داشت: تفسیر و تحلیل ما از دستور رئیس جمهوری در این زمینه خودروهایی است که قرار بود در قرعه‌کشی به مردم واگذار شود؛ بنابراین وقتی خودرویی در بورس عرضه می‌شود اطلاق اینکه واگذاری و رانت انجام شده رد می‌شود.
            
وی تأکید کرد: در اینکه "خودرویی واگذار شده یا خیر؟" به صراحت اعلام می‌کنم خودروهایی مانند پژو پارس، رانا، سورن و پژو 206 که قرار است به صورت قرعه‌کشی عرضه شود، حتی یک دستگاه آن به شخص حقوقی واگذار نشده است.
وی ادامه داد: اگر خودرویی هم واگذار شده، باید بگویم مربوط به دوره ما نبوده است. باید گفت مطابق قانون نهادهای نظامی، امنیتی و غیره اجازه ندارند از بازار خودرو بخرند، نباید خودروهای خارجی بخرند و مکلف به جایگزینی خودروهای فرسوده‌شان هستند و این موارد در بودجه آنها نیز پیش‌بینی شده است.
وی تأکید کرد: ایران خودرو در این زمینه روسفید است و جوابگوی بازرسی ریاست جمهوری نیز بوده‌ایم. اگر هم تخلفی صورت گرفته سؤال اینجاست که چرا رسانه‌ای مثل صدا و سیما سراغ خودروسازان دیگر نرفته و حتی در نامه‌ای به سایپا درخواست تأمین خودرو کرده بود؟
مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که مخالفتی با واردات خودرو نداریم، اما اینکه ایران خودرو اقدام به واردات کند یا خیر بستگی به تصمیمات هیأت مدیره دارد. با این حال با اینکه واردات خودروهای دست دوم به کشور آزاد شود مخالف هستیم و نمی‌دانیم چرا سیاستگذار به این سمت و سو حرکت کرده است؟
خطیبی همچنین در خصوص ضرب‌الاجل سازمان ملی استاندارد در خصوص اعمال استانداردهای 85گانه تا پایان تیرماه سال آینده، خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که خودروها و محصولات محبوب را با تغییراتی در بدنه، تغییرات فنی و غیره بتوانیم حفظ کنیم. در این راستا تولید خودروی پژو 206 به صورت موقت متوقف خواهد شد تا استانداردهای یاد شده بر روی آن اعمال شود.
خرید این خودرو با کمترین پیش پرداخت را از دست ندهید
ایران‌خودرویی‌ها اولین دور از فروش اسفندماهی محصولات خود از مسیر بورس کالا را با عرضه پژو 207 با گیربکس دستی روز دوم اسفندماه سال جاری آغاز می کنند. قیمت پایه اولیه این خودروی هاچ بک (بدون صندوق عقب) 185 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است. بنابراین پژو 207 با گیربکس دستی را می توان ارزان ترین محصول این خودروساز دانست که در فروش پایان سالی این خودروساز از مسیر بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

پیش از این آبی های جاده مخصوص فروش تارا با گیربکس دستی را در هفته پایانی بهمن ماه 1401 در دستورکار داشتند. قیمت پایه اولیه این خودرو 256 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده بود. البته ایران خودرویی ها در ادامه آخرین ماه از سال جاری فروش دنا با گیربکس دستی و دنا با گیربکس اتوماتیک، تارا با گیربکس اتوماتیک، پژو 207 با گیربکس اتوماتیک و همچنان اعضای خانواده هایما را در برنامه فروش بورسی خود جای داده اند.
البته فراموش نکنیم ایران خودرویی ها در آخرین ماه از فصل زمستان امسال برای فروش محصول جدید خود نیز اطلاعیه فروش صادر می کنند. آن طور که مدیران ارشد این خودروسازی برنامه ریزی کرده اند قرار است پژو 207 تیپ 5 پشت سر پژو 207 با گیربکس دستی روانه تابلوی بورس کالا شود. پژو 207 تیپ 5 در واقع ترکیب اتاق و شاسی پژو 207 است که با تریم داخلی پژو 206 تکمیل و قرار است به زودی روانه بازار شود. ایران خودو قصد دارد از این محصول جدید خود سه هزار و 500 دستگاه از مسیر بورس کالا عرضه کند. از آنجایی که قیمت پایه اولیه این محصول عجیب مشخص نیست این احتمال وجود دارد که قیمت پایه اعلامی برای آن گوی سبقت را از پژو 207 با گیربکس دستی در ارزانی ببرد. فروش این خودرو نیز برای هفته اول اسفندماه سال جاری طراحی شده است، بنابراین بعد از نهایی شدن فروش پژو 207 با گیربکس دستی در روز سه شنبه (دوم اسفندماه 1401) ایران خودرویی ها تنها روز چهارشنبه (سوم اسفندماه 1401) را برای عرضه این محصول جدید خود فرصت خواهند داشت.
این آخرین فروش بورسی ایران خودرو برای هفته اول اسفندماه امسال نیست و این خودروساز قصد کرده تا در کنار پژو 207 با گیربکس دستی و پژو 207 تیپ 5، دنا با موتور توربو پلاس و گیربکس دستی را نیز از جاده بورس کالا در دسترس خریداران قرار دهد. تیراژ عرضه در نظر گرفته شده برای پژو 207 با گیربکس دستی دو هزار دستگاه و برای دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس دستی نیز دو هزار دستگاه علام شده است. بنابراین آبی های جاده مخصوص به دنبال این بودند تا هفته اول اسفندماه امسال تابلوی بورس کالا را با محصولات خود خودرو باران کنند.  به نظر می رسد با توجه به فاصله زمانی کوتاه میان سه شنبه و چهارشنبه عرضه پژو 207 تیپ پنج و دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربس دستی به هفته آینده موکول شود.
در شرایطی که مدیران فروش ایران خودرو در اسفندماه تنها یک بار فروش پژو 207 تیپ پنج و دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربس دستی را در دستورکار قرار داده اند. اما فروش پژو 207 با گیربکس دستی در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت. ایران خودرویی ها هفته دوم نیز دو هزار دستگاه از این محصول محبوب خود را برای فروش در بورس کالا به خط می کنند. هفته سوم تیراژ عرضه بورسی پژو 207 با گیربکس دستی را به چهار هزار دستگاه افزایش داده و هفته پایانی اسفندماه امسال نیز دو هزار دستگاه از این خودرو را روی تابلوی بورس کالا می فروشند. البته احتمال افزایش تیراژ عرضه این خودرو نیز وجود دارد. دلیل این پیش بینی را باید در تیراژ عرضه تارا با گیربکس دستی که هفته آخر بهمن ماه امسال فروخته شد جست و جو کرد. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص ابتدا اعلام کرده بود قصد دارد تا دو هزار دستگاه تارا با گیربکس دستی را روی تابلوی  بورس کالا بفروش برساند اما در نهایت تیراژ آن را تا پنج هزار دستگاه افزایش داد.
متقاضیان برای خرید پژو 207 با گیربکس دستی باید پنج شرط را دارا باشند. این شروط عبارتند از هر کد بورسی تنها می تواند نسبت به خرید یک خودرو از بورس کالا اقدام کند. همچنان متقاضیان حقوقی همانند فروش های پیشین نمی توانند در فروش پژو 207 با گیربکس دستی اقدام به ثبت سفارش کنند. میزان پیش پرداخت برای خرید پژو 207 با گیربکس دستی 100 درصد اعلام شده و متقاضیان باید مبلغ 185 میلیون و 500 هزار تومان را در حساب وکالتی خود پیش از نهایی کردن ثبت سفارش، ذخیره کنند. متقاضیانی که پیش تر اقدام به خرید خودروی سواری از بورس کالا کرده اند یا از سال 98 به این طرف توانسته اند از شرکت های خودروساز محصولی دریافت کنند، نمی توانند برای خرید پژو 207 از بورس کالا اقدام کنند. شرط پایانی به زمان نهایی کردن ثبت سفارش مربوط می شود متقاضیان تا ساعت 16 امروز دوشنبه اول اسفندماه فرصت دارند تا ثبت سفارش خود را نهایی کنند. پیش تر این زمان تا ساعت 17 روز قبل از عرضه بورسی محصولات خودروسازان بود.
تصاویر | کراس اوور جدید میلیاردی ایران خودرو با اسمی عجیب!
تانا،کراس‌اور جدید ایران‌خودرو،در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد.
تانا در واقع نام کراس‌اور ایرانیزه شده کایی X۳ پرو است که در کارخانه تهران ایران‌خودرو مونتاژ خواهد شد.
تصاویر | کراس اوور جدید میلیاردی ایران خودرو با اسمی عجیب!
طراحی خودرو ما را به یاد ام‌وی‌ام X۵۵ پرو می‌اندازد.این شباهت در طراحی به دلیل آن است که شرکت کایی از پلتفرم‌های محصولات چری استفاده می‌کند.
البته تفاوت‌هایی هم وجود دارد.چراغ‌های جلو نسبت به ام‌وی‌ام X۵۵ پرو،از خطوط صاف و کشیده‌ای بهره می‌برد.جلوپنجره خودرو هم دو تیکه و بزرگتر طراحی شده است.
تصاویر | کراس اوور جدید میلیاردی ایران خودرو با اسمی عجیب!
نمای کناری به جز اتصال شیشه‌های کناری به شیشه‌های عقب و همچنین رینگ‌ها،تفاوت دیگری با X۵۵ پرو ندارد.
تصاویر | کراس اوور جدید میلیاردی ایران خودرو با اسمی عجیب!
چراغ‌های عقب به هم متصل شده‌اند و دیفیوزر طراحی اسپرت خود را حفظ کرده است.
تصاویر | کراس اوور جدید میلیاردی ایران خودرو با اسمی عجیب!
طراحی کابین کایی X۳ پرو کاملا متفاوت با ام‌وی‌ام X۵۵ پرو است.
انگار در طراحی کابین سعی شده که فقط به نمایشگرها بها داده نشود.
دریچه‌ تهویه هوا طراحی خاص و خوبی دارد و به جذابیت فضای داخلی افزوده است.
تصاویر | کراس اوور جدید میلیاردی ایران خودرو با اسمی عجیب!
امکاناتی مثل ورود بدون کلید،استارت دکمه‌ای،روشن کردن خودرو از طریق سوییچ،سنسور نور و باران،نمایشگر مرکزی،کیلومترشمار تماما دیجیتال،دوربین ۳۶۰ درجه،وایرلس شارژر،۶ کیسه هوا،گرمکن صندلی ‌های جلو،تنظیم برقی صندلی راننده،کروز کنترل و اتوهلد و... در این خودرو حضور دارند.
پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ ساخت AVL اتریش،حداکثر ۱۵۶ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.
گیربکس ۹ سرعته CVT وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را داراست.
تصاویر | کراس اوور جدید میلیاردی ایران خودرو با اسمی عجیب!
قیمت تانا یا کایی X۳ پرو احتمالا در رنج قیمتی هایما S۵ عرضه شود که رقابتی درون خانوادگی را ایجاد خواهد کرد.
البته احتمال این هم وجود دارد که در بازار با بهایی نزدیک به همتای خود یعنی X۵۵ پرو قیمت گذاری شود.
۵ شرط خرید پژو ۲۰۷ از بورس کالا ابلاغ شد
5 شرط خرید پژو 207 از بورس کالا ابلاغ شد
بورس کالا در نامه‌ای شرایط خرید خودرو پژو ۲۰۷ دستی که قرار است روز سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ عرضه شود را ابلاغ کرد.
در اطلاعیه جدید مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران آمده است: مهلت ثبت سفارش ساعت 16 روز دوشنبه اول اسفند 1401 است. لازم به ذکر است به منظور مدیریت سفارش‌های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش های دریافتی را تا ساعت 17 روز دوشنبه خواهند داشت.
میزان پیش دریافت خرید به میزان 100 درصد است.
اشخاصی که در عرضه‌های قبلی در بورس کالا خودرو سواری خریداری کرده‌اند و همچنین از ابتدای سال 1398 از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودرو شده‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.
هر کد بورسی صرفا امکان یک ثبت سفارش را دارد.
ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست.
گفتنی است، سه‌شنبه 2 اسفند 10 هزار دستگاه پژو 207 دستی با قیمت پایه 185 میلیون و 500 هزار تومان از سوی ایران خودرو در بورس کالا عرضه خواهد شد.
خودرو , بورس کالای ایران ,
انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما

فخرالدین
Iran, Islamic Republic of
یارو اگه پول داشته باشه فرسوده سوار میشه خودرو فرسوده بره بورس چی میگین مردم خل گیر آوردین
​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1