کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بعد از رفتن حاجی‌زاده؛

عمران کهگیلویه و بویراحمد در برزخ؛ چه کسانی باید معاون عمرانی استاندار شوند؟

29 دی 1401 ساعت 19:04

با وجود اهمیت اقدامات عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد، بعد از رفتن حاجی‌زاده حوزه عمرانی می‌لنگد و هنوز جایگزینی برای او در نظر گرفته نشده است.


با وجود اهمیت اقدامات عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد، بعد از رفتن حاجی‌زاده حوزه عمرانی می‌لنگد و هنوز جایگزینی برای او در نظر گرفته نشده است.
به گزارش کبنا، در حالی که از همان ابتدای ورود احمدزاده به استان کهگیلویه و بویراحمد، حاجی‌زاده اعلام کرده بود که قصد ماندن در استان را ندارد، اما حالا بعد از رفتن او نیز هنوز تصمیمی برای معاونت عمرانی کهگیلویه و بویراحمد گرفته نشده است.
معاونت عمرانی که از مهمترین معاونت‌های استانداری در کهگیلویه و بویراحمد است، بدون متصدی مانده است. این در حالی است که توپوگرافی این استان نیاز به پروژه‌های عمرانی را نسبت به استان‌های دیگر دوچندان کرده است.
گویی قحط‌الرجال آمده و دیگر کسی در این استان نیست که معاونت عمرانی را بر عهده بگیرد. لازم بود که از همان یک سال پیش افرادی برای تصدی این معاونت در نظر گرفته می‌شدند تا در نبود حاجی‌زاده حتی یک روز هم این پست بدون متصدی نماند.
از سوی دیگر، یکی دیگر از حوزه‌های عمرانی استان یعنی راه و شهرسازی هشت ماه است که با سرپرست اداره می‌شود و گویی قرار نیست راستا مدیرکل شود. در این هشت ماه، معاونت ساخت و توسعه راه این اداره‌کل نیز بدون متصدی است.
اداره‌کل راهداری نیز گویی به شیوه مقبول استاندار مدیریت نمی‌شود. احمدزاده بارها از خجالت محمدی مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد درآمده و چندین بار به او اولتیماتوم داده است.
برخه مدیرعامل آب و فاضلاب نیز چند روز است که در برزخ است. بعد از بحران بارش 18 سانتی برف برخه اولین قربانی سوءمدیریت در کنترل بحران یاسوج بود. در حالی که در همان شب خبر عزل او منتشر شد، روز بعد خبر آمد که عزل او کنسل شده است. در حال حاضر سه گزینه برای آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده‌اند و این شرکت مهم در وضعیت برزخی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت برق نیز به طور ناگهانی عزل و یک غیربومی بجای او منصوب شد. گفته می‌شود دلیل این کار اختلاف نظری بود که بین نمایندگان وجود داشته است.
برخی دفاتر زیر مجموعه معاونت عمرانی از جمله دفتر فنی تعریف چندانی ندارند. وضعیت شهرداری یاسوج نیز مشخص است. در چنین شرایطی است که حوزه عمرانی کهگیلویه و بویراحمد می‌لنگد. فارغ از عملکرد حاجی‌زاده در حوزه عمرانی، نکته مهمی که در او وجود داشت قاطعیت و جسارتی بود که از خود بروز می‌داد. اما واضح است که هیچکس بی‌ایراد نیست. ولی در حال حاضر در نبود معاون عمرانی، سایر زیرمجموعه‌های این معاونت نیز همگی می‌لنگند.
استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر نیازمند معاون عمرانی‌‌ای است که علیرغم ارتباطات وسیع، خیابان وزارت راه را بشناسد، خیابان سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت کشور و سایر سازمان‌ها را بلد باشد و بارها از کوچه‌پس‌کوچه‌‌های جذب اعتبارات در تهران گذر کرده باشد.
معاون عمرانی باید بارها در جلسات عمرانی نشسته باشد، چم‌وخم کار عمرانی را بشناسد، با اصول عمرانی در ساخت‌وسازها آشنایی داشته باشد. نمی‌توان فردی را با تخصصی غیرمرتبط به عنوان معاون عمرانی منصوب کرد. هر چند اگر آن شخص، انسان خوب و وارسته‌ای باشد. همان‌طور که آیت الله جوادی آملی هم اشاره کرده بود یکی از مشکلات اصلی کشور، وجود مدیران خوبِ بی‌عرضه است. منظور مدیرانی است که شاید انسان‌های بااصول و فرهیخته‌ای باشند، اما در زمینه پست خود تخصصی نداشته باشند. معاون عمرانی علاوه بر این ویژگی‌ها باید حداقل‌های حوزه عمران را نیز بشناسد.
اما گویی در کهگیلویه و بویراحمد برای انتصاب یک شخص، باید رضایت همگان جلب شود. واضح است که جلب رضایت همه ممکن نیست. بلکه تنها معیار، باید کارایی و جلب رضایت مردمی باشد. اما آنقدر دخالت نمایندگان در انتصابات علنی شده است که همگان این موضوع را می‌دانند که کدام دستگاه سهم کدام یک از نمایندگان است.
ازاین‌رو از استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود، آنگونه که خود هم مدعی است، صرفاً به خواسته نمایندگان توجه نکند بر اساس منافع مردم عمل کند و طناب پوسیده سیاست را ول کرده و حداقل این یک بار مدیری را بر اساس تمام شایستگی‌های لازم منصوب کند. اگر احمدزاده افراد شایسته را نمی‌شناسد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بپرسد. در بین آنها بگردد که چه کسی متخصص و شایسته است. کهگیلویه و بویراحمد خالی از نیروهای متخصص نیست. افراد زیادی در حوزه عمرانی تخصص دارند. علیرضا سیاهپور که هم‌اکنون مدیرکل نگهداری سازمان راهداری کشور است و سالها در استان فارس مسئولیت داشته و مدیرکلی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس را در کارنامه خود دارد، یکی از خبره‌ترین افرادی است که می‌تواند مسئولیت معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده بگیرد. کوروش امیدی‌پور مدیرعامل شرکت بزرگ و مشهور نوسازی و عمران اکباتان، یکی از نیروهای کارکشته استان در حوزه عمرانی است. محمد علی جاوید شهردار سابق یاسوج که در حوزه عمرانی سابقه بسیار دارد و کارهای او در شهرداری یاسوج ماندگار شده و سابقه شهرداری در شهرهای بزرگ کشور را نیز دارد. سید انتظام سهمگین که تحصیل کرده عمران است و سال‌ها در کارهای عمرانی، ساختمان و راه کار و نظارت کرده و سال‌ها به عنوان معاون فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد خدمت کرده و سرد و گرم پروژه‌ها را دیده از دیگر افرادی است که شایستگی این معاونت را دارد. قطعاً افراد بسیار دیگری نیز در این استان حضور دارند که می‌توانند بار عمرانی کهگیلویه و بویراحمد را به دوش بکشند.
احمدزاده باید حداقل در این حوزه قاطعیت داشته باشد و تصمیم قاطعی بگیرد تا بیش از این مهمترین حوزه مدیریتی کهگیلویه و بویراحمد بدون متصدی نماند. سؤال افکار عمومی این است که مگر قحط الرجال آمده است؟


کد مطلب: 457268

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/457268/عمران-کهگیلویه-بویراحمد-برزخ-کسانی-باید-معاون-عمرانی-استاندار-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1