کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پی بروز بحران در کهگیلویه و بویراحمد؛

آقای استاندار مدیران رفوزه را برکنار کنید (+ پیشنهادات کبنانیوز)

21 دی 1401 ساعت 20:13

آقای احمدزاده در دو روز عدم حضور شما در استان، خلل‌های بسیاری هویدا و حوزه بحران، به قول خودتان رفوزه شد. لذا افکار عمومی از شما انتظار دارد مدیران رفوزه را برکنار کنید.


آقای احمدزاده در دو روز عدم حضور شما در استان، خلل‌های بسیاری هویدا و حوزه بحران، به قول خودتان رفوزه شد. لذا افکار عمومی از شما انتظار دارد مدیران رفوزه را برکنار کنید.
به گزارش کبنا، با بارش چندسانتی‌متری برف در کهگیلویه و بویراحمد، استان وارد بحرانی دو روزه شد که البته ممکن است ادامه نیز داشته باشد. قطعی برق، آب، اینترنت و مسدود شدن بسیاری از جاده‌ها در حالی اتفاق افتاد که باید ستاد بحران استان پیش از این، چاره‌ای برای رویارویی با این وضعیت می‌اندیشید. اما گویا، این ستاد یا به درستی تفهیم نشده و اطلاعی از وظایف خود ندارد و یا اینکه با سهل‌انگاری از کنار وظایف اصلی خود عبور کرده است.
بارش برف در استان کهگیلویه و بویراحمد مسائل بسیاری را برای مردم فاش کرد؛ نکته مهم آن این است که در نبود استاندار، برخی از مدیران سهل‌انگاری می‌کنند و به درستی وظایف خود را به جا نمی‌آورند. مدیرعامل شرکت برق، مدیرعامل آب و فاضلاب و مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد از متهمان ردیف اصلی وضعیت موجود هستند.
در حالی که بخش زیادی از قطعی‌های برق به خاطر شکستگی پایه‌های برق و شکستگی درختان اطراف سیم‌های برق و اتصال برق ناشی از آن بود که سال گذشته نیز بر اثر بارش باران و وزش باد، شاهد شکستن بسیاری از پایه‌های برق در استان بودیم. معتمدی مدیرعامل برق کهگیلویه و بویراحمد که پیش از این نشان داده بود چندان پایبندی به قواعد و قوانین اداری ندارد، یکی از مدیران پروازی است و گاهی اوقات استان را به مقصد استان البرز ترک می‌کند. مگر نباید تجربیات مدیران قبلی را مورد استفاده قرار می‌داد تا شاهد چنین قطعی‌های برق نباشیم؟ چرا حتی از تجربه مدیریت خود در سال قبل نیز استفاده نکرده است؟ معتمدی اگر مدیری باتجربه بود باید مأموران برق سایر شهرستان‌ها را به کار می‌گرفت تا هر چه زودتر قطعی برق شهرستان بویراحمد رفع می‌شد. اما همین کار کوچک نیز از عهده او برنیامد. در حالی که دو روز از بارش برف می‌گذرد اما هنوز برخی مناطق همچون تنگ سرخ برق ندارند. البته ممکن است تا امشب برق آنجا نیز پایدار شود، اما نکته مهم این است که چرا باید با یک بارش 18 سانتی برف، شاهد اینچنین اتفاقاتی در این استان باشیم؟
اسفندیار برخه مدیرعامل آب کهگیلویه و بویراحمد نیز بارها از سوی رسانه‌ها مورد نقد قرار گرفته است. رها کردن مدیریت و قطعی‌های مکرر آب در شرایط عادی از جمله مواردی است که رسانه‌ها در نقد او گفته بودند.
با وجود اینکه بخش زیادی از قطعی‌های آب به‌ویژه در یاسوج به خاطر فرسودگی لوله‌های آب است، اما تاکنون اقدام قابل توجهی در این خصوص از سوی او دیده نشده است. این بحران نیز نشان داد او مدیر دوران روزهای سخت نیست. مدیریت در روزهای عادی تقریباً از عهده هر کسی برمی‌آید . مدیر اقتدار و توانایی خود را در مواقع بحران نشان می‌دهد. امضا کردن را تقریباً هر کسی می‌تواند انجام دهد. اما در دو روزی که برف در یاسوج باریده بود، مخازن آب شرب یاسوج خالی شد و آب شهر یاسوج قطع شد. خطاب به برخه باید گفت این چه شیوه مدیریتی است که توانایی اداره آب یک مرکز استان را برای دو روز برفی ندارد.
اما مهمتر از همه، عملکرد مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد است که نشان داد مدیر روزهای بحران نیست. نیکروز نتوانست هماهنگی بین ادارات و دستگاه‌ها را به وجود بیاورد. در حالی که اساساً وظیفه او مدیریت بحران است، عملکرد او در دور روز گذشته نشان داد توانایی مدیریت بحران‌ها را ندارد. در حالی که می‌توانست با رصد وضعیت آب و هوا چند روز پیش از بارش برف، عملکرد قابل قبول‌تری در این خصوص داشته باشد. در مورد تعطیلی‌ها نیز به درستی عمل نکرد. در حالی که برخی از استان‌های دیگر سریعاً اعلام تعطیلی کردند، در کهگیلویه و بویراحمد، به نظر می رسد به دلیل عدم پیگیری اخبار سایر استان‌ها از سوی مدیرکل بحران استان، ناهماهنگی‌هایی در این خصوص پیش آمد. همان‌طور که احمدزاده گفته بود: متولیان حوزه مدیریت بحران رفوزه شدند و در صدر آنها نیز نیکروز قرار دارد.
در حالی که نیکروز می‌توانست به شهردار یاسوج اعلام کند که لازم است چاره‌ای در مورد درختان اندیشیده شود، اما گویا این اتفاق نیز نیفتاده است و همین شکستگی‌ها موجب قطعی برق برخی مناطق شده است. البته نیکروز که در گذشته سابقه فرمانداری چرام را در کارنامه خود دارد، نیز نشان داده بود اقدام قابل توجهی نداشته است. فرمانداری او در چرام زمانی بود که وفور نعمت وجود داشت و احمدی‌نژاد با پول‌پاشی به ادارات در پی تغییرات اساسی بود. اما با این وجود، ورودی‌های شهر چرام هیچ تغییر محسوسی نکردند. به نظر می‌رسد مدیریت بحران قرار است دوباره به خواب رود تا سال آینده همین اتفاق تکرار شود.
اما در راستای عدم تکرار این اتفاق کبنانیوز پیشنهاداتی دارد. از اتفاق موجود حتماً مستندسازی صورت گیرد. اقدامات پیش، حین و پس از بحران ثبت شوند تا در بارش‌های آینده این اتفاق رخ ندهد. اینکه چرا استان وارد بحران شد و چه رویه‌ها و فرایندهایی در آن دخیل بودند و کمبود کدام امکانات به این بحران دامن زد همه باید به تفصیل ثبت شوند.
با وجود اینکه دو روز از بارش برف می‌گذرد، اما رفت و آمد برای شهروندان بسیار سخت است و بسیاری از آنها در گفت‌وگو با کبنا نارضایتی خود را ابراز کردند. لازم است شهردار یاسوج با پیمانکاران هماهنگ کند که ماشین‌آلات خود را به میدان بیاورند تا برف‌‌های سطح شهر را جمع‌آوری کنند. البته این اقدام را شهردار یاسوج باید پیش از این انجام می‌داد تا راه‌بندان به این صورت اتفاق نمی‌افتاد.
شرکت برق استان، باید از ظرفیت مأموران برق سایر شهرستان‌هایی که وارد بحران نشده‌اند استفاده کرده و حق مأموریت نیز به آنها پرداخت کند. بهتر بود معتمدی از مأموران سایر شهرستان‌ها می‌خواست که به مرکز استان بیایند تا برگشت برق به مدار زودتر اتفاق می‌افتاد.
می‌توان یک روز را در کهگیلویه و بویراحمد به نام برف‌برون نامگذاری نمود که در آن روز دستگاه‌ها، گروه‌های مردم‌نهاد و داوطلبین مردمی در همکاری با هم، برف‌های سطح شهر را جمع‌آوری کنند و به نقطه‌ای در خارج از شهر انتقال دهند. با این کار دو اتفاق می‌افتد، نخست اینکه رفت و آمد در سطح شهر سهل می‌شود و دوم جمع‌آوری برف در یک نقطه باعث هدررفت آب ناشی از آن نمی‌شود و آب در زیر زمین ذخیره می‌شود.
و اما پیشنهاد آخر که خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد است. آقای احمدزاده شما در این دو روز متوجه شدید که عدم حضور شما در استان، خلل‌های بسیاری را هویدا می‌کند. در نبود شما، حوزه بحران، به قول خودتان رفوزه شد. لذا افکار عمومی از شما انتظار دارد مدیران رفوزه را برکنار کنید. البته مدیران کارآمد و پای کار در روز برفی یاسوج را مورد تشویق قرار بدهید. مثل؛ فرماندار بویراحمد، هلال‌احمر و...
مهمتر از همه شما گفته بودید در تهران که بودید به شما اطلاع‌رسانی نشده بود. لذا از شما انتظار می‌رود مدیرکل حوزه استانداری را نیز بازخواست کنید که چرا به درستی به وظیفه خود عمل نکرده است. بنابراین به نظر می‌رسد سید افضل حسینی نیز از مدیرانی است که در روز برفی یاسوج رفوزه شده است. 
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مدیرانی که به هر نحو در این مطلب به آنها اشاره شد را دارد.


کد مطلب: 456894

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/456894/آقای-استاندار-مدیران-رفوزه-برکنار-کنید-پیشنهادات-کبنانیوز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1