تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۶
کد مطلب : ۴۵۴۹۹۰
کبنا گزارش می‌دهد؛

بخش پنجم) اداره‌کل راه و شهرسازی در بن‌بست؛ از فرسودگی پروژه‌ها تا بلاتکلیفی سرپرست این اداره‌کل

۵
۰
بخش پنجم) اداره‌کل راه و شهرسازی در بن‌بست؛ از فرسودگی پروژه‌ها تا بلاتکلیفی سرپرست این اداره‌کل
کبنا ؛
با وجود اهمیت راه و شهرسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد، این اداره‌کل هنوز با سرپرست اداره می‌شود؛ در حالی که مدت قانونی سرپرستی شش ماه است، راستا وارد هفتمین ماه سرپرستی خود شده است. 
به گزارش کبنا، اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یکی از دستگاه‌های بسیار مهم در استان مدتی است که دچار برخی حواشی شده است؛ این در حالی است که چنین دستگاهی از جایگاه بسیار بااهمیتی در مسکن و راه برخوردار است.
راستا سرپرست این اداره‌کل که در گذشته نیز در سمت معاونت فعالیت می‌کرد، حدود هفت ماه است که همچنان سرپرست باقی مانده است؛ در حالی که مدت قانونی سرپرستی نباید بیش از شش ماه به طول بینجامد. دز حالی یک ماه فراتر از قانون، راستا سرپرست بوده که سرپرست دایره عمل محدودتری نسبت به مدیرکل دارد و سرپرست حق برخی از امضاها و دستورها را ندارد.
نتیجه همین عمل فراقانونی است که این اداره‌کل در بسیاری از موارد درجا می‌زند و نمی‌تواند به درستی عمل کند.
مناقشاتی که در برخی از پیمان‌ها وجود دارد نتیجه همین وضعیت است؛ پل سریز نمونه‌ای از پروژه‌هایی است که بارها تجدید مناقصه شده است. سال‌ها است که مسئولین راه و شهرسازی می‌گویند مناقصه را برگزار کرده‌ایم و تا چند روز آینده، این پل تعیین تکلیف می‌شود. اما تاکنون خبری از تعیین تکلیف شنیده نمی‌شود.
تقاطع مهریان نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارد؛ حدود نه ماه است که پیمانکار این پروژه اعتباری دریافت نکرده است. در حالی که اعتبار پروژه 72 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، اما تنها 8 میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شده و خود پیمانکار نیز بیش از 40 میلیارد تومان مطالبات پرداخت نشده دارد. از سوی دیگر، زمان 24 ماهه که برای این پروژه پیش‌بینی شده بود، به اتمام رسیده است و حال با 150 میلیارد تومان نیز این تقاطع به بهره‌برداری نمی‌رسد. ازاین‌رو راستا وظیفه دارد هر چه زودتر با پیگیری‌های ملی در سطح پایتخت، امکان دریافت اعتبار بیشتر برای این پروژه را فراهم کند. هر چند راستا خود این وضعیت را تأیید کرده و سخنان پیمانکار را نیز قبول دارد، اما گویا افزایش اعتبار تنها بر روی کاغذ صورت گرفته و عملاً اعتبار جدیدی به دست پیمانکار نرسیده است. در زمانی که این پروژه به مناقصه رفته بود، بیش از 80 معارض داشته است. در حالی که پروژه نباید در زمان مناقصه دارای معارض باشد. این موضوعات همگی از مواردی هستند که راستا باید به آنها پاسخ دهد و به بهانه طرح این پروژه در زمان مدیرکل قبلی، از پاسخگویی به آن سر باز نزند.
نهضت ملی مسکن نیز وضعیت بهتری ندارد؛ اصلی‌ترین مشکل در این حوزه کمبود زمین در استان و به ویژه در یاسوج است. اما علاوه بر این، مکان‌یابی برخی واحدها اصلاً مناسب نیست. نمونه آن هم واحدهایی است که در ارمِ یاسوج در حال ساخت هستند. این اتفاق در حالی رخ داده است که خودِ شهرسازی متخصص در این زمینه است و پیش از هر چیز باید بر بافت شهر و جایابی منازل مسکونی نظارت داشته باشد. حلقه گمشده‌ای که می‌توان آن را ناشی از کمبود دانش مدیریتی در سطح کلان اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد دانست.
از سوی دیگر، بسیاری از پروژه‌های این حوزه یا به درستی تعریف و مدیریت نمی‌شوند و یا این‌که در نیمه‌ راه متوقف می‌شوند. اساساً بسیاری از پروژه‌های بزرگ و اصلیِ راه و شهرسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلات مدیریتی و بسیاری موانع دیگر آنقدر در طول زمان فرسایشی می‌شوند که عملاً یا از دستور کار خارج می‌شوند و یا هدف اولیه‌ آن‌ها تغییر می‌کند. راستا سرپرست راه و شهرسازی استان باید پاسخ دهد چه اقدامی برای رفع فرسایشی شدن پروژه‌ها انجام داده است. در حالی که چندی پیش در حضور خبرنگاران گفته بود با حضور برخی از مسئولین کشوری، پروژه‌هایی افتتاح خواهند شد، اما هنوز خبری از افتتاح آنها نشده است.
همین سوءمدیریت‌ها باعث شده است که بر اساس شاخص ارزیابی سازمان ملی املاک، معاونت املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، در رتبه‌های آخر در سطح کشور قرار بگیرد. چگونه است که در بین تمام استان‌های کشور باید رتبه آخر مربوط به کهگیلویه و بویراحمد باشد؟ چه سوءمدیریت‌هایی انجام گرفته که این وضعیت نصیب استان ما شده است؟ لازم است که مدیرکل این مجموعه صریحاً پاسخ دهد که تحت چه شرایط و رویه‌هایی این اتفاق افتاده است؟ عاملان این وضع چه کسانی هستند؟ کدام رویه‌های نادرست، این استان را به این وضعیت دچار کرده‌اند؟
برخی از ناکارآمدی‌ها در اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد مانع پیشبرد پروژه‌های اصلی در حوزه‌ راه شده است. هر چند چنین وضعیتی را در دوره مدیریت‌های پیشین نیز دیدیم، اما این وضعیت در دوره جدید نیز امتداد دارد. گویی نغییر مدیریت از نیک‌اقبالی به راستا باعث ایجاد تحول در این اداره‌کل نشده است. مگر نه این است که تغییر مدیریتی با دلایلی همچون کارآمدی و همسویی با مجموعه دولت باید صورت بگیرد؟ اما حال می‌بینیم که هیچ یک از این دو محقق نشده است؛ راستا که از نیروهای نزدیک به دولت قبل است و با دولت جدید همسو نیست و همچنین کارآمدی چندانی نیز از طرف او دیده نشده است. بنابراین راستا فاقد هر دو مؤلفه مورد انتظار است. از سوی دیگر یک ماه از حکم قانونی سرپرستی او گذشته و هنوز حکم مدیرکلی او تأیید نشده است. بنابراین با وجود این حجم از نارسایی در این اداره‌کل انتظار می‌رود هر چه زودتر وضعیت مدیریت راه و شهرسازی تعیین تکلیف شود.

بیشتر بخوانید:

بخش اول) چرا بانیان وضع موجود در کهگیلویه و بویراحمد دوباره پست می‌گیرند؟ / بعضی‌ها دو دست از دوست هم قرض گرفته و صندلیشان را چسپیده‌اند / تیم‌هایی که اعضای ناهمگون دارند نمی‌توانند جهادی پای کار باشند
 
بخش دوم) رتبه آخر ِ یکی از معاونت‌های راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد / معاونت ساخت بدون معاون؟ / رویه‌های نادرستی که گریبان این اداره‌کل را گرفته است
 
بخش سوم) مدیریت راستا ادامه مدیریت نیک‌اقبالی؟ / حواشی دست‌بردار راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیست
 
نام شما

آدرس ايميل شما

.......
Iran, Islamic Republic of
کبنا هر چی بنویسی فايده نداره ،این ول‌کن نیست سر چهار تا مدیر کل را خورده تا اومده اینجا حالا شما هی به درو دیوار بزن
سقاوه
Romania
بی خاتنون سقاوه
حاجی خراب کرده
راه
Iran, Islamic Republic of
ایشان بسیار مردم دار و به دور از مساءل سیاسی در راستای اهداف عالبه وزارت راه حرکت میکند
انصاف نیست به این شکل منفی قضاوت شوند
Iran, Islamic Republic of
هم بی فایده ست این مطالب
هم راستا به درد مدیرکلی نمیخوره
پس کبنا جان خودت را خسته نکن
Iran, Islamic Republic of
احداث واجرای پل کلو در جاده یاسوج به سی سخت هم وضع نا معلومی دارد
اگر چه چندی پیش این پل به مناقصه رفت وپیمانکار آن هم مشخص شد
وقرار بود پیمانکار کار را شروع کند
اما عدم شروع اجرای کار همه چیز را در ابهام فرو برده است.
کبنا نیوز خواهشا خواهشا
برای روشن شدن گزارشی هم از سرانجام پل کلو درجاده سی سخت تهیه نمایید
تهیه نمایید
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1