تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۴۵۳۴۸۷
روايتی از فعاليت پليس زن از ديروز تا امروز

زنان در پوشش سخت يگان ويژه

۳
۰
زنان در پوشش سخت يگان ويژه
کبنا ؛پليس زن از نيازهاي جامعه بوده که به تدريج تشکيل و فعال شده است. در نگاه نخست آنچه از پليس زن به اذهان خطور مي‌کند، ماموران گشت ارشاد هستند که به دختران و زنان براي بدحجابي تذکر مي‌دهند يا به همراه مرد براي بازداشت زنان اقدام مي‌کنند که پوشش آنها چادر و مقنعه بود. دراتفاقات اخير زنان پليس با پوشش ديگري مشاهده شدند که تاکنون سابقه نداشت و زنان يگان ويژه هستند.
فيلم حضور اين زنان در خيابان ها با پوشش جديد واکنش‌هايي را به دنبال داشته است. برنا در معرفي اين پليس‌ها نوشت: «اين گروه از پليس هاي زن تنها زناني هستند که در لباس پليس چادر به سر ندارند و علت آن هم عمليات‌هاي جسمي و فيزيکي آنان است که همگي با بدن هاي ورزيده و مانتوي کوتاه بالاي زانو آموزش ديده اند تا تن به تن عمليات انجام دهند و اين فرم لباس مورد تاييد مقامات عاليرتبه قرار گرفته تا در عمليانت هاي خياباني دست و پا گير نباشند.»روز گذشته از فرمانده يگان ويژه سوال شد :«در فيلمي که از زنان يگان ويژه در فضاي مجازي منتشر شد زنان با مانتو، شلوار و مقنعه و کلاه نظامي ديده مي‌شدند برخي معاندين نيز بر اين اصرار داشتند که اگر چادر حجاب اصلي است پس چرا نيروهاي يگان ويژه چادر به سر ندارند در اين خصوص چه مي‌فرماييد؟» سردار حسن کرمي پاسخ داد: «اين شبهه‌اندازي کار ضدانقلاب است اگر چه با چادر مي‌شود عمليات انجام داد اما با توجه به اينکه مأموران ما در صحنه عمليات براي دستگيري اقدام مي‌کنند با توجه به استنادات شرعي و رعايت حدود شرعي اين پوشش را براي آنها به کار برديم. اگرچه اعتقاد داريم حجاب محدوديت نيست و چادر حجاب برتر است اما مأموران ما در عين رعايت حجاب و پوشيدن مقنعه و گذاشتن کلاه، لباس ضدضربه‌اي متناسب با مأموريت را به تن دارند. لباس فرمي که کاملا پوشيده بوده و بدن‌نما هم نيست و با توجه به مأموريت آنها طراحي شده است؛ همانطور که ورزشکاران ما در صحنه ورزش نيز از لباس‌هاي پوشيده استفاده مي‌کنند که منافاتي با رعايت حجاب ندارد.خوشبختانه يگان زنان زينبي در عمليات اخير بسيار موفق عمل کردند.» سردار کرمي توضيح داد: « با توجه به اينکه براي رعايت موازين شرعي و مسائل اعتقادي بايد از زنان استفاده مي‌کرديم «يگان زينبي» پليس ويژه وارد عمل شد. اين يگان متشکل از بانواني است که به صورت درجه‌دار و افسر آموزش‌هاي کامل را ديده و به صورت يک واحد عملياتي قوي در تهران سازمان‌دهي شده است و در مواقعي که خانم‌هايي در اجتماعات مقابل ما هستند بعد از ارشاد و تذکر و کار عملياتي اگر نياز به دستگيري باشد و معذوريت شرعي وجود داشته باشد اين زنان يگان ويژه هستند که وارد عمل مي‌شوند.»
*تاريخچه فعاليت پليس زن در کشور
در کشور ما بيش از22 سال از آغاز به کار پليس زن مي‌گذرد. دکتر فريبا شايگان؛ رييس دانشکده پليس زن، در خصوص تاريخچه فعاليت پليس زن در ايران گفته پليس زن از سال 1345 در ايران آغاز به کار کرد. قبل از انقلاب تعداد پليس زن کم بود و آن‌ها فعاليت‌هايي مانند ايستادن سر چهارراه‌ها براي رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي انجام مي‌دادند. استفاده از پليس زن قبل از انقلاب بيشتر جنبه نمايشي داشت و بسياري از موازين شرعي نيز در نوع پوشش و آموزش اين زنان رعايت نمي‌شد. پس از انقلاب نوع پوشش و مشاغل پليس زن تغيير کرد و زنان پليس در مشاغل اداري و به‌داري فعاليت ‌مي‌کردند، اما ديگر در نيروي انتظامي افسر پليس زن حضور نداشت. اين در حالي بود که ضرورت وجود زنان افسر در موارد ضروري احساس مي‌شد. به همين دليل سال 1377 نيروي انتظامي اصلاحيه‌اي به مجلس فرستاد و مجلس تصويب کرد نيروي انتظامي افسر پليس را به صورت نظامي و انتظامي به‌کار گيرد. در نتيجه، اولين دوره پليس زن با يونيفورم نظامي از سال 78 از طريق کنکور وارد دانشکده پليس شد. از همان ابتدا قرار شد زنان پليس تنها براي رفع نيازهاي زنان و کودکان و در مشاغلي که از بعد شرعي، روحي و فرهنگ اسلامي و ايراني ضرورت دارد حضور داشته باشند. ابتدا به اين مساله اشاره مي کنيم که براي پليس زن شدن چه رشته اي بايد خواند: پليس بودن و افسر نيروي انتظامي از کارها و شغل هاي بسيار سخت به حساب مي‌آيد و فرد اضافه بر تجربه در اين زمينه بايد رزومه کاري قوي و مناسبي هم داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مانتوهاشون باید بلندتر باشه
Iran, Islamic Republic of
اگر برای کیف قاپ و سارق مسلح بود منطقی بود ولی برای حمله به بچه و نوجوان چه ؟ مگر میشود حد اقل 20 درصد جامعه را مجرم فرض کرد ( البته در کمترین حالت 20 در صد ) قانون برای زندگی بهتر وضع میشود و قانونی در دنیا وجود ندارد که این طیف وسیع را مجرم قلمداد کند . (قانون را تغییر دهید و دزدان یقه سفید را بگیرد و راست بگویید )
Iran, Islamic Republic of
حرف مفت میزنی
خدا وکیلی خودت بخون ببین چی نوشتی
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند ...
1