تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۵
کد مطلب : ۴۵۳۴۳۸
ویژه‌های کبنانیوز؛

چرا شعارها رکیک شده است؟ / شرایط فعلی محصول فقدان توسعه سیاسی است / گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس درباره مهسا امینی: هیچگونه ضرب و جرح و برخورد فیزیکی انجام نشده

۱
چرا شعارها رکیک شده است؟ /  شرایط فعلی محصول فقدان توسعه سیاسی است / گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس درباره مهسا امینی: هیچگونه ضرب و جرح و برخورد فیزیکی انجام نشده
کبنا ؛در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های کبنا نیوز» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه رسانه‌ها و روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.
گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس درباره مهسا امینی: هیچگونه ضرب و جرح و برخورد فیزیکی انجام نشده / اطلاع‌رسانی به هنگام پلیس و عذرخواهی از قصور احتمالی، تبعات اجتماعی را کاهش می‌داد / خواستار اصلاح قانون برای تعریف دقیق از حدود حجاب هستیم

به گزارش کبنا، کمیته حقیقت یاب مجلس شورای اسلامی در گزارش بررسی علل فوت مرحومه مهسا امینی ضمن تاکید بر این که «هیچگونه ضرب و جرح و برخورد فیزیکی» با متوفی انجام نشده است خواستار پیگرد قضایی کسانی شد که قبل از روشن شدن ماجرا با «اظهارات عجولانه و خلاف واقع» احساسات مردم را جریحه دار و زمینه سوء استفاده دشمن و اغتشاشگران را ایجاد کرده و مواضعشان را اصلاح نکرده اند. این کمیته همچنین به صورت رسمی خواستار اصلاح «ساختار، روش ها و فرایندهای اجرایی حفظ امنیت اجتماعی» شده است.
 درپی اتفاق ناگواری که برای مرحومه مهسا امینی رخ داد، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با دستور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مامور بررسی این حادثه و گزارش آن شد. رئیس مجلس پیش از این تاکید کرده بود: «ما حتما به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد تا علت حادثه روشن و شفاف شود و آن نیز به صورت رسمی اعلام شود، هیچ شکی در این نیست.»
کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها صبح امروز در گزارش خود از این حادثه که نتیجه بررسی های کمیته حقیقت یاب بوده و به همراه جزئیات چگونگی بروز این اتفاق تلخ منتشر و در صحن علنی مجلس قرائت شد، در بخش جمع بندی تاکید کرده است: «هیچگونه ضرب و جرح و برخورد فیزیکی درمواجهه، انتقال و استقرار مرحومه خانم امینی در محل پلیس امنیت عمومی صورت نگرفته است و ...فوت نامبرده براثر برخورد فیزیکی، ضرب و شتم یا اصابت هرگونه ضربه به وی نبوده است.»
براساس این جمع بندی، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خواستار پیگرد قضایی کسانی شده که «قبل از روشن شدن ماجرا...اظهارات عجولانه داشتند و احساسات مردم را جریحه دار کرده و زمینه سوء استفاده معاندین نظام واغتشاشگران را ایجاد کرده اند.»
این گزارش همچنین صراحتا تاکید کرده که در این اتفاق، هیچگونه قصور و تقصیری متوجه اورژانس کشور یا بیمارستان کسری نیست اما «میزان و کیفیت اثربخشی اقدامات درمانی» در حدفاصل برزمین افتادن خانم امینی تا زمان حضور پرسنل اورژانس که ۱۰ دقیقه به طول انجامیده است، قابل تامل است و همچنین ازدحام مقابل درب خروجی پلیس امنیت عمومی که باعث تاخیر بیش از ۶ دقیقه ای در عزیمت آمبولانس شده نیز در «روند درمانی نامبرده بی اثر نبوده است.»
کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در بخش دیگری از این گزارش ضمن اشاره به نقش بی بدیل فراجا در تامین امنیت کشور، از نحوه اطلاع رسانی نیروی انتظامی درباره این حادثه انتقاد کرده است: «اطلاع رسانی به‌نگام و دقیق فرماندهی نیروی انتظامی از جزئیات این حادثه، زمینه روایت سازی جعلی رسانه های دشمن را کاهش می داد و... عذرخواهی از قصور احتمالی تبعات تلخ اجتماعی را کاهش می داد.»
کمیته حقیقت یاب مجلس همچنین با تاکید بر لزوم بررسی و «اصلاح ساختار، روش ها و فرایندهای اجرایی حفظ امنیت اجتماعی و عمومی» توسط نهادهای مربوط، بر پیگیری جدی این مسئله در مجلس تاکید کرده وخواستار آموزش کارکنان و ماموران، تجهیز پلیس امنیت عمومی به امکانات و ملزومات از جمله لبلس های دوربین دار و نصب دوربین در خودروهای گشت و تجدید نظر در شیوه اجرا و نظارت شده است تا با آموزش، نظارت، اصلاح فرایندها و ساختارها، امکان بروز خطای انسانی به حداقل برسد.
این گزارش همچنین خواستار اصلاح تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی درباره تعریف دقیق از حدود حجاب شرعی و شفاف شدن مفاهیم مبهم مربوط شده که برای اجتناب از اصل تداخل قوا باید از طریق ارایه لایحه قوه قضاییه اصلاح شود.
کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پایان این گزارش تاکید کرده است که مهم ترین راه ترویج حجاب و عفاف، علاوه بر اجرای قوانین، راه های ایجابی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از دستگاه هایی که در این زمینه کم کاری کرده اند، مطالبه و سوال کند.
ناامنی شهر؛ بهانه لیدر اهوازی برای حمل چندین اسپری فلفل +فیلم
ماموران یگان ویژه در اهواز زن جوانی که از لیدرهای اغتشاشات در این شهر بوده است را دستگیر کرده اند؛ این زن ادعا می کند چون شهر نا امن است با خود چندین اسپری فلفل به همراه دارد!
ساعاتی پیش مأموران یگان ویژه یکی از زنان جوانی که از لیدرهای اغتشاشات اخیر در اهواز است را دستگیر کردند.
مأموران در بازرسی لوازم همراه این خانم چندین اسپری فلفل و اسپری‌های رنگ و لوگوهای شعارنویسی کشف کردند.
هنگامی که مأموران از این خانم سوال می‌کنند که چرا اسپری فلفل با خود به همراه دارید، پاسخ می‌دهد: «اینها محض اطمینان است، اینجا دزد هست و ناامن هست، اهواز همیشه نا امن هست»!
در حوادث اخیر جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند
استاندار تهران با اشاره به اینکه فتنه‌های سال‌های اخیر تلاشی است که ما را در رسیدن به دولت اسلامی ناموفق کند و یا سرعت این امر را کاهش دهد، گفت: در حوادث اخیر اصلا موضوع حجاب مطرح نیست؛ بلکه جمهوری اسلامی را هدف قرار داده اند.
به گزارش ایسنا، محسن منصوری در بیست و چهارمین جشنواره شهید رجایی استان تهران گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که بسیاری از شاخص‌گذاری‌ها را میراث‌دار هستیم و در طراحی آن‌ها نقشی نداشته‌ایم. لذا ضرورت دارد برخی از آن‌ها را مرور کنیم. گاهی شاخص‌های حرفه‌ای در حوزه اداری ما را در رقابت‌هایی می‌اندازد که معلوم نیست اساس آن چیست.
وی افزود: دستگاه‌های اجرایی و اداری ما باید در مختصات انقلاب اسلامی مورد ارزیابی قرار گیرند تا مشخص شود در کجا قرار گرفته‌اند. رهبر معظم انقلاب پنج گام را برای رسیدن به تمدن اسلامی طراحی کرده‌اند. ما در حال تکمیل این مسیر هستیم و در حال حاضر در مرحله تحقق دولت اسلامی قرار گرفته‌ایم که اگر موفق شویم به سمت تمدن اسلامی حرکت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: امروز دعوایی که در دنیا وجود دارد که امتداد آن در کشور ما در همین حوادث اخیر قابل مشاهده است، این است که دشمن تلاش می‌کند در کف خیابان‌ها اغتشاش ایجاد کند تا جریان تحقق دولت اسلامی را کُند، کند.
استاندار تهران با اشاره به ویژگی های دولت اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، تأکید کرد:  دولت اسلامی یعنی روش‌ها و منش‌های اسلامی که باید برای تحقق دولت اسلامی به آن‌ها توجه ویژه داشته باشیم. فتنه‌های سال‌های اخیر نیز تلاشی است که ما را در رسیدن به دولت اسلامی ناموفق کند و یا سرعت این امر را کاهش دهد.
وی تأکید کرد: مسئله مهم، تحقق عدالت و عدالت اسلامی است که باید در ارزیابی دستگاه‌های اداری این شاخص مدنظر قرار گیرد. 
استاندار تهران با تأکید بر اینکه سلامت اداری و روحیه مبارزه با فساد، اشراف‌گرایی باید همواره مورد توجه قرار گیرد و در ارزیابی دستگاه‌های اداری مدنظر قرار گیرد، افزود: گاهی برخی از مدیران و دستگاه‌ها برای نظام آبرو ایجاد می‌کنند به شکلی که مردم با مراجعه به این دستگاه‌ها حتی اگر گره‌گشایی از کارشان نشود راضی بازمی‌گردند چرا که مردم‌داری در این دستگاه انجام شده و این از شاخص‌های مهم دولت اسلامی است.
وی با تأکید بر لزوم تکیه بر ظرفیت‌های داخلی کشور گفت: دولت سیزدهم بحمدالله متکی به درون نظام است. در دوره‌های قبل صحبت از آوردن مدیران از خارج از کشور بود، اما خوشبختانه امروز در کشور طراحی، اجرا و تولید مدنظر قرار گرفته و توان مدیران و کارشناسان داخلی به کار گرفته شده و این موضوع باید در ارزیابی‌ها مد نظر قرار گیرد.
به گفته منصوری، سلامت اعتقادی و اخلاقی باید در مجموعه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد. بی‌تردید از عواملی که یک جامعه را به سمت عقب می‌برد این است که اصول به فرعیات تبدیل شود و دشمن نیز در همین حوادث اخیر چنین هدفی را دنبال می‌کند. 
استاندار تهران افزود: بی‌تردید فتنه مانع ایجاد می‌کند و به گونه‌ای است که حق و باطل را مخدوش می‌کند. لذا ما باید با اشراف و جدیت خدمت خود را دنبال کنیم. خصلت فتنه این گونه است که خود را جای حق نشان می‌دهد و با ظاهری قشنگ باطنی دیگر را دنبال می‌کند.
وی ادامه داد: البته فتنه‌ها ریشه هوای نفس دارند و بدعت‌گذاری‌ها را دنبال می‌کنند. در حوادث اخیر اصلا موضوع حجاب، خانم امینی و دختران و زنان مطرح نیست؛ بلکه جمهوری اسلامی را هدف قرار داده اند.
استاندار تهران تاکید کرد: دشمن تلاش می‌کند به هدف نرسیم اما کور خوانده، به برکت رهبری و حضور مردم در صحنه در مسیر خود مستحکم به اهدافمان خواهیم رسید. حادثه‌ای که شب گذشته در زندان اوین اتفاق افتاد در کنار نقاط مثبت و منفی، دوستان دستگاه امنیتی و انتظامی شبانه‌روز جدی پای کار هستند. اینها سرمایه‌های کشور هستند و به لطف خدا و به برکت خون شهدا به ویژه شهدای امنیت این شرایط را هم پشت سر خواهیم گذاشت و در مسیرمان موفق خواهیم بود. هر چه پیشتر آزمون‌ها سخت‌تر می‌شود؛ اما به سمت قله در حرکت هستیم.
وی در پایان این جلسه و در جمع خبرنگاران نیز در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی طرح شناورسازی ساعات کار ادارات گفت: روز گذشته این طرح با حضور همه دستگاه‌هایی که در اجرای آن بحث‌هایی را داشتند، برگزار شد و به جمع‌بندی نهایی رسیدیم اما مرجع ابلاغ این موضوع و تصمیم‌گیری نهایی دولت است.
چرا شعارها رکیک شده است؟
شعار، جزو لاینفک هر مطالبه جمعی یا حرکت اعتراض میدانی و مدنی است. در فرهنگ ما که با شعر و ادبیات آمیخته است، در مقاطع گوناگون دیده‌ایم که گروه‌های اجتماعی چگونه منویات خود را در کوتاهترین پیام اعلام کرده‌اند. در روزهای گذشته که شاهد خوادث و رویدادهایی در کشور بوده‌ایم،نکته‌ای تامل‌برانگیز وجود دارد؛ تفاوت ادبیات شعارهای این دوره با دوره‌های گذشته؛ به طوری که بعضی از این شعارها امکان بازتاب در هیچ رسانه‌ای را ندارند.
محمدرضا مرادی طادی، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، معتقد است که تغییر پایگاه معترضان و نیز انباشت‌هایی از احساسات ناخوشایند، به سر دادن بعضی شعارها در اتفاقات اخیر منجر شده است.
او در یادداشت خود با عنوان «چرایی رکیک‌گوییِ سیاسی» که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، درباره سر دادن بعضی شعارهای خارج از عرف در اتفاقات اخیر که مطرح شدن آنها بویژه در فضای دانشگاه قابل تامل است، نوشته:
«شعارها بخشی از حضور توده‌ها در خیابان، این معیادگاه همیشگی سوژه و سیاست هستند و نمی‌توان حضور مردم را بدون شعار تصور کرد. هر جامعه‌ای التهابات خاص خودش را دارد و اصولاً جوامع مانند خطوط الکتروکاردیوگرافی قلب که نبض‌های حیات را نمایش می‌دهند، با همین فراز و فرودها و التهابات و تحولات زنده بودن خودشان را نمایان می‌کنند. تصور جامعه‌ای که هرگز دچار التهاب و تحول نشود، محال است و این حُکم در مورد جامعۀ ایران نیز صادق است. پس باید بپذیریم که تحول و تغییر، ویژگی طبیعی هر جامعه‌ای است که گاه می‌تواند شکل اعتراض و شورش و دیگر اَشکال متفاوت حضور توده‌ای در خیابان و میادین به خود بگیرد و این حضور هم فارغ و عاری از شعارها نیست.
طی سه دهۀ گذشته جامعۀ ایرانی نیز دچار تحولات و التهابات خاص خودش شد و تجاربی همچون ۱۳۷۸و ۱۳۸۸ را کسب کرد. در آن تحولات ما شاهد حضور طبقات و اقشاری مشخص و معین بودیم که عُلقه‌های پایگاه اجتماعی‌شان و ادبیات و نظم گفتاری‌شان مشخص بود. برای مثال، در سال ۷۸ صرفاً جنبش دانشجویی فعال بوده و در سال ۸۸ مشخصاً طبقات متوسط شهری ظهور و بروز جنبشی داشته‌اند. در چنین فضاهایی شعارها از گونه‌ای «ادب سیاسی» بهره می‌برده‌اند که نه تنها بسیاری از مرزبندی‌های ایدئولوژیکی را رعایت می‌کرد، بلکه فارغ از هرگونه بی‌نزاکتی بوده است.
امّا دور دوم جنبش/شورش‌های اجتماعی در ایران که از حدود یک دهه بعدتر آغاز شد (از سال ۱۳۹۶ به بعد) از نظر شعارشناسی ویژگی بارزی پیدا کرد که سزوار توجه و تحلیل است: رکیک‌گویی و مستهجن شدن شعارها! این روزها در حالی ایران برخی از التهابات اجتماعی را تجربه می‌کند که شعارها دائم به سوی نوعی از رکاکت سیاسی متمایل می‌شوند و بعضاً چنان مستهجن که آدمی را شرم فرا می‌گیرد و این شرم و خجالت آنجا بیشتر می‌شود و بر شگفتی ناظران می‌افزاید که گاه از درون دانشگاه یا قشر نخبه و تحصیل کرده نیز شنیده می‌شود. چرا بعضی از شعارها چنین مستهجن شده‌اند؟
برای استهجانی که اکنون بر بعضی از شعارها حاکم شده فرضیه‌های مختلفی می‌توان ارایه کرد. خیلی ساده و تحقیرآمیز می‌توان گفت خُب بسیاری از این افراد اراذل و اوباش‌اند و ادب ندارند؛ یا به تئوری تقلیل‌گرای روانشناسی فرویدی متوسل شد و گفت این شعارها بیانی از عقده‌های فروخوردۀ جنسی است که اکنون سر باز کرده و مَحمل و توجیهی سیاسی پیدا کرده است؛ یا مواردی دیگر. امّا به نظر می‌رسد که مشخصاً دو علتِ جامعه‌شناختی و روانشناختی می‌تواند موجب سر دادن چنین شعارهای رکیکی بشود.
در سطح تبیین جامعه‌شناختی به این نکتۀ حایز اهمیت می‌توان اشاره کرد که از سال ۸۸ به بعد با زوال طبقۀ متوسط و فرسایش نهادهای مدنی، عموماً جامعه‌پذیری سیاسی به درستی انجام نشده و سوای از آن کم کم نیروهای حاشیه و دهک‌های فرودست برای مطالبات حداقلی و معیشتی وارد میدانِ سیاست شده‌اند. به تعبیری ملموس‌تر، می‌توان گفت پایگاه اجتماعیِ معترضانِ «رأی من کو؟» به پایگاه اجتماعی «نان من کو؟» تغییر کرده‌اند و بدیهی است هر چقدر نزاع از سطح «مدنی» به سطوح «طبیعی» نیل کند، بدیهی است که دوز خشونت
چه در کردار و چه در گفتار افزایش پیدا می‌کند. سیاست محل حل و فصل منازعات مدنی است و باید با میدان‌داری نهادهای واسطه انجام شود، تقلیل آن به تنازعِ بقا، کنش سیاسی را خشن و زبان سیاست را تند و رکیک می‌کند.
در سطح تبیین روان شناختی می‌توان به موضوع «تراکم نفرت» اشاره کرد. شعارها در واقع بازتابی از مطالبات و تمنیّات سوژه‌های اعتراض و شورش‌اند. ولی وقتی ناخودآگاه معترضان از نفرت تلنبار شده است، فحش دادن و ناسزاگویی راهکاری می‌شود برای بیان نهایتِ انزجاری که فرد از شرایط خودش دارد. افراد و اقشار مختلفی که پایگاه اجتماعی خود را از دست داده‌اند، هیچ نماینده‌ای در سطوح مختلف قدرت سیاسی ندارند، شنیده نمی‌شوند، نادیده گرفته می‌شوند و دائماً حداقل مطالبات‌شان بی‌پاسخ می‌ماند، سوژه‌هایی آکنده از نفرت و خشم‌اند، که مثل همین دعواهای معمول میان دو نفر، می‌توانند ناگاه منفجر بشوند و چشم‌ها را ببندند و دهان را بگشایند و آنچه که نباید بگویند، بگویند.
لذا در مقام جمع‌بندی، مستهجن‌گویی را در بُعد جامعه‌شناختی ناشی از تغییر در پایگاه اجتماعی معترضان و حذف نهادهای مدنی واسط میان توده و قدرت از یک سو، و از سویی دیگر، در بُعد روان شناختی برآمده از تراکم نفرت می‌توان دانست. بدیهی است که این شعارها ناپسند و زشت و مذموم است و به هیچ عنوان نمی‌توان با هیچ تبیین و تفسیری آنها را توجیه کرد، ولی نکتۀ حایز اهمیت این است که: اساساً شعار و شورش معلول است باید علت‌های زایندۀ این شرایط را از بین بُرد. پس به فکر اصلاح راهبردها و رویکردهایی باشیم که این شرایط بحرانی را رقم زده است!»
به‌رسمیت شناختن حق اعتراض نیازمند اراده جدی حاکمیت است/ شرایط فعلی محصول فقدان توسعه سیاسی است

مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات گفت: اگر در طول دهه‌های گذشته امکان شکل‌گیری و رشد احزاب فراگیر و پاسخگو و قدرتمند فراهم می‌شد، خود این احزاب می‌توانستند مسئولیت انتقال پیام اعتراض مردم به حاکمیت را برعهده گیرند و شاید در آن صورت نیازی به تجمع خیابانی هم وجود نداشت.
علی باقری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لزوم فراهم‌سازی زمینه برای تحقق امر قانونی اعتراض مردم، اظهار کرد: مشکل تحقق امر قانونی اعتراض که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده، اما متاسفانه در طول این سال‌ها به منصه ظهور نرسیده است، یک ریشه اصلی دارد و مسائل دیگری که مطرح می‌شوند، فروع آن هستند و ریشه اصلی این است که حاکمیت باید حق اعتراض را نه در کلام که در عمل به رسمیت بشناسد وگرنه مابقی موارد مربوط به تاکتیک اجراست.
وی با بیان این‌که «ما هنوز در کلیات حق قانونی اعتراض، مانده‌ایم»، یادآور شد: اگر این عزم و اراده جدی باشد که مردم می‌توانند اعتراض کنند و این حق آنان است، آن‌وقت پیاده‌سازی مکانیسم‌های اجرایی در این زمینه امر غریبی نخواهد بود؛ هم الگوهای موفقی در جهان اجرا شده که می‌توان آن‌ها را بومی‌سازی و اجرا کرد و هم جز آن، می‌توان به دنبال راهکارهای اجرایی جدید بود.
عضو حزب توسعه ملی با تاکید بر این‌که «به نظر می‌رسد بخش‌هایی از حاکمیت در به رسمیت شناختن حق اعتراض اساساً کوششی ندارد»، تصریح کرد: چند روزی است که جمعی از تشکل‌های سیاسی برای برپایی تجمع اعتراضی به وزارت کشور نامه نوشته‌اند و جوابی نگرفته‌اند. حتی از سوی مسئولان امر شنیده می‌شود که می‌گویند ما این گروه‌های درخواست‌کننده را به رسمیت نمی‌شناسیم و آن‌ها مدتی است کنگره خود را برگزار نکرده‌اند و مواردی از این دست. در حالی که اساساً اصل ۲۷ قانون اساسی حق اعتراض را برای همه مردم به رسمیت شناخته است، نه گروه‌های سیاسی.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با یادآوری این‌که «تا اراده محکمی در حاکمیت و بخش‌های مختلف نباشد اقامه اصل قانونی حق اعتراض عملی نخواهد شد»، تاکید کرد: تا آن زمان همین اختلال در نظم عمومی، خطرات تجمع برای امنیت کشور و مواردی از این دست همچنان به‌عنوان دلایلی برای مواجهه با حضور خیابانی خواهد ماند. در حالی که اگر اراده‌ای در پذیرش این اصل وجود داشته باشد می‌توان فضای اعتراضات را هم مدیریت کرد. چطور در تمام جهان برای اعتراض خیابانی راهکار پیدا شده است؟ مگر در سایر کشورها امکان سوءاستفاده از اعتراضات وجود ندارد؟ مگر در دیگر کشورها عده‌ای به دنبال دورکردن اعتراضات از مسیر خود نیستند؟ اما چون در آن کشورها اراده جدی وجود داشته و به آن عمل شده، جلوی سوءاستفاده‌ها هم گرفته شده است.
باقری ادامه داد: سال ۹۸ هم بعد از اعتراضاتی که رخ داد، یک صدای واحد شنیده می‌شد که اعتراض حق مردم است و آن چیزی که قابل‌قبول نیست اغتشاش است. حالا سه سال از آن روز گذشته است و در طی این مدت دیده نشده که کسی به سمت فراهم کردن زمینه لازم برای تحقق حق قانونی اعتراض مردم حرکت کند یا برای آن سازوکاری اجرایی طراحی کند. اما دوباره امروز همه می‌گویند اعتراض خوب است و اغتشاش بد و باز ما در همان نقطه‌ای هستیم که پیش از این بودیم.
وی با اشاره به طرح مجلس برای ساماندهی تجمعات، اظهار کرد: مجلس باید از دیدگاه کارشناسان و متخصصان هم استفاده کند و با آنان نیز همکاری داشته باشند. اصل این‌که مجلس در پی بررسی طرحی در این زمینه باشد، قابل تقدیر است اما برای اجرایی‌شدن چنین طرحی لازم است کارشناسان خبره ابعاد مختلف آن را بررسی کنند و پیش‌نویسی از این طرح منتشر شود و نظرات مختلف درباره آن شنیده شود نه این‌که در پشت درهای بسته به دنبال ساماندهی طرح تجمعات باشند.
عضو حزب توسعه ملی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در مواجهه با اعتراضات جاری وجود دارد «بی‌سر» بودن این اعتراضات است که هم امکان سوءاستفاده از آن را بیشتر می‌کند و هم حاکمیت برای گفت‌وگو کردن با آنان از یک‌سو دستان بسته‌ای دارد؛ چراکه نمی‌داند مشخصا با چه کسی مواجهه است و از سوی دیگر حاکمیت برای محدودکردن‌ آنان هم با شرایطی مشابه روبه‌روست.
باقری با بیان این‌که «یکی از علت‌های شکل‌گیری شرایط فعلی در کشور فقدان توسعه سیاسی است»، اظهار کرد: اگر در طول دهه‌های گذشته امکان شکل‌گیری و رشد احزاب فراگیر و پاسخگو و قدرتمند فراهم می‌شد، خود این احزاب می‌توانستند مسئولیت انتقال پیام اعتراض مردم به حاکمیت را برعهده گیرند و حلقه واسطی میان بدنه جامعه با حاکمان باشند. شاید در آن صورت نیازی به تجمع خیابانی هم وجود نداشت یا اگر هم نیازی به حضور در خیابان احساس می‌شد، ضمانت این تجمع را همان احزاب برعهده می‌گرفتند.
وی تصریح کرد: وقتی چنین شرایطی مهیا نشده است و شاهد فقدان توسعه سیاسی هستیم، به وضعیت فعلی می‌رسیم. ما در زمینه انتخابات هم شاهد حضور قدرتمند و پاسخگوی احزاب نیستیم و این افراد هستند که در انتخابات روی کار می‌آیند و پس از انتخاب هم از آنجاکه حزبی نیستند و از سازوکار آن عبور نکرده‌اند و اهداف از پیش‌ تعیین‌شده‌ای هم ندارند، تغییر رویه می‌دهند و این مردم هستند که در این میان هزینه می‌دهند. ما تا زمانی که از سازوکار حاصل عقل بشری در زمینه مواجهه با حق اعتراض و توسعه سیاسی بهره‌مند نشویم و صرفاً درباره‌اش حرف بزنیم و در عمل اقدامی انجام ندهیم، نمی‌توانیم انتظار وضعیت دیگری داشته باشیم.
فرمانده سپاه تهران: اغتشاشگران پیش‌بینی کرده بودند که نظام نمی‌تواند فریاد اعتراض را کنترل کند؛ حتی برای موفقیت، تلفات دو هزار تا سه هزار نفری را لحاظ کرده بودند / ۳۸۰ گردان بسیجی آماده داریم / ۸۵۰ بسیجی در پایتخت مجروح شدند / فقط در یک شب ۱۸۵ مجروح دادیم؛ در میدان الغدیر ۴۵ دقیقه با اغتشاشگران می‌جنگیدیم
فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ با اشاره به دستور فرمانده کل سپاه مبنی بر منع استفاده از اسلحه در جریان حوادث اخیر گفت: از آغاز فتنه اخیر تاکنون ۸۵۰ نفر از بسیجیان در تهران مجروح و سه تن از آنان شهید شده‌اند.
به گزارش کبنا، سردار حسن حسن‌زاده روز شنبه در جمع تعدادی از بازنشستگان این نهاد اظهار داشت: به واسطه عملیات روانی سنگین دشمنان، نتوانستیم واقعیت انقلاب اسلامی را در ذهن جوانان روشن کنیم به همین دلیل ذهنیت درست و واقعی از ایران اسلامی و برتری‌های کشورمان در ذهن جوانان وجود ندارد در حالی که دشمن، دشمنی خود را علیه انقلاب اسلامی از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرده است.
به نوشته ایرنا، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ افزود: برخلاف برخی مسئولان که نه اوایل انقلاب و نه حتی اکنون متوجه دستاوردهای انقلاب نشدند، دشمن در همان ۶ ماه اول پیروزی انقلاب متوجه شد که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تمام منافع غرب به مخاطره خواهد افتاد لذا دشمنی دشمنان علیه انقلاب اسلامی کاملاً طبیعی است.
سردار حسن‌زاده یادآور شد: هشت سال دفاع مقدس که می‌رفت برای موجودیت این نظام بزرگترین تهدید باشد، به بزرگ‌ترین فرصت جهان اسلام تبدیل شد؛ لذا آنچه شما به‌عنوان جبهه مقاومت می‌بینید، نتیجه هشت سال دفاع مقدس است؛ دشمنان این ملت نه‌تنها در جنگ تحمیلی نتوانستند اراده خود را تحمیل کنند، بلکه بعد از جنگ نیز رژیم صهیونیستی و آمریکا حتی یک عملیات موفق علیه ایران اسلامی نداشتند و این همان نکته‌ای است که جوانان، آن را نمی‌دانند.
وی عنوان کرد: قدرت جهانی یعنی حاج قاسم سلیمانی که در یادواره شهدا عنوان می‌کند تا سه ماه دیگر بساط داعش را در عراق و سوریه جمع می‌کند و این وعده خود را هم در زمان اعلام شده انجام داد و دولت خودخوانده داعش از بین رفت.
فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ ادامه داد: امروز که در جنگ اقتصادی قرار داریم وقتی دشمنان اعلام کردند، نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود و بر همین اساس نفتکش ایران را توقیف کردند، ما هم در مقابلِ یک کشتی، سه کشتی آن‌ها را توقیف کردیم که مجبور شدند کشتی کشورمان را آزاد کنند و حتی زمانی که کشورمان را به اقدام نظامی تهدید کردند با هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه در صورت اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، حیفا و تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم، از اقدام خود منصرف شدند؛ این‌ها در واقع نمونه‌هایی از قدرت جهانی ایران است.
سردار حسن‌زاده ادامه داد: البته به موازات این قدرت‌افزایی، طرف مقابل ضعیف‌تر می‌شود و برای پوشش ضعف خود دست به انجام کارهای مختلف آن هم با سر و صدای زیاد می‌زند که نمونه آن، فتنه اخیر است؛ زیرا در فتنه اخیر، تمام رسانه‌های جهان دست به دست هم طراحی بین‌المللی علیه ایران انجام دادند، اما این فتنه به فرصتی بزرگ برای نظام تبدیل شد.
فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ گفت: همان‌گونه که عنوان شد، طی سالیان گذشته در تمام عرصه‌های نبرد با آمریکا و رژیم صهیونیستی پیروز بودیم و این باعث شده تا دشمنان جرأت اقدام نظامی علیه کشورمان را نداشته باشند و حتی در جنگ فرهنگی هم که دنبال جدایی نسل جوان از انقلاب هستند، دیدیم که جوانانی همچون شهید حججی و سایر شهدای مدافع حرم در همین دورانِ شبیخون فرهنگی رشد یافتند؛ البته در هر نبردی که به پیروزی هم منتهی می‌شود، بالاخره طرف پیروز میدان نیز خسارت و آسیب می‌بیند که در این فتنه تاکنون ۸۵۰ مجروح و سه شهید داده‌ایم.
سردار حسن‌زاده با اشاره به اینکه در شنودهای جبهه مخالف نظام، می‌شنویم که عنوان می‌کنند تصورشان در رابطه با متزلزل بودن ساختار نظام اشتباه بوده است، تصریح کرد: برخی از سلبریتی‌ها هیچ جایگاهی در نظام ندارند؛ چون آن‌ها هرچه به دست آوردند به واسطه فعالیت در این نظام اسلامی بوده و البته این را هم نمی‌دانند که اگر مردم اراده کنند در کوتاه‌ترین زمان، آن‌ها را از جایگاه‌شان به پایین می‌کشند.
وی با اشاره به اینکه بسیج در تهران ۳۸۰ گردان آماده دارد، افزود: حامیان اغتشاشگران پیش‌بینی کرده بودند که وقتی فریاد اعتراض بالا رود، نظام نمی‌تواند آن را کنترل کند و حتی برای دستیابی به موفقیت، تلفات دو هزار تا سه هزار نفری را لحاظ کرده بودند و برایشان هم مهم نبود آن‌ کسی که کشته می‌شود از پلیس، بسیج، سپاه، مردم یا حتی خود اغتشاشگران باشد؛ زیرا فقط به دنبال افزایش کشته‌ها بودند، اما پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد؛ چون مردم به اغتشاشگران اضافه نشدند که این نشان‌دهنده همان قدرت نرم نظام است.
خویشتن‌داری بسیج و پلیس در برابر اغتشاشگران/ فقط در یک شب ۱۸۵ مجروح دادیم
فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) عنوان کرد: سردار «سلامی» فرمانده کل سپاه دستور داده بود برای مقابله با اغتشاشگران از سلاح استفاده نکنید که همین‌گونه هم شد؛ زیرا در برابر این اغتشاشگران فقط در یک شب ۱۸۵ مجروح دادیم و در میدان الغدیر ۴۵ دقیقه با اغتشاشگران می‌جنگیدیم؛ لذا با خویشتن‌داری و صبری که بسیج و فراجا در مقابله با آن‌ها به خرج دادند، این ترفند آن‌ها هم نتیجه‌بخش نشد.
سردار حسن‌زاده گفت: امروز بعضاً احساس ناامنی در بین خانواده‌ها وجود دارد؛ زیرا در فضای مجازی به گونه‌ای عمل شده که این احساس به وجود آمده است و دیگر اینکه در همین فضای مجازی القا می‌شود که اغتشاشگران زیاد هستند؛ اما بدانید بر اساس اطلاعاتی که همه دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی ارائه کردند، تعداد کسانی که در اغتشاشات درگیر می‌شوند، حداکثر ۲۵ نفر هستند؛ البته باید بین کسانی که به اصطلاح جَوگیر می‌شوند با عوامل اصلی اغتشاش تفاوت قائل شد؛ ما در این فتنه اخیر هم پیروز شدیم و بر این فتنه جهانی غلبه کردیم، اما تثبیت آن زمان می‌برَد.
وی با تأکید بر اینکه چنانچه عناصر وابسته به سپاه در تهران وارد خیابان شوند، فاتحه تمامی اغتشاشگران خوانده می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز بسیجیان در شرایطی در برابر این فتنه به پیروزی رسیدند که برای این پیروزی، ۸۵۰ مجروح و سه شهید تقدیم انقلاب کردند، اما در این رابطه خیلی از همین مسئولانی که بعد از فوت آن خانم اظهار تأسف کردند و خواستار پیگری واقعه شدند در برابر آسیب‌هایی که به بسیجیان وارد شد و شهدایی که دادند، تأسف نخوردند، تسلیت نگفتند و دستور پیگیری هم ندادند.
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
سکوت مداحان سرشناس!

سکوت مداحان سرشناس!

قشار مختلف کشور در روزهای اخیر به نوعی مواضع خود را بیان کردند. در این میان یک موضوع ...
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
فایل های مرتبط
1