تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۴۵۳۳۵۳
جزئیات آگهی مزایده دوم خودروهای خارجی

پاییز زمستانی بازار خودرو / شانس به متقاضیان خودروهای وارداتی رو کرد

۰
پاییز زمستانی بازار خودرو / قیمت خودرو‌های ایران
کبنا ؛سازمان اموال تملیکی بعد از برگزاری مزایده فروش حدود هزار دستگاه خودروی رسوبی، برنامه ریزی برای برگزاری دور دیگری از فروش خودروهای دپویی را انجام داد.
آن طور که معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می گوید بر اساس دستورات قضایی و پس از برگزاری مزایده نزدیک به 1000 دستگاه خودروی سواری خارجی رسوبی موجود در انبارهای کشور، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به دنبال این است تا باقیمانده خودروهای رسوبی را به فروش برساند.
سعید غلام باغی ادامه می دهد مزایده این خودروها تحت عنوان مزایده فوق‌العاده شماره ۵۶۶ خودروهای خارجی از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت برگزار خواهد شد.
به گزارش تسنیم، برنامه ریزی سازمان اموال تملیکی به این صورت است که که مزایده جدید را از ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه مورخ 26 مهر سال جاری استارت بزند.
متقاضیان از تاریخ اعلام شده تا ساعت 24 روز یکشنبه مورخ اول آبان 1401 می توانند برای دریافت اطلاعات فهرست خودروها، شرایط مزایده و ارایه پیشنهاد به وبگاه مزایده الکترونیک به‌نشانی eauc.setadiran.ir مراجعه کنند.
معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تاکید می کند: براساس روال شرکت در مزایده همانند مزایده پیشین متقاضیان شرکت‌کنند در مزایده باید برای ثبت‌نام و دریافت گواهی امضاء الکترونیک (توکن) به دفاتر ثبت اسناد رسمی در سراسر کشور مراجعه کنند.
غلامی باغی می گوید: برای ثبت پیشنهاد قیمت در سامانه مذکور داشتن کد ملی برای اشخاص حقیقی و کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی به‌همراه شماره حساب قابل استفاده از طریق اینترنت جهت متقاضیان شرکت در مزایده الزامی است.
سازمان اموال تملیکی این امکان را ایجاد کرده تا بازدید از خودروهای مطرح‌شده، در تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل در بازه زمانی تعیین‌شده (26 مهر تا اول آبان 1401) از ساعت 8 الی 19 امکان‌پذیر باشد.
اما اعلام نتایج قرعه کشی چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟ غلامی زمان رمزگشایی مزایده فوق‌العاده 566 خودروهای خارجی را سوم آبان اعلام می کند و می گوید پیشنهادهای ثبت‌شده در سامانه مزایده الکترونیک رأس ساعت 12 روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه در محل سازمان مرکزی، رمزگشایی و در همان روز نیز برندگان مزایده اعلام می‌شوند.
با توجه به ممنوعیت بیش از چهار ساله ورود خودرو به کشور و رشد حبابی قیمت خودروهای وارداتی در بازار، استفاده از فرصت شرکت در مزایده هایی از این دست می تواند همانند شانسی در خانه متقاضیان خودروهای وارداتی را بزند. البته متقاضیان نباید فراموش کنند که خودروهای حاضر در مزایده به دلیل اینکه مدت ها در پارکینگ ها و در شرایط بد آب و هوایی قرار داشته اند نیاز به ریکاوری و تعمیر دارند.
پاییز زمستانی بازار خودرو
بازار خودرو به واسطه رشد نرخ ارز در حالی با صعودی شدن منحنی قیمت مواجه است که تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد و معاملات در رکود کامل به سر می‌برند. کاهش تقاضا در این شرایط می‌تواند منجر به نزول یا ثبات قیمت‌ها شود؛ حال آنکه انتظارات تورمی و نرخ ارز، اجازه رخ دادن این اتفاق را در بازار خودرو نمی‌دهند.
 بازار خودرو به واسطه رشد نرخ ارز در شرایطی با صعودی شدن منحنی قیمت مواجه است، که به گفته فعالان بازار تقاضای چندانی وجود ندارد و معاملات در رکود کامل به سر می‌برد. طی هفته‌های اخیر قیمت دلار تحت تاثیر مسائل مختلف به‌ویژه رشد انتظارات تورمی که یکی از دلایل اصلی‌اش تعلیق مذاکرات احیای برجام است، روند صعودی به خود گرفته و طبق معمول بازار خودرو نیز به پیروی از آن در مسیر افزایش قیمت افتاده است.

هرچند تقاضای چندانی برای خرید خودرو وجود ندارد و در این شرایط قیمت می‌تواند ثابت مانده یا نزولی شود، اما انتظارات تورمی و قیمت ارز اجازه رخ دادن این اتفاق را در بازار خودرو نمی‌دهند. این در شرایطی است که شیوه فروش خودروهای داخلی با قیمت کارخانه‌ای، در نیمه دوم سال تغییر کرده و احتمال اعمال تغییرات دیگر در آن نیز وجود دارد. همچنین صحبت‌هایی مبنی بر اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها به گوش می‌رسد. ضمن آنکه واردات خودرو نیز تا چندی دیگر و آن‌طور که وزارت صمت وعده داده، رسما آغاز خواهد شد. تمامی این اتفاقات می‌توانند به نوبه خود معاملات و منحنی قیمت در بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهند.
زمزمه‌هایی نیز به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه ستاد تنظیم بازار قصد صدور مجوزی جدید برای افزایش قیمت خودروهای داخلی را دارد. البته مشخص نیست این مجوز چه زمانی ابلاغ خواهد شد، اما آنچه قطعی به نظر می‌‌رسد، اصلاح ـ  افزایش ـ  قیمت کارخانه‌ای خودروها در راستای تامین نقدینگی خودروسازان و بهبود تولید است. این موضوع از آن جهت برای بازار خودرو اهمیت دارد که در شرایط قیمت‌گذاری دستوری و وجود فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار، هر چه قیمت در مبدا افزایش یابد در بازار نیز تقریبا به همان اندازه رشد خواهد کرد. بنابراین اگر ستاد تنظیم بازار به عنوان مثال مجوز افزایش قیمت ۱۰درصدی خودروهای داخلی را صادر کند، قیمت‌ها در بازار نیز از ناحیه این اتفاق به همان اندازه (کمی بیشتر یا کمتر) بالا خواهد رفت. این البته بدان معنا نیست که قیمت خودرو تنها به اندازه میزان رشد قیمت کارخانه‌ای بالا می‌رود، بلکه این اتفاق (رشد قیمت کارخانه‌ای) تنها یکی از فاکتورهای رشد قیمت در بازار محسوب می‌شود.
این در حالی است که اگر در شرایطی غیر از قیمت‌گذاری دستوری و همچنین ثبات فاکتورهای اثرگذار بر قیمت بازار (مانند نرخ ارز و انتظارات تورمی) قیمت کارخانه‌ای بالا برود، می‌تواند منجر به کاهش و حتی حذف نسبی رانت در بازار شود. کارشناسان معتقدند برای از بین بردن این رانت باید قیمت کارخانه و بازار خودروها را به هم نزدیک کرد. بر این اساس، اگر دولت به خودروسازان اجازه دهد قیمت محصولاتشان را در حاشیه بازار تعیین کنند یا مثلا تمام خودروهای خود را در بورس کالا به فروش برسانند، فاصله قیمت کارخانه و بازار به شدت افت خواهد کرد و این به معنای حذف نسبی رانت بازار است.
اما طبق اعلام وزارت صمت، تا چندی دیگر واردات خودرو به کشور نیز شکل اجرایی به خود خواهد گرفت که این موضوع می‌تواند منحنی قیمت در بازار را متاثر از خود کند. یکی از دلایل رکود فعلی بازار خودرو، انتظار شهروندان برای ورود خودروهای خارجی است. در واقع برخی مشتریان گمانشان این است که با آزادسازی واردات، از یک سو از قیمت خودرو در بازار کاسته خواهد شد و از سویی دیگر می‌توان خودرویی خارجی با سطح کیفی بهتر از مدل‌های داخلی را خریداری کرد. به همین دلیل برخی شهروندان خرید خودرو را به بعد از اجرایی شدن واردات موکول کرده‌اند.
اتفاق مهم دیگری که این روزها می‌تواند روی بازار خودرو تاثیر‌گذار باشد، حذف سامانه فروش یکپارچه است. طبق اعلام وزارت صمت، این سامانه دیگر میزبان فروش خودروهای داخلی نخواهد بود، ضمن آنکه در حال حاضر با فاکتور گرفتن از محصولات ایران‌خودرو، خودروهای دیگر شرکت‌ها از مسیر مستقیم فروش یا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند. البته ایران‌خودرو نیز قرار نیست از این شرایط دور بماند، چه آنکه محصولات این شرکت هم به تدریج از سیستم قرعه‌کشی خارج خواهند شد. با حذف سامانه یکپارچه، خودروسازان می‌توانند در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری (نسبت به دوره سامانه یکپارچه) طرح‌های فروش خود را به اجرا بگذارند.
طبعا هرچه عرضه از مسیر فروش خودروسازان بالا برود، از تقاضا در بازار آزاد کاسته خواهد شد. از آن سو با حذف کامل لاتاری خودرو، تمام خودروهای تولید داخل قابلیت عرضه بدون قرعه‌کشی از سوی خودروسازان (چه از مسیر بورس کالا و از طریق فروش مستقیم) را پیدا خواهند کرد که در هر دو صورت، منحنی قیمت در بازار را تحت‌تاثیر قرار خواهند داد. در حال حاضر خودروهایی مانند شاهین و هایما در بورس کالا عرضه می‌شوند  و ظاهرا ایران‌خودرویی‌ها به دنبال بردن پژو ۲۰۷ و تارا نیز به بستر بورس هستند.  هرچند اگر خودرویی وارد بورس کالا شود از سیستم قرعه‌کشی حذف خواهد شد و این اتفاق قیمت آن در بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
فروش خودرو در بورس کالا طبق تجربه‌ای که در نیمه نخست امسال به دست آمد، سبب کشف قیمتی بین نرخ کارخانه و بازار می‌شود و تا حد زیادی رانت موجود را از بین می‌برد. از طرفی، خودروسازان با عرضه محصولاتشان در بورس کالا از شر زیاندهی خارج می‌شوند، بنابراین می‌توانند با تامین نقدینگی از مسیر فروش بدون زیان (و حتی توام با سود) محصولاتشان، تولید و عرضه را بالا برده و از این طریق تا حدی منحنی قیمت را در بازار کنترل کنند. خودروهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند به نوعی از سیستم قیمت‌گذاری دستوری خارج خواهند شد و قیمت آنها در معاملات عددی بین نرخ کارخانه و بازار خواهد بود و در این شرایط می‌توان از اثر انتظارات تورمی و نرخ ارز بر افت‌و‌خیز قیمت خودرو (در بازار) کاست.
آخرین قیمت‌ها در بازار خودرو
نگاهی بیندازیم به آخرین قیمت‌ها در بازار خودرو. آن‌طور که از بازار خبر می‌رسد، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمتی برابر با ۳۰۵میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین برای خرید پژو ۲۰۷ در مدل دنده‌ای نیز باید ۳۹۵میلیون تومان هزینه کرد. قیمت مدل اتومات این خودرو نیز در بازار به ۴۸۰میلیون تومان رسیده است. از بازار پژو پارس هم خبر می‌رسد این خودرو قیمتی برابر با ۳۳۵میلیون تومان دارد. پارس در مدل فول اتومات نیز با قیمتی حدودا ۴۷۰ میلیون تومانی به فروش می‌رسد.
 اما سمند، خودرویی که ایران‌خودرویی‌ها آن را از خط تولید خارج کردند، قیمتی برابر با ۳۰۰میلیون تومان دارد. با این حال مدل سورن این خودرو نیز ۳۴۵میلیون تومان به فروش می‌رسد. به گفته فعالان بازار، برای خرید پژو ۴۰۵ که آن نیز از سبد تولیدات ایران‌خودرو خارج شده، باید ۳۴۰میلیون تومان هزینه کرد. اما قیمت دنا پلاس توربو شارژ نیز این روزها در بازار به ۵۲۰میلیون تومان رسیده است. برای خرید تارا نیز مشتریان باید حدود ۶۱۰میلیون تومان دست به جیب شوند. تارا در حال حاضر گران‌ترین خودروی سواری تولید داخل (در بخش خودروسازان وابسته به دولت) به شمار می‌رود.
سری هم به بازار خودروهای سایپا بزنیم که دیگر در بستر قرعه‌کشی به فروش نمی‌روند. اطلاعات رسیده از بازار نشان می‌دهد قیمت کوییک اتومات پلاس در حال حاضر به ۳۰۵میلیون تومان رسیده است. همچنین برای خرید شاهین نیز باید ۳۶۰میلیون تومان هزینه کرد. از بازار ساینا اس دنده‌ای نیز خبر می‌رسد این خودرو قیمتی برابر با ۲۱۴میلیون تومان دارد. تیبا هم که زمزمه حذف آن بسیار جدی است، در حال حاضر خودرویی ۲۰۰‌میلیون تومانی محسوب می‌شود.
قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱

 محصولات ایرانخودرو و سایپا درجریان معاملات آخرین روز هفته، بدون تغییر قیمت نسبت به دیروز خرید و فروش می‌شوند. قیمت پراید صندوقدار یا همان ۱۳۱ که ارزان‌ترین محصول داخلی است، امروز پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۸۴ میلیون تومان است و این خودرو دیروز با همین رقم معامله می‌شد. پراید هاچ‌بک را ۲۰۴ میلیون تومان دست به دست می‌کنند. قیمت تیبا صندوقدار امروز ۲۰۰ و تیبا هاچ‌بک ۲۰۳ میلیون تومان است. نسخه‌های دنده‌ای کوییک و ساینا به‌ترتیب با قیمت ۲۰۵ و ۲۰۶ میلیون تومان در بازار حضور دارند. بین محصولات ایرانخودرو نیز رانا LX که ارزان‌ترین محصول است، امروز در معاملات بازار آزاد ۲۶۵ میلیون تومان ارزش دارد و دیروز با همین قیمت خرید و فروش می‌شد.
قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو در بازار آزاد
به گزارش فرارو، وانت آریسان ارزان‌ترین خودرو تولیدی ایران‌خودرو در بازار آزاد محسوب می‌شود و در دسته وانت‌های تک‌کابین قرار می‌گیرد. ارزان‌ترین خودرو سواری تولید شده ایران‌خودرو در بازار آزاد الان رانا LX است. رانا با موتور TU5 از نظر پیشرانه با خودرو‌های ۲۰۶ تیپ پنج، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و پژو ۴۰۵ رقابت دارد. با وجود توقف تولید رانا، نسخه به روزرسانی شده رانا پلاس توسط ایران‌خودرو روانه بازار شد. بعد از رانا LX، پژو ۴۰۵ و سمند Lx ارزان‌ترین محصولات داخلی ایران خودرو به حساب می‌آیند.
در سوی مقابل گران‌ترین خودرو داخلی ایران‌خودور دنا پلاس توربو اتوماتیک است. دنا پلاس توربو اتوماتیک از موتور EF7 توربو بهره می‌برد و مجهز به جعبه دنده شش‌سرعته است. همچنین جدیدترین خودرو داخلی ایران‌خودرو تارا دنده دستی است و همین حالا دومین محصول گران‌قیمت ایران‌خودرو به شمار می‌رود.
پژو پارس اتوماتیک نیز ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو با جعبه دنده اتوماتیک است. بین مدل‌های مونتاژی ایران‌خودور پژو ۵۰۸ بیشترین قیمت را دارد و کنار سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک و پژو 2008 در دسته خودرو‌های گران‌تر از یک میلیارد قرار می‌گیرد.
قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد
خودرو سه‌شنبه امروز
وانت آریسان 260 میلیون تومان 260 میلیون تومان
سمند LX 315 میلیون تومان 315 میلیون تومان
سمند EF7 350 میلیون تومان 350 میلیون تومان
سمند EF7 دوگانه‌سوز 440 میلیون تومان 440 میلیون تومان
سمند سورن ELX 302 میلیون تومان 302 میلیون تومان
دنا تیپ یک 405 میلیون تومان 405 میلیون تومان
دنا پلاس دنده‌ای توربو 475 میلیون تومان 475 میلیون تومان
دناپلاس توربو اتوماتیک 520 میلیون تومان 520 میلیون تومان
پژو 405 295 میلیون تومان 295 میلیون تومان
پژو پارس ساده 317 میلیون تومان 317 میلیون تومان
پژو 207 دنده‌ای 405 میلیون تومان 405 میلیون تومان
پژو 207 اتوماتیک 575 میلیون تومان 575 میلیون تومان
رانا LX 265 میلیون تومان 265 میلیون تومان
رانا پلاس 302 میلیون تومان 302 میلیون تومان
تارا دنده‌ای 435 میلیون تومان 435 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 2 305 میلیون تومان 305 میلیون تومان
پژو 206 صندوقدار 340 میلیون تومان 340 میلیون تومان
تندر 90 505 میلیون تومان 505 میلیون تومان
پژو 2008 یک میلیارد و 395 میلیون تومان یک میلیارد و 395 میلیون تومان
هایما S5 790 میلیون تومان 790 میلیون تومان
هایما S7 905 میلیون تومان 905 میلیون تومان
سوزوکی گرندویتارا اتوماتیک یک میلیارد و 740 میلیون تومان یک میلیارد و 740 میلیون تومان
پژو 508 دو میلیارد و 165 میلیون تومان دو میلیارد و 165 میلیون تومان
قیمت خودرو‌های سایپا در بازار آزاد
به گزارش فرارو، پراید ۱۳۱ ارزان‌ترین خودرو سایپا است. پراید وانت قیمت بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های خانواده پراید دارد و پراید وانت پلاس نیز از کوئیک دنده‌ای و ساینا دنده‌ای قیمت بیشتری دارد. تیبا به عنوان جایگزین پراید روانه بازار شد و در حال حاضر مدل صندوقدار این خودرو ارزان‌ترین محصول تولیدی سایپا به شمار می‌رود.
بعد از تیبا صندوقدار، ساینا دنده‌ای ارزان‌ترین خودرو در حال تولید توسط سایپا محسوب می‌شود. ساینا دنده‌ای در واقع نسخه به روزرسانی شده تیبا است. تیبا دو یا تیبا هاچبک بعد از تیبا صندوقدار و ساینا، ارزان‌ترین خودرو تولید شده سایپا هستند. همه تولیدات داخلی سایپا از جمله تیبا، تیبا۲، ساینا، کوئیک، ساینا s، کوئیک در بخش پیشرانه یکسان هستند. این خودرو‌ها به یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی و جعبه‌ دنده پنج‌سرعته مجهز شده‌اند.
قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد
خودرو قیمت سه‌شنبه قیمت امروز
پراید 111 204 میلیون تومان 204 میلیون تومان
پراید 131 184 میلیون تومان 184 میلیون تومان
پراید 151 175 میلیون تومان 175 میلیون تومان
پراید 151 پلاس 184 میلیون تومان 184 میلیون تومان
تیبا 200 میلیون تومان 200 میلیون تومان
تیبا 2 203 میلیون تومان 203 میلیون تومان
تیبا 2 پلاس 212 میلیون تومان 212 میلیون تومان
ساینا  206 میلیون تومان  206 میلیون تومان
ساینا S 214 میلیون تومان 214 میلیون تومان
کوئیک دنده‌ای 205 میلیون تومان 205 میلیون تومان
کوئیک اتوماتیک پلاس 303 میلیون تومان 303 میلیون تومان
سیتروئن C3 یک میلیارد و 360 میلیون تومان یک میلیارد و 360 میلیون تومان
چانگان CS35 650 میلیون تومان 650 میلیون تومان
وانت زامیاد 330 میلیون تومان 330 میلیون تومان
کیا سراتو 2000 مونتاژی یک میلیارد و 210 میلیون تومان یک میلیارد و 210 میلیون تومان
آریو 540 میلیون تومان 540 میلیون تومان
شاهین 360 میلیون تومان 360 میلیون تومان
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
سکوت مداحان سرشناس!

سکوت مداحان سرشناس!

قشار مختلف کشور در روزهای اخیر به نوعی مواضع خود را بیان کردند. در این میان یک موضوع ...
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
1