تاریخ انتشار
شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۴۵۲۷۸۸
کبنا گزارش می‌دهد؛

ضعف دستگاه‌های فرهنگی در تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی / در روستاهای بویراحمد چه خبر است؟

۶
۰
ضعف دستگاه‌های فرهنگی در تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی / در روستاهای بویراحمد چه خبر است؟
کبنا ؛
در برخی از روستاهای دورافتاده بویراحمد که حتی دسترسی و راه‌ ارتباطی مناسبی وجود ندارد، به علت کم‌کاری برخی از دستگاه‌های فرهنگی، می‌توان مؤلفه‌های فرهنگ غربی همچون سگ‌گردانی را دید.
به گزارش کبنا، سبک زندگی یکی از مهمترین مؤلفه‌های زندگی مدرن است. رسانه‌های جمعی نیز از اساسی‌ترین عوامل مؤثر بر سبک زندگی است. در واقع بخش زیادی از سبک زندگی تحت تأثیر فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌هایی همچون تلویزیون، ماهواره و شبکه‌های ارتباطی در فضای مجازی شکل می‌گیرد.
در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر سبک زندگی ایرانی اسلامی دارد. اما در بعضی از مناطق کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عدم دسترسی به رسانه‌های داخلی، مردم تحت تأثیر مؤلفه‌های سبک زندگی غربی قرار گرفته‌اند. در بازدیدی که از برخی از روستاهای دورافتاده شهرستان بویراحمد داشتیم، در عین ناباوری با رفتارهایی روبه‌رو شدیم که عیناً نشانه‌ی تأثیرپذیری از سبک زندگیِ غربی بود. سگ‌گردانی در روستاهای بویراحمد یکی از همین مؤلفه‌هاست. سگ‌گردانی در وهلۀ نخست، مربوط به کشورهای غربی است که دچار بحران معنا شده‌اند. بحران معنا در کنار بحران خانواده و روابط انسانی و در ارتباط با عواملی دیگر، منجر به چنین پدیده‌ای شده است. حتی در پی چنین بحران‌هایی، پدیدۀ ازدواج با خود نیز  دیده شده است. به‌این‌صورت که فرد در پی بحران روابط انسانی، به جای اینکه با شخص دیگری ازدواج کند، با برگزاری مراسمی، با خودش ازدواج کند. اما بر اساس فرهنگ ایرانی که خانواده از اولویت برخوردار است، چنین پدیده‌هایی پذیرفتنی نیستند.
نکتۀ جالب‌تر اینکه سگ‌گردانی در برخی از روستاهای بویراحمد دیده شده است. باید پرسید چه شده است که در روستایی که مملوء از سگ است، برخی از جوانان به فرهنگ سگ‌گردانی و نگهداری از سگ روی آورده‌اند؟ در پاسخ باید گفت در نبود رسانه‌های ملی در این روستاهاست که فرهنگ غربیِ سگ‌گردانی نفود کرده است. در این روستاها رسانۀ ملی وجود ندارد که فرهنگ ایرانی اسلامی را تبلیغ کند. این روستاها به شبکه‌های تلویزیونیِ ملی دسترسی ندارند. از این رو دسترسی به مؤلفه‌های فرهنگی نیز امکان‌پذیر نیست. در نبود شبکه‌های ملی، این مردم از ماهواره استفاده می‌کنند. در اغلب این ساختمان‌ها ماهواره دیده می‌شود. ماهواره نیز چون بیشتر برنامه‌های غربی و غیراسلامی پخش می‌کند، در نتیجه افرادی که از آن استفاده می‌کنند، تحت تأثیر چنین رفتارهایی قرار می‌گیرند. بنابراین چندان هم عجیب نیست که فرهنگ سگ‌گردانی در این روستاها رواج یابد.

البته در کنار وجود ماهواره که مردم در نبود شبکه‌های تلویزیون به آن روی آورده‌اند، دستگاه‌های فرهنگی تبلیغی نیز به درستی کار نکرده‌اند.
گفتنی است در روستاهای مذکور، راه‌های ارتباطی بسیار نامطلوب هستند و دسترسی ارتباطی در ماه‌هایی از سال تقریباً ناممکن می‌شود. اما در نبود راه‌های زمینی، ماهواره‌ها امواج فرهنگ غربی را به راحتی به این مناطق ارسال می‌کنند.
سازمان تبلیغات اسلامی استان و بویراحمد باید پاسخ دهد چه اقداماتی در این روستاها انجام داده است که باز هم مؤلفه‌هایی از فرهنگ غربی در آن دیده می‌شود؟ حوزه‌های علمیه و تقریباً تمام دستگاه‌های فرهنگی که وظیفه ارشاد و تبلیغ دارند باید پاسخگوی چنین فرهنگی باشند که به راحتی در معرض امواج رسانه‌ای غربی قرار گرفته است. در حالی که اگر به درستی فرهنگ ایرانی اسلامی در این مناطق تبلیغ می‌شد و جوانان با آن آشنا می‌شدند دیگر کمتر شاهد این رفتارها بودیم. رهبر انقلاب نیز بارها بر اهمیت تبیین و در واقع جهاد تبیین تأکید داشته‌اند. بدیهی است وقتی که فرهنگ ایرانی اسلامی برای جوانان تبیین نشود، در جنگ روایت‌هایی که امروزه وجود دارد، روایت غربی پیروز خواهد شد. رهبر انقلاب نیز از این جنگ روایت‌ها بارها پرده برداشته‌اند و بیان کرده‌اند که اهمیت جهاد تبیین در جنگ روایت‌هایی است که در دنیای امروز وجود دارد. بنابراین پیش از برخورد قهری با چنین رفتارهایی که عمدتاً نتیجه‌ای در بر ندارد، بهتر است که از قبل حهاد تبیین صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
لطفا ساکت شو
ابلق
United States
اینقدر شعار ندهید. مردم سرگرمی ندارند
Iran, Islamic Republic of
اینهمه دستگاه عریض و طویل با بودجه های سر سام آور با ردیف بودجه ای/ چه گلی به سر ملت و مملکت زده است و کجا هزینه می شوند .
Iran, Islamic Republic of
دستگاههای فرهنگی چه بر سر این مملکت آوردند که هرچه حکومت طاغوت خواستند حجاب از سر زنان این مملکت بردارند نتوانستند مقاومت کردند ولی الان اینطور اصرار بر کشف حجاب دارند وای بر شما که عمل و عملکرد شما لطمه به دین و اعتقادات مردم مسلمان و خداجوی شده اید که حاضر به نثار جان و مال خود بودند تناقض عملکرد شما ها باعث این مصیبت شده است تعا رض منافع شما باعث این انفجار اعتقاداتی شده است فردای قیامت در پیشگاه خدا و پیامبر و شهدا چه پاسخی دارید وای به حال منافقین فرهنگی و ای به حال شما که ردیفهای بودجه ای یکساله فرهنگی شما برابر است با بودجه عمرانی کشور تعارض منافع موسسات مقدس فرهنگی که هیچ قدرتی حق بررسی یک ریال آن را هم ندارد مافیای قدرت شبیخون فرهنگی باعث سست شدن اعتقادات مردم شدند
Iran, Islamic Republic of
بابا به شما چه ربطی داره؟
رادو
Iran, Islamic Republic of
توهم به اندازه پول که بهت میدن گزارش بده
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
1