کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش کبنا از شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد؛

بخش اول) برخه می‌رود؟

28 شهريور 1401 ساعت 20:02

شنیده‌ها حاکی از آن است که تهران تصمیم دارد برخه مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد را تغییر دهد.


شنیده‌ها حاکی از آن است که تهران تصمیم دارد برخه مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد را تغییر دهد.
به گزارش کبنا، حدود نیمی از آب شهری کهگیلویه و بویراحمد به خاطر فرسودگی شبکه و مواردی از این دست هدر می‌رود. در وضعیتی که برخی از شهرستان‌های استان با تنش آبی روبه‌رو هستند و بیم آن می‌رود در آینده نزدیک با بحران آبی نیز روبرو شوند، عزمی جدی از سوی آب و فاصلاب استان احساس می‌شود که بتواند با جذب اعتبار، سیستم توزیع آب شهری را به درستی مدیریت و اصلاح کند. اما متأسفانه در دوره مدیرعامل کنونی این شرکت، اقدام به‌خصوصی در این زمینه دیده نشده است. حتی گاهاً شکستگی برخی انشعابات در خیابان‌ها و مناطق شهری، برای مدت‌ها بدون توجه به حال خود رها شده است.
بسیاری از کنشگران محیط زیستی و فعالان حوزه آب معتقدند که اصلی‌ترین دلیل تنش آبی در استان ناشی از حکمرانی آب است که به سیستم توزیع آب برمی‌گردد و متولی آن نیز آب و فاضلاب است. برخی نیز معتقدند در صورتی که مشکل سیستم توزیع آب حل شود، آب سد تنگ سرخ را می‌توان برای مصارف غیرشرب استفاده کرد؛ در واقع به نظر این افراد، آب شرب شهرستانی مثل بویراحمد تنها با اصلاح سیستم توزیع و شبکه‌ها قابل تأمین است و نیازی به احداث سد نیست و در صورت احداث هم آب آن را می‌توان برای سایر مصارف در نظر گرفت.
بااین‌وجود، اسفندیار برخه که حضورش در آب و فاضلاب با حواشی بسیاری همراه بود و برخی به غیرمرتبط بودن تخصص و رشته تحصیلی او انتقاد داشتند، نتوانسته است اقدام ملموس و قابل توجهی در این زمینه داشته باشد. برخه کاردانی بهداشت دارد و کارشناسی حقوق را از دانشگاه علمی کاربردی گرفته است. هر چند برخی از ارتباط عمیق برخه با معاونت عمرانی استانداری به خاطر همکلاسی بودن آنها در دانشگاه خبر می‌دهند، اما گویی معاون سیاسی استانداری از عملکرد او راضی نیست و از اینکه او پاسخگوی تلفنش نیست، گلایه دارد. پس از مدیرعاملی برخه، افتتاحیه کلان برای آبرسانی دیده نشده است. خبری از به‌روزرسانی سیستم توزیع نیست. برخی از نیروهای توانمند حذف شده‌اند. حرف و حدیث‌های بسیاری نیز در حوزه اعتبارات و مالی وجود دارد. داستان مشکلات آبداران نیز روزها سر خط اخبار استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور بود.
علیرغم این وضعیت، مشاهدات نشان می‌دهد که برخه در حال تلاش و رایزنی برای ابقاست، اما شنیده شده است که تهران با ادامه مدیرعاملیِ برخه موافق نیست.
گویا قرار است باز هم یکی از غیرمرتبط‌ها جایگزین برخه شود. این در حالی است که تجربه مدیریت برخه در آب و فاضلاب و برخی دیگر در سایر دستگاه‌ها نشان داده است که پیامد حضور غیرمرتبط‌ها چیست. شنیده شده است یکی از فرهنگیان به عنوان گزینه مدیرعاملی مطرح شده است، اما واضح است فردی باید این پست را بر عهده بگیرد که دارای سابقه، تخصص و قدرت چانه‌زنی بالا برای جذب اعتبار باشد. ویژگی‌هایی که کمتر در اسفندیار برخه دیده می‌شود. مدیریت کنونی آب و فاضلاب استان این تصور را به وجود آورده است که آب در اولویت این شرکت نیست.


کد مطلب: 452602

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/452602/بخش-اول-برخه-می-رود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1