تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۴۸۸۰۲
نمایندگان در خصوص دخالت در انتصابات چه می‌گویند؟

توقع رهبر معظم انقلاب از مجلس خشکاندن سنت غلط دخالت در انتصابات است

۲
۱
توقع رهبر معظم انقلاب از مجلس خشکاندن سنت غلط دخالت در انتصابات است
کبنا ؛مقام معظم رهبری بارها بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات تاکید کردند و این موضوع را به نفع خود نمایندگان دانست. نمایندگان مجلس نیز در این رابطه چه نظراتی دارند. متأسفانه تا قبل از صحبت‌های رهبر انقلاب برخی از نمایندگان علناً در انتصابات دخالت می‌کردند و گاهاً هم فشار می‌اوردند که نیروهای وابسته و نزدیک خود را در منصب‌ها قرار دهند.
به گزارش کبنا، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عدم دخالت نمایندگان در انتصابات را سبب بهبود و افزایش سرمایه اجتماعی کشور دانست و گفت: توقع رهبر معظم انقلاب از مجلس انقلابی، خشکاندن ریشه این سنت غلط و غیرقانونی است.
 سیدمسعودخاتمی درباره دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات گفت:
 ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام عزیز، نخستین آسیب عدم توجه به این موضوع، پایین آمدن شأن نماینده و خدشه‌دار شدن وظیفه نظارتی نماینده خواهد بود و معتقدم نمایندگان نباید در این حیطه ورود کنند.
 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مطابق نظر مقام معظم رهبری و همچنین قانون اساسی، حق عزل و نصب در انتصابات بر عهده دولت است تا ضمن نظارت یکپارچه و پاسخگویی در قبال انتصابات، بازدهی مأموریت مورد نظر را افزایش دهد. از سوی دیگر با رعایت این اصل و اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی و لزوم استقلال قوا، مطالبه گری نمایندگان از دستگاه‌های اجرایی اهمیت و معنی پیدا می‌کند.
 وی درباره اینکه آیا نمایندگان تا امروز دخالت‌هایی در انتصابات داشته‌اند، تصریح کرد: برخی اخبار از دخالت‌ها در عزل و نصب‌ها به گوش می‌رسد که خوشایند نیست، ولی هشدار مقام معظم رهبری به معنی مشاهده شدن این رفتارها فقط در این دوره نیست. بلکه در ادوار گذشته مجلس نیز سابقه داشته است و گاهی برخی نمایندگان از طیف خاص سیاسی با فشار بر وزرا سهم خواهی می‌کردند. نمونه‌ای این دخالت‌ها در دولت سابق و استیضاح وزیر کار و حواشی آن است. از طرفی متاسفانه این موضوع از گذشته به یک سنت غلط و مرسوم تبدیل شده که باید نسبت به تغییر این رویه اقدام کرد. 
خاتمی درباره علت این دخالت‌ها گفت: یکی از عمده دلایل این دخالتها از سوی برخی نمایندگان، دستیابی به مقاصد خود و زمینه‌سازی برای انتخاب مجدد برای دوره آتی مجلس شورای اسلامی است.
 هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مانع رفتارهایی خلاف شائن نمایندگی شوند
 نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس با اشاره به تاکید دوباره مقام معظم رهبری به انتصابات گفت: ایشان مجلس یازدهم و فضای حاکم برآن را انقلابی و دلسوز می‌دانند و تاکنون با تعابیر ویژه‌ای مجلس را مورد تفقد قرار دادند. برهمین اساس رهبر معظم انقلاب توقع دارند ریشه این سنت غلط و غیرقانونی در این مجلس خشکانده شود. بنابراین ضروری است هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نقش فعال‌تری را ایفا کرده و مانع رفتارهایی شوند که خلاف شأن نمایندگان است. 

وی درباره اینکه آیا فرمایشات ایشان حجت شرعی را برای نمایندگان برای عدم دخالت در انتصابات تمام کرده است؟ افزود: تأکید چند باره ایشان یادآوری نص صریح قانون اساسی بوده و امری ارشادی و نصیحت گونه نیست و نیز برخاسته از حکمتی است که باید برای ما به عنوان یک حجت شرعی ملاک واقع شود، چراکه این حداقل توقع از نماینده انقلابی است که مطابق شرع و قانون رفتار نماید.
 خاتمی در خصوص وظیفه دولتمردان در این زمینه عنوان کرد: دخالت نمایندگان در امورات انتصابات جایز نیست ولی مشورت با دولتمردان به جهت نظارت به عملکرد مدیران موضوع دیگری است. وقتی مردم از نوع عملکرد مسئولی ناراضی هستند و پی گیری آنها از دستگاه‌های نظارتی دولت به نتیجه نمی‌رسد، از نمایندگان خود انتظار دارند تا درخواست‌ها را به گوش دولتمردان برسانند.
 عدم دخالت نمایندگان در انتصابات به تولید سرمایه اجتماعی منجر می‌شود
 وی یادآور شد: دغدغه نمایندگان این است که دولتمردان، مدیرانی را انتخاب کنند که از جنس مردم بوده و مسئولیت را به مصابه طعمه برای کسب مواهب دنیایی و رسیدن به مناصب بالاتر نبینند. حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام هم در نامه ۶۲ نهج البلاغه به اهل مصر بر این امر مهم تأکید می‌کنند که بدکاران نباید زمام امور مملکت را به دست گیرند و مال خدا را دست به دست کنند و بندگان او را به بردگی خود گیرند و با صالحان دشمنی کنند و اطرافیان خود را از فاسقان انتخاب کنند. 
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: موضوع مشورت امر پسندیده و تحمیل اراده مذموم است. بنابراین دولتمردان می‌بایست ضمن درایت و فهم شرایط خاص کشور، به امر نظارت بر مدیران و کارمندان خود، تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به موقع به تخلفات مدیران و نیز دغدغه‌های مردم توجه ویژه نمایند. قطعاً این اقدامات در کنار دیگر زحمات دولت دیده خواهدشد و به تولید سرمایه اجتماعی بر خلاف عملکرد دولت قبل، کمک شایانی خواهد کرد.
  شورای نگهبان نمایندگانی که در انتصابات دخالت می‌کنند، رد صلاحیت کند
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان باید نمایندگانی را که در انتصاب مدیران اجرایی دخالت می‌کنند، رد صلاحیت کند. 
ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات مدیران اجرایی تاکید دارند، گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات مدیران اجرایی، لطف بزرگ ایشان در حق نمایندگان بود چرا که بسیاری از هم حزبی‌ها، نمایندگان را تحت فشار قرار می‌دهند تا زمینه‌ساز پست گرفتن آنها شوند.
 نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر این ورود نمایندگان به انتصاب افراد به سمت‌های اجرایی، آن‌ها را از انجام مسئولیت اصلی‌شان یعنی قانونگذاری و نظارت باز می‌دارد و لذا نماینده باید انجام وظایف اصلی قانونی خود را همواره در دستور کار داشته باشد و از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای که جزو وظایف قانونی‌شان نیست، پرهیز کنند.
 ابوترابی خاطرنشان کرد: فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی باید ضمانت اجرا داشته باشد، شورای نگهبان باید در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس این ملاک را مدنظر قرار دهد.
 وی یادآور شد: شورای نگهبان باید با صدور اعلامیه‌ای به اطلاع همگان برساند که «دخالت در انتصاب مدیران اجرایی» از سوی نمایندگان از موارد و مصادیق ردصلاحیت نامزدهای انتخابات خواهد بود و لذا کسانی که در انتصاب مدیران اجرایی دخالت دارند، باید رد صلاحیت شوند.
  «چشم‌پوشی بر خطای مدیران» آسیب دخالت نمایندگان بر انتصابات است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این نماینده‌ای که در انتصابات دخالت می‌کند نمی‌تواند مسئولیت اصلی خود را انجام دهد، گفت: این نمایندگان مجبور می‌شوند روی خطاهای مدیرانی که منصوب‌شان هستند، چشم‌پوشی کنند.
 سارا فلاحی با بیان اینکه همانطور که رهبری فرموده‌اند عدم دخالت نمایندگان در انتصابات بیشتر به مصلحت نمایندگان است، گفت: برخی افراد در انتخابات به نمایندگان کمک می‌کنند و ممکن است دِینی بر گردن آنها داشته باشند، این افراد توقعاتی را در انتصابات دارند اما شایستگی لازم را ندارند. نمایندگان هم تلاش می‌کنند که افراد نزدیک به خودشان را در جایگاه‌های مختلف قرار دهند که این باعث توسعه نیافتگی می‌شود.
 نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود: بُعد دیگر این است که دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی، دخالت غیرتخصصی است، وقتی نماینده در کاری که تخصصی در آن ندارد و مربوط به قوه دیگری است، ورود می‌کند، تفکیک قوا رعایت نمی‌شود و ممکن است افرادی که متخصص نیستند به سازمان‌ها و نهادهای اجرایی تحمیل شوند که تبعات این دخالت دامن جامعه را می‌گیرد.
 دخالت نمایندگان در انتصابات موجب اختلاف میان آنها می‌شود
 فلاحی عنوان کرد: نکته مهم دیگر این است که دخالت نمایندگان در انتصابات موجب اختلاف میان نمایندگان می‌شود از آنجایی که هر استان چند نماینده دارد و هر کدام از نماینده‌ها دنبال این هستند که فرد مورد نظر خود را در پست‌ها و مسئولیت‌ها قرار دهند که موجب ایجاد اختلاف و به وحدت نرسیدن آنها می‌شود. 
وی تصریح کرد: اختلاف میان نمایندگان همچنین موجب می‌شود، وحدت رویه بین وکلای ملت برای حل مشکلات مردم از بین برود، یعنی توانی که باید برای کمک به استان در حوزه بودجه، طرح‌های مختلف عمرانی و زیرساختی بگذارند را صرف دعوا بر سر انتصابات کنند که آنها را از وظایف نمایندگی خارج می‌کند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینگونه موارد موجب می‌شود نماینده از وظیفه اصلی خود عدول کرده و بیشتر به حواشی بپردازد و از متن تحولات مهم جامعه نیز خارج شود.
 فلاحی با اشاره به وظیفه نظارتی نمایندگان در مجلس گفت: ما نمایندگان یک وظیفه نظارتی داریم وقتی فردی را منصوب می‌کنیم یعنی در انتصاب وی دخالت می‌کنیم و دیگر نمی‌توانیم بر عملکرد وی نظارت کنیم و این یکی از مهمترین آسیب‌های دخالت نمایندگان در انتصابات است که متاسفانه در ادوار مختلف موجب شده که وظیفه نظارتی نمایندگان به حاشیه برود.
 وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین وظایف نمایندگان این است که قانونی را که مصوب می‌کنند بر اجرای آن نظارت کنند. نمایندگان همچنین باید بر مدیران دولتی هم نظارت کنند که آنها وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند.
 باید مرز دخالت و نظارت را مشخص کنیم
 نماینده مجلس یازدهم یادآور شد: وقتی خود نماینده، مربی، داور و ناظر پیمانکار می‌شود، نمی‌تواند مسئولیت اصلی خود را انجام دهد زیرا رودربایستی پیدا می‌کند و روی خطاهای مدیرانی که منصوب وی هستند چشم‌پوشی می‌کند و این از مهمترین آسیب‌های دخالت نمایندگان در انتصابات است. 
فلاحی گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب فرمودند که دولت با نمایندگان مشورت کند به این معناست که وظیفه نظارتی نماینده بسیار مهم است و ما باید مرز دخالت و نظارت را مشخص کنیم که وظیفه نظارتی نماینده به عنوان دخالت محسوب نشود.
  
دخالت در انتصابات، بُعد نظارتی مجلس را تضعیف می‌کند
نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت است و اگر نماینده‌ای در انتصاب مدیران دخالت داشته باشد نمی‌تواند به وظیفه قانونی خود در حوزه نظارت عمل کند.
 حسینعلی شهریاری  با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان با ایشان گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار بر اصل تفکیک قوا تاکید داشتند و فرمایشات ایشان در بحث عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران سخن تاثیرگذار بود.
 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر نماینده‌ای در انتصاب مدیر دخالت داشته باشد به هنگام بروز اشکال و اشتباه باید به جای نظارت پاسخگوی عملکرد آن مدیر باشد.
 شهریاری اظهار داشت: قانون دو وظیفه قانونگذاری و نظارت را برای نماینده پیش‌بینی کرده و اگر نماینده‌ای در انتصاب مدیریت دخالت داشته باشد دیگر نمی‌تواند در زمان بروز اشکالات و انحرافات نسبت به انحراف صورت گرفته به عنوان یک نماینده معترض شود و به وظیفه نظارتی خود عمل کند.
 وی خاطرنشان کرد: در طول دوره‌های مختلفی که نماینده مجلس بودم هیچگاه در انتصاب مدیران دخالتی نداشتم این مسئله را می‌توان از استاندارانی که در دوره‌های نمایندگی من مشغول به کار بودند سؤال کرد.
 رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: واقعیت این است که در دوره‌های مختلف مجلس کمتر نماینده‌ای بوده که در انتصاب مدیران دخالت داشته باشد.
  حدادی: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران «تعارض منافع» ایجاد می‌کند
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی فرمایش رهبر انقلاب را معیار و نقشه راه در مسیر مجلس خواند و گفت: اگر در انتصاب مدیران اجرایی دخالت شود آسیب‌های فراوانی به‌دنبال دارد که مهمترین آن تعارض منافع است.
 علی حدادی درباره تاکید رهبری بر عدم دخالت نمایندگان بر انتصاب مدیران اجرایی گفت: فرمایش رهبر انقلاب برای ما معیار و نقشه راه اصلی در مسیر مجلس است و نخستین وظیفه ما در مجلس قانونگذاری است.
 عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی افزود: همانطور که رهبری انقلاب هم تاکید کردند، نمایندگان در مجلس تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا در راستای تنقیح، اصلاح قوانین و رفع موانع، وظایف خود را انجام دهیم.
 حدادی عنوان کرد: وظیفه سنگین و اصلی نمایندگان مجلس نظارت میدانی یا نظارت بر مجموعه‌هایی است که قانونگذار مشخص کرده است. نظارت زمانی اثرگذار است که تعارض منافع وجود نداشته باشد. قانون مدیریت تعارض منافع در مجلس یازدهم به تصویب رسید.
 حدادی خاطرنشان کرد: تمام تلاش نمایندگان بر کارآمدسازی نظام دینی است و این زمانی محقق می‌شود که قوه مقننه، به وظایف خود در تنقیح و اصلاح قوانین عمل کرده و رفع موانع نظارت میدانی را در دستور کار قرار دهند. لذا همه ما موظف هستیم نسبت به این موضوع که نماینده به هیچ وجه نباید نسبت به انتصابات دخالت نکند، دقت نظر داشته باشیم.
 نماینده مردم طالقان، نظرآباد، ساوجبلاغ در مجلس خاطرنشان کرد: مصداق‌های فراوانی وجود دارد که در این دولت و دولت قبل افرادی را به‌کار می‌گیرند که کارآمد نیستند و کارآیی لازم را ندارند. در این صورت نماینده مجلس وظیفه دارد به وزیر، مدیرکل و استاندار و هر یک از مسولین تذکر درست، جامع، متقن بدهد زیرا این اقدام آثار و تبعات بسیار خوبی دارد.
 حدادی یادآور شد: از طرفی اگر در انتصاب مدیران اجرایی دخالت شود آسیب‌های فراوانی به‌دنبال دارد که مهمترین آن تعارض منافع است که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
ورود نمایندگان به انتصابات دخالت در امور قوه مجریه است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی گفت: ورود نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی دخالت در کار قوه مجریه است و نباید اتفاق بیفتد.
 حسین حق‌وردی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تاکید کردند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدارهای نمایندگان در سال اول و دوم مجلس یازدهم که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد نیز بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تاکید کردند. 
نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران دولتی موجب می‌شود به هنگام بروز اشکال اشتباه و انحراف توسط مدیر منصوب شده، هیچ کس پاسخگو نباشد.
 وی خاطرنشان کرد: ورود نمایندگان به بحث انتصاب مدیران اجرایی در واقع دخالت در حوزه کاری قوه مجریه است و نباید اتفاق بیفتد.
 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این دیدار با مقام معظم رهبری به این نکته نیز اشاره داشتند که بهترین مشاور برای مقامات اجرایی نمایندگان هستند چرا که آنها حوزه‌های انتخابیه خود را به خوبی می‌شناسند.
 قصور «مدیران سفارشی» به پای نمایندگان نوشته می‌شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مسئول سفارشی در انجام امور خود قصور یا کاهلی کند، این کاستی مسئول به نماینده مربوط خواهد شد و مدیران اجرایی مسئولیت عملکرد وی را قبول نخواهند کرد.
 محمدعلیپور رحمتی درباره تاکید رهبر معظم انقلاب به عدم دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتصابات در دستگاه‌های اجرایی، گفت: اینکه نباید نمایندگان مجلس در انتصابات دخالت کنند، فرمایش دقیقی است. اما رهبر معظم انقلاب در ادامه فرمایشات خود به این نکته هم اشاره فرمودند که دولت نیز در انتصابات از نظر نمایندگان که آشنا به میزان کارایی افراد و شخصیت‌های استان هستند، استفاده کنند.
 نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی افزود: هر فردی از فرمایشات مقام معظم رهبری بر اساس منافع خود استنباط می‌کند. برخی به بخش اول فرمایشات ایشان تاکید دارند که نماینده نباید درانتصابات دخالت کند و برخی دیگر به بخش دوم فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کردند که درباره استفاده از مشاوره آنها است. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در بخش دوم فرمایشات خود به این نکته اشاره فرمودند که مسوولان دولتی از نظرات نمایندگان استفاده کنند. چرا که نمایندگان از میزان توانایی افراد در حوزه انتخابیه آگاه هستند و نماینده هر شهر منبع موثق و بدون هزینه برای مشاوره به مسوولان اجرایی است.
 وی با بیان اینکه دخالت نمایندگان در انتصابات مذموم است،‌ اضافه کرد: اگر مسئول سفارشی در انجام امور خود قصورکند، این کاستی مسئول به نماینده مربوط خواهد شد. همچنین وقتی آن مسوول در وظایف خود کاهلی کند،‌ مقام مافوق وی، مسوولیت عدم کارایی آن فرد را بر عهده نخواهد گرفت و میزان نظارت نماینده هم کاهش خواهد یافت.
 علیپور درباره اینکه آیا تاکنون نمایندگان در انتصابات دخالتی داشتند یا خیر؟ اظهار کرد: شاید در موارد نادری نماینده در امر انتصابات دخالت کرده است و به دستگاهی مورد نظر فشار بیاورد. اما این موضوع شامل همه نمایندگان نمی‌شود. اگر در این باره تحقیق شود، متوجه خواهید که بیشتر نمایندگان علاقه‌ای برای دخالت در انتصابات ندارند.
 وی ادامه داد: در صورتی که فرد توصیه شده از سوی نماینده برای مسوولیتی، ضعیف باشد، مردم دراین مورد به نماینده معترض خواهند شد که چرا که فلان مسئول را برای پست خاص معرفی کردید. به عبارتی نماینده باید همه جوانب امر را در انتصابات در نظر بگیرد.
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه دولتمردان در موضوع انتصابات چه رویکردی را باید در نظر بگیرند،‌ گفت: برای اینکه کار مردم و امور کشور به درستی پیش رود، برای مسوولان اجرایی بهتر است که نمایندگان و مسوولان دولتی با همدلی در کنارهم به انجام امور بپردازند.
 نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس خاطرنشان کرد: دولت و مجلس می‌توانند با همراهی و همدلی امور کشور را پیش برده و از این ظرفیت برای بهبود و موفقیت کشور استفاده کنند. چرا که مشورت و همراهی سبب سود به مردم، دستگاه‌های اجرایی و کشور خواهد شد.
دخالت نمایندگان در انتصابات، آفت است
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از آفت‌های دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی این است که باعث می‌شود نمایندگان از انجام وظایفی که قانون بر عهده آن‌ها گذاشته باز بمانند.
 حجت الاسلام اکبر احمدپور در گفت‌گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در این دیدار بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات مدیران اجرایی تاکید کردند، اظهار داشت: یکی از آفت‌های دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی این است که باعث می‌شود نمایندگان از انجام وظایفی که قانون بر عهده آن‌ها گذاشته باز بمانند.
 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از طرف دیگر دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی، برای وکلای ملت نیز هزینه‌زا است، زمانی که مدیر منصوب شده، عملکرد مطلوبی نداشته باشد، نماینده‌ای که معرف او بوده زیر سؤال می‌رود.
 نماینده مردم خواف و رشتخوار خاطرنشان کرد: قانون دو وظیفه قانونگذاری و نظارت را بر عهده نمایندگان گذاشته و دخالت در انتصاب مدیران اجرایی باعث می‌شود تا بعد نظارتی کار نماینده تحت‌الشعاع قرار گیرد و تضعیف شود.
 وی افزود: فرد نماینده بهتر است به جای دخالت در انتصابات، به وظیفه نظارتی خود عمل کند و هرگاه که انحراف و اشکالی می‌بیند، با استفاده از ابزارهای نظارتی که در اختیار دارد جلوی انحرافات را بگیرد.
دخالت نمایندگان در انتصابات برای مجلس هزینه دارد
 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی موجب ایجاد هزینه برای مجلس می‌شود.
 محمدرضا دشتی اردکانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در این دیدار بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تاکید داشتند، گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی موجب ایجاد هزینه برای مجلس می‌شود و اگر فرد منصوب شده دچار اشکالات و ایراداتی در انجام وظایف خود باشد، مسئولیت این ایرادات بر عهده نماینده مجلس است.
 نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی باعث می‌شود تا نتوانند بر عملکرد مدیران مربوطه نظارت درستی داشته باشند و این دخالت‌ها بُعد نظارتی کار نماینده را تضعیف می‌کند.
 وی خاطرنشان کرد: نماینده زمانی می‌تواند به خوبی به وظایف نظارتی خود عمل کند که در انتصابات دخالتی نداشته باشد.
 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: البته بین دخالت در انتصابات و مشورت دادن تفاوت وجود دارد و نباید مشورت دادن به مقامات اجرایی توسط نمایندگان را دخالت تلقی کرد. 
دخالت نمایندگان در انتصابات، جایگاه نظارتی وکلای ملت را متزلزل خواهد کرد
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دخالت نمایندگان در انتصابات را عامل متزلزل شدن جایگاه نظارتی وکلای ملت خواند و گفت: نمایندگان نباید از جایگاه خود برای دخالت در وظایف مسئولان اجرایی سوء استفاده کنند.
 حجت الاسلام مجید نصیرایی درخصوص تاکید رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان درانتصابات گفت: همیشه فرمایشات مقام معظم رهبری دقیق، حکیمانه و راهگشا بوده و با توجه به اشرافی که ایشان به مسائل کشور دارند، طبیعی است که رهنمودها و پیش‌بینی‌هایی ارائه می‌دهند که لازم است همه قوا و مسوولان مختلف از این فرمایشات تمکین کنند.
 سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در طول تاریخ انقلاب اسلامی اگر دقت شود، هرجا که فرمایشات حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب را عمل کردیم به پیشرفت و موفقیت رسیدیم و رضایت مردم هم جلب شد. اما هر جا که به این نظرات بی توجه بودیم،‌ دچار خسران شده و رضایت مردم و امامین انقلاب هم جلب نکردیم.
 نماینده مردم فردوس و طبس درباره عدم دخالت نمایندگان درانتصابات عنوان کرد: در ابتدای شروع مجلس یازدهم، رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوع عدم دخالت در انتصابات تذکراتی را ارائه دادند که این موضوع یکی از آسیب‌های مجلس است و مراقبت در این باره از سوی نمایندگان و دولتمردان ضروری است.
 وی با بیان اینکه مردم از نمایندگان در همه مسائل زندگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی انتظار و توقع دارند،‌ گفت: مردم انتظار دارند نماینده در این باره پاسخگو و مؤثر باشد. از طرفی پل ارتباط بین حاکمیت و مردم هم همین نمایندگان هستند و لازم است دولتمردان به حفظ شأن نمایندگان توجه کنند. ولی نمایندگان نباید از جایگاه خود برای دخالت در وظایف مسئولان اجرایی سوء استفاده کنند.
 سخنگوی کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: در صورتی که مسوول سفارش شده از سوی نماینده به وظایف مربوطه عمل نکند، نماینده نمی‌تواند از جایگاه نظارتی از این مسوول مطالبه گری کند و جایگاه نظارتی او متزلزل خواهد شد. به عبارتی رسالت نماینده پیگیری برای حسن انجام کار مسئولان است.
 نصیرایی با بیان اینکه از دوره‌های مختلف مجلس به دلیل اشکالات ساختاری، برخی مردم از نمایندگان انتظار بهبود زیرساخت‌ها را داشتند، تصریح کرد: مردم انتظار دارند نماینده در بهبود آب، برق، گاز، اشتغال،‌ تولید و ... آن منطقه اثرگذار شود و این انتظار از سال‌های گذشته در شهرستان‌ها نهادینه شده است. چرا که اگر نماینده‌ای به این مسائل ورود نکند، او را غیرکارآمد می‌شناسند.
 وی تاکید کرد: باید این آسیب‌های ساختاری برطرف شود و برای مردم هم تبیین شود، که نقش نمایندگان اجرایی نیست و مدیران دستگاه‌های مختلف هم قول توخالی به نمایندگان ندهند. البته وقتی درآمد و منابع ما مشخص باشد و بر اساس عدالت بین شهرستان‌ها توزیع شود، دیگر واسطه‌گری و چانه زنی بین نماینده و مسوولان دولتی و اختلاف و کشمکش بوجود نخواهد آمد.
 نصیرایی عنوان کرد: قطعاً آنچه که به مصلحت کشور است، رهبر معظم انقلاب برای مجلس، دولت و دیگر قوا تبیین فرمودند و ایشان به موضوع تفکیک قوا بر اساس قانون اساسی تاکید داشتند. البته مسوولیت هر فردی کاملاً مشخص است و مقام معظم رهبری هم به این نکته اذعان داشتند که در امور مختلف مسوولان از نظر مشورتی نمایندگان استفاده کنند.
 وی خاطرنشان کرد: وظیفه مجلس قانونگذاری و ریل گذاری است و دولت هم وظیفه دارد مصوبات مجلس را بدون کم و زیاد اجرا کند. قطعاً اگر در همه سطوح این وظایف به موقع و همراه با ایثار و همدلی هر سه قوه انجام شود، به پیشرفت کشور خواهد انجامید و امیدواریم با این وحدت بتوانیم افق‌های روشنی را برای ایران اسلامی ترسیم کنیم.
دخالت در انتصابات بُعد نظارتی مجلس را تضعیف می‌کند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برخی نمایندگان به هشدارهای رهبری توجه نکردند گفت: دخالت نماینده در انتصابات مدیران اجرایی موجب می‌شود تا نتواند به وظیفه نمایندگی خود در حوزه نظارت به درستی عمل کند.
 زهره سادات لاجوردی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در این دیدار بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات مدیران اجرایی تاکید کردند، اظهار داشت: رهبر انقلاب اعلام داشتند؛ از آنجایی که من صلاح نمایندگان را می‌خواهم، می‌گویم که در انتصابات دخالت نکنید.
 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش از این هم رهبر انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تاکید داشتند اما متاسفانه برخی از نمایندگان به این موضوع توجه نداشتند.
 لاجوردی با اشاره به دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تصریح کرد: اگر نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی دخالت داشته باشند، دیگر نمی‌توانند وظیفه‌ای که قانون بر عهده، آن‌ها نهاده یعنی نظارت بر اجرای قانون، عمل کنند.
 وی خاطرنشان کرد: شایسته این است که نمایندگان به جای دخالت در انتصاب مدیران اجرایی به وظایف نظارتی خود به طور دقیق عمل کنند و هر جایی که انحرافی مشاهده می‌کنند از طریق ابزارهای نظارتی که در اختیار دارند جلوی انحراف بیایستند.
 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این دیدار رهبر معظم انقلاب در کنار تاکید بر عدم دخالت در انتصاب مدیران اجرایی توسط نمایندگان به این موضوع نیز اشاره داشتند که با توجه به شناختی که نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه خود دارند در انتصاب مدیران از آنها مشورت گرفته شود. 
دخالت نمایندگان در انتصابات برخلاف اصل استقلال قوا است
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران، بر خلاف اصل تفکیک و استقلال قوا است.
 جعفر قادری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تأکید داشتند و این اقدام را به صلاح نمایندگان نمی‌دانستند، گفت: واقعیت این است که دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی، اصل تفکیک و استقلال قوا را زیر سؤال می‌برد.
 نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران کار درستی نیست، علاوه براین عدم توجه به نظرات مشورتی نمایندگان در تعیین شاخص‌های در انتخاب مدیران نیز اشتباه است.
 وی خاطرنشان کرد: درست است که یک نماینده نباید فرد مورد نظرش را برای پست‌های مختلف در دستگاه‌های اجرایی به مقامات قوه مجریه تحمیل کند اما از جایگاه نظارتی خود باید مراقب امور باشد و مراقبت کنند که مدیری به کار گماشته شود که شاخص‌های یک فرد انقلابی و کارآمد را داشته باشد.
 نمایندگان به جای دخالت در انتصابات به وظایف قانونی خود عمل کنند
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس به جای ورود به انتصابات، باید به وظایف و مسئولیت‌ها، تکالیف و آنچه که در چارچوب نمایندگی برای آن‌ها تعریف شده است عمل کنند.
 حسینعلی حاج دلیگانی درباره تاکید رهبر معظم انقلاب به عدم دخالت نمایندگان در انتصابات گفت: دولت و مجلس از نظر شرعی و قانونی ملزم هستند به فرمایشات رهبری انقلاب ملتزم باشند.
 عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم دخالت نمایندگان در انتصابات به سود آنها و مجلس است، افزود: هرچقدر نمایندگان از موضوع دخالت در عزل و نصب‌ها دور باشند، امور نظارتی را با دقت بیشتری و بدون هیچگونه ملاحظه‌ای انجام می‌دهند.
 وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس به جای ورود به انتصابات مسئولان، باید به وظایف و مسئولیت‌ها، تکالیف و آنچه که در چارچوب نمایندگی برای آن‌ها تعریف شده است عمل کنند.
 حاجی دلیگانی اضافه کرد:‌ طبق فرمایش رهبر معظم انقلابطبق اصل تفکیک قوا،‌ هر مسئولی در هر جایگاهی باید پاسخگوی عملکرد خود باشد. به عنوان مثال وقتی وزیر کشور استاندار را انتخاب می‌کند یا استاندار، مسوولیتی به فردی می‌دهد، باید پاسخگوی این انتخاب‌ها باشند.
 نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: البته رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند دولت از نظرات مشورتی نمایندگان استفاده کند که نکته بسیار درستی است. به عبارتی نماینده از حوزه انتخابیه خود، مردم و توانایی مسئولان آن منطقه شناخت دارد و اگر از چنین فردی مشورت گرفته شود در حقیقت به دولت کمک شده است. 
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: دولتمردان می‌توانند برای پیشبرد اهداف نظام و تکالیفی که بر عهده دارند از ظرفیت نمایندگان استفاده کرده و در برخی از امور از مشاوره آنها بهره‌مند شوند.
نمایندگان باید به جای دخالت در انتصابات به وظایف نظارتی خود عمل کنند
نماینده مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه انتصاب مدیران در حوزه کاری قوه مجریه است، گفت: نمایندگان باید به جای دخالت در انتصاب مدیران به وظایف نظارتی خود عمل کنند.
 احسان ارکانی  بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تاکید کردند، گفت: مقام معظم رهبری همچنین به این موضوع اشاره داشتند که نمایندگان می‌توانند در انتصاب افراد به سمت‌های مختلف در استان‌ها و شهرستان‌ها به مقامات اجرایی مشورت بدهند.
 نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان باید به جای دخالت در انتصاب مدیران اجرایی به وظیفه نظارتی خود عمل کنند چراکه انتصاب مدیران در حوزه کاری قوه مجریه است.
 ارکانی خاطرنشان کرد: نمایندگان باید در انتصاب مدیران اولاً به این نکته توجه داشته باشند که مدیری که منصوب می‌شود تخصص لازم را برای آن کار دارد یا خیر؟ و آیا تخصص و سابقه کاری وی با سمتی که در اختیار دارد همخوانی دارد. در مرحله بعد نماینده باید عملکرد مدیر منصوب شده را مورد بررسی قرار دهند و به عنوان یک ناظر قوی جلوی اشکالات و انحرافات احتمالی را بگیرد.
دخالت نمایندگان در انتصابات، موجب تداخل کاری دولت و مجلس می‌شود
عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت در امور دستگاه‌های اجرایی نتیجه خوبی ندارد اما تعامل و مشورت در انتصابات ضروری است.
 محمدرضا صباغیان بافقی با تاکید بر لزوم رعایت تفکیک و استقلال قوا گفت: دخالت در امور دستگاه‌های اجرایی نتیجه خوبی ندارد اما تعامل و مشورت در انتصابات ضروری است.
 نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تداخل کاری بین دولت و مجلس و همچنین دخالت نمایندگان در انتصابات موجب می‌شود که دستگاه‌های اجرایی نتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
 صباغیان بافقی تاکید کرد: نباید انتصابات به گونه‌ای باشد که نمایندگان از طریق مردم مطلع شوند بلکه باید دولت در انتصابات نظر نمایندگان را نیز اخذ کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسینی
Iran, Islamic Republic of
والا کار نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد بعد از بیدار شدن و خوردن صبحانه تا ظلمات شب فقط رایزنی برای انتصابات فامیلی، جناحی و بیسوادن نالایق هست... حالا اگر از انتصاباتشون آبی هم گرم میشد حرفی نبود بدبختی اونجاست که اینهمه زور میزنن سنگ رو از پیش روی سیل برمیدارن و مفتضحانه خاک رو بجای سنگ در مقابل سیلاب میزارن.. مَخلص کلام، ناصری که جا ماند، روشنفکری که روشنایی نداشت و تاریکی بود چنان در رقابت انتصاب کوتوله های غیر علمی و بیسواد و نالایق با هم کورس مسابقه بسته اند که گویی نتیجه این ماراتن نفسگیر کسب جام قهرمانی حل مشکلات بیکاری جوانان و رفاه و معیشت و اشتغال کهگیلویه و بویراحمد است....!!!
درد آنجاست که جماعتی هم این وسط آگاهانه یا نا آگاهانه این نمایندگان رو با به به و چه چه نخبگان سیاسی میخوانند و حلال مشکلات افزون شده استان....
امیدواریم که آگاهی بدور از احساس و عاطفه جناحی و فامیلی، ملاک انتخابات آینده استان باشه تا دیگر شاهد ظهور و بدست گرفتن کرسیهای مجلس توسط نوکیسه های تازه به دوران رسیده نباشیم.
و امیدوارتر آنکه شورای نگهبان نه از باب مصلحت گرایی که قاطعانه در تایید صلاحیت نمایندگان منتصبگرا که عامل نفاق و اختلاف استان هم شده اند برخوردی انقلابی کند..
Iran, Islamic Republic of
به نظرم اصلا نمایندگان در انتصابات دخالتی ندارن بخصوص استان ک وب
عباس عبدی: از زشت‌ترین اقدامات نواصولگرایان تحریف مفهوم انقلاب است

عباس عبدی: از زشت‌ترین اقدامات نواصولگرایان تحریف مفهوم انقلاب است

بنیان انقلابی بودن، التزام به این اصل یعنی حاکمیت بدون استثنای مردم است. از این مرحله ...
اشتباه بزرگ پوتین

اشتباه بزرگ پوتین

از زمانی که روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد بی وقفه در مورد جنگ در آن کشور ...
عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

بیژن عبدالکریمی باور دارد که صداوسیما به عنوان یک رسانه داخلی، در خبر رسانی و جذب مخاطب ...
1