کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پی دخالت‌های برخی از نمایندگان مجلس در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛

دخالت سیاست در سلامت

14 ارديبهشت 1401 ساعت 19:18

تأکید رهبر انقلاب درباره‌ی عدم دخالت نمایندگان می‌تواند مرزی برای ولایتمداری آنها باشد؛ آنهایی که در انتصابات و مسائل اجرایی دخالت نمی‌کنند را ولایتمدار، و آنهایی که دخالت می‌کنند را می‌توان غیرولایی نامید.


تأکید رهبر معظم انقلاب درباره‌ی عدم دخالت نمایندگان می‌تواند مرزی برای ولایتمداری آنها باشد؛ آنهایی که در انتصابات و مسائل اجرایی دخالت نمی‌کنند را ولایتمدار، و آنهایی که دخالت می‌کنند را می‌توان غیرولایی نامید.
به گزارش کبنا، اصل تفکیک قوا یکی از اصول اساسی و پذیرفته شده در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. به طور کلی نظريه تفکیک قوا در بردارنده اصولی است که توضیح دهنده چگونگی توزیع یا تقسیم قدرت است. توزیع قدرت اصولاً بر مبنای کارکردهای متنوع حکومت در سه بخش تقنینی (قوه مقننه)، اجرایی (قوه اجرایی) و قضایی (قوه قضاییه) صورت می‌گیرد. بر این اساس، حکومت به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر یک دارای محدوده مجزا و مستقلی از اختیارات و مسئولیت‌ها می‌باشند. به طور کلی می‌توان تفکیک قوا در حکومت را «شیوه سازمان‌دهی سیاسی به منظور حفاظت از آزادی به وسیله جلوگیری از تمرکز بیش از حد قدرت» تعریف کرد.
اما گاهی اوقات، عامدانه این اصل نقض می‌شود. در کهگیلویه و بویراحمد، متأثر از بافت عشیره‌ای و طایفه‌ای حاکم بر آن، بیش از استان‌های دیگرِ کشور، نقض اصل تفکیک قوا دیده می‌شود. دخالت نمایندگان مجلس در امور اجرایی که بر عهده دولت است، آنچنان در این استان فراگیر شده است که بارها صدای مسئولین کشوری را درآورده است. در راستای همین دخالت‌های قوه مقننه در اقدامات قوه مجریه، رهبر انقلاب به نقد این رفتار نمایندگان مجلس پرداخت. وی در این خصوص گفته بود: «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمائید وارد شدن در اینکه مدیرکلِ فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم اما به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.»
تأکید رهبر انقلاب درباره‌ی عدم دخالت نمایندگان می‌تواند مرزی برای ولایتمداری آنها باشد؛ آنهایی که در انتصابات و مسائل اجرایی دخالت نمی‌کنند را ولایتمدار، و آنهایی که دخالت می‌کنند را می‌توان غیرولایی نامید.
حال در کهگیلویه و بویراحمد وضعیت به گونه‌ای است که اغلب نمایندگان در مسائل اجرایی دخالت می‌کنند. این مسأله بارها از سوی رسانه‌ها مورد نقد قرار گرفته اما همچنان ادامه دارد. گویی تأکیدات رهبر انقلاب را تاکنون نشنیده‌اند. هر چند در برخی از دستگاه‌ها شاید این دخالت ضربات چندانی با منافع مردم نزند، اما در برخی دیگر از دستگاه‌ها که بسیار تخصصی هستند، دخالت نمایندگان می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای مردم در پی داشته باشد.
دخالت یک نماینده خاص در مدیریت‌ها و معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی داد دلسوزان استان کهگیلویه و بویراحمد را درآورده است. نماینده‌ بویراحمد که سعی دارد اغلب مدیران استانی از حوزه انتخابیه او باشند، با دخالت در مدیران زیرمجموعه این دانشگاه احتمالاً در پی کادرسازی برای انتخابات 1402 مجلس باشد. این در حالی است که غلام‌نژاد به بسیاری از شایستگان در حوزه بویراحمد پست داده است؛ الهه منصوریان سرپرست مرکز مطالعات، علی‌صالح غلامی رئیس دانشکده دندانپزشکی، محبوبه منصوریان مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان، فردین امیری سرپرست امور پشتیبانی، امید جمالفرد رئیس بازرسی دانشگاه و ... . اما باز با این وجود، فشارهای نماینده بر مسئولین این دانشگاه گویی تمامی ندارد. انتظار افکار عمومی از احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد این است با نمایندگانی که علیرغم تأکید رهبر انقلاب باز هم به این فشارها ادامه می‌دهند، برخوردی قاطع داشته باشد تا یک بار برای همیشه به این رویه نامیمون پایان داده شود.  


کد مطلب: 447637

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/447637/دخالت-سیاست-سلامت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1