تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۴۴۶۶۵۵
اقدام غیرکارشناسانه راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد؛

تیشه به ریشه تولید و اشتغال با ساخت واحدهای مسکونی در جوار شهرک صنعتی بلکو / آقای استاندار دستور توقف این ساخت و ساز را صادر کنید

۳
۰
تیشه به ریشه تولید و اشتغال با ساخت واحدهای مسکونی در جوار شهرک صنعتی بلکو / آقای استاندار دستور توقف این ساخت و ساز را صادر کنید
کبنا ؛
در پی اقدام به ساخت مسکن ملی در جوار واحدهای شهرک صنعتی بلکوی یاسوج، مشکلاتی برای تولیدکنندگان در این واحدهای صنعتی و به طور کلی تولید و اشتغال در استان به وجود می‌آید. از این رو پایان دادن به این ساخت و سازها و انتقال آن به جایی دیگر از شهر یاسوج ضروری است. 
به گزارش کبنا، تولید و اشتغال یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بوده است؛ این دغدغه را می‌توان در نامگذاری سال‌های مختلف از سوی وی دید. همچنان که امسال را «سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام نهاده است. اما گویی در کهگیلویه و بویراحمد توجه چندانی به مقوله تولید نمی‌شود. در این استان به انحاء مختلف برای تولیدکنندگان مانع‌تراشی می‌شود. برخی از اقدامات غیراصولی مدیران در استان تیشه به ریشه تولید می‌زنند که در درازمدت سبب درجازدن کهگیلویه و بویراحمد در مسیر فعلی و بعضاً عقب‌گرد اقتصادی می‌شود.
واضح است که ساخت مسکن باید در اولویت نهادهای اجرایی در استان باشد. چرا که یکی از مسائل اساسی در حال حاضر برای نسل جوان که احتمالاً در آینده منجر به بحران نیز ممکن شود، کمبود مسکن است. اما ساخت مسکن نیز باید مبتنی بر اصول و در زمین‌هایی باشد که به تولید و اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد آسیب نزند. این در حالی است که بخشی از پروژه ساخت مسکن ملی در شهر یاسوج، دقیقاً مغایر با اهداف تولید و اشتغال‌آفرینی در استان است.
گفتنی است یکی از شهرک‌های صنعتی در شهر یاسوج، شهرک صنعتی بلکو است. در گذشته بر اساس تصمیمات نادرست، در این شهرک صنعتی، واحدهای مسکونی ساخته‌اند. در حالی که هیچ تناسبی بین واحدهای صنعتی و واحدهای مسکونی وجود ندارد و بر اساس تمهیداتی که وجود دارد، این دو گونه واحد باید مجزا از یکدیگر باشند. شهرک‌های صنعتی باید در محیط و جغرافیای خاصی در بیرون از شهر قرار داشته باشند که واحدهای مسکونی در مجاورت آنها نباشد؛ چرا که آلودگی‌های صوتی، محیط زیستی و ... ناشی از این واحدهای صنعتی، در آینده ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای مردم در پی داشته باشد.
اما اخیراً در اقدامی عجیب، تصمیم گرفته شده که باز هم در کنار این واحدهای صنعتی، واحد مسکونی ساخته شود و اشتباهات گذشته تکرار شوند. بعضی از مسئولین واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بلکوی یاسوج، در تماس با این پایگاه خبری، ابراز نارضایتی خود را از این اقدام غیرکارشناسی اعلام کردند.
            
بر اساس آیین‌نامه واحدهای صنعتی، باید فواصل واحدهای صنعتی و مسکونی رعایت شود. در حالی که در حال حاضر این آیین‌نامه در حال نقض شدن است. ساخت طرح مسکن ملی در ضلع جنوبی شهرک، و چسپیده به آن، حد فاصل حاشیه رودخانه بشار، خطرات بالقوه موجود در فضاهای صنعتی، و وجود انواع آلودگی صوتی و صنعتی را موجب می‌شود. حداقل فاصله مجاز با آخرین سکونت‌گاه در مراکز استان‌ها باید 2000 متر باشد، در حالی که محل اجرای طرح مسکن ملی با کارخانه ساخت سازه‌های فلزی کمتر از 5 متر است.
به‌علاوه، وجود کارخانه تولید اکسیژن در این شهرک و مخازن ذخیره 80 متر مکعبی همواره خطر انفجار و آتش‌سوزی را به همراه دارد.
بدتر از همه پیامدهای اقتصادی این طرح غیرکارشناسانه است که ممکن است موجب از بین رفتن سرمایه‌ای بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان و بیکاری بیش از هزار نفر به طور مستقیم شود.
مجری طرح تولید ملزومات چوبی در شهرک صنعتی بلکو نیز طی نامه‌ای به مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نسبت به خطرات این طرح غیرکارشناسانه هشدار داده بود. وی در این نامه اعلام کرده است: 5 هزار MDF و مخزن کمپرسور به ظرفیت 2 هزار لیتر در این کارگاه، در صورت هر گونه حادثه و آتش‌سوزی باعث انفجار شدید کمپرسور می‌شود که مستقیماً ساختمان‌های در حال احداث را تخریب می‌کند و امکان تلفات جانی نیز برای ساکنین در این واحدهای مسکونی زیاد است.



مجری تولید سازه‌های فلزی نیز در خصوص معضلاتی که مسکن ملی برای شهرک صنعتی ایجاد می‌کند، گفت: ما سازه فلزی که تولید می‌کنیم، لایه‌برداری آهن به نام سندبلاست، خاک بسیار زیادی دارد که این خاک به بیرون انتقال داده می‌شود. رنگ‌آمیزی که در این کارگاه انجام می‌شود همراه با گرد و خاک سندبلاست قطعاً به ساختمان‌ها، شیشه‌ها و محیط زندگی ساکنین در مسکن ملی آسیب می‌زند.
علاوه بر اینکه برای ساکنین طرح مسکن ملی ناامنی‌های زیادی به وجود می‌آید، ممکن است برای این شهرک‌های صنعتی نیز ناامنی ایجاد شود. چندی پس از اسکان خانواده‌ها در این منطقه، واضح است به دلیل مشکلاتی که این واحدهای صنعتی برای آنها به وجود خواهد آورد، اقدام به شکایت علیه واحدهای صنعتی خواهند کرد و ممکن است منجر به تعطیلی این واحدهای صنعتی شود.
از تصمیم‌گیرندگان استانی، از استاندار، معاون اقتصادی استانداری و سازمان صمت استان انتظار می‌رود هر چه زودتر به این این ساخت و سازهای غیراصولی ورود کنند تا تیشه به ریشه تولید و اشتغال در این استان زده نشود. استانی که یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در کشور را دارد، انبوه تحصیل‌کردگان بیکار، نرخ پایین سرمایه‌گذاری و رشد بسیار اندک اقتصادی، که تنها به همین چند واحد تولیدی اکتفا کرده، شایسته نیست که اینچنین در پی تصمیمات غیراصولی آسیب ببیند. همان‌طور که گفته شد این آسیب‌ها تنها به واحدهای صنعتی محدود نمی‌شود و ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری نیز برای ساکنین احتمالی در این واحدهای مسکونی نیز در پی داشته باشد.
از استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود در مخالفت با ساخت مسکن ملی در نزدیکی شهرک صنعتی بلکو، ساخت و ساز و تسطیح زمین را متوقف کند و این واحدهای مسکن ملی را به جایی دیگر از شهر یاسوج منتقل نماید. در سالی که سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی نامگذاری شده است، شایسته است با ساخت آزمایشگاه‌های مجهز و مدرن و فراهم نمودن بستر تولید دانش‌بنیان، به رونق این واحدهای تولیدی و افزایش اشتغال در استان کمک شود. نه اینکه با چنین تصمیماتی، همین اندک اشتغال و تولید نیز با مانع روبرو شود.   
نام شما

آدرس ايميل شما

صنعتگر
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدیرعامل/ برای حفظ صندلی که انگار ارث بهش رسیده دست به هر کاری میزنه از کارمند اداری و رسانه و سیاسیون و..... مشخص است منتهای این شهرک صنعتی و سایر شهرکهای صنعتی چی خواهد شد
بزودی شهرک صنعتی فرودگاه هم به همین مصیبت گرفتار میشه عجله نکن
من صنعتگر که سرمایه آوردم تا کی باید چوب ناتوانی و کودکی مدیرعامل رو بخورم تا کی تا کی
نماینده محترم
استاندار محترم
نهادهای مرتبط
مدیر خسته و بازنشسته و ناتوان شهرک صنعتی را برکنار کنید
از اهالی منطقه
Iran, Islamic Republic of
" در گذشته بر اساس تصمیمات نادرست، در این شهرک صنعتی، واحدهای مسکونی ساخته‌اند. در حالی که هیچ تناسبی بین واحدهای صنعتی و واحدهای مسکونی وجود ندارد و بر اساس تمهیداتی که وجود دارد، این دو گونه واحد باید مجزا از یکدیگر باشند. "
به اطلاع سایت کبنا می رساند شهرک بلکو از ابتدا مسکونی بوده است بعداً چند تا کارخونه آوردند اونجا احداث کردند. که همون موقع هم هیچکدام ضوابط استقرار نداشتند. در ثانی خود صنایع باید جمع آوری و به جای دیگر انتقال داده شوند که این کار در آینده قطعاً اتفاق خواهد افتاد.
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
من چندروزپیش کلینیک سپاه رفتم اومدنی ازاین خیابان نرسیده به کلینیک برگشتم.محوطه بزرگی که پربودازاپارتمانهای چندطبقه مال سپاه..بعضی سازمانهای دیگرهم زمین های قابل توجهی سطح شهریاسوج دارند...شمافکرمیکنیدنمیشه همین فضاها راتبدیل به مسکن ملی کرد؟طرف باحقوق بالامنزل سازمانی نشسته واین یعنی چه؟اینجوری میشه مشکلات مردم راحل کرد؟باچندبسته غذایی میشه مشکلات بزرگ راحل شده فرض کرد؟
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
مناقشه اوکراین و نبرد رسانه‌ای

مناقشه اوکراین و نبرد رسانه‌ای

 روز ۲۴ فوریه‌ی ۲۰۲۲ (5 اسفندماه 1400) بود که اعلام شد روسیه تهاجم نظامی به اوکراین، ...
به عصر «دیکتاتورهای چرخشی» خوش آمدید!

به عصر «دیکتاتورهای چرخشی» خوش آمدید!

دیکتاتورها همیشه دروغ گفته‌اند، براین اساس، ادعاهای اخیر کرملین محلی از اعراب ندارند....
فایل های مرتبط
1