کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

بخش دوم) جای خالی دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد در میدان علم

9 اسفند 1400 ساعت 20:08

تنها دانشگاهی که در ایران بصورت خانوادگی وطایفه‌ای اداره می‌شود نامش دانشگاه علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد است


تنها دانشگاهی که در ایران بصورت خانوادگی وطایفه‌ای اداره می‌شود نامش دانشگاه علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد است.
به گزارش کبنا، دانشگاه جامع علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد از معدود دانشگاه‌های استان است که تقریباً می‌توان گفت هیچ نقشی در مناسبات استانی ندارد. البته هر چند نقش دانشگاه‌های دیگر استان نیز کمرنگ است، اما بحث بر سر این است که این دانشگاه علاوه بر اینکه به حال خود رها شده، فراموش نیز شده است. روشن نیست که دانشگاهی با این حجم از دانشجو که سالانه از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند، نباید کوچکترین جایگاهی در حل مسائل استانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد؛ دانشگاه فراموش‌شده‌ی واقعی استان

حتی در موضوعی که این دانشگاه با هدف و فلسفه‌ی آن تأسیس شده، یعنی مهارت‌آموزی نیز سخن چندانی برای گفتن ندارد. بسیاری از دانشجویان این دانشگاه در فضای مجازی از کیفیت نامناسب آموزش در دانشگاه علمی کاربردی استان گلایه کرده‌اند؛ یکی از کاربران فضای مجازی با طعنه به این موضوع که اخذ مدرک در این دانشگاه به راحتی صورت می‌گیرد و کیفیت آموزش پایین است گفته است: «بی‌زحمت بفرمایید که مقطع کارشناسی ارشد رو هم اضافه کنند که یه ارشد مفتی هم بگیریم...».
یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نوشته بود: «دانشگاه علمی کاربردی [کهگیلویه و بویراحمد] صرفاً یک بازار هست برای منافع مادی عده محدودی و هیچ شباهتی به دانشگاه نداره، به استاد تاکید می‌کنند حتی دانشجو کلاس نیاد نمره بالا بدید ، چون فقط پول رو می‌بینن».
هدف این دانشگاه، فراهم كردن مشاركت سازمان‌ها، دانشگاه‌های اجرایی، دولتی و غیردولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور ممكن كند، به‌نحوی كه دانش‌آموختگان بتوانند برای فعالیتی كه به آنها محول می‌شود، دانش و مهارت لازم را كسب كنند. اما در کهگیلویه و بویراحمد با چنین سطح نازلی از آموزش، مهارت‌آموزی دیگر معنایی ندارد. بسیاری از دانشجویان این دانشگاه معتقدند که با وضعیت مدیریت حاکم بر دانشگاه، صرفاً پرداخت پول و اخذ مدرک مهم شده است و به کیفیت آموزش توجهی صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که هدف دانشگاه علمی کاربردی، ارتقای سطح کیفی آموزش‌های علمی کاربردی و به‌کارگیری اساتیدی است که مهارت‌های فنی لازم را دارند. اما فلسفه اصلی این دانشگاه در کهگیلویه و بویراحمد به فراموشی سپرده شده است.
گفته می‌شود به‌کارگیری نیرو در این دانشگاه بر اساس رابطه و فامیل‌سالاری بوده است؛ یکی از کاربران فضای مجازی در همین زمینه در انتقاد از دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد نوشته است: «تنها دانشگاهی که در ایران بصورت خانوادگی وطایفه‌ای اداره می‌شود نامش دانشگاه علمی کار بردی استان کهگیلویه و بویراحمد است». یکی دیگر از کاربران نوشته بود: «همه در استان و رسانه‌ها صحبت از فامیل‌بازی و طایفه‌گرایی می‌شود اصل طایفه‌سالاری در دانشگاه علمی کاربردی استان است که اجازه نمی‌دهند هیچ موضوعی به بیرون انقال داده شود چون همه آنها وابسته و فامیل همدیگر هستند».
تمامی این مواردی که به آنها اشاره شد، در سایه عدم نظارت، بی‌تدبیری و مدیریت ناکارآمدی است که یک دهه بر این دانشگاه حاکم بوده است.
گفته می‌شود رئیس کنونی این دانشگاه بدون هیچ طرح و برنامه‌ای ریاست دانشگاه را بر عهده گرفته است. این در حالی است که رئیس دانشگاه پیش از هر چیزی طرح و برنامه داشته باشد؛ از روی طرح و برنامه کاری و مدیریتی انتخاب شود و دارای برنامه چند ساله باشد و بعد در دانشگاه علمی کاربردی استان؛ کارکنان کیفی وجود داشته باشد و اگر وجود ندارد کارمندان کیفی جذب نمایند تا واقعاً وظایف شغلی وکاری و نظارتی؛ آموزشی و دانشجویی و اداری خودشان را خوب انجام بدهند که اگر وجود ندارد رئیس بعدی حتماً در این زمینه چنین کارکنانی جذب نماید.


کد مطلب: 445229

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/445229/بخش-دوم-جای-خالی-دانشگاه-علمی-کاربردی-کهگیلویه-بویراحمد-میدان-علم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1