تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۴۴۴۹۹۰
برای نخستین بار در کشور؛

رونمایی از دستگاه ریسندگی برای نخستین بار در پایگاه خبری کبنانیوز / ریسکو؛ تحولی در معیشت عشایر / تیم اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد فرصت را از دست ندهد

۲
۳
رونمایی از دستگاه ریسندگی برای نخستین بار در پایگاه خبری کبنانیوز / ریسکو؛ تحولی در معیشت عشایر / تیم اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد فرصت را از دست ندهد
کبنا ؛
برای نخستین بار در کشور، دستگاه ریسندگی پشم با استفاده از پدال کنترل دور موتور که توسط محمدرضا فرهادی ملاشاهی، مخترع زابلی ثبت ملی شده است، در دفتر پایگاه خبری کبنا نیوز رونمایی شد.
به گزاش کبنا، محمدرضا فرهادی ملاشاهی مخترع زابلی، دستگاهی ساخته است که با استفاده از آن می‌توان به سهولت و در کمترین زمان ممکن ریسندگی حجم زیادی از پشم‌ را انجام داد.
ملاشاهی در گفت‌وگو با کبنا نیوز اظهار داشت: تفاوت این دستگاه نسبت به دستگاه‌های مشابه در این است که با استفاده از پدالی که برای آن در نظر گرفته شده است، کاربر می‌تواند دور موتور را کنترل کند. کار ریسندگی با این دستگاه برای تمامی افراد، حتی کسانی که هیچ شناختی نسبت به ریسندگی ندارند، از سهولت بسیاری برخوردار است و حتی افراد بدون تخصص نیز می‌توانند در عرض نیم ساعت کار با این دستگاه را فرابگیرند.
وی گفت: این دستگاه ریسندگی که نام آن را ریسکو گذاشته‌ایم و ثبت ملی نیز شده است، سرعت کار را چندین برابر نسبت به دست افزایش می‌دهد و چنانچه شخصی در یک زمان مشخص به صورت دستی یک کیلو پشم ببافد در همان زمان، با این دستگاه می‌تواند ده کیلو پشم ببافد.

مخترع زابلی اضافه کرد: این دستگاه برای اشتغالزایی، کارآمدی زیادی می‌تواند داشته باشد. اگر در محیطی کارگاهی تعدادی از این دستگاه‌ها قرار داده شود، افراد جویای شغل و اقشار آسیب‌پذیری مثل زنان بی‌سرپرست خانوار می‌توانند مشغول به کار شوند و از همین طریق امرار معاش کنند.
ملاشاهی افزود: در فرایند ساخت ریسکو، آزمون و خطای زیادی کردم. با مشاهده نیاز جامعه و افرادی که مراجعه می‌کردند، متوجه ضرورت ساخت این دستگاه شدم.
وی گفت: با تجربه زیسته‌ای که در زندگی با عشایر داشتم و مشکلات آنها را از نزدیک مشاهده کرده بودم، تصمیم گرفتم با ساخت این دستگاه، در کار آنها تحول ایجاد کنم.
ملاشاهی گفت: این نمونه از دستگاه را شما در جایی دیگر نمی‌بینید. دستگاه ریسکو پدالی است و دور دستگاه نیز در اختیار فرد است؛ مثل چرخ خیاطی که پدال زیر پا است، دور موتور کاملا در اختیار کاربر است. ظرفیت این دستگاه دو برابر دستگاه‌های موجود است و کاربران پس از تهیه ریسکو می‌توانند از دو سال گارانتی با خدمات پس از فروش نیز استفاده کنند.
ملاشاهی که چندین اختراع دیگر نیز دارد، دستگاه ریسکو را برای اولین بار در پایگاه خبری کبنا نیوز رونمایی کرد.
وی گفت: در چند روزی که به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده‌ام، کمیته امداد، میراث فرهنگی و فنی و حرفه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد استقبال بسیار خوبی از این دستگاه داشته‌اند؛ البته با آقای عسگری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز صحبت کردم و ایشان نیز استقبال کردند.
مخترع زابلی منتظر پذیرش تیم اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد است. با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از معدود استان‌های کشور با چنین حجم عظیمی از جمعیت عشایری و روستایی است، تولید انبوه ریسکو می‌تواند تحول عظیمی در زندگی عشایر ایجاد کند.
گفتنی است که این مخترع، اختراعات دیگری نیز از قبیل «توربین بادی قابل کنترل در بادهای شدید»، «دار قالی چندتکه با جابه‌جایی راحت»، «جوجه‌سرخ‌کن مسافرتی»، «نانوایی با سنگ دیزی»، و «فرغون راحت» نیز دارد که برخی از آنها ثبت ملی شده و برخی نیز در دست اقدام هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

زرد
Iran, Islamic Republic of
جون خودت کبنا تیتر خبری میکنی کار درستی رو ،این عکس رو کدوم آدم بی سلیقه گرفته وکدوم بی سلیقه تر گذاشته کبنا،اونم برا تیتر
عباس
Iran, Islamic Republic of
افرین بر این هم شهری عزیز وتوانمند ان شالله دولت سیزدهم حمایتش کنه که بتونه اختراعات دیگربر ی داشته باشد
چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

شاید همین یک جمله که گفتند «تشنگان خدمت بروند خیریه بزنند» سبب شد تا مسئولین و چهره‌های ...
(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

حوادث و اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته ...
اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

حدود 48 ساعت پس از درز فايل صوتي منتسب به دو نفر از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران، درحالي ...
1