تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۱۹
کد مطلب : ۴۴۴۷۴۳
در گفت‌وگوی کبنا با نورالله دهناد مطرح شد

سینما در کهگیلویه و بویراحمد غریب و مظلوم است / بی‌مهری‌های کمر شکن به سینما دهناد

۲
۳
سینما در کهگیلویه و بویراحمد غریب و مظلوم است / بی‌مهری‌های کمر شکن به سینما دهناد
کبنا ؛سینما رسانه‌ای است نافذ و تعیین کننده و امروزه، در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و راهبردهای کلان ملی و بین المللی از این رسانه بهره‌گیری می‌کنند. سینما به عنوان کانون فکری و فرهنگی در جامعه مطرح است. ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی تأثیر بسزایی در رشد ابعاد فکری، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی و تجاری جامعه خواهد گذاشت. سالن‌های سینما نقطه مطلوب در رسیدن به جایگاه والای فرهنگی است که در تغییر موقعیت اقتصادی مؤثر بوده و در نهایت رسیدن به شرایط بهتر فرهنگی و البته اقتصادی تأثیر چشمگیری دارد.
به گزارش کبنا، نبود سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد خلاء بزرگی است. متأسفانه علی رغم مطالبه عمومی برای راه اندازی سینما اما مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره چاره‌اندیشی نداشته‌اند. سینما دهناد کهگیلویه نیز حال و روز خوبی ندارد و به همین منظور با نورالله دهناد موسس این سینما گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
نورالله دهناد متولد سال 43 در شهر دیشموک هستم، سال 1373 سینما دهناد تأسیس شد و از همان موقع با هزینه شخصی شروع به کار کرد تا به الان و به دلیل علاقه زیادی که به انجام کارهای فرهنگی دارم، با وجود تمام بی مهری‌ها به فعالیت سینما دهناد ادامه دادم. تمام سیستم‌های سینما به روز است. هر ساله جشنواره فیلم فجر که یک جشنواره ملی است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در «دهناد» اکران می‌شد.
 حدود ۱۵ سال پیش طرح نیم بها را پیش نهاد دادم و این طرح پذیرفته و کشوری شد
که شامل {آموزش و پرورش، ورزشگاه‌ها، بسیج، نیروهای انتظامی و..} می‌شد.
در استان کهگیلویه و بویراحمد فقط یک سینما وجود دارد آن هم سینما دهناد است
 مشکل اساسی «سینما» داری چیست؟
اکثر افراد استان کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان ما نگاه اشتباهی نسبت به سینما دارند چرا که سینما را فقط محل نمایش فیلم می‌دانند که در واقع سینما محل انتقال صنعت فرهنگ است.
سینما یک فرهنگ جهانی است و به قدری در کشور ما غریب شده که دیگر به عنوان یک صنعت بین المللی، یک صنعت ضعیف کشوری، حتی به عنوان یک کانون مدرسه یا مسجد هم دیگر به آن نگاه نمی‌کنند این مشکل اساسی «سینما» است
 دهناد در ادامه می‌گوید: نگاه برخی مسئولان نهادهای فرهنگی نسبت به سینما دو راه از هم جدا است. علی رغم اینکه امام راحل (ره) و رهبر رهبر معظم انقلاب سینما و هنر را در رأس فرهنگ می‌دانند.
 چرا فرهنگ «سینما» در شهرهای ما هنوز جا نیفتاده است؟

متاسفانه فرهنگ سینما هنوز میان برخی از مسئولان ما جا نیفتاده است چه برسد به مردم، تا وقتی که می‌گویند «سینما» چه ضرورتی دارد برای شهر، این فرهنگ میان مردم جا نمی‌افتد.
 مسئولان ما تا به الان نسبت به سینما بی تفاوت بودند.
تا به الان هیچ نهادی از سینما حمایت نکرده است، فقط وعده‌های پوچ و بدون عمل می‌دهند. به دلیل علاقه به کار فرهنگی سینما را حفظ کردم، با ضرر، با هزینه‌های شخصی خودم تمام فیلم‌هایی که اکران می‌شود با هزینه خودم است، اما حفظ کردم سینما را.
چرا مردم از سینما استقبال نمی‌کنند؟
اطلاع رسانی و تبلیغات به مردم ضعیف است، سینما نیاز به اطلاع رسانی و تبلیغات قوی دارد. متاسفانه مسئولان ما با سینما میانه‌ای ندارند.
از شروع شیوع ویروس کرونا سینما تعطیل شد. بعد از دو سال مجدد باز شد برخی از وسایل مشکل درست کرده بودند که با هزینه خودم درست شد، بدون حمایت نهادی.
 بعد از اینکه مجوز باز کردن سینماها را دادند با این امید باز کردیم که از طریق نهادها حمایت شویم،اما چه شد؟ باز هم همان بی مهری‌های همیشه نسبت به دهناد ادامه دارد. 
آینده سینما دهناد چه می‌شود؟
دهناد گفت: اگر قرار باشد باز هم سینما دهناد بی‌مهری ببیند، حمایت نشود، از طریق نهادها به دلیل عدم همکاری و حمایت نهادها تنها سینمای استان کهگیلویه و بویراحمد مجبور به تغییر کاربری می‌شوم.
اگر شهر واقعاً نیاز به سینما دارد، پس حمایت کنند، تنها سینمای استان را، اگر تا به الان ادامه دادم، کارم را. فقط به دلیل علاقه به انجام کار فرهنگی بود که هنوز هم علاقه دارم به کارم. اما نمی‌توانم بیشتر از این مورد بی‌مهری قرار بگیرم و ضرر کنم
تا به امروز با خون دل سینما دهناد را اداره کردم.
 شهر ما شهر بی روحی شده است، علی‌رغم تعداد جایگاه‌های فرهنگی غریب است، سینما و هنر علاوه بر اینکه در آن غریب است، دیگر وجود ندارد. متولیان ما حتی یک بار هم در سینما دهناد حضور پیدا نکردند، تا به الان نپرسیدن به چه دلیل سینما تعطیل است؟
مشکل سینما کجاست؟
صنعت سینما شکست خورده است. فرهنگی که بعد جهانی دارد چرا نباید حمایت بشود و مورد بی مهری قرار بگیرد. با توجه به وضعیت فعلی و درآمدزایی که ندارد، مستعملی بوده، تمام وسایلش به دلیل عدم فعالیت از بین می‌رود و ما مجبور هستیم برای محافظت از سرمایه با تغییر کاربری به طریقی درآمدزایی کنیم حالا چه تبدیل به کلینک پزشکی، یک فروشگاه یا یک سالن عام المنفعه ولی علیرغم میل باطنی از بعد فرهنگی خارجی بوده، چون فرهنگ در شهر ما، فرهنگ هنر و سینما مظلوم است. عملاً تعطیل شده است. فقط در حد شعار حمایت‌ می‌شود.
با شروع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها دولت اعلام کرد که بسته‌های معیشتی، وام‌هایی بدون سود، می‌دهد و هیچ خبری نشد. وقتی تا به امروز وزیر مربوطه‌ای که مقام اول فرهنگ، صنعت سینما و تئاتر است، نمی‌داند در سینما چه می‌گذرد و حال آن چطور است. با این حال امید داشته باشیم؛ وزیر جدید که آمده کمکی کند!

تا به الان هیچ اقدامی برای سینما صورت نگرفته و فقط حرف درمانی بوده و عمل درمانی در کار نبوده است.
خسته شدیم و بیشتر از این نمی‌توانیم مغضوب تعطیل بودن سینما باشیم و ضرر پشت سر ضرر بدهیم. ما هم مجبور به تغییر کاربری هستیم. حتی اداره ارشاد شهرستان کهگیلویه هم رضایت نسبت به این قضیه ندارد. اگر حمایتی صورت نگرفت تا قبل از عید تغییرات کاربری شروع خواهد شد.
اگر کاغذ بازی نشود، مثل همیشه و عده‌های پوچ ندهند، عمل در کار و وعده‌هایشان باشد بله مشکل دهناد حل می‌شود. همچنین حمایت‌های مالی جهت بهینه سازی سینما و حمایت کردن ادارات و نهادهای فرهنگی، نهاد امام جمعه شهرستان، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری، فرمانداری و ... ضرورت دارد.

----------------------------------
مریم افشون
نام شما

آدرس ايميل شما

پارس
Iran, Islamic Republic of
پس سینما هنر یاسوج چی
عارف
Iran, Islamic Republic of
یادش به خیر نوستالژی شهرمون. چه قدر از این جا خاطره دارم
(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

حوادث و اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته ...
اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

حدود 48 ساعت پس از درز فايل صوتي منتسب به دو نفر از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران، درحالي ...
دزد بازاری در وزارتخانه!

دزد بازاری در وزارتخانه!

وزير نمي‌گويد «تغيير» مي‌‌كنند، مي‌گويد: «بركنار» مي‌‌شوند. اين «بركناري هزار مدير» (نه ...
1