تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۱
کد مطلب : ۴۴۴۷۳۷
در غفلت نهادهای فرهنگی رخ داد؛

داستان یک عکس / نهادهای فرهنگی کِی از خواب بیدار می‌شوند؟ / در خیابان‌ها چه می‌گذرد؟

۱۶
۲
داستان یک عکس / نهادهای فرهنگی کِی از خواب بیدار می‌شوند؟ / در خیابان‌ها چه می‌گذرد؟
کبنا ؛
صرف بودجه‌های فرهنگی چرا نباید نتیجه ملموسی در رفتار و گفتار جوانان و نوجوانان داشته باشد؟ آیا روش کار این نهادها متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه امروز نیست؟ چرا با وجود صرف هزینه باز هم شاهد شکست چنین پروژه‌هایی هستیم؟ نهادهای فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد باید به این پرسش‌ها پاسخ دهند.
به گزارش کبنا، سبک زندگی یکی از مؤلفه‌های مهم در دنیای امروز است. در واقع افراد با سبک پوششی که انتخاب می‌کنند، بخشی از هویت خود را به نمایش می‌گذارند. سبک پوشش معمولاً به صورت تاریخی برآمده از فرهنگ و تاریخ هر منطقه و ملت است. اما امروزه برخی از سبک‌های پوشش و انواع مدل‌های مو در شهرهایی با بافت سنتی دیده می‌شود که بعضاً بسیار غیرطبیعی جلوه می‌کنند.
امروز که به روال سابق در یاسوج به سمت محل کار در حرکت بودم، سبک پوشش و مدل موی یکی از نوجوانان به شدت توجهم را جلب کرد. بسیار با خودم کلنجار رفتم که عکس نگیرم، اما در نهایت تصمیم گرفتم عکس بگیرم و چهره این نوجوان مشخص نباشد.
تصویری که در اینجا دیده می‌شود در یکی از خیابان‌های یاسوج گرفته شده است. فارغ از اینکه این نوجوان کیست، از اینگونه سبک‌های پوشش به وفور در شهر دیده می‌شود. حتی در مناطق محروم و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد نیز نشانه‌هایی از این سبک پوشش و مدل مو دیده شده است.
 
بیشتر بخوانید:
 
جای خالی مبلغین دینی و فرهنگی در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد / دستگاه‌های فرهنگی کجا سرگرم هستند؟ / سازمان تبلیغات عملکردش را در مناطق محروم تشریح کند
 
نیازی به گفتن ندارد که پوشش و رفتارهای افراد تا زمانی که به دیگران آسیبی نرساند، مشکل‌آفرین نیستند. اما سوال این است که نهادهای فرهنگی با وجود اینکه دم‌ودستگاه‌های عظیمی برای خود ایجاد کرده‌اند و در راستای ترویج یک نوع سبک زندگی خاص فعالیت می‌کنند، چرا باید شاهد این نوع از پوشش و مدل‌های مو باشیم؟ آن هم در شهری که به دلیل بافت قومیتی خاص آن قاعدتاً باید کمتر از کلان‌شهرهایی همچون تهران این رفتارها در آن مشاهده شود.
غفلت برخی از نهادهای فرهنگی در این میان به وضوح قابل مشاهده است. اهمیت سبک پوشش در این است که در طولانی مدت بر رفتار و نگرش افراد تأثیر می‌گذارد. به این صورت که یک نوع پوشش خاص، سبک گفتاری و رفتاریِ خاصی را اقتضا می‌کند، سبک‌های رفتاری و گفتاری نیز در درازمدت موجب جهت‌دهی به منش افراد می‌شود. بنابراین سبک پوشش به طور غیرمستقیم بر شخصیت افراد تأثیر می‌گذارد.

حال این نوع از سبک پوشش چه نوع شخصیت و رفتاری را پدید می‌آورد سؤالی است که جامعه‌شناسان و روانشناسان باید به آن پاسخ دهند.
اما نکته مهمتر این است که صرف بودجه‌های فرهنگی چرا نباید نتیجه ملموسی در رفتار و گفتار جوانان و نوجوانان داشته باشد؟ آیا روش کار این نهادها متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه امروز نیست؟ چرا با وجود صرف هزینه باز هم شاهد شکست چنین پروژه‌هایی هستیم؟ نهادهای فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد باید به این پرسش‌ها پاسخ دهند.

نهاد کتابخانه‌های عمومی که یکی از وظایف آن ترویج کتابخوانی در جامعه است، یا ستاد امر به معروف و نهی از منکر و یا حتی سازمان تبلیغات اسلامی که وظیفه‌اش تبلیغ سبک زندگی ایرانی اسلامی است در راستای وظایف خود چه اقداماتی انجام داده‌اند. همگی باید در مقابل فرهنگ حاکم بر استان کهگیلویه و بویراحمد پاسخگو باشند.
گفتنی است که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم از تعبیر «مقابله با ترویج سبک زندگی غربی» استفاده کرده است. بر اساس نظر رهبر انقلاب، «سبک زندگی غربی» یک فرهنگ معارض است و ترویج آن نشانگر تهاجم فرهنگی غرب به جامعۀ ما است.
حال باید دید نهادهای فرهنگی که اتفاقاً وظیفه اصلی آنها در راستای بیانیه گام دوم انقلاب مقابله با فرهنگ غربی است، چه پاسخی برای وضعیت کنونی دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
میخایین بگیرین طرفو اعدام کنین، خوبه؟ چیکار به ظاهر طرف دارین تا وقتی قانون شکنی نکرده.
Iran, Islamic Republic of
عزیز،اینجا این حرفی ایشون زدن اون مبحثی نیست که خیلی ها گارد گرفتن براش وهمین گارد گرفتن ها باعث شده تا چنین اوضاع ظاهری خارج از عرف باب شود آن هم در شهر کوچکی مثل یاسوج،دیدن چنین صحنه هایی چنان عجیب هست دربین مردم انگار که یک درخت سیب ثمرش پرتقال باشد.بزرگی می‌فرمود تهاجم فرهنگی به جایی میرود که کمترین سطح سواد فرهنگی باشد.کاش به جای گارد گرفتن در برابر ریشه ها،یاد بگیریم که در مورد فرزندانمان مسیولیم ومثل یک مروارید که درون صدفی امن است ،کانون خانواده و اجتماع را با بینش صحیح نسبت به ریشه واصالتمان امن کنیم.
آفتاب
Iran, Islamic Republic of
ی دوره ای تو‌مدارس اگه کسی جوراب سفید می پوشد دهنشو سرویس میکردن.....حالا متأسفانه بعضی از معلمان از ای شلوارلی سوراخ سوراخ می پوشند....نه به اون شوری شور نه به این بی نمکی.....
محبوب
Iran, Islamic Republic of
تشکر از روشنگری شما متاسفانه فضای سلبریتی ها ورسانه های مروج افکار امانیسمی ونیز شبکه های مجازی وحقیقی تسهیل گر فرهنگ غرب با بودجه های کلان ودلارهای عربی وغربی موجبات ایجاد شکافت فرهنگی شدند که نقش ومسئولیت مسئولین کشوری وائمه جمعه محترم و ستاد نمازجمعه و حوزه های علمیه ونهادهای فرهنگی وارشاد اسلامی و رسانه ملی وهمچنین خبرگزاریهای ورسانه های کشوری وبوی را در پررنگ تر می کنند.
Iran, Islamic Republic of
چرا از نقش ستاد اقامه نماز جمعه حرفی نمی زنید نقش آنها در انتخاب ائمه جمعه موثر وعالم بسیار پررنگ هست ونیاز هست کمی در جهت رشد ورونق این نهاد بسیار ارزشمند تلاش شود ونگاههای قومیتی وشهرستانی خاص در استان برداشته شود
Romania
نهادهای فرهنگی خوابند بعداً بیدار میشن
محمد محمدی
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم تو که عکس گرفتی خیلی از دنیا عقبی پیشنهاد میکنم چند تا شهر بزرگ را بگرد خصوصا یک ماه تهران بگرد تا فرهنگت یکم حتی یکم بهتر بشه بازهم خوبه.زشته چرا از مردم عکس میگیری؟چقد آدم باید بی فرهنگ باشه
Iran, Islamic Republic of
وقتی ایران سبک زندگی نداره، ملت میرن سبک های غربی و... رو انتخاب می کنن
سی سختی
Iran, Islamic Republic of
برای حل چنین نابهنجاری هایی فقط با عدالت اجتماعی و رفع بتعیض و ایجاد شغل و کار و ایجاد شادی های معقول میتوان انتظار داشت که ارتقای فرهنگی ایجاد بشود . با زور و توهین ره بجایی نمی بر د .
علی
Iran, Islamic Republic of
شما از فقر و فساد حضرات بنویس. بعد کلنجار برو و در مورد پوشش جوانان بنویس
Iran, Islamic Republic of
پسر کی بود..
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
نهاد هاي فرهنگي خصوصا در استان بودجه اي بسيار بسيار اندک دارند.اين نهادها درون دادي ندارند که برون داد داشته باشند.
Iran, Islamic Republic of
تضاد و دوگانگی در رفتار و کردار باعث و بانی این بدبختی و دین گریزی جوانان شده است مبلغین دینی فردای قیامت چه پاسخی دارند آیا شفاعث معصومین شامل حالشان خواهد شد اگر خودشان به شخصه بی دین میشدند خدا ارحم الراحمین است شاید از تقصیر و گناهانشان می گذشت ولی به نام دین کردار و رفتارشان در تعرض بود و این تزلزلی که در اعتقادات مردم مومن و خداجوی بوجود آوردند حق الناس است و غیر قابل گذشت
Iran, Islamic Republic of
به نظر من یه آدم بیشعور و بی شخصیت میره از مردم عکس میگیره و با آبروی مردم بازی می‌کنه واقعا خجالت داره
Iran, Islamic Republic of
هر کس تیپ یا ظاهرش به خودش مربوطه نه به کس دیگه آدم باید سرش تو زندگی خودش باشه نه دیگران
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی من خودم سید هستم شما اگه غیریت دارید بریت از کسانی که اختلاس های میلیاردی میکنند به خون شهدا خیانت میکنند جلوگیری کنید نه به یه دست لباس جوان که که انگیزش لباس تنش است شما کجای کارید خداوند اگر دستتان می‌رسد نگذارید به خون شهدا خیانت بشه گران‌فروشی اختلاس احتکا به چه گیر دادین به یه بچه جوان با یه دست لباس خوش است خودتان اصلاح کنید بعد جوانان را
(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

حوادث و اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته ...
اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

حدود 48 ساعت پس از درز فايل صوتي منتسب به دو نفر از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران، درحالي ...
دزد بازاری در وزارتخانه!

دزد بازاری در وزارتخانه!

وزير نمي‌گويد «تغيير» مي‌‌كنند، مي‌گويد: «بركنار» مي‌‌شوند. اين «بركناري هزار مدير» (نه ...
1