تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۴۴۴۳۲۴
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران 1400/11/16؛ پیش‌بینی بارش‌های سنگین در 11 استان / هشدار یخ‌زدگی محصولات کشاورزی

۰
پیش‌بینی بارش‌های سنگین در ۱۱ استان / هشدار یخ‌زدگی محصولات کشاورزی
کبنا ؛سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور نسبت به بارش‌های سنگین در ۱۱ استان و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.
به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با تقویت و گسترش فعالیت سامانه بارشی در اکثر مناطق کشور به‌جز جنوب شرق بارش برف، باران و وزش باد شدید موقتی و در مناطق جنوبی کشور رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.
شدت بارش‌های امروز برای استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، کردستان، کرمانشاه، ارتفاعات زاگرس مرکزی در استان‌های لرستان،‌ خوزستان، چهارمحال و بختیاری، غرب فارس، جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی است.
فردا در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شرق گیلان بارش‌ها ادامه دارد. در دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های البرز و تهران و نیمه جنوبی سمنان وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارشی اوایل روز دوشنبه فقط در شمال شرق کشور باعث بارش پراکنده برف می‌شود و سپس از کشور خارج خواهد شد.
طی امروز و فردا کاهش محسوس 8 تا 12 درجه‌ای دما در استان‌های اردبیل،‌گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی روی می‌دهد. در همین مدت در شمال شرق، شرق و جنوب شرق دما 4 تا 8 درجه کاهش می‌یابد.
توصیف سامانه اول: تغییر توده هوا و افزایش شیو فشاری
زمان شروع: اوایل وقت شنبه 1400/11/16
زمان پایان: اواخر وقت شنبه 1400/11/16
نوع مخاطره: وزش باد شدید
منطقه اثر: بوشهر، فارس، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان.
اثر مخاطره: احتمال خسارت به گلخانه ها و شکستن نهال های تازه کشت شده.

توصیه: استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول‌پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن‌ها اقدام نمایند، سالن های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات‌کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی بر روی زمین، عدم آهک‌‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید.
توصیف سامانه دوم: نفوذ هوای سرد
زمان شروع: صبح یکشنبه 1400/11/17
زمان پایان: ظهر دوشنبه 1400/11/18
نوع مخاطره: کاهش دما
منطقه اثر:
یکشنبه 1400/11/17: خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان.
دوشنبه 1400/11/18: هرمزگان، سیستان و بلوچستان.
اثر مخاطره: یخ زدگی محصولات کشاورزی و احتمال خسارت به ماشین آلات کشاورزی.
توصیه: داوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌‏سازی درختان به سرما، تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، استفاده از ضد یخ در ماشین ‏آلات و ادوات کشاورزی، محافظت از سبزی و صیفی جات تازه کشت شده در برابر سرما در استان های جنوبی.
نام شما

آدرس ايميل شما

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

میزان استفاده از اینترنت در برنامه‌های مختلف و محبوب در بین کاربران در این خبر بررسی ...
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
1