کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخاب مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد؛

تبعات یک تصمیم در آموزش و پرورش

30 دی 1400 ساعت 11:25

بنابراین روشنفکر در صفحه شطرنج انتخاب مدیر کل آموزش و پرورش تنها امکان انتخاب حرکت دادن یک مهره را دارد که کیش و مات نشود و بازی را از سایر شطرنج‌بازان و رقبا نبازد. البته روشنفکر هر مهره‌ای را تکان دهد، مهره‌های دیگر و سایر افرادی که در این تحلیل از آنها اسمی برده نشده است، می‌توانند به راحتی در رقابت 1402 روشنفکر را به شدت تحت فشار قرار دهند.


این روزها در کشاکش انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش اختلاف نظر بین سیاسیون، صاحبان نفوذ و مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد عیان‌تر از گذشته مشاهده می‌شود، نداشتن شاخص و معیارهای دقیق برای انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش، این دستگاه مهم را در پرتگاه بلاتکلیفی قرار داده و احتمال می‌رود که این اختلاف نظرها ثبات مدیریتی در این اداره‌کل را حداقل در دوران مهدی روشنفکر به چالش بکشاند.
«از نظر مردم و کارشناسان حوزه آموزش و پرورش، مهم‌ترین ویژگی‌ها در انتخاب مدیرکل، میزان شناخت مدیرکل آموزش و پرورش از شرایط و مشکلات موجود، ارائه برنامه‌ای واضح، زمان‌بندی شده و قابل ارزیابی برای بهبود وضعیت و ارائه مستنداتی در خصوص تبحر و توان برای اجرای آن است. اما هم‌اکنون، نبود الگوی شایسته برای انتخاب مدیرکل باعث شده است نگاه‌های غیر جامع بر نگاه شایستگی‌محور غلبه کند و چارچوب منظم برای انتخاب و انتصاب مدیرکل تعیین نشده باشد.»
روزی که خبر عضویت مهدی روشنفکر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد، این باور شکل گرفت که او به تنهایی برای مدیرکلی آموزش و پرورش تصمیم خواهد گرفت و اتفاقاً همین عضویت سبب اعمال نفوذ تاجگردون در ابقاء زارع پور در یک سال گذشته نیز شد. عضویت روشنفکر در شورای عالی آموزش و پرورش این حق و قدرت را برای نماینده بویراحمد و دنا بیشتر کرد و حالا همه در این باره صحبت می‌کنند. با این وجود مهدی روشنفکر در یک اشتباه استراتژیک، روزمه چندین نفر را برای مدیرکلی آموزش و پرورش تحویل وزارتخانه داد و بنوعی این توقع را برای همه آن گزینه‌ها بوجود آورد که با حمایت روشنفکر می‌توانند مدیرکل آینده آموزش پرورش شوند. اینک اما عبور از هر کدام از این گزینه‌ها تبعات خاص خود را خواهد داشت. او باید بتواند فردی قوی و توانمند را به این جایگاه هدایت کند که بعدها از آن به عنوان پیشانی کارهای خود با افتخار یاد کند. کاری که غلامرضا تاجگردون کرد و آموزش و پرورش را به دست هادی زارع‌پور سپزد و اینک همه؛ دوست و غیردوست از مدیریت موفق زارع پور سخ می‌گویند. در ادامه مختصراً به این تبعات می‌پردازیم.
انتخاب مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، تبدیل به یکی از مهمترین چالش‌های انتخاب مدیران در استان شده است. تعیین تکلیف این دستگاه مهم می‌تواند یک نقطه عطف در تغییرات مدیریتی در استان کهگیلویه و بویراحمد باشد و بخش زیادی از دستگاه‌های دیگر دولتی نیز تا پایان سال تعیین تکلیف مدیریتی شوند.
در مناسبت‌های سیاسی گفته می‌شود که اداره‌کل آموزش و پرورش سهم روشنفکر نماینده بویراحمد، دنا و مارگون است. حالا فارغ از مطلوب و یا نامطلوب بودن این پدیده، از قرار معلوم مدیر کل این دستگاه مهم در استان با حمایت روشنفکر انتخاب خواهد شد.
چند گزینه برای مدیر کلی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده‌اند. حسنعلی عزت‌خواه، حسینی‌خواه، مرتضی فروغ‌فر، مهدی تیموری و بهرام موحدزاده از گزینه‌هایی هستند که اسم آن‌ها در رسانه‌ها و محافل به عنوان مدیر کل مطرح شده است.
عزت‌خواه و مهدوی فرماندار بویراحمد هر دو از یک طایفه در تقسیمات بویراحمد در بخش سفلی و تقریباً از یک تیره و تبار نزدیک در این طایفه هستند. با انتخاب عزت‌خواه ممکن است که بزرگان کل مناطق حامی روشنفکر و چه حتی در خود آن طایفه گلایه کنند که روشنفکر به آنها توجهی ندارد. به نظر می‌رسد که انتخاب دو پست کلیدی از یک «تش» می‌تواند تبعاتی منفی برای روشنفکر در پی داشته باشد.
 البته در محافل سیاسی غیررسمی گفته شده است که شورای وحدتی‌ها و شورای ائتلافی‌ها با محوریت علی محمد دانشی مدیر کل اسبق آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد و جریان حامی هدایت‌خواه از عزت‌خواه پشتیبانی می‌کنند. از سوی دیگر هر چند در ظاهر گفته می‌شود که عزت‌خواه از نیروهای روشنفکر است، اما در پشت پرده او را منتسب به جریان جبهه پایداری می‌دانند. ضمن اینکه همین سخنان نیز پشت سر شهرام مهدوی نیز گفته می‌شد. اما در فرماندار شدن مهدوی‌مطلق نمی‌توان از نقش آرمان بیگلری سخنی نگفت. از طرفی مهدوی خود دارای یک شبکه قوی جوانان علاقه‌مند به خود بود و از طرف افراد بسیاری نیز حمایت می‌شد.
انتخاب عزت‌خواه احتمالاً تبعات ناگواری برای پایگاه رأی روشنفکر داشته باشد. افراد بانفوذ حامی دیگر گزینه‌ها این توقع را دارند که روشنفکر از گزینه‌ی مورد نظر خودشان استفاده کند.
همانطوری که گفته شد؛ معرفی چند نفر به عنوان گزینه مدیر کلی آموزش و پرورش از سوی روشنفکر یک اشتباه تاکتیکی بود. این اقدام روشنفکر احتمالاً موجب چندپارگی در بین هواداران او خواهد شد.
گفته می‌شود که گزینه اول روشنفکر تیموری بود. تیموری که از سادات محمودی است در وزارت آموزش و پرورش تهران فعالیت داشته است. اما در ادامه او به عنوان گزینه مطرح نشد. گزینه دوم او سید نظام مرادی بود که در محافل مختلف گفته می‌شد به خاطر صراحت لهجه و برخی از سخنانش مطرح نشد و حمایت از او برای روشنفکر هزینه سنگین‌تری دارد. عزت‌خواه را الان به عنوان گزینه اصلی می‌دانند و به نظر می‌رسد اگر عزت‌خواه مدیر کل شود، موج انتخابات 98 بر علیه روشنفکر و به نفع رقبای او بر گردد.
در خصوص گزینه‌های دیگر آموزش و پرورش یعنی بهرام موحدزاده نیز باید گفت که گزینه آموزش و پرورش باید در استخدام آموزش و پرورش باشد. هر چند شورای ائتلاف، موحدزاده را معرفی کرد ولی چون او در استخدام دانشگاه پیام نور است، اصلاً در وزارت آموزش و پرورش مطرح نشده است. پس عملاً موحدزاده نمی‌تواند به عنوان مدیر کل آموزش و پروش کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شود.
حسینی‌خواه هم چندان در رسانه‌ها مطرح نشده است و شانس زیادی برای او قائل نمی‌شوند. مرتضی فروغی‌فر، عضو شورای شهر یاسوج بوده و مدیر دبیرستانی در یاسوج را برعهده داشته است. او به روشنفکر نزدیک است و هواداران سرسختی دارد که همواره اتفاقات پیرامون فروغی را رصد و پیگیری زیادی دارند. نداشتن سابقه مدیریتی را برای فروغی ایراد می‌دانند.
 بنابراین روشنفکر در صفحه شطرنج انتخاب مدیر کل آموزش و پرورش تنها امکان انتخاب حرکت دادن یک مهره را دارد که کیش و مات نشود و بازی را از سایر شطرنج‌بازان و رقبا نبازد. البته روشنفکر هر مهره‌ای را تکان دهد، مهره‌های دیگر و سایر افرادی که در این تحلیل از آنها اسمی برده نشده است، می‌توانند به راحتی در رقابت 1402 روشنفکر را به شدت تحت فشار قرار دهند.


کد مطلب: 443716

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443716/تبعات-یک-تصمیم-آموزش-پرورش

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1