کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

عجز و ناتوانی مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد در جلسه/ هاشمی مشکل از خودتان است

6 دی 1400 ساعت 12:35

تعداد ازدواج‌ها در کهگیلویه و بویراحمد در 9 ماهه اول امسال، 4817 مورد بوده است؛ طلاق نیز 1135 مورد به ثبت رسیده است. نرخ آن 1/7 دهم در هزار در استان است. جمعیت استان نیز روند نزولی دارد؛ ولادت در 9 ماهه امسال حدود 9/4 درصد روند کاهشی داشته است. ماهانه 884 مورد و ولادت در استان به ثبت می‌رسد. در این مدت 2995 واقعه وفات نیز به ثبت رسیده است؛ در هر ماه 33 مورد، که نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشته‌ایم که ناشی از بیماری کرونا است.


تعداد ازدواج‌ها در کهگیلویه و بویراحمد در 9 ماهه اول امسال، 4817 مورد بوده است؛ طلاق نیز 1135 مورد به ثبت رسیده است. نرخ آن 1/7 دهم در هزار در استان است. جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز روند نزولی دارد؛ ولادت در 9 ماهه امسال حدود 9/4 درصد روند کاهشی داشته است. ماهانه 884 مورد و ولادت در استان به ثبت می‌رسد. در این مدت 2995 واقعه وفات نیز به ثبت رسیده است؛ در هر ماه 33 مورد، که نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشته‌ایم که ناشی از بیماری کرونا است. با این وجود مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال از نداری و کمبود تجهیزات و فرسوده بودن آنها سخن می‌گفت. این در حالی است که صادقی خود باید در این خصوص پاسخگو باشد. اگر او توان رفع این مشکلات را ندارد، پس برای چه در این جایگاه مانده است.
به گزارش کبنا، صبح امروز (دوشنبه 6 دی ماه 1400) جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال به ریاست سید جواد هاشمی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در محل سالن جلسات ساختمان شماره یک استانداری برگزار شد.
در این جلسه، داوید صادقی مدیر کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک هفته ثبت احوال و روز ثبت احوال اظهار داشت: سوم تا نهم دی ماه هفته و سوم دی ماه سالروز تأسیس ثبت احوال در تقویم رسمی کشور است و اینک این سازمان در آستانه یکصدمین سال تأسیس است و بیش از یک قرن سابقه دارد.
وی افزود: یکی از وظایف مهم سازمان ثبت احوال ثبت وقایع حیاتی است. هم اکنون با تعامل این اعضا و شبکه اعلام ما توانسته‌ایم ثبت و پوشش وقایع حیاتی را به 99 درصد برسانیم.
وی در خصوص پروژه‌های سازمان ثبت احوال عنوان کرد: ثبت احوال در دهه اخیر پروژه‌های مهمی داشته است. بسترسازی دولت الکتریک یکی از این پروژه‌ها است. در سال 90 هم پروژه آشیو الکترونیک اسناد راه‌اندازی شد. مزایای این پروژه صرفه‌جویی در هزینه و وقت است. پروژه دوم کارت هوشمند ملی است که یکی از پروژه‌های مهم فناوری اطلاعات در کشور است. پروژه صدور شناسنامه مکانیزه نیز یکی دیگر از پروژه‌ها است. مزایای شناسنامه مکانیزه ضریب امنیتی بالای آن است. تاکنون 445 هزار شناسنامه مکانیزه در استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است.
صادقی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف این سازمان در سال‌های اخیر، بحث ثبت مهاجرت یا تغییر نشانی است. یکی دیگر از پروژه‌های امسال در شش ماهه دوم سال، پروژه سببی و نسبی است که درختواره جمعیتی در استان را ترسیم می‌کند.
مدیر کل ثبت احوال استان کهگیویه و بویراحمد افزود: بحث عملکرد کارت هوشمند ملی نیز مطرح است؛ 556 هزار و 509 نفر هستند. تاکنون 96 درصد افراد برای کارت هوشمند اقدام کرده‌اند. حدود 84 درصد این کارت‌ها در استان صادر شده است.
وی ادامه داد: قسمتی از وظایف ما را به بخش خصوصی در دفاتر پیشخوان واگذار کرده‌اند.
صادقی در خصوص میزان ولادت در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جمعیت استان روند نزولی دارد؛ ولادت در 9 ماهه امسال حدود 9/4 درصد روند کاهشی داشته است. ماهانه 884 مورد و ولادت در استان به ثبت می‌رسد.
وی ادامه داد: در این مدت 2995 واقعه وفات نیز به ثبت رسیده است. در هر ماه 33 مورد است که نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشته‌ایم که ناشی از بیماری کرونا است
تعداد ازدواج نیز 4817 مورد بوده است؛ طلاق نیز 1135 مورد به ثبت رسیده است. نرخ آن 1/7 دهم در هزار در استان است.
وی با اشاره به سرشماری‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سرشماری سال 95، جمعیت استان 713 هزار و 53 نفر بود. اما در سال 1400، 758 هزار 310 نفر است.
صادقی درباره‌ی تکریم ارباب رجوع در این اداراه بیان کرد: در این خصوص، ارزیابی جشنواره شهید رجایی رتبه برتر را کسب کرده‌ایم و این سازمان در شاخص‌های اقتصادی نیز رتبه برتر داشته است.
وی خاطرنشان کرد: ثبت ولادت در استان 99 درصد است؛ اما ثبت وفات کمتر است که 98 درصد می‌باشد و می‌طلبد که اعضای شورای هماهنگی از دانشگاه علوم پزشکی تقدیر و تشکر کنیم.
این سازمان، تنها سازمانی بوده که به سمت خدمات مکانیزه رفته و کلیه خدمات آن در حال حاضر مکانیزه است و ادارات ما در بستر فیبر نوری هستند. با همکاری مدیر عامل مخابرات استان این بستر فراهم شد. آرشیو اسناد که قبلا سنتی انجام می‌شد. اما الأن به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
صادقی خاطرنشان کرد: بحث صدور شناسنامه برای فرزندان زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند، از 85 مورد استعلام، 83 مورد منجر به صدور شناسنامه شده است.
وی ادامه داد: عوامل دیرثبتی و کم‌ثبتی نیز مهم هستند. اما الأن به پوشش 99 درصدی رسیده‌ایم. مهمترین عوامل یکی عدم آگاهی مردم از مورد قانونی است. همجواری استان با استان‌های همجوار، و ... این ها از جمله موارد است. عدم همکاری بعضی از مراکز بیمارستانی نیز هست. اگر همکاری شود شاید به 100 درصد هم برسیم.
مدیر کل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص چالش‌های موجود اداره کل سازمان گفت: منابع مالی ما از طریق پرداخت حقوق و از طریق سازمان تأمین می‌شود. من از شما دعوت می‌کنم امکانات و ساختمان ثبت احوال را از نزدیک مشاهده کنید. تجهیزات فرسوده است. اعتبارات کم است. اسناد خزانه ناچیز است. 60 تا 70 درصد آنها قابل خرید نیست. برخی از شهرها مجهز به دوربین عکاسی نیز نیستند. اعتباری که امسال به اداره کل ثبت احوال پرداخت شد، بسیار ناچیز است و لازم است که مشکلات اعتباری ما تأمین شود. هر اداره‌ی ما نزدیک به 100 میلیون اعتبار نیاز دارد. ثبت احوال یک اداره خدمات رسان است و تقاضا داریم در همین جلسه بتوانیم مشکلات ملی و اعتباری استان رفع شود.
در ادامه جلسه، هاشمی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: اهمیت ثبت احوال را رئیس سازمان بیان کردند. وجود آمارهای صحیح می‌تواند برنامه‌ریزان توسعه‌ای را کمک کند. مدل جمعیتی بسیار مهم است که مکانیزه شدن مجموعه خدمات این سازمان از وضعیت خوبی برخوردار است. در عمده وقایع حیاتی نیز بسیار زود وقایع حیاتی ثبت می‌شود و این کار بسیار خوبی است. اما این عزیزان نیازمند کمک سایر دستگاه‌ها نیز هستند.
وی افزود: بخشی از چالش‌های این اداره‌کل به خود اداره‌کل برمی‌گردد. باید مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد در مرکز با دولت رایزنی کند و چارت سازمانی آن را تأمین کند. 50 درصد کادر این سازمان تشکیل نشده است. این موضوع را مدیرکل ثبت احوال در مرکز باید ببندد. انتظار است عزیزان این موضوع را پیگیری کنند.
وی ادامه داد: برای اعتبارات هم تشریف بیاورید تا راهکاری برای تأمین اعتبارات پیدا کنیم. وضعیت ساختمان‌های ثبت احوال بسیار نامناسب هست و اکثراً قدیمی هستند. این اسناد هم باید در جای امن نگه داری شوند و وضعیت این ساختمان‌ها مناسب نیست.
 وی در خصوص نگرانی نسبت به خدمات این اداره‌کل که در جامعه وجود دارد گفت: عدم تحویل به موقع کارت‌های هوشمند ملی است. یکی از اسناد هویتی لازم هم کارت هوشمند ملی است.
هاشمی خطاب به صادقی اظهار داشت: پروژه سببی و نسبی را من متوجه نشدم و باید بیشتر باز شود و رسانه‌ها هم آن را منعکس کنند.
در پایان صادقی نیز گفت: بحث کارت هوشمند ملی، ماده تولید آن در تهران هست. اداره‌کل ثبت احوال با چاپخانه مرکزی و با نظارت بانک مرکزی واگذار کرده است. مسائلی که در این خصوص وجود دارد، شاید محرمانه باشد. تا آخر سال و یا نهایتا سه ماهه اول 1401 نیز قرار است موضوع صدور این ده میلیون کارت رفع شود.
وی در خصوص پروژه سببی و نسبی نیز گفت: قبلاً واقعا فقط پدر را در ثبت وقایع می نوشتند. اما الأن در سازمان ثبت احوال رابطه والدین با فرزندان را نیز ثبت کرده‌اند. با این پروژه همسان‌سازی و بروزرسانی می‌شود و درختواره جمعیت تکمیل می‌شود. اگر راه‌اندازی شود، بر اساس آن سازمان اطلاعات فرزندان هر فرد را به راحتی می‌تواند ارائه دهد.


کد مطلب: 442839

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/442839/عجز-ناتوانی-مدیرکل-ثبت-احوال-کهگیلویه-بویراحمد-جلسه-هاشمی-مشکل-خودتان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1