تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۴۴۱۸۱۰
کبنا گزارش می‌دهد

بخش دوم) ناامیدی کارآفرینان از سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد / علت تعطیلی واحدهای صنعتی چیست؟

۰
بخش دوم) ناامیدی کارآفرینان از سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد / علت تعطیلی واحدهای صنعتی چیست؟
کبنا ؛
در حال حاضر اغلب این کارخانه‌ها غیرفعال هستند. متأسفانه افراد غیربومی از سایر استان‌ها وارد کهگیلویه و بویراحمد شدند و با دریافت وام‌های کلان، کارگاه را به مدت چند صباحی راه اندازی کرده و سپس تعطیل کردند. سپس سرمایه‌ای که در این استان به دست آمده بود را بردند و در جای دیگری سرمایه‌گذاری نمودند.
در سلسله‌نقدهایی که کبنا نیوز نسبت به عملکرد سازمان صنعت و معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر کرده است این بار نگاهی به وضعیت واحدهای صنعتی در این استان انداخته‌ایم. شهرک‌های صنعتی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهر یاسوج از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. در بررسی میدانیِ برخی از این واحدهای صنعتی، متوجه شدیم که بسیاری از آن‌ها تعطیل شده‌اند و قفل بزرگی بر درب آن‌ها نقش بسته است. به ویژه شهرک صنعتی فرودگاه یاسوج بیش از آنکه به یک منطقه کارگاهی و صنعتی شبیه باشد، شکل مخروبه به خود گرفته است. واحدهای صنعتی که برخی از آن‌ها تعطیل شده‌اند، روشن نیست که دلایل تعطیلی آن‌ها چیست. حیواناتی همچون سگ و گربه در این منطقه جولان می‌دهند. گویی که شهرک صنعتی بدل به بخشی از طبیعت وحشی شده است.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های مطرح در حوزه‌ی معدن، متأسفانه در حوزه‌ی صنعت حرفی برای گفتن ندارد. در طول چهل سال گذشته و به ویژه یک  دهه اخیر، واحد صنعتی بزرگی در این استان افتتاح نشده است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب تأکیدات مکرری بر رونق تولید و گشایش صنعتی دارند. اما گویا مدیران سازمان صنعت و معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد این دستورات و فرمایشات را نادیده گرفته‌اند.
یکی از کارآفرینانی که در واحدهای صنعتی یاسوج مشغول به کار بود در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز از وضعیت نامناسب این واحدها گلایه داشت. وی بیان کرد: متأسفانه بسیاری از این واحدها تعطیل شده‌اند. وی در خصوص تعطیلی این واحدها به عدم ارتباط مناسب دانشگاه و صنعت در شهر یاسوج اشاره کرد و افزود: تا زمانی که دانشگاه در این استان جایگاه واقعی خود را پیدا نکند، وضعیت صنعت نیز به همین صورت خواهد بود.
شخص دیگری که سابقه‌ی 12 سال فعالیت در شهرک صنعتی فاز 3 یاسوج را داشت نیز از وضعیت نابسامان حاکم بر این شهرک صنعتی انتقادات بسیاری داشت. وی گفت: در حال حاضر اغلب این کارخانه‌ها غیرفعال هستند. متأسفانه افراد غیربومی از سایر استان‌ها وارد کهگیلویه و بویراحمد شدند و با دریافت وام‌های کلان، کارگاه را به مدت چند صباحی راه اندازی کرده و سپس تعطیل کردند. سپس سرمایه‌ای که در این استان به دست آمده بود را بردند و در جای دیگری سرمایه‌گذاری نمودند. اگر چنین ادعاهایی صحت داشته باشد، می‌توان رکود حاکم بر صنعت این استان را به خوبی فهمید. در صورت صحت باید پرسید چرا بستر اقدامات صنعتی در استان برای افراد کهگیلویه و بویراحمدی فراهم نمی‌شود تا این‌که کسانی از استان‌های دیگر بیایند و از این مواهب استفاده کنند و در نهایت سرمایه‌ی به‌دست‌آمده را با خود به استان خود ببرند؟ چه شرایطی وجود دارد که هم‌استانی‌ها از آن بی‌بهره هستند ولی غیربومی‌ها واجد آن هستند؟
حتی شرایط ابتدایی نیز در این شهرک‌ها رعایت نشده است. حتی خود شهرک صنعتی فاز 3 یاسوج نیز مشکلات اساسی دارد؛ مثلا معابر روشنایی ندارند. هیچگونه حفاظ و نگهبانی نیز دیده نمی‌شود. باید پرسید آیا این‌گونه می‌شود یک استان را به سمت گشایش صنعتی پیش برد یا خیر؟ در صورتی که ابتدایی‌ترین شرایط برای کار صنعتی فراهم نیست و گفته می‌شود بسیاری از این واحدهای صنعتی را افراد غیربومی اداره می‌کنند، آیا می‌توان امیدی به جهش صنعتی در این استان داشت؟ استانی که بیش از 10 درصد از افراد جویای کار در آن بیکار هستند. بنابراین همانطور که گفته شد به نظر می‌رسد علت غیرفعال بودن این کارخانه‌ها بردن سرمایه این استان به جاهای دیگر باشد. موضوعی که رئیس سازمان صنعت و معدن استان باید به آن پاسخ دهد.
برخی از افرادی که در این شهرک‌ها مشغول به کار هستند حتی از کمبود جا نیز گلایه دارند. کارگاهی که برای مواد اولیه خود نیاز به یک سوله دارد، چرا نباید یک سوله در اختیار او قرار داده شود؟ به گفته‌ی برخی از این کارآفرینان سوءمدیریت علت‌العلل وضعیت موجود است.
اگر سوءمدیریت وجود نداشت، امکان گشایش صنعتی در استان کهگیلویه و بویراحمد صفر نبود. در حالی که امروزه بسیاری از کارآفرینان از وضعیت موجود قطع امید کرده و بسیاری مهاجرت نموده و برخی نیز عطای کار صنعتی را به لقایش بخشیده‌اند. این در حالی است که اگر بستر مناسبی برای کار صنعتی فراهم می‌شد، نه سرمایه‌ها از استان خارج می‌شدند و نه با چنین درصدی از بیکاری روبرو بودیم. امری که نیازمند تغییر مدیریت موجود و جایگزینی آن با یک مدیریت انقلابی و جهادی است.
کبنانیئوز تا زمان رسیدگی به این وضعیت و پایان دادن به رویه‌های نادرست، مطالبه‌گری خواهد کرد. به امید روزی که دولت جدید با مدیران جوان و توانمند بتواند چرخ صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد را به راه اندازد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1