تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۱۹
کد مطلب : ۴۲۶۶۱۱
گزارشی از وضعیت گرانی تخم مرغ در بازار؛

وعده های تو زرد در مورد کاهش قیمت تخم مرغ / املت غذایی «لاکچری» شد

۳
۰
وعده های تو زرد در مورد کاهش قیمت تخم مرغ / املت غذایی «لاکچری» شد
کبنا ؛
روز جهانی «تخم مرغ» چه بسا می‌توانست مجالی برای خوردن غذایی باشد که عنصر اصلی تشکیل دهنده‌اش تخم است اما این روز بهانه شده تا داغ دل مردم تازه شود.
به گزارش کبنا،  روز جهانی «تخم مرغ» چه بسا می‌توانست مجالی برای خوردن غذایی باشد که عنصر اصلی تشکیل دهنده‌اش تخم است اما این روز بهانه شده تا داغ دل مردم تازه شود. قیمت سر به فلک کشیده تخم مرغ حاصل بی‌تدبیری مسئولان است. چنانچه چند ماه پیش آن جوجه‌های یکروزه را زیر خاک زنده زنده مدفون نمی‌کردند اکنون خیال مردم از قیمت مرغ و تخم مرغ آسوده بود.با 
روز ۹ ماه اکتبر مصادف با جمعه ۱۸ مهرماه به روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است؛ علت نامگذاری چنین روزی  در تقویم «اهمیت غذایی» آن است.
اقدامات جالب و مختلفی در جهت انعکاس ارزش غذایی تخم مرغ در سراسر جهان صورت می‌گیرد به فرض مثال؛ مرغداران کانادایی با شرکت در مراسم "جشن صبحانه" در این روز، به ۱۳۰هزار کودک صبحانه‌ای متشکل از محصولات تخم مرغی می‌دهند.در زامبیا ، انجمن مرغداری این کشور اقدامات تبلیغاتی مختلفی برای این روز انجام دادند که از آن جمله بحث و گفت و‌گوهایی مختلف رسانه‌ای ، برگزاری مسابقات مقاله نویسی در مورد "تخم مرغ و خواص غذایی آن" در میان دانش آموزان و غیره بود. در بنگلادش ، انجمن کشاورزی و دامپروری این کشور با همکاری سازمان خواروبار و کشاورزی جهان (فائو) نیز مراسمی را برگزار کردند که در آن تخم مرغ های آب پز رنگی را در جعبه‌هایی حاوی کاغذهایی که خواص مفید تخم مرغ بود که در میان مردم توزیع می‌کنند . در فرانسه نیز ۵۰۰ هزار تخم مرغ به خیریه اعطا می‌شود. در ترکیه نیز این روز با عنوان "تخم مرغ منبع حیات و خواص غذایی آن" جشن گرفته می‌شود؛(تمام مراسم قبل شیوع جهانی کرونا برگزار می‌شد) اما در کشورما نه تنها اقدامات موثری در راستای شناساندن این محصول مغذی صورت نمی‌گیرد حتی با
گران کردن آن را از سفره‌های اقشار کم درآمد جامعه حذف می کنند.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426611-1.jpg
از مرغ تا تخم مرغ لاکچری
کم بیراه نمی‌گویم، امروزه تخم مرغ غذایی لاکچری خانوارها کم درآمد است؛ که با رشد چند برابری خود از سفره کم درآمدها پَر کشیده و اقشار ضعیف جامعه را در شوکی عظیم فرو برد، سوالات متعددی ذهن کثیری از افراد کشور را که متقاضی این غذای کم هزینه اما شکم پرکُن بودند را به خود مشغول کرد، آیا تخم مرغ‌ها وارداتی هستند؟ آیا تولید تخم مرغ هم در ارتباط مستقیم با افزایش نرخ ارز است؟ چرا کسی ناظر بر افزایش قیمت‌ها نیست؟
تخم مرغ هم «حبابی» شد
درگزارش شهریور ماه مرکز آمار کشور آمده است که قیمت تخم‌مرغ رکوردار افزایش قیمت‌ها بوده و نسبت به اکثر کالاها گوی سبقت را ربوده است،هر شانه تخم‌مرغ از ۱۷ هزار تومان به ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان افزایش یافت. خبری دیگر از جنس گرانی در شهر!

جای امیدواری است؛ کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در ۲۷ شهریورماه قول داد که قیمت تخم‌مرغ به زودی پایین بیایید و عنوان کرد: به میزان کافی در کشور تولید تخم‌مرغ داریم و سالانه حدود یک میلیون و ۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که ۶۰ هزار تن آن مازاد بر تولید داخلی است. در همین راستا فرزاد طلاکش دبیر انجمن ملی طیور ایران با بیان اینکه آمارهای دقیقی از میزان تاثیرگذاری قیمت تخم مرغ بر اساس مرکز آمار ایران در ۱۰ دهک جامعه در دسترس است، یادآوری می‌کند: اکثریت کسانی که با رشد قیمت تخم مرغ دچار مشکل می‌شوند، سه یا چهار دهک اول جامعه هستند، سرانه مصرف مرغ در کشور ۳۱,۷ کیلوگرم است، اما برای دهک یک تا چهار جامعه ۲۰ کیلو است. برخلاف تخم مرغ، سرانه مصرف جامعه ۲۱۰ عدد است اما برای چهار دهک ۳۳۰ عدد است.
کنجاله تخم پنبه را به جای سویا خوراک مرغان شد
در این میان علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در پیامی توئیتری نسبت به خطر افتادن امنیت غذایی و سلامت مردم  جامعه واکنش نشان داد نوشت؛
همین چند وقت پیش برخی از رانت خواران، با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده دامی وارد کردند، متاسفانه آقایان وارد کننده اکنون با صعود قیمت‌ها خون مردم را در شیشه کرده‌اند، حالا هم برای کنترل قیمت تخم مرغ، بدون توجه به سلامت مردم، برای کاستن هزینه تولید، کنجاله تخم پنبه را به جای سویا به تولید کننده پیشنهاد داده‌اند.
همچنین نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دلایل افزایش قیمت تخم مرغ را بستگی به چند عامل می‌داند و می‌گوید: گرانی نهاده‌های دامی و عدم تأمین آن‌ها بر اساس ارز حمایتی و کاهش ارزش پول ملی از دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در این روزها است.
کرونا عاملی بر گرانی تخم مرغ
نماینده مردم خمین شهر ادامه می‌دهد: قیمت تخم مرغ همیشه متعادل بوده است و اگر صادراتی  هم بوده با افزایش قیمت بسیار اندک و موقتی بود، اما با توجه به وضعیت بیماری کرونا که پزشکان مصرف تخم مرغ را سفارش می‌کنند، این ماده غذایی ارزش بیشتری پیدا کرده است.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426611-3.jpg
کمال حسین‌پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت تخم‌مرغ به خانه ملت  می‌گوید: این کالا ارزش غذایی بسیاری دارد و با تداوم گرانی تخم‌مرغ، این محصول نیز همانند بسیاری از مواد غذایی ارزشمند از سفره غذایی مردم حذف خواهد شد.متولیان باید تامین نیاز داخل به تخم مرغ را در اولویت برنامه‌ها قرار دهند و در صورتی که عرضه بر تقاضا پیشی نگیرد؛ زمینه صادرات تخم‌مرغ مازاد با سازوکاری معین فراهم شود.
در مورد گرانی بی‌سابقه تخم مرغ جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به خانه ملت می‌گوید: گوشت مرغ و تخم مرغ با ارز آزاد تولید می‌شود، دامداران و تهیه کنندگان تلاش می‌کند محصولات تولیدی را با قیمت بالاتر فروخته تا جبران قیمت ارز آزاد شود.
نماینده مردم شیراز و ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌افزاید: بانک مرکزی به جهاد کشاورزی اعلام کرده که طیور مصرفی با قیمت مناسبی وارد بازار شود
اگر این دستور بانک مرکزی به درستی اجرا شود به زودی شاهد کاهش قیمت‌ها علی‌الخصوص در بخش مواد لبنی و پروتئینی خواهد بود.
وی در ادامه تاکید می‌کند: مجلس در روزهای آینده به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد؛ نبود نظارت در بازار مصرفی تا قیمت گذاری نامتعادل در بازار اقلام خوراکی از اولویت‌های کمیسیون اقتصادی و کشاورزی است، بدون شک قیمت گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ که جز کالاهای اساسی هستند باید با توجه به درآمد خانوارها به صورت عادلانه تخصیص پیدا کند.
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه صنعت دام و طیور ما وابسته به کشورهای خارجی است و قیمت گذاری دام و طیور و حتی تخم مرغ از این وابستگی تاثیر می‌پذیرد؛ مدیران در سال‌های اخیر تلاشی در جهت استقلال نهادهای داخلی نداشته که در بحران‌های ارزی کمبودهای مردمی به وضوح دیده می‌شود.
اوایل مهر ماه بود که افزایش تخم مرغ سر و صدای بسیاری به پا کرد در این میان تصمیمی که با حضور معاون اول ریاست جمهوری گرفته شد مبنی بر صادرات تخم‌مرغ مشروط با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی است تا شاید بخشی از بی‌تدبیری در مدیریت جبران شود و قیمت‌ها از بی سر و سامانی خارج شوند.
 در پی این تصمیم ناگهانی محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: مقرر شد شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه مرغ تخم‌گذار نسبت به توزیع گسترده تخم‌مرغ با قیمت مصوب در سازمان‌های میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کارخانجات و مصارف عمده تخم‌مرغ اقدام کند.
در پی آخرین جلسات در مورد افزایش قیمت تخم مرغ قرار شد، قیمت تخم‌مرغ در جلسه ستاد تنظیم بازار از در مرغداری ۱۲ هزار تومان و برای مصرف‌کننده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به تصویب رسیده،که برخی برندها متناسب با کشش بازار و هزینه‌های تمام شده، قیمت متفاوتی را روی بسته‌بندی خود درج می‌کردند.
 
مرغ بومی
کلام آخر؛ تازترین گزارش سازمان ملل متحد
که توسط فائو، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، یونیسف، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت‌تدوین شد؛در مورد وضعیت امنیت غذایی و تغذیه نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۶۹۰ میلیون نفر یا به بیانی ۸.۹ درصد جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند. براساس این گزارش، شمار گرسنگان جهان در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال پیش از آن تقریبا ۱۰ میلیون نفر و نسبت به پنج سال پیش از آن نزدیک به ۶۰ میلیون نفر افزایش داشته است. براساس این گزارش  «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان ۲۰۲۰»، شمار افرادی که از ناامنی غذایی حاد رنج می‌برند نیز طی پنج سال اخیر روند افزایشی مشابهی داشته است. در سال ۲۰۱۹، حدود ۷۵۰ میلیون نفر یا نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت جهان در معرض سطوح شدیدی از ناامنی غذایی قرار داشتند.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426611-2.jpg
خانه ملت نوشت: همچنین آمارهای ثبت شده  در این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ حدود ۲ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین دسترسی مرتبی به مواد غذایی سالم و ایمن، مغذی و کافی نداشته‌اند. اما ایران  با تورمی که دارد کجای این تقسیم بندی در قرار می‌گیرد؟ سناریور کرونا روی گرانی قیمت مواد غذایی از شیر و ماست گرفته تا گوشت و تخم مرغ تاثیر مستقیمی گذاشته است. تحریم‌ها؛ تورم و کرونا سفره ایرانیان را کوچک و کوچک‌تراز قبل کرده است و این امر در آینده‌ای نزدیک تهدیدی بزرگ برای سلامتی مردم است.این ناامنی غذایی در اکثر حاشیه شهرها و علی الخصوص شهرهای محروم کشور بیشتر دیده می‌شود، گرانی در سایه تحریم‌ها زندگی ایرانیان تحت تاثیر قرار داده است از مسکن گرفته تا مواد غذایی مصرفی امروزه با بالا و پایین شدن ارز تغییر قیمت می‌دهند، سیاست‌های قیمت‌گذاری، درآمد، یارانه‌ها و سطح رفاه می‌‌تواند درجه ناامنی غذایی را تغییر دهد. به نظر می‌رسد اوضاع اقتصادی بیشتر از آنچه که مسئولان می‌گویند وخیم است این را سبد تغذیه‌ای هر خانوار ایرانی نشان می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
هنر دولت همین است . صبح تا شب طرف توی یه اتاق نشسته و سخنرانی می کنه . اگه یه نفر هم بخواد بیاد بین مردم و درد دل مردم را بشنوه ، مفت خورهاش هزار تا حمله بهش می کنن .
Iran, Islamic Republic of
جون خوت کی مرغ و تخم مرغ ایخره انشالله همه مرغدارل کاسه گدایی دست بگرن و ورشکست وابن ای ملت هم به جای گوشتخواری بیان گیاهخوار شن
اگر هم‌گوشت ایخان بخرن علی یارت مث قییم برن من کوه و کمر سی شکال
ایسه که کسی و مسئولین توجهی به افزایش قیمت نیارن باید مردم هم بی قانونی پیش بگرن
کبنا جون خوت بزنش
علی
Iran, Islamic Republic of
شما ناراحت نباشید عادت کردیم هرچیزی داخل کشور ما گرون شد مردم راحت تر و بهتر میخرن نگرانی نداره
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1