تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۴۲۴۷۷۱
گزارش کامل کبنا از نشست «روشنفکر» با مدیران و فناوران برتر پارک علم و فناوریِ کهگیلویه و بویراحمد؛

هاشمی: پارک علم و فناوری می‌تواند کشور را از اقتصاد تک‌محصولی و نفتی نجات دهد/ روشنفکر: سجده شکر به جا می‌آورم / اولویت اولم پژوهشگران و فناوران است / مشکلات اجازه نداد کفالت گچساران را بر عهده بگیرم

۸
۲
هاشمی: پارک علم و فناوری می‌تواند کشور را از اقتصاد تک‌محصولی و نفتی نجات دهد/ روشنفکر: سجده شکر به جا می‌آورم / اولویت اولم پژوهشگران و فناوران است /  مشکلات اجازه نداد کفالت گچساران را بر عهده بگیرم
کبنا ؛
صبح امروز دوشنبه (3 شهریور 99) مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی از پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کرد.

به گزارش کبنا، روشنفکر نخست از دستاوردهای علمیِ دکتر مهدی قهرمانی از فناوران برتر استان کهگیلویه و بویراحمد بازدیدی داشت و ضمن تشکر از وی بیان کرد: «پیوند علم و ثروت از کارهای بسیار خوبی است که امیدواریم هر چه بیشتر از پیش به آن توجه شود». وی ضمن تشکر دوباره از تلاش و پشتکارِ دکتر مهدی قهرمانی، ادامه داد: «از این به بعد، از هر کمکی که بتوانم برای این مجموعه و در راستای پیشرفت آن دریغ نخواهم کرد».

در ادامه، در سالن کنفرانسِ پارک، نشست با حضور دکتر شمس‌الدین هاشمی مسئول پارک علم و فناوری استان، علیرضا منفرد، دانشیار گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه یاسوج و از فناوران برتر استانی و برخی دیگر از اعضای پارک شروع شد. در این نشست، برخی از فناوران و متخصصان برتر استانی نیز به صورت ویدئوکنفرانس به بیان برخی نظرات و همچنین محدودیت‌های موجود در حضور مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد و دنا پرداختند.
 
به گزارش کبنا، مشروح نشست امروز به شرح زیر است: با تلاوتِ آیاتی از کلام‌الله مجید توسط عسگری مسئول روابط عمومی پارک، نشست آغاز شد. هاشمی رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تشکر از «روشنفکر» نماینده مردم بویراحمد و دنا به‌خاطر حضور در جلسه سخنان خود را آغاز کرد.
وی با آرزوی توفیق برای پژوهشگران و فناوران استانی بیان کرد: تولید ثروت از طریق علم از دستاوردهای بسیار خوب این نظام است که امیدواریم در آینده توجه بیشتری به آن شود؛ پارک علم و فناوری از عوامل و نهادهایی است که می‌تواند ما را از اقتصاد تک‌محصولی و نفتی برهاند و ما را به سمت اقتصاد متکی به مغز و اندیشه سوق دهد. پیش‌بینی می‌کنیم جنگ آینده، جنگ فناوری است و ما باید نهایت استفاده را از فناوری ببریم.
رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دغدغۀ مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی ادامه دادند: در رابطه با جهش تولید عزم جدی خواهیم داشت. اگر ما به سراغ فناوری برویم، حتی با اعداد کوچک می‌توانیم دستاوردهای بزرگی داشته باشیم.
هاشمی با اشاره به طرح گفتمان ندای وحدت از سوی روشنفکر نماینده بویراحمد و دنا، ادامه داد: ما حتی اگر در سیاست با آقای «روشنفکر» موافق نباشیم در بحث فناوری و اقتصاد مقاومتی کاملاً با وی موافق و همسو هستیم؛ ما می‌توانیم ندای وحدت را با عمق جان احساس کنیم.
روشنفکر از چهره‌های مردمی و مشهور به تواضع، پاکدستی و دانش‌دوستی هستند و علم و موقعیت برجستۀ وی به‌عنوان استاد دانشگاه ما را ترغیب کرد به خدمت وی برسیم تا بتوانیم با کمک این نماینده مجلس از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.
وی در ادامه، بحث‌ خود را دربارۀ وضعیت پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد، کمبودها، اینکه در کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برسیم بحث خود را پیش برد.
به گفتۀ مسئول پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد، برخی از خدمات پارک علم و فناوری از این قرارند: تسهیلات مالی، بازاریابی و تجاری‌سازی، خدمات مشاوره‌ای، اسکان در دفاتر کار، ارائۀ خدمات عمومی، خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی، برخی معافیت‌ها و...
هاشمی رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به بیان نکاتی راجع به تاریخچۀ پارک‌ها در دنیا پرداخت؛ پارک‌های علم و فناوری در دنیا، مثل سیلیکون‌ولی، دانشگاه استنفورد، شرکت اپل و غیره مغز فناوری دنیا هستند. در خصوص پارک علم و فناوری استان، طرح آن با سفر رئیس جمهور دکتر محمود احمدی‌نژاد در سال 1385 کلید خورد اما شروع فعالیت آن عملاً به سال 1395 موکول شد. در ابتدای کار پارک، با مشکلات بسیاری دست به گریبان بودیم. مثلاً ساختمان پارک مسکونی بود که به ساختمان اداری تبدیلش کردیم.
پس از آن گزارشی آماری دربارۀ پارک علم و فناوری استان ارائه داد: پارکِ استان تاکنون شامل 48 واحد فناور، 5 شرکت دانش‌بنیان، 100 مورد اشتغال پاره‌وقت و نیز 163 مورد اشتغال تمام‌وقت بوده است. همۀ این‌ها در دو تا دو سال و نیم اتفاق افتاده است. فروش محصولات پارک در سال 1397 معادل با 37850000000 بوده که در سال 1398 به مبلغی حدود 92610700000 افزایش یافته است.
ما در حال حاضر در زمینۀ زیرساخت‌ها نیازمند فضا هستیم.
وی ادامه داد: شرکت‌ها موجود در استان به قرار زیر هستند: شرکت گسترش کاربرد فناوری (آریونت)، شرکت پزشکی مهندسی الکتروطب آسیا، شرکت ارمغان سلامت زاگرس، شرکت انرژی موج خورشید، شرکت صنعت‌آوران رایان گچساران و شرکت یاران آذرپیوند (رُز ایران)، شرکت زیست گرده‌افشان دنا، شرکت فناوری اطلاعات زاگرس (زاگرس آی‌تی).
تا به‎‌حال با خارج از استان هم همکاری داشته‌ایم؛ همکاری مشترک با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از تجربه‌های خوب ما بود. تاکنون در نمایشگاه‌های متعدد شرکت داشته‌ایم و جلسات و رویدادهای متعددی نیز با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی برگزار کرده‌ایم.  
هاشمی با اشاره به مشکلات مربوط به مکان پارک، به بیان سخنانی دربارۀ ساختمان تپه آفتابگردان پرداخت و ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر مشکلات مذکور حل شود.
مشکلات موجود در سولۀ شرف‌آباد و عدم انتقال وسایل متعلق به استانداری، مشکل در خطوط لوله و انشعاب گاز سوله، مسائل مربوط به زمین‌های همجوار دانشگاه یاسوج، سولۀ آموزش و پرورش و ساختمان ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر موارد بود که رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد به آن اشاره کرد.
وی در ادامه افزود: شهرداری هم کمی با ما سر لج دارد، امیدواریم که با عنایت و کمک شما این مشکلات را حل کنیم. همان‌طور که گفتیم مشکلات زیرساختی از اصلی‌ترین مشکلات پارک علم و فناوری استان است. بعلاوه، نکتۀ قابل توجه در ارتباط با شرکت‌های ما، چابک بودن این شرکت‌هاست؛  بعد از انتشار ویروس کرونا، واحدهای فناور پارک علم و فناوری در مبارزه با ویروس کرونا دست به ابتکارات جالبی زدند. مثل توسعۀ فروشگاه‌های اینترنتی مختلف از قبیل فروشگاه اینترنتی قاصد کالا، اپلیکیشن برنو مارکت، فروشگاه آنلاین بی‌شاپ و اپلیکیشن فاپرا با تمرکز بر آموزش آنلاین.
 
پس از اتمام سخنان هاشمی، علیرضا منفرد، دانشیار گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه یاسوج و از فناوران برتر استانی ضمن تشکر از نماینده مجلس و دکتر هاشمی به ایراد برخی سخنان دربارۀ شرکت تحت نظر خود پرداختند. به گفتۀ وی، شرکت ما بر پایۀ نیاز کشور به زنبورهای گرده‌افشان بنیان‌گذاری شد. ما اکنون تنها شرکتی هستیم که به صورت انبوه تولید می‌کنیم. در همین راستا برای فرصت مطالعاتی به انگلیس، بلژیک و سوئیس نیز سفر داشته‌ام. در نهایت با تلاش فراوان و با آزمایش و خطا توانستیم به این مرحله از تولید برسیم. اما راه‌اندازی شرکت بسیار سرمایه‌بر بود و طرح‌هایمان هم رد می‌شد. اما بعد از تحریم‌ها، با ریاست جمهوری به تولید بیشتر قراردادهایی بستیم و هم‌اکنون شرکت ما 90 درصد پیشرفت داشته است. مشکلات ریز و درشت در این زمینه آن‌قدر زیاد بود که بعضی اوقات می‌گویم کاش در تهران این کار را می‌کردیم. اما با وجود همۀ این مشکلات، پیش‌بینی حتی صادرات را در برنامه‌هایمان داریم. لازم به ذکر است که ما الان تنها کشور در خاورمیانه هستیم که توانایی تولید کلنی زنبور عسل را داریم. بقیۀ کشورها از بلژیک واردات دارند. با عنایت خدا ما در آستانۀ ورود به بازار هستیم و انتظار داریم که برای استان و نیز کل کشور دستاورد داشته باشیم، چون ما تنها شرکت در کل کشور در این زمینه هستیم.


پس از پایان سخنان دکتر منفرد، فن‌آوران به صورت ویدئوکنفرانس به بیان برخی مسائل و دغدغه‌های خود پرداختند.

صحبت‌های فن‌آوران با نماینده مجلس چه بود؟
منصوریان از فناوران استانی با ذکر توضیحاتی دربارۀ کار، فضای کار و اقدامات لازم، بیان کردند که پس از شیوع ویروس کرونا، اقدام به خط تولید ماسک در کمتر از 20 روز کردیم.
 سیدسجاد مؤمنی با تخصص در زمینۀ تجهیزات مخابراتی و ارتباطی بیان کردند: ما با وجود اینکه می‌توانستیم در تهران و یا حتی در خارج از کشور کارمان را انجام دهیم اما تصمیم گرفتیم که به استان خودمان کمک کنیم. به نظر ما کمک به مردم منطقه یک عمل قهرمانانه است. مهندس مؤمنی با تشکر از دکتر روشنفکر و دکتر هاشمی ابراز کردند که همین‌که ایشان وقت گذاشتند که دغدغه‌های ما را بشنوند، برای ما بسیار باارزش است. شرکت ما در حوزۀ تولید تجهیزات اکثراً تحریمی فعالیت دارد. متأسفانه دیگران استانِ ما را نمی‌شناسند و از ظرفیت‌های استانِ ما شناختی ندارند. ایشان در ادامه افزودند: از دکتر روشنفکر تقاضا داریم لطفاً ما و استان ما را معرفی کنند. در پایان با اشاره به مشکل عدم جا و مکان، بیان کردند که سرمایه‌ای را که باید صرف تولید می‌کردیم مجبور شده‌ایم هزینۀ مکانِ شرکت کنیم.
سامان سربی، نفر اول فناور برتر در استان و با تخصص در زمینۀ طراحی ماشین‌سازی، بحث خود را با تشکر از دکتر روشنفکر و پارک علم و فناوری شروع کردند.
او ادامه بیان کرد: پس از انتشار ویروس کرونا، اقدام به ساخت دستگاه تولید ماسک کردیم. شکل کلی ماسک‌های تولیدی ما N95 است. اما با تفاوت‌هایی جزئی. وی ضمن اشاره به مشکلات پیش‌رو، بیان کردند: اگر شرایط مهیا باشد، سرعت، تیراژ و تولید بیشتری خواهیم داشت.
این فناور برتر در پایان با اشاره به بی‌نماینده‌بودن گچساران در حال حاضر، از روشنفکر درخواست کرد که بودجه بیشتر به‌خصوص برای گچساران تخصیص دهند؛ حال که ما نماینده نداریم لطفاً شما نماینده و در کنار ما باشید.
 مردانی، با تخصص در حوزه هوافضا و پهباد، بیان کرد: ما جزو محدود شرکت‌ها در کشور هستیم که انواع مجوزهای مربوط به سازمان هوایی را دریافت کرده‌ایم؛ شرکت ما خدمات مختلفی ارائه می‌دهد از قبیل خدمات کشاورزی، پایش‌های ماهواره‌ای، آنالیز تصاویر ماهواره‌ای، سم‌پاشی هوایی زمین‌های کشاورزی و... او در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به گرانی دلار و شیوع کرونا، افزود: امیدوارم زودتر ساختمان آفتابگردان مهیا شود.
وی همچنین از دکتر روشنفکر تقاضا کرد که از امثال ما استفاده کنید.
 
احسان طغرایی، ضمن سلام و تشکر گفت: ما در حوزۀ آموزش هوافضا و هوانوردی فعالیت داریم. تیم ما یک تیم فرهنگی و اغلب متشکل از معلمان است. یکی از برنامه‌های اصلی ما آموزش به دانش‌آموزان است و ما تاکنون حدود 30 محصول در شاخۀ آموزشی تولید داشته‌ایم.
 پس از اتمام گزارش فن‌آوران، دکتر هاشمی ضمن تشکر و قدردانی، باز هم بر نیاز به وجود فضا برای پارک علم و فناوری استان تأکید کرد.  
 
صحبت‌های پایانی روشنفکر نماینده مجلس
نمایندۀ مردم بویراحمد و دنا در یازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی، ضمن تسلیت ایام محرم، از مجموعۀ پارک علم و فناوری به‌ویژه دکتر هاشمی تشکر کرد و اظهار داشت: من به عنوان خادم ملت افتخار می‌کنم که امروز در این جمع و در این جلسه با محوریت مسائل علمی، تولید علم در کنار تولید ثروت حضور دارم؛ من حاضرم در همین مکان سجدۀ شکر به جا بیاورم. چرا که فناوران برتر استانی با وجود همۀ محدودیت‌ها توانستند به زیبایی بدرخشند. تبریک می‌گویم به دکتر هاشمی، مردم خانواده وی را با علم می‌شناسند. قطعاً مدیریت خوب وی بسیار تأثیرگذار بوده است. از صدا و سیمای استان تشکر می‌کنم اما متأسفانه در زمینۀ تبلیغِ کارهای پارک کم‌کاری شده است. صدا و سیما بهتر است که به تبلیغ کارنامه و عملکرد پارک بپردازد. به نظر من واژۀ مظلوم، مصداق عینی برای عزیزان و پژوهشگران و فناوران استان است که با وجود همۀ محدودیت‌ها خلاقانه عمل کردند و خوش درخشیدند.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در ادامه افزود: رسانه‌های مختلف استانی و محلی به نظرم در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. باید این رسانه‌ها پوشش خبری بیشتری برای عزیزان حاضر در پارک علم و فناوری داشته باشند. کارهایی که صورت می‌گیرد را به مردم بگویند. ایجاد پارک علم و فناوری اقدامی بسیار پسندیده است مشروط به اینکه کمبودها و دغدغه‌های این‌چنینی رفع شوند و مدیران و مسئولان حمایت کنند. وجود پارک، فرصت خوبی برای تولید ثروت است.
متأسفانه وضعیت بیکاری در استان بسیار نامطلوب است؛ چالش‌ها و مسائل استان زیاد هستند: طلاق، اعتیاد، بیکاری، خودکشی.
وی افزود: قصد دارم با خبرنگاران استان نشستی داشته باشم و در زمینۀ مسائل استان با آنها گفت‌وگو کنم. من حاضرم اولویت اولم همکاری با پژوهشگران و فناوران استانی باشد. این اولین جلسه‌ای است که از شرکت در آن 100 درصد راضی بودم. دوست دارم که این‌گونه جلسات با نخبگان، واحدهای تولیدی و فناور استمرار داشته باشد.
روشنفکر در ادامه افزود: مسائل مربوط به محدودیت‌ها (مکان، گاز، زیرساخت) را هم حتماً پیگیری خواهم کرد. من افتخار می‌کنم خادم ملت و مردم این استان هستم. دربارۀ گچساران هم اگر بتوانم ایفای نقش کنم، دریغ نخواهم کرد؛ چرا که ایران همه سرای من است. اگر چه مشکلات و مسائل عدیده اجازه نداد کفالت گچساران را بر عهده بگیرم اما حاضرم به‌ویژه در ارتباط با درخواست‌ها وبرنامه‌های شما هر کاری که از دستم بربیاید انجام دهم. بیش از این وقت شما عزیزان را نمی‌گیرم؛ برای همۀ شما عزیزان، آرزوی توفیق، سرافرازی، تلاش و موفقیت دارم.
 
دکتر هاشمی رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در خاتمۀ جلسه نیز بیان کرد: ان شاء الله از این به بعد فرصت بیشتری بتوانیم در اختیار شما باشیم و بتوانیم از همۀ ظرفیت‌های موجود نهایت بهره را ببریم. تعداد شرکت‌ها بیش از این بود اما به دلیل کمبود وقت نتوانستیم با همۀ آنها ارتباط تصویری برقرار کنیم. از این به بعد بیشتر در خدمت خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اقای دکتر هاشمی بهتر بود تخصصی صحبت کنید نه اینکه تعریف و تمجید کنید
وایفای
United Kingdom
برای حفظ پست لازم به تعریف و تمجید میباشد. در ضمن باید به سمت راست غش کنه.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر روشنفکر یه فکری به حال دانشگاه پیام نور کنید .
جانقلی
Iran, Islamic Republic of
کلا پارک یاسوج هیچ گونه کارایی و فعالیتی ندارد.
و این جلسه هم بدون خروجی و یه مشت شعار و تعریف و تمجید بود.
آگاه
Iran, Islamic Republic of
چندین نیروی بدون تخصص و نا مرتبط با شغل های اداری جذب کرده که بدون آزمون سفارش وارد شده اند
Iran, Islamic Republic of
تشکر از آقای دکتر هاشمی به امید پیشرفت بیشتر این نهاد
رحیم
Iran, Islamic Republic of
جناب روشنفکر این کارهای فقظ نمادین گره ای از مشکلات مردم را دوا نمی کند
رضا
Iran, Islamic Republic of
اقای هاشمی پارک فن اوری را با جذب .کرده
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1