تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۴۳
کد مطلب : ۴۲۴۴۶۹
بررسی‌ یک سال مدیریت جمالی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

ماحصل عملکرد معاون سیاسی و امنیتی

۸
۲
ماحصل عملکرد معاون سیاسی و امنیتی
کبنا ؛احد جمالی مرداد سال گذشته با حمایت رسانه‌ها در حالی که مخالفت نمایندگان استان از جمله زارعی و تاجگردون را در مقابل خود می‌دید به عنوان معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد. وی جانشین کاظم‌نظری شد که یک دوره بسیار ضعیف را در معاونت سیاسی و امنیتی دوره‌ی استانداری علی احمدی سپری کرده بود. ضعف نظری و دسته بندی‌های سیاسی در عرصه مدیریتی استان سبب شد تا موج حمایتی وسیعی از جمالی ناشناخته در سطح استان به راه بیفتد. جمالی البته فرد بی سابقه‌ای نبود گفته می‌شود وی در اوایل دهه هفتاد در یکی از دستگاه‌های امنیتی استان مسئولیت داشته است. هم‌چنین معاونت سیاسی و امنیتی استانداری قم در دولت تدبیر آخرین مسئولیت جمالی بود.
جمالی در اولین اقدام سیاسی و کاری خود مدیرکل سیاسی و امنیتی استانداری یعنی علی پرواز را عزل و یک‌نیروی ناشناخته که بعدها نیز کاملاً منفعل نشان داده است را جایگزین وی کرد. او در حالی کار خود را در اوج‌گرمای مرداد ماه آغاز کرد که گرمای تحرکات انتخاباتی با وجود فاصله زمانی زیاد تا روز انتخابات در اوج بود. جمالی مسئول مستقیم انتخابات پیش رو بود. رد صلاحیت نیروهای اصلاح طلب تا حدود زیادی از تقابلات سیاسی انتخابات کاست اما در عوض تخاصمات و تعصبات قومیتی و منطقه‌ای در اوج قرار داشت و سبب تشدید حساسیت‌ها شده بود. انتخابات بدون از کمترین حاشیه و یا بحرانی به سرانجام رسید و تقریباً آنچه از صندوق رأی بیرون آمد منطبق بر پیش بینی‌ها و نظر سنجی‌ها بود.
طرفداران زارعی اما یک حرکت جمالی را به دل گرفتند او در شب قبل از انتخابات در یک حرکت بی سابقه به فرمانداری بویراحمد رفت تا خود مسئولیت مستقیم و نظارت بر انتخابات این حوزه انتخابیه را بر عهده بگیرد. فشار طرفداران روشنفکر و نگرانی آنها از بابت احتمال برخی تخلفات خیلی زود جمالی را قانع کرد تا او خود مدیریت انتخابات را اگرچه غیر رسمی اما کاملاً جدی از کناری بگیرد.
بدون شک این موضوع در رابطه نزدیک روشنفکر و جمالی در بعد از انتخابات بی تأثیر نبوده است. علاوه بر این رابطه یک رابطه نزدیک میان جمالی و موحد نیز از ابتدا وجود داشته است. این روابط در نهایت سبب یک اشتباه گفتاری بزرگ از سوی جمالی شد و آن هم اینکه جمالی برای توجیه تغییراتی که احتمالاً مد نظر داشته است آنها را طبیعی و مطابق بر تغییر ذائقه مردم در انتخابات خواند اما غافل از اینکه دولت هنوز بر سر کار است و تغییر نمایندگان قانوناً هیچ ارتباطی به تغییر مدیران نمی‌تواند داشته باشد. بعد از این اشتباه او هرگز حاضر نشد تا در این مورد و نیت خود توضیحی دهد اما کاملاً روشن بود که مدیری با این طرز نگاه حتی اگر دیگر این دیدگاه را مطرح نکند در پشت پرده از این موضوع حمایت می‌کند. تشدید عزل و نصب‌ها در معاونت‌های ادارات کل و مدیران شهرستانی این ظن را تقویت کرد و سبب انتقادات شدید رسانه‌ای به عزل و نصب‌های بدموقع و بی تأثیر شد و برخی رسانه‌ها این عزل و نصب‌ها را نتیجه چراغ سبز معاون سیاسی و امنیتی به نمایندگان‌ می‌دانند. برخی حتی فراتر از این انتقادات احد جمالی را استاندار در سایه معرفی کردند.
هر اندازه جمالی روابط نزدیکی با موحد و روشنفکر دارد، رابطه وی از ابتدای کارش با تاجگردون اصطلاحاً شکر و آب بود. اوج این اختلاف در حادثه آتش سوزی کوه خائیز آشکار شد. در حالی که کلانتری و جمالی در محل آتش سوزی حاضر شده بودند خبری از مسئول مستقیم بحران استان یعنی وحید محمدی تبار نبود. رسانه‌ها فیلمی از جمالی منتشر کردند که در حال گفت و گوی تلفنی با فرد دیگری بود. جمالی بشدت از غیبت محمدی تبار عصبانی بود و با ادبیاتی تند در این فیلم‌می گوید: "باید دم این‌مدیر را گرفت و بیرونش انداخت".
پخش این‌کلیپ خشم‌ غلام رضا تاجگردون نماینده آن زمان گچساران و حامی محمدی تبار را برانگیخت. او در جواب جمالی نوشت که کسی که باید از این استان برود جمالی است نه محمدی تبار.
قطعاً اگر تاجگردون‌ اعتبارنامه اش تأیید می‌شد تا حالا یا جمالی از استان رفته بود و یا تاجگردون هنوز در پی لابی برای عزل جمالی بود. اما بخت با تاجگردون یار نبود او نه تنها حالا هیچ کاره است که مدیرانش بر روی لبه تیغ حرکت می‌کنند و تنها چند روز بعد از رد اعتبارنامه‌اش وحید محمدی تبار از مسئولیت خود کنار گذاشته شد.
هر چند محمدی تبار در پیامی این اتفاق را نتیجه خواست خود دانست و جمالی مدعی شد تنها دقایقی قبل از جلسه تودیع محمدی تبار از چنین اتفاقی خبردار شده است اما کاملاً روشن است که عمق موضوع بیشتر از چنین ادعاهایی است.
 موضوعات حوزه کاری احد جمالی بسیار گسترده است. حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و دانشگاهی تحت پوشش این معاونت قرار دارند. اما در عمل مدت‌هاست شاهد رکود و حتی بحران در بخش‌هایی از این حوزه‌ها هستیم. فعالیت‌های فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلی مطلق به سر می‌برد به گونه‌ای که بود یا نبود فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای این بخش تفاوتی نمی‌کند و کرونا تنها بهانه‌ای برای کار نکردن است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز شرایط در برخی شاخص‌ها مرز بحران را رد کرده است. موضوع خودکشی دختران در دیشموک همچنان در صدر اخبار این حوزه در کشور قرار دارد. اما تنها حرکت معاونت سیاسی و امنیتی برگزاری یک نشست صوری در دهدشت و متهم کردن رسانه‌ها در این موضوع بود. برخی نزاع‌های نازیبنده در هفته‌های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد و پخش کلیپ‌هایی این درگیری‌ها نیز بحران دیگری است که باید در اولویت کاری این‌معاونت باشد. تغییرات مطابق خواست نمایندگان آن هم در کمتر از یک سال مانده به عمر دولت و در اوج مشکلات اقتصادی اولویت مردم و راه گشای شرایط فعلی نیستند و اتفاقاً استان را درگیر حواشی بی حاصل می‌کند.
در جدیدترین اتفاق پخش یک‌کلیپ تصویری دیگر از احد جمالی و صحبت راجع به یک مراسم عزاداری در دیشموک و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مورد کرونا باز هم حاشیه ساز شده است.
معاونت سیاسی یک‌جایگاه بسیار حساس می‌باشد که باید نسبت به آن مراقب بود.
هر اندازه فتاح محمدی در معاونت سیاسی دوران استانداری موسی خادمی مرد آرام و بی حاشیه‌ای بود (این بی حاشیگی گاهی سبب انتقاد طرفداران دولت می‌شد.) جانشینان وی اما پر از حاشیه بوده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ع7
United States
درود مقاله خوبی بود.حرفه ای و با متانت و حوصله نوشته شده
محمدی
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید به حال خودم و مردم استانمان گریست .واقعا بدون هیچ گونه علم سیاسی و نداشتن زره ای اطلاعات از فرهنگ و اداب اصیل لر معاونت دادن به ایشون ........
Iran, Islamic Republic of
عملکرد ایشون تخریب زارع و تاجگردون بود و دخالت در اننتخابات. انشالله در پیشگاه خداوند پاسخگو خواهند بود.
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا بسیار انسان شایسته ای هستند چون مخالف تاج و زارع بود شما دارید ایشئن را تخریب میکنید
شهروند
Iran, Islamic Republic of
درود بر جمالی مرد شجاع
فضیلت
Iran, Islamic Republic of
جناب جمالی، فردی باتجربه و بدون از تعصبات سیاسی و باندی است؛ بدیهی است که وقتی کسی آزادانه و جوانمردانه حرکت کنند به مذاق برخی خوش نمیاد؛ بهرحال آرزوی دوام توفیقات برای ایشان داریم.
دنای سرافراز
Iran, Islamic Republic of
اقای جمالی هرکسی وبه هر طرقی مخالف بود تا عزلش نمی کرد ول بکن نبود واین بر اساس شایسته سالاری نبود بلکه عقده دلش واز می شد از جمله عزل فرماندار دنا پس از دوروز که انتخابات تمام شده که فرماندار دنا زیاد به امر ونهی ایشان توجه نکرد وقتی خیالش از انتخابات راحت شد اقای علی پور را بدور از حتی یک تقدیر وتشکر کنار زد
United States
هم جمالی هی خوب کار ایکنه کبنا ایتری نیفتی دنبالش؟؟؟؟
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1