تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۱۳۹۶۹

واکنش‌ها به دستگيري روح‌ الله زم

۱
۱
واکنش‌ها به دستگيري روح‌ الله زم
کبنا ؛ خبر دستگيري روح‌ا... زم واکنش‌هاي متفاوتي به همراه داشت، اما همه نظرات در يک نقطه اشتراک نظر داشتند و آن هم ستايش اشراف اطلاعاتي و توان امنيتي سازمان اطلاعاتي سپاه که با فريب دستگاه‌هاي اطلاعاتي غربي در عملياتي پيچيده روح‌ا... زم را به ايران کشانده و وي را دستگير کرده‌اند. هر چند اين واکنش در رسانه‌هاي غربي و ضد انقلاب يا همراه با نگراني و تحير بود و يا کم جلوه دادن عمليات با ارزش سپاه. هر چه هست ضد انقلاب با اين عمليات فهميد هر که بخواهد براي اين مرز و بوم نقشه آشوب و اغتشاش بکشد بايد سرنوشت روح‌ا... زم را نصب‌العين خود کند. سردار محمد تولايي مسئول اشراف دفتر فرماندهي کل سپاه مي‌گويد: «تقريبا از دو سال پيش در تور اطلاعاتي سپاه پاسداران قرار داشت و در نهايت با همکاري سرويس‌هاي اطلاعاتي ديگر توانستيم وي را دستگير کنيم.»
اقتدار اطلاعاتي؛ توان امنيتي
عمليات پيچيده، دقيق و چند لايه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در به دام انداختن روح‌ا... زم سر شبکه سايت معاند آمدنيوز و حلقه واسط ضدانقلاب بار ديگر نشان داد که اشراف اطلاعاتي و توان امنيتي ايران در جهان زبانزد است و دستگاه‌هاي اطلاعاتي عريض و طويل فرانسه، آمريکا و رژيم صهيونيستي با هيمنه پوشالي خود در مقابل ايران حرفي براي گفتن ندارند. روح‌ا... زم که با حمايت از سوي دستگاه‌هاي اطلاعاتي غربي و با خود بزرگ بيني توهم ليدري جريان اپوزيسيون خارج نشين را داشت هيچ گاه فکرش را هم نمي‌کرد که با اين همه اسکورت و محافظ روزي در دام نيروهاي سپاه پاسداران گرفتار شود، همانطور که پس از گرفتار آمدن در دام نيروهاي سازمان اطلاعات سپاه در نخستين جمله‌اي که به زبان آورده خطاب به آنها مي‌گويد: «قطعا شما از سپاه هستيد... هيچ کس به جز سپاه پاسداران توان و قدرت دستگيري مرا نداشت». شامگاه دوشنبه نيز نخستين اظهارات روح‌ا... زم در بخش خبري 20:30 پخش شد که وي در اين ويدئو مي‌گويد: «از اتفاقاتي که طي سه چهار سال اخير افتاده، پشيمانم. در بحث رسانه‌ها هم مصاحبه داشتم که پشيمانم و در بحث اعتماد به دولت‌ها مشخصا اعتماد به دولت فرانسه کار اشتباهي بود؛ آنان در يک مقطعي قبول کردند که از من محافظت کنند و گفتند براي حفظ جان تو و خانواده‌ات است. فکر نمي‌کردم بازداشت شوم؛ مجموعا اعتماد به دولت‌ها اعتماد صحيحي نيست، مخصوصاً دولت‌هايي مثل آمريکا، اسرائيل و عربستان و ترکيه که نشان مي‌دهند با جمهوري اسلامي رابطه خوبي ندارند. طبيعتا من بابت اتفاقاتي که افتاده يک عذرخواهي بايد از مجموعه نظام انجام دهم و اميدوارم روند قضايي به سمتي برود که بشود اين اتفاقاتي که در اين سه چهار سال اخير افتاد جبران شود.» با بازداشت روح‌ا... زم توسط سازمان اطلاعات سپاه اکنون اين نگراني ميان ضد انقلاب خارج نشين به‌وجود آمده که هر گونه تحرکي بر ضد نظام جمهوري اسلامي مي‌تواند آنها را نيز به سرنوشتي چون زم دچار کند.
کانون تلاقي پيام
يکي از مسئولان طراحي و اجراي عمليات اخير سازمان اطلاعات سپاه در به دام انداختن روح‌ا... زم سرشبکه جريان معاند در خصوص اهميت عمليات انجام شده از نقطه نظر به‌کارگيري شگردهاي اطلاعاتي اظهار داشت: مهم‌ترين ويژگي اين عمليات، معماري دقيق و چند لايه اطلاعاتي است که طي آن و با استفاده از روش‌هاي نرم اطلاعاتي، سوژه مورد نظر از مجموعه سپرهاي حفاظتي که از سوي سرويس‌هاي جاسوسي بيگانه براي او فراهم شده بود جدا و وارد تور سازمان اطلاعات سپاه شد. ايسنا نوشت؛ اين مقام مسئول گفت: فرد دستگير شده کانون تلاقي و تبادل پيام در شبکه تغذيه و پشتيباني جريان آمدنيوز در داخل و خارج کشور بوده و در اختيار گرفتن وي مي‌تواند شناسايي و انهدام مجموعه اين شبکه را به دنبال داشته باشد.
زم از دوسال پيش در تور اطلاعاتي بود
مسئول اشراف دفتر فرماندهي کل سپاه با بيان اينکه روح‌ا... زم يکي از مهره‌هاي کليدي سرويس اطلاعاتي براي ايجاد فتنه در داخل کشور بود، گفت: اين فرد شديدا مورد حمايت سرويس‌هاي اطلاعاتي قرار داشت، اما در يک عمليات بسيار پيچيده اطلاعاتي توانستند زم را در تور اطلاعاتي خودشان بيندازند و دستگير کنند. ايسنا نوشت؛ سردار محمد تولايي درباره سايت آمدنيوز بيان کرد: اين سايت تلاش مي‌کرد عليه نظام و مسئولان نظام يک نوع افشاگري داشته باشد تا از اين طريق فتنه و اختلاف بين صفوف متحد ايران ايجاد کند. وي در مصاحبه با برنامه بدون خط خوردگي راديو گفت‌وگو اظهار داشت: نيروهاي اطلاعاتي، مدت‌هاي مديدي بود که روح‌ا... زم و تحرکات وي را زير نظر داشتند و تقريبا از دو سال پيش در تور اطلاعاتي سپاه پاسداران قرار داشت و در نهايت با همکاري سرويس‌هاي اطلاعاتي ديگر توانستيم وي را دستگير کنيم.
شناسايي و انهدام لايه‌هاي مخفي
رئيس قوه قضائيه در بيانيه‌اي موفقيت‌هاي اخير سپاه پاسداران را تبريک گفت. در بخشي از اين بيانيه آمده است: عمليات حرفه‌اي پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که با مديريت و فريب سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکايي، صهيونيستي و فرانسوي توانست يکي از سرشاخه‌هاي ضد ايراني تحت حمايت آنان را در تور اطلاعاتي خويش قرار دهد جاي تحسين و تقدير دارد.
واکنش شخصيت‌ها
رئيس دفتر رئيس‌جمهور به دستگيري روح‌ا... زم سرشبکه کانال معاند آمدنيوز توسط سازمان اطلاعات سپاه واکنش نشان داد. محمود واعظي در صفحه اينستاگرام خود نوشت: بازداشت روح‌ا... زم در حالي که تحت حمايت سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب خودش را در مصونيت کامل مي‌دانست، نشان از اشراف اطلاعاتي و توان امنيتي سپاه پاسداران دارد. دست‌مريزاد به برادرانمان در سپاه براي انجام ماموريت‌هايي که از آن‌ها انتظار مي‌رود. ماموريت‌هايي که در کنار توان سياسي و ديپلماسي دولت، دو بازوي اقتدار کشور در دنيا محسوب مي‌شود. دادستان کل کشورنيز بيان کرد: اينجانب ضمن تقدير و تشکر از تلاش‌هاي ارزشمند برادران عزيزم در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اين موفقيت را به آنان تبريک گفته و ان‌شا‌ءا... رسيدگي عادلانه قضايي به جرائم وي در چارچوب قوانين اقدام لازم صورت خواهد گرفت. همچنين رئيس ديوان عدالت اداري با اشاره به خبر دستگيري يکي از عناصر ضد انقلاب گفت: عمليات هوشمندانه و پيچيده اطلاعاتي سازمان اطلاعات سپاه پاسداران منجر به اين موفقيت شد، که اين نمادي از اقتدار و اشراف دستگاه اطلاعاتي امنيتي جمهوري اسلامي مي‌باشد. علي مطهري نماينده تهران نيز در خصوص دستگيري سرشبکه کانال معاند آمدنيوز، اظهار داشت: دستگيري رو‌ح‌ا... زم کار لازمي بود چرا که کانال آمدنيوز به وحدت ملي آسيب مي‌زد. نيروي انتظامي نيز در پيامي از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قدرداني کرد. سيدمحمود رضوي تهيه‌کننده فيلم «ماجراي نيمروز2؛ رد خون» نيز با اشاره به دستگيري روح‌ا... زم در توئيتر خود نوشت: ضمن تقدير و سپاس از اطلاعات سپاه بابت عمليات موفق دستگيري روح‌ا... زم، پيشنهاد مي‌کنم به سرعت جزئيات اطلاعات مربوط به اين پرونده و شبکه نفوذ داخلي آمر و مرتبط با وي در هر سطحي که هستند، با جزئيات منتشر شود شايد يکي سرش درد مي‌کرد و رفت ماجراي آمدنيوز را ساخت، ما که توبه کرديم.جلال ميرزايي، ديگر نماينده مجلس نيز بيان کرد: روح‌ا... زم، عمليات رسانه‌اي گسترده‌اي را با استفاده از اخباري که به دست آن مي‌رسيد عليه نظام جمهوري اسلامي در پيش گرفته بود. گروهي در داخل کشور که دسترسي قوي به اطلاعات داشتند، اسرار و اطلاعات کشور را که امانت بود و صرفا در سطوح حاکميتي از آنها استفاده مي‌شد، در اختيار او قرار داده و بعضا براي تسويه‌حساب‌هاي سياسي نيز از او استفاده مي‌کردند. نماينده ايلام در مجلس به ايسنا گفته است: اقدام سپاه در دستگيري روح‌ا... زم بسيار ارزشمند بوده و قابل تقدير است. اما نبايد اجازه داد تا در ادامه مسير اشتباهي پيش گرفته شود. ميرزايي گفت: نبايد در ادامه راه به سمتي برويم که به طور قطره چکاني اطلاعاتي از روح ا... زم گرفته و در راستاي تخريب يک فرد يا جريان سياسي از آن استفاده کنيم. بايد به دنبال سرچشمه اصلي باشيم. بايد اجازه داد دستگاه قضايي به صورت عادلانه به پرونده اين شبکه رسيدگي کند و نيازي نيست از الان براي يکديگر خط و نشان بکشيم.

بازتاب گسترده داخلی و خارجی دستگیری زم
سپاه پاسداران روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از دستگیری روح‌الله زم، مؤسس کانال ضدانقلاب آمدنیوز خبر داد. ساعاتی پس ‌از آنکه نخستین فیلم از دستگیری این فعال ضدانقلاب و اولین صحبت‌های او پس از دستگیری نیز در رسانه‌ها منتشر شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دستگیری شبکه معاند آمدنیوز قدردانی کردند. همچنین رئیس قوه قضائیه در بیانیه‌ای موفقیت‌های اخیر سپاه پاسداران را تبریک گفت.
روز گذشته نیز یکی از مسئولان عملیات سازمان اطلاعات سپاه که طی آن سرشبکه «آمدنیوز» دستگیر شد، ابعاد جدیدی از این اقدام را تشریح و تصریح کرد: «فرد دستگیرشده کانون تلاقی و تبادل پیام در شبکه تغذیه و پشتیبانی جریان آمدنیوز در داخل و خارج کشور بوده و در اختیار گرفتن وی می‌تواند شناسایی و انهدام مجموعه‌این شبکه را به دنبال داشته باشد.»
همزمان با پوشش خبری رسانه‌های داخلی در ماجرای دستگیری زم، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اقدام انقلابی و افتخارآمیز سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بازداشت، دستگیری و بازگرداندن سرشاخه سایت ضدانقلاب و معاند آمدنیوز تقدیر و تشکر می‌کند و این اقدام را کمتر از سقوط پهپاد آمریکایی‌ها و یا به زمین نشاندن ریگی ‌تروریسم نمی‌دانیم؛ چراکه این فرد پهپاد رسانه‌ای آمریکایی‌ها بود که توسط سپاه شکار شد. بنابراین یک‌بار دیگر سپاه پاسداران پهپاد آمریکایی‌ها را منهدم کرد، اما این‌ بار پهپاد رسانه‌ای آمریکایی را متلاشی کرد.»
واکنش کاربران فضای مجازی
گفتنی است کاربران فضای مجازی نیز به خبر دستگیری روح‌الله زم و به دست گرفتن کانال تلگرامی ‌آمدنیوز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داده و از طریق صفحات اجتماعی از سپاه پاسداران تشکر کردند.
یکی از کاربران در توئیتر خود نوشت: «تنها پیام درست و صحیحی که از کانال لجن‌نیوز منتشر شد. روح‌الله زم سرنخی است برای رسیدن به افراد فاسد و لجن‌پراکن و البته آشناهایی که در این نظام نفوذ کردند!» یا کاربر دیگری به نام رفیق نوشت: «آقایون و خانوما برید کانال آمدنیوز لذتشو ببرید افتاده دست بچه‌های سپاه». کاربر دیگری نوشت: «دشمنی دشمن که مشخص بود اما فریب‌خورده‌هایی که گول این‌ها را خوردند باید بدانند نتیجه بازی در پازل دشمن چیزی جز رسوایی نیست!»
یکی از کاربران هم عنوان کرد: «کار بزرگ سازمان اطلاعات سپاه آنجایی بهتر فهمیده می‌شود که بدانید روح‌الله زم تحت چتر امنیتی مستقیم 3 سرویس اطلاعاتی فرانسه، آمریکا و اسرائیل بوده و سپاه او را بدون اینکه خودش و آن 3 سرویس مقتدر متوجه عملیات فریب شوند به داخل ایران کشانده و دستگیر کرده است. دستمریزاد واقعاًً....»
هذیان‌گویی رسانه‌های معاند  و اپوزیسیون
رسانه‌های خارجی به دستگیری روح‌الله زم، واکنش‌های مختلفی نشان دادند. رسانه‌های معاند مانند بی‌بی‌سی، تایمز اسرائیل، نیویورک‌تایمز، العربیه، میدل‌ایست‌آی، نیوعرب و... خبر دستگیری زم را پوشش دادند. گفتنی است برخی رسانه‌های اپوزیسیون نیز از خبر دستگیری وی، دچار شک و بهت شده و به تحلیل‌های عجیب ‌و غریب و هذیان‌گویی روی آوردند به حدی که کارشناس شبکه سعودی ایران اینترنشنال در تحلیل خود از دستگیری زم گفت که «از آنجا که در بیانیه صادره از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ایام اربعین‌ اشاره شده، پس روح‌الله زم در عراق دستگیر شده است!»
شوک رسانه‌های عربی
دستگیری روح‌الله زم ضربه سنگینی به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه وارد کرد و رسانه‌های معاند عرب‌زبان تا ساعت‌ها پس از انتشار این خبر در رسانه‌های داخلی و حتی کانال آمدنیوز که از هک آن حکایت داشت، آن را سانسور کرده بودند. با وجود این، ضربه اطلاعات سپاه به معاندان به حدی آشکار بود که آنها نمی‌توانستند از کنار آن به‌سادگی رد شوند و شبکه الجزیره نخستین رسانه عرب‌زبانی بود که در کانال تلگرامی‌ خود خبر را بازتاب داد.
دقایقی پس از انتشار این خبر، کانال تلگرامی ‌«خلیج آنلاین» و «لبنان دیبیت» نیز به انتشار خبر دستگیری زم اقدام کردند و نوشتند: اپوزیسیون خارج‌نشین ایران بازداشت و در یک عملیات چندوجهی اطلاعاتی به داخل کشور منتقل شد.
العربیه وابسته به عربستان سعودی نخستین شبکه‌ای بود که خبر بازداشت مالک کانال تلگرامی‌ آمدنیوز را مفصل‌تر منتشر کرد. العربیه با انتشار بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت:‌ روح‌الله زم که نقش عمده‌ای در پوشش اعتراضات سال‌های گذشته ایران داشت به‌وسیله سپاه پاسداران بازداشت شد.
این شبکه افزود: زم خبرنگار و فعال اصلاح‌طلب و نزدیک به «جنبش سبز» بود که پس از خروج (فرار) از ایران در فرانسه اقامت گزید و کانال آمدنیوز را برای انتشار اخبار محرمانه حکومت ایران راه انداخت.
شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» که دفتر آن در لندن قرار دارد سپس به این خبر پرداخت و نوشت: سپاه پاسداران (ایران) از هدایت مالک کانال آمدنیوز به ایران و بازداشت وی در داخل کشور خبر داد؛ موضوعی که حیرت کارشناس این شبکه ضدایرانی را برانگیخت.
دیگر رسانه‌های خبری کشورهای مرتجع منطقه نیز ‌ترجیح دادند که برای سرپوش گذاشتن بر این فضاحت بزرگ اطلاعاتی، خبر بازداشت روح‌الله زم را در رسانه‌هایشان منتشر نکنند. با وجود این، خبرنگاران این رسانه‌ها در حساب‌های کاربری خود در توییتر به این موضوع پرداخته‌اند. به‌عنوان نمونه «علی رضوان‌الاسد»‌ فعال مجازی عرب‌زبان در توئیتر و فیس‌بوک خود نوشت که دستگاه اطلاعاتی ایران با هک کانال آمدنیوز خبر دستگیری روح‌الله زم را در آنجا منتشر کرد. 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دنیای امروز همه چیز را قابل معامله کرده است.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1