تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۱
کد مطلب : ۴۰۹۹۷۷
پای صادرات کهگیلویه و بویراحمد همچنان می‌لنگد، استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛ همه مقصریم

وضعیت بغرنج صادرات کهگیلویه و بویراحمد پشت لبخندهای مدعی و طلبکار؛ سر شرم را پایین بیاوریم

۰
وضعیت بغرنج صادرات کهگیلویه و بویراحمد پشت لبخندهای مدعی و طلبکار؛ سر شرم را پایین بیاوریم
کبنا ؛حال صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد همانند سایر حوزه های این استان ناخوش است، استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید؛ این استان قابلیت صادرات زیادی دارد، اما مدیران این استان با لبخند جای مدعی و طلبکار را عوض نکنند لذا همه باید از این وضعیت صادرات غیرنقتی استان کهگیلویه و بویراحمد نگران باشیم و سر شرم را پایین بیاوریم.
نشست کارگروه صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی امروز چهارشنبه (8 خرداد ماه 98) برای سومین بار در طول 14 روز به منظور بررسی وضعیت صادرات، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها و راه‌های توسعه صادرات برگزار شد که بعضی مسئولان این استان نمی خواهند زیر بار وضعیت بغرنج صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد بروند.
بی خبری گمرگ و صنعت و معدن و تجارت از صادرات استان
در ابتدای این نشست جعفر گوهرگانی معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به ارائه گزارشی از نشست یک‌شنبه گذشته این کارگروه پرداخت و با بیان اینکه صادرکنندگان 2500 تن سیب را به کشور عراق صادر کردند، گفت: بنیاد مستضعفان محصولات تولیدی استان را به افغانستان صادر کرده اما گمرک، اتاق بازرگانی و صنعت و معدن از صادرات این حوزه‌ها بی‌خبرند.
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گمرک، اتاق بازرگانی و صنعت و معدن را متولیان بخش صادرات خواند و افزود: طی سال‌های اخیر آنها فعال نبودند.
در ادامه صحبت‌های گوهرگانی، احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد حرف‌های گوهرگانی را تأیید می‌کند و می‌گوید: متولی بخش صادرات احمدی مدیرکل گمرک است که لبخند می‌زند، آقای کیانی است که در بلاد کفر به دنبال صادرات است و صنعت و معدن است که عصبانی است که چرا آنها را متهم می‌کنیم.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر از چیزی اطلاع نداشته باشم اما به این موضوع اشرافیت دارم که این استان قابلیت صادراتی زیادی دارد لذا مدیران اقتصادی ما با لبخند جای مدعی و طلبکار را عوض نکنند همه باید از این وضعیت نگران باشیم و سر شرم پایین بیاوریم.
http://www.ostan-kb.ir/Portal/picture/?304897/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C
بعد از احمدی استاندار، بهنام احمدی مدیرکل گمرک از دغدغه‌ای استاندار تشکر کرد و گفت: برای رفع مشکل سیمان مارگون و صادرات آن از طریق گمرک بوشهر قرار شد جلسه‌ای برگزار واین مشکل حل شود.
در ادامه جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج خطاب به گوهرگانی معاون اقتصادی استانداری گفت: آقای گوهرگانی ما را متهم می‌کند اما خودش توضیح دهد دو سالی که معاون استاندار شده کی جلسه‌ای برای بررسی نقاط قوت و ضعف سند توسعه صادرات غیرنفتی برگزار کرده است.
وی به وظایف اتاق بازرگانی پرداخت و گفت: وظیفه اتاق بازرگانی آموزش و پرورش تاجر و صادر کننده است وظیفه اتاق است که دوره‌های آموزشی، حمل و نقل و قرار داد، بازگشایی اعتبارات اسنادی و ... سایر زیرساخت‌ها را فراهم کند. من مشاورم! مانند سازمان توسعه تجارت متولی تجارت نیستم. کارنامه ۵ ساله و ۸ ساله من مشخص و روشن است.
رئیس اتاق یاسوج با بیان اینکه به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ده ها نمایشگاه رفتم و برای معرفی استان، محصولات استان را هم با خودم، خطاب به رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها بدانید من بر روی سایت اتاق و سایت‌های ملی ده بار آگهی کردیم اما یک فرد نیامد حتی گفتم خودم پولش را می‌پردازم اما محصول را برداشتم و به عمان و قطر بردم.
کیانی خاطرنشان کرد: صادرات یک کالا ابتدا نیاز به مجوز دارد و فرد باید کارت بازرگانی یعنی تاجری و فعال اقتصادی کسب کند.
اما احمدی استاندار در پاسخ به سخنان کیانی بیان کرد: جمع نشدیم که همدیگر را متهم کنیم وظیفه ما این است که بستر را برای رشد بخش صادرات فراهم کنیم. http://www.ostan-kb.ir/Portal/picture/?304898/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C احمدی: تعارف ندارم
وی عنوان کرد: جایی که کار مردم باشد با کسی تعارف ندارم اگر کم‌کاری صورت گرفت برخورد می‌کنم چه آقای کیانی باشد و چه آقای گوهرگانی معاون استانداری!
 مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آنچه دستگاه‌ها باید بدانند اینکه استانداری دستگاه اجرایی نیست بلکه استانداری هماهنگ کننده دستگاه‌های اجرایی است اما متولی بخش توسعه صادرات، گمرک، صنعت و معدن و سازمان توسعه صادرات است و اتاق بازرگانی هم بازوی این بخش است.
وی عنوان کرد: از اتاق بازرگانی نخواستیم جای صنعت و معدن باشد اتاق تلاش خوبی داشته است خود من به عنوان استاندار از اتاق حمایت کردم و در جلسات مانند نشست دولت و بخش خصوصی حضور دارم که در کمتر استانی استاندار در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شرکت می‌کند.
کیانی در ادامه خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجازه دهید تا جلسه‌ای برگزار و در آن عملکرد و نقش دستگاه‌های صادرات را برایتان توضیح دهم آنگاه کسی که کوتاهی کرده را به مردم کهگیلویه و بویراحمد معرفی کنید.
وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته زمینه تفاهم‌تفاهم نامه دانشگاه یاسوج با بهترین دانشگاه اروپا فراهم کردم، بی‌انصافی است اتاق بازرگانی که شبانه‌روز تلاش می‌کند این چنین توسط معاون استاندار استیضاح شود.
در ادامه داریوش دیودیده در پاسخ به سخنان گوهرگانی گفت: ما از مجموعه استانداری و معاون اقتصادی جزء هماهنگ کننده چیز دیگری انتظار نداریم که بدون نگاه تبعیض‌آمیز به این موضوع توجه کند.
در ادامه صادرات محصولات بخش کشاورزی استان از گمرک سایر استان‌ها مورد بحث قرار گرفت. سالانه ۱۱۰ تن سیب در این استان تولید می‌شود که حداقل ۷۰ هزار تن آن قابلیت صادرات را دارد که نبود سردخانه و دستگاه سورتینگ موجب شده تولیدکنندگان سیب استان را ازگمرک اصفهان، فارس و خوزستان به خارج کشور خصوصاً کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صادرکنند.
اما علی‌محمد احمدی در ادامه این جلسه خطاب به دیودیده بیان کرد که بعضی صحبت ها در حوزه صادرات فرافکنی است و در هر جلسه‌ای که تشکیل می‌دهیم اگر نیت خدمت به مردم و کشور باشد باید سنگ‌ها را برداریم اما در صادرات همه مقصریم.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: طراحی و اجرای سناریوی مسیر صادرات غیرنفتی در پیش روی استان آن چیزی است که همه به دنبال آن هستیم و باید این امر مهم و اساسی در استان تحقق یابد.
احمدی اظهار داشت: اگر در فرصت کوتاهی چند جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان برگزار می‌شود و بحث‌های مختلف و چالشی داریم، دلیل بر اهمیت بالای موضوع و دسترسی به راهکار مشخص و شفاف است.
وی با بیان اینکه، تنها زمانی موفق می‌شویم که درب بازار کشورها را به روی صادرات غیرنفتی استان باز کنیم، تصریح کرد: برای این منظور، باید دست به دست هم دهیم و با عزم جدی و هماهنگی بین دستگاهی کارها را به پیش ببریم.
http://www.ostan-kb.ir/Portal/picture/?304889/%DA%AF%D9%88%D9%87%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C  احمدی تصریح کرد: استان در صنایع دستی، محصولات باغی و کشاورزی، سیمان، گیاهان دارویی و ...می‌تواند، صادرات خوبی داشته باشد و برای استان ارزش افزوده به همراه بیآورد.
استاندار با اشاره به اینکه با جلساتی که پی در پی در خصوص توسعه صادرات برپا شده است، روال کارها مشخص و وظایف هر دستگاه معلوم و به خوبی پیش می‌رود، تاکید کرد: چنانچه این روند ادامه یابد به راه حل درست، واقعی و شفاف دست می‌یابیم.
احمدی ابراز داشت: همه تلاش‌ها بر این بوده و هست که بتوان به مرور عملکرد خوبی در بخش صادرات غیرنفتی در استان داشته باشیم و این حوزه به صورت پلکانی رشد کند.
استاندار تاکید کرد: حوزه اقتصادی استانداری هماهنگ کننده و ناظر و دستگاه‌های اجرایی صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی حمایت کننده بخش صادرات در استان هستند و باید با کمک هم و بدون زیر سؤال بردن همدیگر و با انجام وظایف ذاتی خود و بدون اما، اگر و شاید صادرات مستقیم و غیرمستقیم استان را کنترل و رصد کنند.
در پایان این نشست مقرر شد نشستی با حضور دستگاه‌های صادراتی و صادر کنندگان به ریاست گوهرگانی به منظور بررسی گردش کار بخش صادرات تشکیل شود تا برای سناریوهای صادراتی برنامه تدوین شود.
بدون شک با این نحوه  مدیریت پای صادرات کهگیلویه و بویراحمد همچنان می‌لنگد و هر چه زودتر باید این مشکل برطرف شود و رفع معضلات صادرات غیرنفتی استان از این جلسه به آن جلسه واگذار نشود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1