تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۴۹۹۷۳۳
یادداشت ارسالی مخاطبین کبنا

در سوگ کتاب‌های درسی؛ تأملی بر بحران انگیزه در نسل امروز/ پیشنهادی به مدیران آموزش و پرورش

۱۶
۷
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
در سوگ کتاب‌های درسی؛ تأملی بر بحران انگیزه در نسل امروز/ پیشنهادی به مدیران آموزش و پرورش
کبنا ؛
این روزها که فصل امتحانات پایانی دانش آموزان است، اگر از جلوی درب بعضی از مدارس و یا سالنهایی که امتحانات در آنها برگزار می شود، گُذر کنیم ، اتفاقی ناخوشایند توجه هر عابر پیاده ای را به خود جلب می کند. کتاب هایی که فصل پاییز شان فرا رسیده و برگ برگ روی زمین می افتند.
کوروش فتحی، دانش آموخته مقطع دکترا، مشاور و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت سال‌ها در زمینه مشاوره تحصیلی با دانش‌آموزان و دانشجویان فعالیت دارد. او پیرامون این اتفاق تلخ چنین نوشته و در انتها نیز پیشنهادی کاربردی به مدیران آموزش و پرورش داده است.
فتحی نوشت:
تأسف بار اینکه ؛ این بی زبانها را، دستانی زخمی و تکه تکه کرده اند که اتفاقا ، فلسفه ی آمدن کتاب ، این بوده تا همین دستان را ، در زمستان جهل و تاریکی در آغوش بگیرند و آنان را تا رسیدن به سرمنزل مقصود ، با دلگرمی همراهی کنند. مگر همین کتاب نبود که نامش را ، مهربانِ بی زبان ، پند دانِ خوش بیان ، دوست هنرمند و یارِغارِ تنهایی، نام گذاشته بودیم ؟!امروزه ما را چه شده است ، که اینگونه بعضی از دانش آموزانمان ، پنجه در رویش انداخته ، خشم و بغضِ فروخفته ی خود را بر این رفیق و همراهِ حداقل یکساله ی خود ، تخلیه می کنند؟
کجای مسیر را به ناصواب رفته ایم که اینگونه برخی از دانش آموزان ، از این بی زبانانِ گویا ! انتقام سخت می گیرند ؟! به طور کلی ، عوامل فردی، خانوادگی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاستهای حاکم بر نظام تعلیم و تربیت و جامعه ...در ایجاد آن موثرند.
با توجه به تخصص ، زمینه ی کار و تجاربی که سالها در مشاوره ی تحصیلی با دانش آموزان و دانشجویان داشته ام ، عواملی را که از نظرم در این مسأله موثرترند را به صورت خلاصه عرض و در پایان پیشنهادی را ارائه خواهم داد. متهم ردیف اول در این مسأله ی نگران کننده را این عامل می دانم ؛ "حضور بی رویه ی این نسل از دانش آموزان در فضای مجازی ."
آنچه بر همگان مُبرهَن است، قدرت جذابیت بیشتر فضای مجازی و شبکه های مرتبط با آن ، نسبت به محتوای کتابهای آموزشی است. با همه ی مزایایی که فضای مجازی دارد و حضور در آن تقریبا اجتناب ناپذیر است ، اما؛ این واقعیت را نمی شود کتمان کرد که ، به دلیل این حضور افراطی نوجوانان در این فضا، آنان به سمت *لذت محوریِ* هرچه بیشتر ، سوق داده می شوند.
از لحاظ فیزیولوژیک، با حضور مستمر و نگاه کردن افراطی و مداوم فرد به صفحات جذاب شبکه ی بسیار گسترده ای مانند اینیستاگرام، احساس خوشایندی به آنان دست داده و به دنبال آن ، از مغز فرد، انتقال دهنده ی عصبی به نام *دوپامین*، ترشح و فعال می شود. ترشح دوپامین همراه با فعالیتهای لذت بخش دیگری مانند ، غذا خوردن ، رابطه ی جنسی و...نیز اتفاق می افتد.
سیستم عصبی مغزیِ دانش آموزی که، به دلیل استفاده ی افراطی از این صفحات، عادت به لذت گرایی کرده است، در مواجهه با صفحات کتاب و مفاهیم درسی، که محتوای آن ، چندان جذاب به نظر نمی رسند، دچار تناقض می شود و آرام آرام و شاید ناخودآگاه ، نگاه به کتاب برایش عذاب آور خواهد بود و هر لحظه مُترصِد فاصله گرفتن از کتاب و رفتن مجدد به فضای مجازی است.
به دور از سیاه نمایی، اگر منصفانه اظهار نظر کنیم ، باید به این موضوع اشاره کنم که،بسیاری از افراد، به واسطه ی تلاش در راستای تحصیلِ علم ،به جایگاههای رفیعی در این جامعه دست یافته اند که هم برایشان نام داشت و هم نان!
با این وجود ، در چند سال اخیر ، به دلیل عدم تناسب بین میزان پذیرش سالانه ی دانشجو و شرایط "بازار کار"، سهمیه های ناعادلانه برای پذیرش کنکور و مهمتر از همه اشباع شدن بیش از پیش برخی از رشته های کاربردی مانند پزشکی ، مهندسی و...، شمعِ اُمید برای ادامه ی تحصیل در این نسل رو به خاموشی گرایید.
بر من و شما پوشیده نیست که، امروزه دانش آموزان از برکتِ همین فضای مجازی و اطلاع رسانی ، خوب می دانند که،بعضی از رشته های تخصص پزشکی( رزیدنتی) به تعداد انگشتان یک دست متقاضی ثبت نام برای ادامه تحصیل ندارند!
آنها میدانند که بسیاری از پزشکان ، مهندسان و فارغ‌التحصیلان دانشگاههای معتبر چندان از شرایط اکنون خود راضی نیستند.
 در کنار عواملی که اشاره شد، شیوه های تدریس از مُد افتاده و قدیمی که هنوز بر محفوظات تکیه دارد، به روز نبودن بعضی از معلمان ، مدیران و مشاوران مدارس،نحوه ی گزینش و ورود به عرصه ی معلمی ، عدم کارایی مناسب برخی از دروس برای دانش آموزان ،عدم تناسب بین محتوای آموزشی با نیازهایِ اکنون دانش آموزان و دانشجویان، حجم زیاد بعضی از مطالب درسی ، دخالت سیاست حاکم و گاهی تعصب و تغییر مطابق با خواسته ی گروه و یا طبقه ای خاص در محتوای کتب درسی، سایه افکندن مؤسسات آموزشی مختلف بر آموزش در وزارت آ. پ ،چاپ بی رویه ی کتابهای کمکی با اهداف منفعت طلبانه ، دشواری و یا سهل گیری بیش از اندازه ی برخی از معلمان و مدیران ، عدم توجه کافی و عملی به آسیب‌ها ی اجتماعی نوپدید ، شرایط اقتصادی حاکم بر زندگی معلمان که مجبورند در کنار معلمی،برای تأمین معاش خانواده به شغلی دیگر روی یاورند و... در این مسأله بی تاثیر نیست.
جذاب کردن محتوای کتابها با توجه به نیاز امروز دانش آموزان ، توجه به افزایش مهارت محوری در مقابل محفوظات کتب، به روز و فراهم کردن وسایل کمک آموزشی ،اموزش عملی مهارتهای زندگی، آموزش علمی کاربردی و برنامه ریزی شده ی نحوه ی استفاده از فضای مجازی و... از جمله راهکارهای موثر در پیشگیری از وقوع چنین مسأله ای است
از آنجاییکه،در بعضی از کشورها، در پایان سال تحصیلی ، دانش آموزان موظف به تحویل دادن کتب درسی خود هستند، پیشنهاد می شود که اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد ، این خلاقیت را به خرج دهد و ترتیبی اتخاذ کند که، در سال بعد ،از دانش آموزانی که کتب خود را سالم به مدرسه تحویل دهند،از طرف مدیر هر منطقه، و یا مدرسه، تقدیر به عمل آید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام
مطلب خیلی مفید و گویا و قابل تامل بوده
امید است که مسولین و خانواده هابرای پیشرفت آینده سازان جامعه با هم فکری و همکاری یکدیگر اقدامات لازم را مبذول فرمایند
پارسا
Iran, Islamic Republic of
اینهمه مزخفرفات نوشتید تو این مقاله ولی اصلا به این فکر کردید که شاید کتاب های درسی اموزش و پرورش بیش اندازه افراطی و حوصله سر بر هستن ؟
همکار
Iran, Islamic Republic of
سلام
شما اگر دقت کنید ،دقیقا همین مطلب در متن آمده شده.معلومه که خوب مطالعه نکردید.
سارا
Iran, Islamic Republic of
۲۵ سال از دوران خدمتم را پایه چهارم ابتدایی تدریس کردم ودر زمینه پایه تدریس خودم می گویم به ولله به بالله کتلب های درسی بار علمی وفرهنگی ندارند با حجم زیاد برای روخوانی از انها هم وقت کم میاری
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام، واقعا جای تاسف داره، اینجاست که آدم یاد این گفته مشهور میفته که تزکیه بر تربیت برتر است، شاید آموزش و پرورش باید در استخدام افراد برای مدارس تجدید نظر کند، شاید دیگه مدرک تربیت معلمی و علوم تربیتی جواب نمیده، دیگه باید افرادی رو استخدام کنید که دلسوز نسل‌های ما باشن و به جد به تربیت و ، آموزش و پرورش و تزکیه این نسل بپردازن ، افرادی علاقه و شوق و شور در این زمینه داشته باشن نه اینکه بخاطر حقوق و مزایا وارد این راه مقدس شوند، مگر نه اینکه معلمی شغل انبیاست
امیرحسن
Iran, Islamic Republic of
بچه‌ها ی الان خوشی زده زیر دلشون اگه پدر و مادرها به جای اینکه التماس کنند بچه درس بخون بگن ایرادی نداره بیا برو کار کن مثل بچه‌ها ی قدیم ، دیگه کتابی که با بیت المال به دستش رسیده تکه پاره نمیکنه
شهروند
Iran, Islamic Republic of
در حالی که تمام دنیا رو به جلو حرکت می کنند.
جامعه ایرانی به سرعت سرسام اور رو به نابودی است..
البته همه چیز.. طبیعت، اقتصاد، اموزش بهداشت درمان.. و..
البته نمی دونیم چرا این وضعیت را مردم می فهنند اما،مسوولین برعکس این را میگویند....!
Iran, Islamic Republic of
حجم کتاب ها بسیار زیاد است
معلم
Iran, Islamic Republic of
محتوای کتب درسی زیر سلطه ایدئولوژی و سیاست حاکم است!!!
آرین
Iran, Islamic Republic of
بنده خودم دانش‌آموز هستم. محتوای کتب درسی واقعا خسته‌کننده و سیستم آموزشی در ایران بسیار عقب‌مانده است. محتوای این کتب به شکلی است که رغبتی دز دانش‌آموز برای درس خواندن ایجاد نمی‌کند و نظام ما هم به شکلی است که جای دانش، حافظهٔ دانش‌آموز را محک می‌زند. یعنی برای آزمون پیش‌رو باید محتوای کتاب را حفظ کرد و پس از آزمون هم آن را به باد فراموشی سپرد. کتاب هنوز هم دوست اندرزگو و اندیشمند است ولی نه هر کتابی. کتب درسی ما واقعا آورده‌ای ندارند /خودم را مثال می‌زنم. با یک نگاه ساده به طریقهٔ نگهداری من از یکی از کتاب‌های درسی‌ام و یکی از کتاب‌های غیردرسی من (حالا در هر زمینه‌ای) می‌توان به سادگی فهمید که مشکل از «کتاب‌ها» نیست بلکه مشکل از «کتب آموزشی» است که امیدوارم اصلاح شود.
Khan
Iran, Islamic Republic of
اکثریت کتاب های درسی بسیار حجیم و غیرحضوری اند ، دانش آموزان حفظ می کنند و چند روز بعد هیچی یادشون نیست . معلومه که وقتی امتحان خرداد رو میدن بعدش تیکه تیکه اش می کنند . به جای دروس مزخرفی مثل کار و فن آوری و تفکر سبک زندگی که برعکس اسمشون فقط چرندیات هست به بچه ها مسائل مهمتری مثل پاورپوینت و ... یاد بدید . به جای کتاب اجتماعی به این حجیمی مسائل مهمتر رو ساده تر بگین که مهم هست . درکل شیوه آموزش صفر و مفاهیم و کاربرد افتضاح
Iran, Islamic Republic of
قبلاً اصلا بچه ها اینطور نبودن بچه ها بی انگیزه وبی هدف شدند
Iran, Islamic Republic of
واقعاچراچندنفر متخصص امرآموزش وپرورش،آگاه به نیازهای روزجامعه وجهان جمع نمیشن ومحتواومطالب مفیدکاربردی وجداب؛ متناسب باعلم روزبرای نسل جدیدتولیدنمی کنند؟
چراحجم محتوای کتابهابدون ضرورت بایداینقدر زیادباشه؟
بهترنیست به جای حفظیات مطالب تئوری کتاب به یادگیری مهارتهای لازم وضروری درزندگی امروزی به صورت عملی وتجربی پرداخته بشه ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
تحویل کتاب کاربسیار پسندیده ای هست وازقطع بی رویه درختان جلوگیری میشود
محمد
Iran, Islamic Republic of
سرمنزل مقصود ، با دلگرمی همراهی کنند. /اصل ماجرا همین است که گم شده و دلسردی جایگزین شده لطفا دنبال این چالش‌ها بگردید
آمنه
Iran, Islamic Republic of
کیفیت مطالب درسی کمتر شده اما تنوع و حجم سوالات بیشتر شده ، و در عین کم بودن مطالب درسی ، انتظارات معلمان از دانش آموزان بیشتر از قبل شده است
نقشه صنعت ایران؛ قطب صنعتی کدام استان است؟

نقشه صنعت ایران؛ قطب صنعتی کدام استان است؟

 بررسی آمارهای نیروی کار در زمستان ۱۴۰۳ نشان می‌دهد بیشترین سهم اشتغال در صنعت مربوط ...
اغوای بوئینگ؛ رد پای پول قطری در دیپلماسی آمریکایی

اغوای بوئینگ؛ رد پای پول قطری در دیپلماسی آمریکایی

طرح احتمالی قطر برای ارائه یک هواپیمای جت لوکس ۴۰۰ میلیون دلاری به ایالات متحده نشان ...
رمزگشایی واعظی از سکوت مخالفان FATF

رمزگشایی واعظی از سکوت مخالفان FATF

محمود واعظی گفت: به نظر می‌رسد نظام مصمم است تا برخی از نارسایی های گذشته از مسیر «اعتدال»،...
1