تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۴۷۴۳۱۶
یادداشت ارسالی؛

در چه صورت صدای فقیرترین و ثروتمندترین افراد جامعه شنیده می‌شود؟

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
در چه صورت صدای فقیرترین و ثروتمندترین افراد جامعه شنیده می‌شود؟
کبنا ؛برزین آراسته: لازمه توسعه همه جانبه در یاسوج و سایر شهر‌های استان رفتن به سمت توسعه حکمرانی محلی مطلوب است.
توسعه پایدار و حکمرانی محلی مطلوب در آغاز هزاره سوم میلادی، مدیریت سازمان‌های محلی در قلمرو شهر و روستا را از رویکرد حکمرانی مطلوب که بر مشارکت نظام یافته شبکه‌ای از عوامل و بازیگران عرصه محلی متمرکز تأکید دارد تأثیر پذیرفته است. در بافت جدید حکمرانی محلی مطلوب مسئولیت‌ها و اختیارات حکومت محلی شورا‌های شهر شهرداری‌ها و سایر نمایندگان دولت مرکزی در حوزه‌های شهری و روستایی بازآفرینی شده است و قدرت به نحو عادلانه میان شبکه‌ای از سازمان‌های محلی وابسته به بخش دولتی، شرکت‌های خصوصی و تشکل‌های مدنی توزیع می‌گردد.
اما نقش حکمرانی مطلوب در عرصه توسعه پایدار جامعه محلی چیست؟ برنامه توسعه ملل متحد می‌گوید: که حکمرانی اعمال اقتدار سیاسی اقتصادی و اداری کشور و دربرگیرنده فرایند‌ها، سازوکار‌ها و نهاده‌هایی می‌داند که در پرتو آن منافع شهروندان و گروه‌ها پیگیری شود و آنان بتواند بتواند از آن طریق حقوق خویش را مطالبه کنند و تعهداتشان را برآورده نمایند و اختلاف‌هایشان را تعدیل کنند.
اما از طرفی دیگر صندوق بین‌المللی پول حکمرانی مطلوب را در گرو مدیریت پاسخگو و شفاف منابع مالی کشور برای نیل به اهداف توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار دانسته است ضمن اینکه بانک جهانی گوید که ارتقای ارزش‌های مردم سالاری، کنترل فساد، تحکیم حقوق انسانی و پاسخگویی را از ارزش‌های اصل حکمرانی مطلوب می‌داند و در نگاه دیگر می‌توان مؤلفه‌های حکمرانی مطلوب را برخورداری از یک جامعه مدنی پویا، نهاده‌های سیاسی مستقل، حاکمیت قانون، دیوان سالاری اثربخش و کارآمد و پاسخگو و اقتصاد قوی دانست.
موضوع حکمرانی پدیده نوینی در کشور نیست و نشانه‌های حکمرانی در تمدن قدیم بشری وجود دارد و مفهوم این واژه با مفهوم حکومت تفاوت دارد حکومت به منابع قدرت و اختیاری اشاره دارد که از سوی مردم برای یک دوره زمانی مشخص به حاکمان جامعه داده می‌شود. اما حکمرانی مفهومی وسیع‌تر از حکومت دارد و آن حاصل از همبستگی و تعامل اقدامات و رفتار‌های بازیگران بخش‌های مختلف جامعه هست حکمرانی مطلوب در قلمرو فراملی‌، ملی و محلی کاربرد گسترده‌ای یافته است.
یکی از ابعاد منطقه‌ای حکمرانی، حکمرانی محلی مطلوب و حکمرانی شهری مطلوب است که به کیفیت اداره امور محلی در حوزه‌های شهری و روستایی اشاره دارد و بیانگر اعمال اقتدار سیاسی اقتصادی و مدیریتی توسط شبکه‌ای از بازیگران رسمی حکومت محلی، بخش خصوصی و نهاده‌های مدنی در حوزه‌های شهری و روستایی است و آنچه که تعیین‌کننده محلی بودن حکمرانی ست میزان مشارکت مؤثر شهروندان و بازیگران محلی در تعیین آرمان‌ها و خواسته‌های محلی و تلاش مشترک برای تحقق اهداف و خواسته جامعه محلی است.
حکمرانی محلی با تمرکز زدایی و واگذاری قدرت از سوی دولت مرکزی به مقامات و اجتماعات محلی تحقق می‌یابد که اگر ما بر فرض این موضوع را به معنای واقعی در مجموعه شورای شهر و شهرداری و برخی نهاده‌ها در استانمان حاکم کنیم می‌توانیم شاهد رونق و توسعه همه جانبه در شهر‌های استانمان باشیم ساختار شورای شهر و مجموعه شهرداری یک نوع از حکمرانی محلی می‌باشد چرا که وظایف و اختیارات و همینطور مسئولیت ارائه طیف زیادی از خدمات محلی از قبیل خدمات نظافتی و بهداشتی، توسعه اجتماعی، امور حمل نقل و غیره را با تفکیک از دولت مرکزی به عهده دارند و همچنین وظایف دیگر همچون نظام مالیه (پرداخت مالیات) یا مالیات عمومی و بودجه محلی دارند که می‌توانند با تعیین عوارض و مالیات‌های محلی درآمدزایی کنند و یا اینکه در حکمرانی محلی می‌توانند در جذب و استخدام نیروی انسانی خود از اختیارات کافی برخوردار باشند چهارم مقامات محلی تحت هدایت و نظارت شورا‌های منتخب مردم وظایفشان را می‌توانند انجام دهند و همچنین مقامات وابسته به دولت مرکزی و مدیران در استان و در حوزه محلی نقش مشاوره‌ای و سرپرستی را ایفا کنند.
کارگزاران مؤسسات بین‌المللی و صاحب‌نظران دانشگاه‌ها برای حکمرانی مطلوب شاخص‌های قابل سنجشی را معرفی کردند از جمله مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، جوابگویی به خواسته‌های ذینفعان، عدالت اجتماعی، اثربخشی و کارایی، اجماع و وفاق، پاسخگویی و افق راهبردی از شاخص‌های پذیرفته شده برای اندازه‌گیری حکمرانی است.
بنابراین کشور‌هایی در حال توسعه می‌توانند با حکمرانی مطلوب برنامه توسعه اقتصادی سیاسی و اجتماعی را در شهر‌ها و حوزه‌های محلی محقق سازند و در این بستر حکمرانی مطلوب با فراهم نمودن بستر‌های همکاری و مشارکت بخش خصوصی، بسیج شهروندان، تأکید بر ارزش‌های حاکمیت قانون و احترام به حقوق انسانی می‌توان آهنگ رشد و توسعه اقتصادی را شتاب بخشید و این نوع حکمرانی می‌تواند کمک کند تا راهکار‌هایی برای ریشه‌کن کردن فقر، بی‌عدالتی و ناامنی که در استان ما بیداد می‌کند به دست آید و محیطی فراهم سازد که سازمان‌ها، شرکت‌ها، شهروندان و سایر نهادها در فرایند مدیریت توسعه شهری پایدار احساس مسئولیت و تکلیف نماید و برنامه‌های فقر زدایی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در سایه تحقق شاخص‌های حکمرانی و در بستر اصلاحات سیاسی و اداری امکان‌پذیر است. چنانچه انتظار می‌رود در حکمرانی محلی مطلوب اولویت‌های سیاسی اقتصادی و اجتماعی محلی که حاصل فرایند اجماع و توافق ذینفعان و عاملان بخش‌های مختلف (شورا‌ها، نهاد‌های مدنی، بخش خصوصی، مقامات اداری، گروه‌های با نفوذ محلی) است توجه می‌شود و از این بستر می‌توان انتظار داشت که صدای فقیرترین و ثروتمندترین شهروند جامعه در فرایند خط مشی‌گذاری شنیده شود و فقر در جامعه نازل‌ترین حد ممکن رسد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1