تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۴۷۲۸۳۰
یادداشت:

مناظرات انتخاباتی؛ محسنات و ایرادات

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
مناظرات انتخاباتی؛ محسنات و ایرادات
کبنا ؛ابتکار برگزاری مناظره میان نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی ابتکار خوب و ستودنی است که در این دوره با تدبیر و مدیریت در مجموعه صداوسیمای کشور و بویژه شبکه استانی دنا شاهد آن بودیم. البته مناظره قرار نیست همه چیز انتخابات باشد و تنها به عنوان یک بخش در حوزه رسانه می‌تواند در وهله اول به شور انتخاباتی کمک کند و در وهله دوم فرصتی برای شناخت بیشتر مردم باشد. گاهی بزرگترین اتفاقات در مناظره که البته در مجموع نمی‌تواند بیانگر وجود فاصله خاصی باشد و کمتر اتفاق خاصی می‌افتد اما بر فرض اتفاق، تأثیر و تغییری که در ذهن‌ها نسبت به مناظره وجود دارد را موجب نخواهد شد. با این وجود جای خالی گفت و گوی جدلی و مناظره همیشه در عرصه انتخاباتی احساس می‌شد. این موضوع در انتخابات ریاست جمهوری به طور اصولی انجام می‌گرفت و مناظره‌های سال ۸۸ به عنوان یک رخداد خاص در تاریخ رسانه و انتخابات در کشور در حافظه‌ها ماندگار شد. بعد از ۸۸ تلاش شد شکل و فرم مناظره‌ها مدیریت شود ولی باز هم به جهت حضور تعداد کم نامزد‌های نهایی ریاست جمهوری و همچنین پخش مستقیم آن مناظره‌ها در مجموع برنامه‌های قابل قبولی بوده‌اند.
البته چنین امکانی برای انتخابات مجلس سخت و دشوار است در برخی حوزه‌های انتخابیه تعداد زیادی افراد نامنویسی می‌کنند و جمع شدن همه آن افراد زیر یک سقف در یک زمان واحد کاری است خسته‌کننده.
همین حالا گفته می‌شود در مناظره‌های انتخاباتی حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون ۱۵ کاندیدا حضور داشته‌اند و عملاً زمان و فرصت کمی در اختیار هر کدام از این افراد قرار گرفته است. این موضوع سبب می‌شود مناظره به یک برنامه ریسکی تبدیل شود که برخی افراد تنها در پی مدیریت فرم کار باشند و ارائه طرح و برنامه نه ممکن باشد و نه اثرگذار.
قطع و یقین راه و روش‌های زیادی برای مدیریت بهتر مناظره‌ها وجود داشته است که‌امید می‌رود در دوره‌های اینده این اتفاق بیفتد.
روبرو شدن همه نامزد‌ها با نماینده مستقر خود موضوع قابل تامل دیگری است که از ابتدا تکلیف همه چیز مشخص است. از سوی دیگر وجود برخی نامزد‌های پوشش دهنده نامزد‌های اصلی باز یک اشکال بزرگی است که عملاً مناظره را به یک فضای جنگ و درگیری تبدیل می‌کند.
با این همه نمی‌توان ارزش کار شبکه دنا را دست کم گرفت. کاری که در آرام کردن فضای عمومی جامعه مؤثر است و نوعی ترویج فرهنگ گفت و گو و دوستی سیاسی در کنار رقابت‌های سیاسی خواهد بود.
از سوی دیگر غیبت بی‌هزینه برخی نامزد‌ها ایرادی است که بر این برنامه وارد است جالب آن که سه چهره اصلی انتخابات در دوره حوزه کهگیلویه‌ی بزرگ و گچساران در این مناظره‌ها حضور پیدا نکردند. با توجه به عدم اجبار قانونی طبیعتا نمی‌توان به این افراد ایراد گرفت ولی با توجه به شکل‌گیری این ابتکار بهتر آن بود این افراد به احترام مطالبه عمومی در مناظره‌ها حاضر می‌شدند.
شاید این افراد باورشان این باشد با توجه به این که رقبایشان سابقه و کارنامه خاصی ندارند و خود در مقام مسئول بوده‌اند بنابراین در این مناظره بیشتر نقش متهم را خواهند داشت و ب قیه این حق را برای خود قائلند مدام این افراد را مورد سؤال قرار دهند که بخشی از چنین برداشتی درست است. اما درست‌تر آن که نماینده باید پاسخگو باشد و مهم نیست این سؤال از طرف چه کسی است. نماینده توانا نگران هیچ سؤالی نیست. حضور مهدی روشنفکر با وجود انتقادات بسیار به عملکردش در این مناظره در نوع خود جالب توجه بود.
به هر صورت تجربه اول مناظره تلویزیونی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان که حتی در فضای‌های دیگر بندرت جلسه مناظره انتخاباتی برگزار شده است کاری است بزرگ که یقیناً با اصلاح و بهتر شدن در سال‌های آینده می‌تواند به روند انتخابات در استان کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
1