تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۴۴۴۸۴۶
یادداشت ارسالی؛

بی قانونی ذیل قانون‌گذاری❗

 رحیم جهانبازی
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
بی قانونی ذیل قانون‌گذاری❗
کبنا ؛رحیم جهانبازی- فعال اجتماعی و رسانه: براساس اصل ۵۷ قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق دخالت در انتصابات استانی را ندارند. (اصل تفکیک قوا )
نمایندگان مجلس در آغاز بکار در مقابل پروردگار بزرگ و مردم سوگند یاد می‌کنند؛ " سوگند به کلام الله مجید برای پاسداری از حریم اسلام و دست آوردهای انقلاب اسلامی و اینکه ودیعه‌ای را که ملت به آنها سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنند و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایند و به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشند. از قانون اساسی دفاع کنند و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تاُمین مصالح آنها در نظر داشته باشند. " (اصل ۶۷)
" همچنین رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایند گان مجلس؛ دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران استانی را به عنوان یک آفت ذکر کردند و فرمودند نمایندگان محترم از مسائل اجرایی باید کناره بگیرند."
بر همگان مبرهن است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه مهم برعهده دارند؛ " ۱-قانون گذاری ۲-نظارت براجرایی قوانین. تصمیم گیری در موقعیت های خاص از دیگر وظایف نمایندگان است. " همچنین مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند. "
 با آغاز ثبت نام نمایندگی مجلس شورای اسلامی و نام نویسی نامزدها، گفتمان انتخابات که از ماه‌ها قبل شکل گرفته با نزدیک شدن به روزهای پایانی بیشر شده؛ به طوری که نقل محافل و دور همی ها صحبت از این رخداد ملی و منطقه ای است. و رسانه های جمعی برهیجان آن می‌افزایند تا زمینه حضوری چشمگیر و تاُثیرگذار فراهم شود. نامزدها برای پیروزی در انتخابات در همایش ها و جلسات با غلبه بر احساسات و هیجانات مردم با بیانات وسخنان وحدت آفرین و شعارهای پرطمطراق و اغواکننده نظرآنها را به سوی خود سوق داده و باپیروزی در میدان انتخابات به اهداف از پیش تعیین شده خود نائل می‌آیند.
- اما آیا این وعدها و شعارها تحقق پیدا خواهد کرد؟!
این موضوع از دو منظر قابل تحلیل و بررسی است:
اول؛ اینکه نماینده‌ی منتخب مجلس، به عنوان نماینده‌ی همه اقشار حوزه انتخابیه محسوب می‌شود نه یک گروه وطایفه و منطقه؛ وباید نگاهی جامع، فراگیر و همه جانبه داشته باشد تا زمینه ایجاد وحدت وهمدلی درجامعه فراهم شود و در چارچوب قانون اساسی به وظیفه قانونی خود عمل نماید.
- حال این سئوال مطرح است. آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی که قانون گذاری می‌کنند، خود ملزم به رعایت آن هستند؟!
مشاهدات میدانی حکایت ازآن دارد؛ آنچه در شعارهای تبلیغاتی نمایندگان مطرح می‌شود نه تنها به کار گرفته نمی‌شود که در جهت خلاف آن عمل می‌شود!
- ضمانت اجرایی این قوانین چیست و از سوی چه نهاد و یا سازمانی باید نظارت شود؟!
- نمایندگان چقدر توانسته‌اند عدالت و توازن را در انتخاب و معرفی مدیران که در حیطه وظایف و اختیارات آن‌ها نیست رعایت کنند و رضایت عمومی را فراهم نمایند؟!
- حال که این گونه است؛ آیا به معیارهای تعریف شده در انتخاب مدیران توجه شده است؟!
پاسخ به این سئوالات و بیشتر، با نگاهی به عملکرد نمایندگان درحوزهای انتخابیه روشن می‌شود!
- نکته دوم:
پرواضح است وقتی نمایندگان فقط افراد و هواداران وابسته به جریان حامی خود را برای تصدی مسئولیت‌های استانی به وزیران ودولت مردان معرفی وبرای به کارگیری آن‌ها لابی وچانه زنی می‌کنند. در واقع در مقابل امتیازی که می‌گیرند حق نظارت و پرسش را ازخود سلب می‌کنند. و این گونه می‌شود که زدوبندها و بدوبستان های دوطرفه شکل می‌گیرد و کارایی و وظیفه نمایندگی از اولویت خارج می‌شود وقس علی هذا.
ادامه این رویه‌ی نامیمون وغیرقانونی وغیره دینی بدعتی است که درگذر زمان نهادینه شده و باعث موضع گیری، تنفر، تفرقه، چندپارگی و تقابل جامعه شده وتهدیدی است علیه وحدت ایلی که سال‌ها بااتحاد وهمدلی درکنار همدیگر می‌زیسته‌اند.
ادارات وسازمان ها حیات خلوط نمایندگان و گروه ها واحزاب سیاسی نیست که هرطور خواستند در آن اعمال نفوذ و دخل تصرف نمایند.
آیا این است معنی ولایت مداری، انقلابی گری، اصول گرایی، وحدت گرایی وعدالت محوری؟! عدم پایبندی به آرمان‌های انقلاب ورهبری و عدول از آنها از مهمترین آفت‌های است که موجب بدبینی و بی تفاوتی جامعه به خصوص نسل جوان نسبت به ارزش‌ها و معنویات و دین گریزی شده است. چرا که حرف و شعار زمانی بار معنایی پیدا می‌کند که کارکرد عینی آن درمیدان عمل هویدا باشد.
کلام آخراینکه؛ چهرهای سیاسی، ملی، شخصیت‌های دینی و مذهبی و دولت مردان باید بدانند که مردم مانند آینه‌ای هستند که در مقابل آن‌ها قرار دارند و همواره نظاره گر رفتار و عملکرد آن‌ها هستند. مردم از رفتار آنها الگو می‌گیرند. پس بنابراین منشأ شکل گیری و جهت گیری بسیاری از رفتارهای اجتماعی ناشی از نگاهی است که این شخصیت‌ها نسبت به زندگی و محیط پیرامون دارند.
 " اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا "
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

حوادث و اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته ...
اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

حدود 48 ساعت پس از درز فايل صوتي منتسب به دو نفر از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران، درحالي ...
دزد بازاری در وزارتخانه!

دزد بازاری در وزارتخانه!

وزير نمي‌گويد «تغيير» مي‌‌كنند، مي‌گويد: «بركنار» مي‌‌شوند. اين «بركناري هزار مدير» (نه ...
1