تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۳۹۸۰۰
یادداشت ارسالی؛

سد تنگ‌سرخ؛ آب‌فروشی یا غارت منابع آبی؟ / لکه ننگ پاک نشدنی بر پیشانی تاریخ بویراحمد!

۹
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
سد تنگ‌سرخ؛ آب‌فروشی یا غارت منابع آبی؟ /  لکه ننگ پاک نشدنی بر پیشانی تاریخ بویراحمد!
کبنا ؛ جانمحمد وطن پرست فعال اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در مطلبی به خسارت‌های احداث سد تنگ سرخ پرداخت و نوشت: سد تنگ سرخ که شروع به کار آن از سال ۱۳۹۰ بوده و سیاسیون و مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد از آن زمان تا به امروز، از این سد به عنوان یکی از دستاوردها و پروژه‌های عمرانی افتخارآمیز خود نام می‌برند.
 علاوه بر مسائل و شبهات زیست محیطی که درباره آن مطرح می‌شود، در اهداف ساخت آن نیز چندین ابهام، تناقض و شبهه وجود دارد. اما مهمترین قسمت ماجرا آب‌فروشی به میزان ۷۲ میلیون متر مکعب از طریق این سد به شیراز می‌باشد.
 در حالی مسئولان استانی در سکوت مردم، چوب حراج بر منابع ابی سد تنگ سرخ زده‌اند که ما با نیاز شدید مردم پایین دست سد در بویراحمد، دنا و مارگون به آب و ظهور و تداوم مشکلات آبی در آینده، مواجه هستیم و سبب خواهد شد تا در بلندمدت نتایج و تبعات آب‌فروشی از طریق این سد، به عنوان لکه ننگ پاک نشدنی بر پیشانی تاریخ مدیریت استان و به ویژه بویراحمد ثبت گردد. مردم و مسئولین این مناطق اگر آینده‌نگری، احساس مسئولیت و ارزیابی کاملی درباره احداث سد تنگ سرخ داشته باشند، قطعاً بعد از بهره‌برداری از سد و هویدا شدن تبعات و خسارت‌های آن، نه تنها خود را نخواهند بخشید بلکه دائماً خود را مورد لعن و نفرین قرار خواهند داد؛ زیرا در مقابل این ننگ تاریخی همراه، منفعل یا ساکت بوده‌اند.

 قبل از ادامه مطلب، اهداف اصلی سد را بصورت مختصر با هم مرور نماییم:
 ۱_تأمین آب شرب بخشی از شهرستان‌های بویراحمد و دنا به میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال.
  ۲_ تأمین آب صنعتی یاسوج به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب.
 ۳_ تأمین آب کشاورزی شهرستان‌های بویراحمد و دنا به میزان ۴۲۰۴ میلیون متر مکعب در سال.
 ۴_تأمین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون متر مکعب.
  ۵ _فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه.
 ۶_کنترل سلاب و جلوگیری از خسارت آن به سازه‌های موجود در حاشیه‌ی رودخانه در پایین دست.
 ۷_ تأمین بخشی از آب شرب و صنایع شیراز به میزان ۷۲ میلیون متر مکعب در سال و احتمالاً تلاش برای بالا بردن این سهم در آینده.
 مدیران و مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد بارها اعلام کرده‌اند ۷۲ میلیون متر مکعب آب که قرار است به شیراز انتقال پیدا کند و پول آن به حساب شرکت آب منطقه‌ای استان واریز گردد، آب مازاد بر نیاز مناطق پایین دست سد یعنی شهرستان‌های بویراحمد و دنا (قبل از جدایی شهرستان مارگون) می‌باشد. اما کدام عقل سالم، انسان ظلم‌ستیز و تحلیل‌گری می‌پذیرد ۷۲ میلیون متر مکعب آبی که می‌تواند بخش‌های زیادی از شهرستان‌های بویراحمد و دنا که تا مغز قرمز استخوان درگیر فقر، محرومیت و فلاکت هستند و در طی سال‌های اخیر با بحران آب مواجه شده و خواهند شد، آبی که می‌تواند این مناطق را به گلستان تبدیل کند و علاوه بر رشد و توسعه این مناطق در کشاورزی، دامداری، باغداری و گردشگری بالغ بر ده هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد نماید، به راحتی و با توجیه مسئولان مبنی بر اینکه آب مازاد برنیاز می‌باشد در روز روشن و در سایه ناآگاهی یا ترس و یا خیانت مردم و مسئولین به شیراز انتقال دهند، آنهم مردم محروم و مظلومی که دائماً از بدو انقلاب تا به امروز با حضور در مشارکت‌های اجتماعی و حضور در خط مقدم جبهه‌های مختلف، وفاداری خود به نظام را با وجود محرومیت شدید خود اثبات رسانده‌اند و ذخائر انقلاب می‌باشند.



 وقتی مشاهده می‌کنیم بسیاری از مردم به ویژه جوانان در بویراحمد گاهی غارت‌های گذشته برخی از مردم این منطقه را که ریشه فقر و گرسنگی بود را توبیخ و محکوم می‌کنند و نمونه آن غارت‌ها در همه ایلات کشور مشاهده می‌شود، هر روز از خود سؤال می‌پرسم که چه اتفاقی سبب شده، همین مردم که مدعی آگاهی، روشنفکری و دین‌مداری می‌باشند، شبانه‌روز از ظلم و ظلم‌ستیزی می‌گویند، ظلم‌ستیزی و حمایت از مستضعفین از غزه تا لبنان و پنجشیر را کُنترات برداشته‌اند اما، به راحتی در اثر ناآگاهی، ترس و یا ذلت اجازه غارت منابع آبی مناطق خود را می‌دهند و مسئولان، حامیان و افراد پشت پرده این پروژه، چرا دائماً به این آب‌فروشی افتخار می‌کنند؟ واقعاً چرا؟ 
چرا باید از ۳۳۵ میلیارد منابع مالی ماده ۵۶ استان در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۰۰ میلیاردان به سد تنگ سرخی اختصاص یابد که قرار است از طریقان این سد، خام فروشی صورت گیرد و لکه ننگ بزرگی بر پیشانی استان ثبت گردد؟
 به راستی، عمق فاجعه‌ی ناآگاهی یا ترس برخی مسئولین در این موضوع، بسیار بیشتر از عمق محرومیت این مناطق است.
  روزی به قول مرحوم بهمن‌بیگی ره، عشایر بویراحمدی با شجاعت و میدان داری، در مقابل سه اژدهای پر اشتهای دهان گشوده، از دهستانی استانی خلق کردند و نشان دادند در جهان امروزی که اصحاب قدرت در سطح ملی و بین المللی مانند اژدها، تخصصی جز بلعیدن منابع و منافع فقرا و مستضعفین ندارند، میدان بر دیپلماسی برتری دارد زیرا در چنین نظام حاکم بر جهان، در نبود میدان، دیپلماسی تنها با شرط پذیرش بردگی به اسایش ختم خواهد شد. چه بر سر همین مردم آمده است که در روز روشن اینگونه بصورت فاجعه‌بار، آب آن‌ها را به بهای پرداختی ناچیز به غارت می‌برند و با وجود اینکه مدعی آگاهی و شجاعت هستند اما نه تنها از ریزترین حقوق خویش در این سد بی‌خبرند بلکه شجاعت ایستادگی و مقاومت در چارچوب قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی که خود را پرچم‌دار حمایت از مستضعفان در جهان می‌داند برای جلوگیری از ثبت این ننگ بزرگ تاریخی بر پیشانی بویراحمد را ندارند؟
 فارغ از اینکه آمار و ارقام اعلام شده مربوط به سد را از نظر علمی بررسی نماییم و یا به بررسی ابهامات، شبهات و تناقضات پیرامون سد و نیز ابهامات و نواقص محیط زیستی سد، ارزیابی گردد، فقط آب فروشی به میزان ۷۲ میلیون متر مکعب از طریق سد تنگ‌سرخ، و همچنین دوره یا دوره‌های خشکسالی پیش رو و البته فلاکت، محرومیت و فقر شدید مردم پایین دست و نیاز شدید به این ۷۲ میلیون متر مکعب، به تنهایی ننگی بزرگ بر پیشانی تاریخ بویراحمد است.



 ناگفته نماند ما مردم شیراز را دوست داریم، آنان پاره‌های تن ما می‌باشند و نظام جمهوری اسلامی وظیفه دارد آب آشامیدنی کافی و مناسب برای این مردم عزیز تأمین کند اما این تأمین باید بر اساس فرامین اسلام، حفظ حقوق مردم و با توجه به بهترین و با ثبات‌ترین شیوه انتخاب گردد حتی اگر هزینه تأمین آب افرایش چشمگیری یابد!! نه اینکه راحت‌ترین کار را با ظلم و خیانت به مردم مظلوم، مستضعف، همیشه در صحنه و وفادار به انقلاب، نظام و رهبری انتخاب نمایند و اینگونه حقوق صدها هزار نفر از مردم پایین دست سد که اکثریت کشاورزان و دامداران زجر کشیده و مظلومی می‌باشند که به نان شب محتاجند و یا خانواده‌های محترم جانبازان، رزمندگان، آزادگان، شهدا و... می‌باشند و هنوز به انقلاب اسلامی ایران وفادار مانده‌اند. بی‌شک امیدواریم حقوق مردم تضییع نگردد و بویراحمد به غزه‌ای تشنه و بدون زیست‌بوم در زاگرس تبدیل نگردد.
 در آخر اینکه بد نیست بدانیم تاثیرگذاری این ۷۲ میلیون متر مکعب آب بر رشد و توسعه در مناطق پایین دست در بویراحمد و دنا می‌تواند تقریباً ده برابر تمام اقدامات نمایندگان مجلس و مسئولان این مناطق در جهت رشد و توسعه کشاورزی، دامداری، باغداری و گردشگری در ۴۳ سال گذشته باشد.
همچنین بد نیست بدانیم اگر به یک دوره‌ی خشک‌سالی دو سه ساله رسیدیم، این ۷۲ میلیون متر مکعب سهم شیراز است که با توجیه تأمین آب شرب مردم، باید در اولویت باشد نه ۳۳ میلیون متر مکعب آب زیست محیطی رودخانه!! یا ۴۲.۴ میلیون متر مکعب آب کشاورزی دنا و بویراحمد!! یا ۱۷ میلیون متر مکعب آب مصارف صنعتی یاسوج!! یعنی سهم یاسوج از این سد در بحران‌های احتمالی فقط ۲۵ میلیون متر مکعب است در مقابل ۷۲ میلیون متر مکعب شیراز!!
 در پایان از همه مسئولین محترم استانی مربوطه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و ... خواهشمندیم نسبت به این موضوع منفعل و بی تفاوت نباشید و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی مطالبه‌گر باشید و اجازه تضییع حقوق این مردم مظلوم، وفادار، صادق، شجاع و کم توقع را توسط اصحاب قدرت ندهید. که بی‌تفاوتی نسبت به حقوق این مردم صادق و محروم، عواقب بدی برای شما و عاملان این خطای بزرگ در پی خواهد داشت زیرا دستان نامرئی نظام هستی هیچ خیر و شری را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و البته مردم بیشترین سهم را در دفاع از حق خویش خواهند داشت. 
 -----------------------------------
جانمحمد وطن پرست
۱۴۰۰/۰۷/۱۱
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر شما / به مسئولبن امیدی نیست / دادستان استان باید بعنوان مدعی العموم مانع تضییع حقوق این مردم همیشه محروم شود.
ما را مردمی در تاریخ کهگیلویه وبویراحمد
Iran, Islamic Republic of
عالی و شفاف و واقع بینانه بیان فرمودید.
متاسفانه بر اثر سهل‌انگاری مسئولين آب استان به غارت رفته
استانی که ۱۰درصد آب کشور دارد. آب سد مارون ۱ به نام کهگیلویه بکام خوزستان
سد کوثر هم همینجوری
ما مردم اول مقصریم چون توانایی انتخاب نمایندگانی براساس شایسته سالاری ندارم و فقط قومی قبيله ایی رای میدم
نمایندگان ادوار و حال
Iran, Islamic Republic of
خود کرده تدبیر نیست
عمران
Iran, Islamic Republic of
یقینا انتقال اب این سد به شیراز و نیاز شدید بویراحمد ننگ است.
ارمین
Iran, Islamic Republic of
تعجب میکنم چرا مسئولان اجازه چنین کاری را داده اند؟؟؟؟؟؟؟
مستضعف
Iran, Islamic Republic of
هزار افسوس از ما که مستضعف و بدبخت به دنیا امدیم مستضعف زندگی میکنیم و مستضعف از دنیا خواهیم رفت.
سید
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه دوستان ای اب اولش ایره سی بویراحمد شیراز نشین
Iran, Islamic Republic of
از ماست که بر ماست، پر آب ترین استان کشور با بحران آب مواجه است. سد کوثر و سدچمشیر در گچساران سد به یغما رفته مارون کهگیلویه و حالا سد تنگ سرخ بویراحمد، این سدها ضررشان خیلی بیشتر از نفعش بوده برای استان چه از لحاظ اکوسیستم چه بهره مندی از آب چه از بین بردن آثار تاریخی و طبیعت، سالیان درازی است که ادعای آگاهی داریم و در عین حال آب و گاز و نفت و برق و ثروتهای خدادادی این استان را جلوی چشممان میبرند و ما نظاره میکنیم، به کجا می رویم خدایا
United States
کبنا چقدر پول میگیری که این اراجیف بزنی تو سایتت؟ یه ذره هم از خدا بترسید
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
جنجال اظهارات تازه ظریف

جنجال اظهارات تازه ظریف

الهیان گفت: "بسیار بعید است که شخص وزیر خارجه که مسئول مستقیم برجام بوده است از متن برجام ...
جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» فراخوان دوازدهمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر ...
1