تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۴۳۶۹۲۹
یادداشت ارسالی؛

توییت‌بازی و خاطره‌سازی ادمین‌های فجازی راه حل بحران آب نیست

سید حبیب نوری
۳
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
توییت‌بازی و خاطره‌سازی ادمین‌های فجازی راه حل بحران آب نیست
کبنا ؛سید حبیب نوری: حجم آب تجدیدپذیر کهگیلویه و بویراحمد هشت میلیارد و پانصد و سیزده هزار متر مکعب قریب ٩ درصد کل آب ایران است. با این حال سهم مردم این سامان از آب در سایه‌ی بازی‌های سیاسی و جناحی درون استانی و منطقه‌ای روز به روز کمتر می‌شود.
ساده‌اندیشی است اگر در زمانه‌ی توییت‌بازی و خاطره‌سازی مدعیان احقاق حقوق مردم این استان انتظار رفع تنش آبی از یکصد و هفتاد روستا و شهرهای کهگیلویه و بویراحمد را در سایه تدبیر و اصول کارشناسی داشت.
میزان بارش در این استان به گواه آمار بیش از سه برابر میانگین کشوری است و از این حیث یکی از پر آب‌ترین استان‌های کشور است. کهگیلویه و بویراحمد به یمن نزول این رحمت الهی و احداث سدهای مختلف وظیفه تامین آب استان‌های همجوار را در این سالها بر عهده داشته است و البته خود از این نعمت بی‌نصیب مانده است.
در خصوص حواشی بوجود آمده در خصوص احداث سد مارون دو در روزهای اخیر لازم است به چند نکته اشاره شود:
اول آنکه کهگیلویه در طول تمام تاریخ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای خوزستان و بهبهان بود و مردم این سامان برای همسایگی و حسن همجواری تاکنون بهای سنگینی پرداخت کردند. تقدیم تمام منابع خدادای این خطه از نفت و گاز گرفته تا مساله‌ی آبی که این روزها چالش برانگیز شده است به خوزستان تنها نمونه‌ی ناچیز از خود گذشتن‌های مردم این استان است.
دوم آنکه علاوه بر به یغما رفتن منابع و سرمایه‌های فوق‌الاشاره، کهگیلویه کمترین سهم ممکن را در بکارگیری منابع انسانی خود در ابر پروژه‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین شرکت‌های منتفع از نفت و گاز و آب کهگیلویه و گچساران داشته و همین هوچی گران مدعی تحمل اندک حضور جوانان این مرز و بوم در ادارات و شرکت‌های خوزستان و علی الخصوص شهرستان بهبهان را ندارند.
بهبهان و خوزستان اگر در پی احقاق حق آبه خود و جبران حقوق از دست رفته و ظلمی است که از بی آبی دامانش را گرفته باید به مامن و دامان دایه‌ی همیشه مهربانش کهگیلویه پناه آورده و خواهان همراهی مردم و نمایندگان این حوزه در مقابل زیاده خواهی‌های اصفهان و یزد و مرکز نشینان از حقوق مشترک شود نه اینکه با بی تدبیری نماینده‌ی کهگیلویه‌ای الاصل خود چنگ به صورت مادر بزند!
در حالی که شورای عالی آب استان‌ها و وزارت نیرو مسئولیت تخصیص آب را بر عهده دارند و به ظاهر پس از بررسی‌های کارشناسی، زیست‌محیطی و اجتماعی، در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند اما قدرت و لابی نمایندگان مجلس در این شورا و ارتباطات با وزارت نیرو بی تاثیر نخواهد بود.
در تمام سالهایی که یزد و اصفهان و فارس  و... در پی بهره‌برداری از خرسان 3 و تنگ سرخ و ... و قطع سرچشمه‌ها و خشکاندن رودخامه‌های کهگیلویه از شمال و شمال شرق بوده و  بوشهر و خوزستان مارون و کوثر را از جنوب بلعیده‌اند و این استان از هر سو در حلقه محاصره آب خواران قرار گرفته است، حضور کارشناسان و دلسوزان در کنار نمایندگان و مسئولان این استان با وجود حلقه تنگ و غیرقابل نفوذ دفاتر به ظاهر ارتباطات مردمی در شهرستان‌ها و ادمین‌های فجازی بعید و دور از ذهن است.
این در حالی است که راه چاره‌ی غلبه بر بی آبی و تنش‌های آبی برای کهگیلویه و خوزستان در ساده‌اندیشی و کوته‌نگری چند ادمین ریزه‌خوار صفحات مختلف فضای مجازی در توییت بازی و خاطره بازی انتخاباتی خلاصه شده است و از سوی دیگر اصفهان و یزد و سمنان و کویر نشینان بی آب و صاحب صنعت از سالها پیش با بسیج صاحبان فکر و کارشناسان اهل فن، پشتوانه‌ای قوی برای صاحبان کرسی در مجلس شورای اسلامی و دولت در ادوار مختلف برای خود فراهم کرده‌اند.
و در پایان باید به این نکته مهم توجه داشت که بلندای نام مارون با تاریخ بلادِشاپور گره خورده و اگر بنای حق‌خواهی و حق‌طلبی در جدایی منافع بهبهان و خوزستان از کهگیلویه باشد، بحث آب تنها یک از هزار حق جدانشدنی کهگیلویه است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پرستار
Iran, Islamic Republic of
کهگیلویه دیگر از حق خود نخواهد گذشت ، اسم مارون با کهگیلویه پیوند خورده
محمد پیله ور
Iran, Islamic Republic of
آقای نوری
در مورد موضوع نفت و گاز بهبهان از روی بی اطلاعی یا غرض ورزی نوشته اید : خدا به بهبهان منابع نفت و گاز داده اما مسئولین کشوری در طول تاریخ این منابع را به نام شرکت نفت و گاز گچساران و شرکت نفت و گاز آغاجاری ( واقع در امیدیه ) تقسیم کزده اند و از این حیث بهبهان مظلوم واقع شده و منابع مادی و معنوی آنها شامل اشتغال کارگری و سهم 3% مناطق نفتخیر عائد گچساران و امیدیه شده اند .
بعد شما می نویسید که بهبهان در حوزه نفت و گاز حق گچساران را خورده !؟ بی انصافی تا چقدر ؟!
Iran, Islamic Republic of
درود ...وقت ان است که مردم کهگبلویه به حقوق قانونی خود برسند...
به راستی مگر زمینهای بهبهان با کهگیلویه تفاوتی دارند؟؟
مردم شریف بهبهان نیز باید حقوق خود را دریابند...نمیشود خوزستان و کهگیلویه برای دریافت حقوق حقه ی خود با هم گلاویز شوند اما مرکز نشینان با ارامش خیال سر سفره ی انقلاب بنشبنند.
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1