تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۴۱۵۷۹۳
یادداشت سیاسی /

وعده‌های بدون برنامه عوام فریبی است / فریب وعده‌های تزئین شده نامزدها را نخورید / قانون گریزانی که مدعی قانونگذاری هستند

همت الله دانش
۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
فریب وعده‌های تزئین شده نامزدها را نخورید
کبنا ؛این روزها در شرایطی پروسه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات های نظارت استانی شروع شده است که در سایه قانونگریزی مدعیان قانون گذاری شاهد تخلفات قانونی در زمینه تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در فضای حقیقی و مجازی هستیم.
استان کهگیلویه و بویراحمد سالهاست که زخم خورده سیاست زدگی شده است و بسیاری از فرهیختگان بخش عظیمی از این محرومیت را سیاست زدگی می‌داند که همانند جغد شومی سالهاست که بر این استان چنگ انداخته است.
این استان امروزه بیش از هر زمان دیگری در چاه سیاست زدگی غرق شده است به طوری که به نظر می‌رسد هیچ فریادرسی ندارد و هر روز باید بیش از گذشته شاهد سیاست زدگی و به تبع آن محرومیت خود باشد.
فقر، فساد و تبعیض سه مساله اساسی جامعه امروز ایرانی و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد است که سالها پیش از سوی مقام معظم رهبری فریاد زده شد اما گوش شنوایی برای برنامه ریزی و حل این معضل تا کنون پیدا نشده و اگر کاری نیز صورت گرفته بیشتر در حد شعار و برنامه‌های کاغذی بوده که در عمل نمود آنچنانی نداشته است.
آسیب‌های اجتماعی از جمله بیکاری، اعتیاد، طلاق و خودکشی و … محصول بی برنامگی برای کاهش فقر، فساد و تبعیض است که امروزه به هر نقطه‌ای از کهگیلویه و بویراحمد سر بزنید شاهد افزایش این آسیب‌ها خواهید بود.
در کنار این معضلات اجتماعی، حقوق شهروندی، قانون گریزی برخی مدیران، عدم نظارت بر مصوبات قانونی، سهل انگاری و اهمال کاری در اجرای قانون از سوی برخی از مجریان قانونی، عدم وجود توازن منطقه‌ای در بودجه و برنامه ریزی، تمرکزگرایی و نگاه یکسان به تمام نقاط کشور در سایه ضعف نمایندگان شهرستانی، تدوین قوانین بدون توجه به شرایط خاص استانها و مناطق، عدم وجود برنامه دقیق و کارآمد برای واحدهای صنعتی راکد، عدم توجه به ظرفیت پایین تولید در استانهای محروم، عدم سرمایه گذاری کلان و تأثیر گذار در استان‌های کم برخوردار، کم توجهی به وضعیت امکانات و شاخص‌های توسعه‌ای در استانهای محروم، عدم توجه به مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی در استانهای کوچک و محروم و … مواردی است که باید در قانون گذاری مورد توجه ویژه قرار گیرد. اما آنچه که امروز در استان کهیگلویه و بویراحمد شاهد هستیم رفت و آمد نامزدهای انتخاباتی بر پایه روابط شخصی، قومی و قبیله‌ای متمرکز شده است و هیچ کدام از نامزدهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا کنون برنامه‌ای تدوین شده و جامع برای حل این معضلات و مشکلات و اقناع افکار عمومی ارائه نداده است.
نامزدهای انتخاباتی در سایه نبود احزاب قوی و متمرکز در کشور، این روزها با تکیه بر مناسبات عشیره‌ای و روابط دوستانه و فامیلی در صدد افزایش سبد آرای خود هستند و در برخی موارد نیز با ارائه وعده‌هایی که خارج از توان و وظایف قانونی یک نماینده است در صدد فریب مردم و افکار عمومی هستند.
کسانی که امروز خود را برای قانون گذاری نامزد کرده‌اند در سایه نبود برنامه و ناتوانی در ارائه برنامه تدوین شده به فریب افکار عمومی روی آورده و با مطرح کردن مباحث و مواردی که در حیطه اختیار و وظایف آنها نیست به دنبال تقویت رفتارهای پوپولیستی در جامعه هستند.
وعده‌های دروغین و واهی برخی از نامزدهای انتخاباتی فاجعه‌ای است که سالهای سال بر سر توسعه این استان آوار شده و تا کنون کسی پیدا نشده است که حتی به دنبال آوار برداری از این فاجعه باشد.
نبود برنامه و ناتوانی از ارائه راهکارهای عملی برای حل معضلات و مشکلات باعث شده است تا بازار تخریب و تهمت در فضای های بی در و پیکر مجازی باز شود وبرخی از حامیان نامزدها احساس کاذب برتری را به رخ دیگران بکشند و به خود اجازه دهد که حتی دوستان و همفکران قدیمی خود را با انواع برچسب‌ها و تهمت‌ها از میدان به در نماید.
برخی رسانه و شبه رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان رکن چهارم دموکراسی چنان دچار رخوت شده‌اند که به جای مطالبه برنامه از نامزدهای انتخاباتی و برای چند بازدید بیشتر، اخلاق حرفه‌ای را زیر پاگذاشته اند و نه تنها در راستای تلطیف فضا و بیان مطالبات عمومی مردم در حوزه قانونگذاری و نظارت گامی بر نمی‌دارند که در برخی موارد خود بانی و باعث ترویج و انتشار تهمت‌ها و افتراهایی هستند که توسعه استان را هدف قرار داده است.
حال به نظر می‌رسد نامزدهای انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد به جای شب نشینی و خانه گردی، برنامه‌های عملی خود در حوزه قانون گذاری و نظارت بر مصوبات مجلس را ارائه نمایند و از همین حالا به مردم بگویند که در کسوت نمایندگی برای مردم کدام طرح و برنامه را برای خروج از بن بست توسعه نیافتگی در استان طراحی و برنامه ریزی کرده‌اند؟
 به مردم بگویند طرح و برنامه علمی و عملی آنها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله فقر، فساد، تبعیض، اعتیاد، بیکاری، طلاق، خودکشی و … چیست؟
 به مردم بگویند که علت توسعه نیافتگی استان در قانون گذاری است و یا در نظارت بر اجرای مصوبات مجلس است و برای رهایی از این معضلات چه برنامه علمی و عملی را تدوین کرده‌اند؟
 به افکار عمومی بگویند در حالی که تبلیغات انتخاباتی در حال حاضر تخلف قانونی است چگونه و با کدام توجیه، قانون گریزی می‌کنند و آیا با دستمال کثیف می‌توان شیشه را تمیز کرد. کسی که امروز خود پا بر قانون می‌گذارد و قانون گریزی را ترویج می‌کند آیا می‌تواند فردا روزی به عنوان ناظر اجرای قانون باشد؟
 در حالی که اصل تفکیک قوا یکی از اصول مسلم قانون اساسی است برخی از نامزدهای انتخاباتی با کدام ماده قانونی، وعده پست‌های مدیریتی در حوزه قوه مجریه را می‌دهند و چرا به صورت شفاف به مردم نمی‌گویند که انتخاب مدیران در حوزه وظایف آنها نبوده و نیست و صرفاً بر اجرای قانون و مصوبات قانونی نظارت می‌کنند؟
 نامزدهای انتخاباتی با توجه به اهمیت وفای به عهد در دین مبین اسلام، از دادن وعده‌های توخالی و بدون پشتوانه برای فریب افکار عمومی مطرح ننمایند چرا که فردا در برابر این مردم و پس از مرگ در محضر باریتعالی باید پاسخگوی وعده‌های خود باشند و خوب است بدانند که وعده‌های به دور از منطق و دروغ، توهین به شعور و آگاهی این مردم است.
افکار عمومی و مردم نیز باید بدانند که وعده‌هایی که از پشتوانه برنامه علمی و عملی تدوین شده برخوردار نباشد وعده‌ای پوچ و واهی است که صرفاً برای فریب افکار عمومی مطرح می‌شود و از همین روست که مطالبه برنامه تدوین شده از نامزدهای انتخاباتی و بررسی آن با نگاه کارشناسی توسط اهل فن تنها راه انتخاب نامزد اصلح است و گرنه استان کهگیلویه و بویراحمد با شعار و وعده‌های پوچ و واهی رنگ توسعه را به خود نخواهد دید.
رسانه‌ها نیز باید بدانند که رسالت آنها افزایش آگاهی‌های جامعه برای نیل به توسعه است و از انتشار مطالب توهین آمیز و تفرقه افکن که باعث از بین رفتن وحدت و همدلی در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود خودداری نمایند و ابزاری برای ترویج بداخلاقی در جامعه نباشند چرا که دود آن به چشم توسعه استان خواهد رفت.
------------------------------------------------
همت الله دانش - روزنامه نگار- امید مردم
نام شما

آدرس ايميل شما

زندگی
ملت همیشه در صحنه: نمایندگان شما فقط یکماه قبل از انتخابات در صحنه هستند و بعد به غیبت کبری میروند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1