کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

رقابت کاندیداهای حوزه بویراحمد و دنا در کنکور دموکراسی

رامین رحمتی

1 دی 1398 ساعت 0:59

این روزها همه چیز در بویراحمد و دنا و کلاً همهٔ استان یا حتی کشور انتخاباتی و تبلیغاتی است. شوخی‌های تکراری و گاها خلاقانه‌ای هم با این لشکر کشی‌ها می‌شود. در این میان اما بالا رفتن آگاهی‌های عمومی باعث شده است تا کاندیداها کارشان برای رقابت در کنکور دموکراسی سخت  و سخت‌تر شود.


این روزها همه چیز در بویراحمد و دنا و کلاً همهٔ استان یا حتی کشور انتخاباتی و تبلیغاتی است. شوخی‌های تکراری و گاها خلاقانه‌ای هم با این لشکر کشی‌ها می‌شود. در این میان اما بالا رفتن آگاهی‌های عمومی باعث شده است تا کاندیداها کارشان برای رقابت در کنکور دموکراسی سخت  و سخت‌تر شود.
مشخصاً با کوچ ستار هدایت خواه و بهم خوردن فرم پیش بینی‌ها در حوزهٔ انتخابیهٔ بویراحمد و دنا شواهد حکایت از رویش‌های ناگهانی و  پرشماری می‌دهد که موضوع یادداشت فوق است.
اولین نکته این است با تدوام همان رقابت دور قبل این بار بدون هدایت خواه، خیلی نباید انتظار ظهور یک پدیدهٔ جدید را داشته باشیم.
پس نمایندهٔ فعلی، محمد بهرامی و مهدی روشنفکر قطب‌های اصلی انتخابات پیش روی هستند.
تحلیل کمپین‌های هر سه نفر نمی‌تواند چندان دشوار باشد چه آنکه حتی در کوچه و خیابان‌های شهر و دیارمان هم این روزها دقیق‌ترین تحلیل‌ها را می‌توان از مردم عامی‌ای شنید که صاحبان واقعی این دیار هستند.
محمد بهرامی شهردار موفق یا به بیانی دقیق‌تر موفق‌ترین شهردار یاسوج استاد دانشگاهی است که دور گذشته شاید اگر کمی شانس یارش بود می‌توانست زارع را کنار بزند و برندهٔ دوئل ستار و روشنفکر باشد اما اتفاقات انتقاد برانگیز نماینده به یکباره گمانه زنی‌ها را دگرگون کرد و در کمال تعجب او منتخب مردم شد.
با اطمینان می‌توان گفت در تمام حوزه‌هایی که ایشان رأی بالا داشته است در همین دور هم می‌تواند انتظار رأی بالا داشته باشد با این تفاوت که شواهد نشان می‌دهد رویش‌هایش هم افزایش چشمگیری داشته است.
پس بهرامی با درصدی بیشتر تا همینجا رأی دور گذشتهٔ خودش را دارد.
این که رویش‌هایش تا کجا ادامه داشته باشد به تحولات روزهای باقیمانده بستگی دارد و استفادهٔ درست از فرصت‌ها. این بند را در دل بررسی وضع رقبا بیشتر توضیح می‌دهم.
بنابراین با اطمینان می‌توان گفت تنها کاندیدای بدون ریزش انتخابات پیش روی محمد بهرامی است.
غلام محمد زارعی که پیروزی غیرقابل تصورش در انتخابات گذشته شائبه‌های زیادی را بدنبال داشت این دوره هم تقریباً با همان شائبه‌ها و حواشی پای به میدان گذاشته است.
زارعی قافیهٔ مدیران ارشد را در زمین خودی به تاجگردون باخت تا باعث تعریف کلید واژهٔ عزت در شعارهای مخالفین شود.
دستکم انفعال او در عزل و نصب‌های استاندار و حتی در رفت و آمدهای استانداران مبین این نکته است که فشنگ‌های زارعی مشقی هستند.
حالا او و نگاه‌های قومیتی‌اش و همچنین سایهٔ سنگین عزت از دست رفتهٔ بویراحمد، هوادارانش را بشدت به سمت رقبا هل می‌دهند و زارعی در فرصت کوتاه باقی مانده باید چاره‌ای بیاندیشد.
مهدی روشنفکر عجیب‌ترین مدعی کرسی نمایندگی این حوزه است.
پیش‌تر تحلیل گران فضای سیاسی _اجتماعی استان در مقالاتی متعدد دو عامل نگاه قومیتی و فرد محوری را عامل عدم توسعهٔ استان دانسته‌اند.
شگفت آنکه مهدی روشنفکر دقیقاً حائز همین دو عامل فوق است.
او صرفاً با اتکا بر آرای بالای قومیتی پای به عرصه نهاده است و با اتکا بر همین پشتوانه رودرروی ستار هدایت خواه ایستاد تا یک بار باعث شکستش شود و این بار هم مجبور به فرارش کند و این دقیقاً همان تک محوری، فرد محوری و نگاهٔ مستبدانه‌ای است که می‌تواند در آینده ذیل همان کلیدواژهٔ عزت بازتعریف و باز تولید شود.
بنابراین اگر خوانندگان بربتابند باید عرض کنم این نوع تفکر یک خطر بالقوه تر است از تفکر صرفاً فرهنگی هدایت خواه در منطقه‌ای که محرومیت بزرگترین لقبش می‌باشد یا تفکر پیمانکارانهٔ دیگر کاندیداها...
یقین بدانید اگر امروز بویراحمد و دنا درجا می زند و یاری می‌طلبد نتیجهٔ اعتماد به تفکراتی است که ذیل هیچکدام از برنامه‌هایشان نشانی از توسعه یافت نمی‌شود.
استدعا دارم قبل از آنکه با اسامی مجازی و اکانت های فیک هزاران بد وبیراه را نثار من کنید چشم و گوشتان را بازتر کنید و ببینید و بشنوید آنچه بر بویراحمد و دنا رفته است از مظالمی که انتخاب‌های ما باعثش بوده است.
به کارنامهٔ افراد نگاه کنید.
یقیناً کسانی که دم بازنشستگی‌شان هستند و هیچ شاه بیتی مثنوی کارنامه‌شان ندارد به وقت بازنشستگی باید تفکرقاب شده به دیوارشان را روی روح و روان خسته‌مان آوار کنیم.
امروز می گویم که فردا پشیمان نباشم از گفتن چیزی که خیر و صلاحی درآن ناگفته پیداست.
اگر می‌خواهید زنان و مردان این دیار شغل زمستانه‌شان فروش گیاهان کوهی و معاش تابستانه‌شان دستفروشی نباشد برای یکبار هم که شده فراموش کنید و نگاه کنید ببینید اصلح چه کسی است حتی اگر هم خط و هم طایفه‌تان هم نباشد.
یادمان باشد هیچ چیز همیشگی نیست پس باید به مسئولییت‌مان در قبال فرزندانمان بیاندیشیم.
 


کد مطلب: 415768

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/415768/رقابت-کاندیداهای-حوزه-بویراحمد-دنا-کنکور-دموکراسی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1