تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب : ۴۰۹۳۰۳
نگاهی نو به دانشگاه یاسوج و مسائل اخیر

خنجر از پشت 

البرز یاوری
۱۹
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
خنجر از پشت 
کبنا ؛اصولاً عرصه سیاست میدان نبرد دائمی میان رئالیست‌ها (واقع گرایان) و ایدئالیست‌ها (آرمان گرایان) بوده است. در این پیکار همیشگی، رئالیست‌ها بر این باورند که جهان امروزین ما با عصر پیشا تمدنی هیچ تفاوتی ندارد. انسان‌ها گرگ انسانند و لذا هر چه درنده‌تر و بی رحمت‌تر باشی بیشتر زنده خواهی ماند. اما ایدئالیست‌ها بر مفاهیمی چون اخلاق و همکاری و تعاون انسان‌ها تاکید دارند و اینکه می‌توان در مرحله‌ای بالاتر از حیوانیت زندگی کرد.
دانشگاه یاسوج به عنوان یکی از میدان‌هایی است که می‌توان تنازع میان این دو دیدگاه را در آن مشاهده کرد. با نگاهی به مساله ناخوشایندی که در حاشیه جشنواره بومی محلی دانشجویان کشور که در این دانشگاه برگزار گردید (رقص مختلط)، می‌توان هر دو چهره سیاست را مشاهده کرد.
بازی گردان اصلی صحنه، گروهی از رئالیست‌ها بودند که با دو تکنیک غیر اخلاقی و مزورانه، به نبرد ایدئالیست‌های حاکم رفته‌اند. یکی از این دو روش خنجر از پشت و دیگری ضربه از درون توسط نفوذی‌ها است.
بیاید ساده‌تر صحبت کنیم. پس از سال‌ها که دانشگاه یاسوج از چنگال نگاه طایفه‌ای و قومی بیرون آمد و بالاخره یک مدیریت سالم و قانون مدار حاکم شد، گروه اکثریت قدیمی قومیت گرا، که هنوز در بدنه دانشگاه حضور دارند همواره مترصد فرصت بودند تا دوباره به قدرت برگردند.
 اینان ابتدا به تکنیک سیاسی "مبارزه آشکار" روی آورند. به گونه‌ای که تمام تلاش خود را برای حذف ریاست با تجربه و علمی دانشگاه از طریق مجاری قانونی و وزارتی به کار بردند، اما با توجه به سوابق رئیس و عملکرد بدون حاشیه وی موفق نشدند. لذا نوبت به اجرای پروژه دوم، یعنی "حاشیه سازی" رسید. در اجرای این مرحله گروهی از عناصر باقیمانده و منتسب به قومیت قبلی حاکم بر دانشگاه، از یک تشکل خودساخته و غیر مهم دانشگاه استعفاء دسته جمعی دادند. سپس زمان نقش آفرینی طراح اصلی می‌رسد. طبق  این برنامه، در یک جلسه رسمی در دانشگاه و طی یک سخنرانی در روز استاد، نماینده حامی آنان به این اتفاق حاشیه‌ای دامن می زند و به گونه‌ای جلوه می‌دهد که گویا مساله مهم و جدی در دانشگاه رخ داده است و بدین طریق حاشیه را به متن وارد می‌کند. البته این اقدام به معنای چراغ سبز به نیروهای حامی خود نیز می‌باشد که رسماً کارشکنی‌ها و مخالفت‌های خود را با رئیس دانشگاه از درون سیستم آغاز نمایند و اینکه ایشان حامی آنان است. البته در این مرحله ریاست دانشگاه با تیزهوشی و شجاعت در همان جلسه از اهداف این سخنان پرده بر می‌دارد و به نوعی فتنه را در نطفه خاموش می‌کنند.
اما مخالفین سیستم حاکم بر دانشگاه که به راحتی حاضر نیستند از منافع از دست رفته گذشته خود بگذرند، برنامه‌های خود را ادامه می هند. حال نوبت به اجرای مرحله نهایی رسیده است. در واقع با توجه به اقدامات صورت گرفته، وضعیت برای مقابله با رئیس دانشگاه، از درون و از طریق آماده سازی ذهنی کارکنان آغاز شده است، اما مشکل اینجاست که در بیرون و جامعه‌ی استان، نگاه مثبتی به ریاست دانشگاه و عملکرد وی در برچیدن قومیت گرایی، قانونمداری و رفع حاشیه سازی ها وجود دارد. لذا باید نگاه بیرونی‌ها را نیز تغییر داد و آنها را نسبت به ریاست دانشگاه بدبین کرد. در این فاز به سراغ دو حربه قدیمی و کثیف می‌روند. "خنجر از پشت" و "ضربه از درون توسط نفوذی‌ها".
طبق این برنامه، چون از طریق مستقیم نتوانسته‌اند رئیس دانشگاه را برکنار کنند و دوباره قومیت  و منافع خود را بر دانشگاه مسلط سازند باید از طریق غیر مستقیم و " خنجر از پشت" وارد شوند. برنامه هم بدین شکل است " بدنام کردن دانشگاه از طریق مدیران موجود ". در این مرحله می‌بایست نیروهای قدیمی جریان قومیت گرا که در بدنه مدیریتی دانشگاه باقیمانده‌اند نقش آفرینی کنند. لذا در یک برنامه هنری کشوری که مدیریت آن منتسب به نیروهای باقیمانده از جریان طایفه گرای سابق است موقعیت لازم به دست می‌آید و با یک حرکت غلط و شاید طراحی شده چند دانشجو، زمینه تخریب چهره بیرونی دانشگاه هم فراهم می‌شود. حال زمینه برای تخریب سیستم مدیریتی چه از درون و چه از بیرون فراهم شده است. و می‌بایست به وسیله یک جریان وسیع تبلیعی علیه سیستم حاکم بر دانشگاه شورید. این خلاصه‌ای بود از آنچه گذشته است.
اما چندنکته در مورد این مسائل و چند توصیه مختصر به ریاست دانشگاه:
1. ریاست محترم دانشگاه اگر چه دارای سوابق علمی و مدیریتی موفق و چندین دهه‌ای در استان‌ها مختلف می‌باشند، اما این را باید مد نظر داشته باشند که فضای حاکم بر استان ما، چنان سیاست زده است که می‌بایست بسیار محتاط و هشیارانه در آن گام برداشت.
2. همانطور که خود بهتر می‌دانند و بدان هم به خوبی اشاره داشته‌اند، امسال سال انتخابات است و یکی از پایگاه‌های اصلی نماینده مورد حمایت جریان مخالف ایشان، دانشگاه یاسوج می‌باشد. لذا به نوعی حضور ایشان را به زیان آراء خود می‌بینند  و نتیجتاً به طور احتمالی در آینده مخالفت‌ها هم بیشتر شود، لذا مراقبت بیشتری می‌خواهد.
3. اگر چه مردم به خوبی می‌دانند که با توجه به تعدد نیروهای قومیتی وفادار به جریان سابق در دانشگاه یاسوج، انتخاب مدیران لایق و متعهد در مناصب مختلف برای ریاست دانشگاه مشکل می‌باشد، اما باید با توجه به حساسیت‌های مذهبی مردم این استان به این نکته توجه کنند که حداقل در مناصب فرهنگی و اجتماعی از نیروهای متعهد و امین استفاده شود که در پازل مخالفان اعتقادات مردم و ایشان حرکت نکنند و زمینه را برای تخریب چهره بیرونی ایشان فراهم ننمایند.
4. اینکه بلافاصله پس از این اقدام خلاف تعدادی از دانشجویان، با شجاعت و صراحت و در یک حرکت انقلابی و بدون مسامحه موضع نشان داده‌اید و متخلفین را به اقدام قانونی هشدار داده‌اید، قابل تقدیر است. اما از شما که انسانی معتقد و قانونمدار هستید هم به غیر از این انتظار نبود.
در پایان طراحان این حرکت غیر اخلاقی و ناجوانمردانه بدانند، که شاید بتوانند، با توجه به تکثر آنان در سیستم دانشگاه (که به مدد چند سال مدیریت قومیتی بر دانشگاه ایجاد شده است)، از درون دانشگاه را با چالش‌هایی مواجه سازند، اما نگاه بیرونی و مردم استان به خوبی آگاه است، که  اگر فرض کنیم که مدیریت جدید هیچ کار مثبتی هم نکرده باشد و تنها قومیت گرایی، قانون شکنی و تخلفات مالی گسترده قبلی را برچیده باشد همین کفایت می‌کند. سابقه علمی و همچنین تدین و تعهد ریاست دانشگاه چنان آشکار است که هیچ فردی نمی‌تواند آنرا انکار کند.  حضور فعال و مؤثر ایشان در تمام جلسات مذهبی، فرهنگی وانقلابی و پیشینه مثبت و معتقدانه ایشان گواهی براین مدعا می‌باشد. قطعاً شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم نیز از نقش مثبت ایشان و بدسابقگی مخالفان، به خوبی آشنا است و می‌داند که اگر نبود مدیریت ایشان، همچنان حاشیه‌ها بر متن عرصه علمی استان تفوق داشت.
---------------
البرز یاوری
---------------
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
به این می گویند یک تحلیل علمی ودقیق
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
واقعا تحلیل عالمانه ای است. به این می گویند تحلیل
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
ای کاش اصولگرایان چند تا از این تئوریسین های دقیق داشت
دانشگاه یاسوج
Iran, Islamic Republic of
اصلا متوجه این آقایان نبودم. دکتر عریان باید خیلی مراقب باشد
حقگو
Iran, Islamic Republic of
واقعا این جریان قومیت گرا در دانشگاه یاسوج شورش را درآورده است
Iran, Islamic Republic of
دیگه چه خبر ملا البرز
Iran, Islamic Republic of
خودت هم نمیدونی چی نوشتی معلوم نیست از کجا سوختی که اینجور توپت پر هستش.اما التماس تفکر کمی
Iran, Islamic Republic of
سند و مدرک هم داری بابت گفته هات اونایی که استعفا دادن اکثرا مخالف نماینده هستن
زیرک
Iran, Islamic Republic of
واقعا دکتر عریان باید مراقب باشد که در تله نیفتد. الان فصل انتخابات است و آقایان به دانشگاه یاسوج خیلی امید دارند
عزیز
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دکتر عریان که قومیت گرایی را از دانشگاه یاسوج برچید
اردوان
United States
دیگه همه می دونن مطالب سایت کاسب انتخاباتی و بولتن انتخابات دنبال چیه میخاد از زارعی باج بگیره که نماینده باج نمی‌دهد به دشمنان بویراحمدی ها که ، این ترفندها نخ نما شده
Iran, Islamic Republic of
احسن
M.p
Netherlands
۰۱شما گفته اید بیائید ساده صحبت کنیم ❗نمی بینم ساده گفته باشی، همه اش قوم گرائی نموده ای، برخلاف ادعایتان.
۰۲ مقدمه را با یک فلسفه بافی واقعیت گرا و آرمان گرا شروع کرده اید که ربطی ندارد.
۰۳ گفته اید: دانشگاه پس از سال ها از چنگال نگاه طایفه‌ای و قومی بیرون آمد و بالاخره یک مدیریت سالم و قانون مدار حاکم شد، گروه اکثریت قدیمی قومیت گرا، که هنوز در بدنه دانشگاه حضور دارند همواره مترصد فرصت بودند تا دوباره به قدرت برگردند. ❗حالا بگو زحمت همه کسانیکه در سال های گذشته مدیر و مسئول بوده اند مدیریت ناسالم و غیرقانون مدار داشتند❔
۰۴از کجا می دانی که مدیریت کنونی سالم و قانون مدار است❔که چنین با قاطعیت داوری کرده اید؟
۰۵ همه بیانات شما براساس یک دیدگاه قومیتی است اگر چه‌ وانمود کرده اید که مخالف قومیت گرائی هستید❗
۰۶ مگر چند استاد و مدیر از یک قوم بودن گناه و جرم است؟ بررسی کرد اید که چند درصد کارکنان همان دانشگاه از قومیت های دیگر هستند که قضاوت درست تری انجام دهید❔
۰۶ ممکن است بفرمائید تدین و تعهد رئیس چگونه آشکار است که شما مشهود نمود ه ای❔ مگر کار و وظیفه شما تدین نگاری و تعهد نگاری است❔
۰۷ گفته اید است، که اگر فرض کنیم که مدیریت جدید هیچ کار مثبتی هم نکرده باشد و تنها قومیت گرایی، قانون شکنی و تخلفات مالی گسترده قبلی را برچیده باشد همین کفایت می‌کند. 😁
آیا می توانید ثابت کنید که مدیریت قبلی به ادعای واهی شما قومیت گرا، قانون شکن و متخلف مالی بوده است❓ از کجا می دانید❓ اصلا شما چکار هستید که چنین ادعائی ظالمانه و توهین آمیزی را مطرح می کنید❓
۰۸شما چگونه حرکت ناجوانمردانه و غیر اخلاقی را تشخیص داده ای❔ مگر وطیفه شماست یا وظیفه قانون❓
۰۹چرا دانشجویان ترغیب به واکنش نمود ه ای❔ آنهم واکنش انقلابی❗در اینجا چه وظیفه و دانشی داری که حرکت انقلابی را تشخیص می دهی؟
۰۱۰ و موارد متعدد دیگری
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
تمام این متن پر . است و نویسنده هم باید بداند پیشرفت علمی دانشگاه یک شبه حاصل نشده بلکه نتیجه روسای قیبلی بوده و این خنجر زدن به روسای بومی قبلی نتیجه ای جز عقب ماندگی استان ندارد و نیاز نیست که الان شما مدافع کم توجهی مسولین دانشگاه در این اتفاق باشید باید جوابگو باشند تازه این فقط بخشی بوده که رسانه ای شده ما از نزدیک ضعف های دیگر را لمس میکنیم ولی رسانه ای نکردیم
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
تمام این متن پر از عقده و حقارت است و نویسنده هم باید بداند پیشرفت علمی دانشگاه یک شبه حاصل نشده بلکه نتیجه روسای قیبلی بوده و این خنجر زدن به روسای بومی قبلی نتیجه ای جز عقب ماندگی استان ندارد و نیاز نیست که الان شما مدافع کم توجهی مسولین دانشگاه در این اتفاق باشید باید جوابگو باشند تازه این فقط بخشی بوده که رسانه ای شده ما از نزدیک ضعف های دیگر را لمس میکنیم ولی رسانه ای نکردیم
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
تمام این متن پر از عقده و حقارت است و نویسنده هم باید بداند پیشرفت علمی دانشگاه یک شبه حاصل نشده بلکه نتیجه روسای قیبلی بوده و این خنجر زدن به روسای بومی قبلی نتیجه ای جز عقب ماندگی استان ندارد و نیاز نیست که الان شما مدافع کم توجهی مسولین دانشگاه در این اتفاق باشید باید جوابگو باشند تازه این فقط بخشی بوده که رسانه ای شده ما از نزدیک ضعف های دیگر را لمس میکنیم ولی رسانه ای نکردیم
علی
Iran, Islamic Republic of
به نویسنده توصیه اکید میکنم سخنان امام جمعه محترم را بخوانند و دست از عقده گشایی بردارند
تیزبین
Iran, Islamic Republic of
به نظر می آید برخی آقایان که کامنت گذاشتند، دماغشون سوخته. بله طایفه گرایی استان ما را نابود کرده است. چرا نمی خواهید بفهمید؟
تیزبین
Iran, Islamic Republic of
به نظر می آید برخی آقایان که کامنت گذاشتند، دماغشون سوخته. بله طایفه گرایی استان ما را نابود کرده است. چرا نمی خواهید بفهمید؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1