تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۳۹
کد مطلب : ۵۹۵۰۱

کلینیک‌های گیاه‌ پزشکی استان در انتظار نگاهی نو

۰
کبنا ؛ مهندس قائم خردمند
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

ارائه خدمات دولتی در خصوص مبارزه با آفات و سموم و عدم آشنایی مناسب کشاورزان با خدمات کلینیک‌های گیاه پزشکی موجب کم رونقی این مراکز در استان شده است.giah
کلینیک گیاه پزشکی مرکزی است که در آنجا بازرسی و تشخیص مسائل و مشکلات مربوط به سلامتی گیاه صورت گرفته و توصیه های لازم در مورد روش های کنترل مشکلات ارائه می شود. این مراکز همچنین محلی جهت بررسی مشکلات گیاه و نیازهای کشاورزان و نیز مرکز اطلاع رسانی برای خدمات ترویجی و کشاورزان است.
کلینیک های گیاه پزشکی رابطی بین مراکز تحقیقات ملی کشاورزی، مراکز ترویجی و جامعه کشاورزی هم بشمار می روند و فعالیت عمده آنها ارائه خدمات تکنیکی به طور مستقیم به کشاورزان است و کانالی اساسی برای دستیابی کشاورزان به مراکز علمی تخصصی کشاورزی است که نیازهای تحقیقاتی زارعان را تامین می کند.
چرا کشاورزان سراغ کلینیک های گیاه پزشکی نمی روند؟
وابستگی به سیستم دولتی موجب شده کشاورزان بدلیل درآمد کم و استفاده از خدمات مراکز دولتی مانند سازمان جهاد کشاورزی هیچ رغبتی به استفاده از خدمات کارشناسی این مراکز نداشته باشند لذا سراغ کارشناسان این بخش نمی روند و هنوز این کلینیک ها جایگاه خود را نیافته است. سیستم دولتی اگر از مزارع بازدید نکند و خدمات خود را کاهش دهد و در عوض کشاورزان به سمت این کلیلنیک ها هدایت شوند بتدریج بهره برداران با خدمات کیلینیک آشنا شده و مراجعه بیشتر می شود. در ضمن این را باید یادآوری کرد که این کلینیک ها باید مجهز به وسایل آزمایشکاهی به روز و نیز متخصصان بیماری شناسی و آفت شناسی با تجربه باشند تا بتوان جوابگوی کشاورزان باشند.
در حال حاضر اداره این کلینیک ها درآمدزا نیست و صرفه اقتصادی ندارد و در حالی که که مسئولین فنی این کیلینیک ها بیشتر دارای مدارک کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر کشور بوده و وجود موانعی همچون گرانی وسایل روز آزمایشگاهی و قیمت پایین خدمات و به عبارتی رایگان بودن در مقابل آزمایشات پرهزینه این غم را بر مسئولین فنی کلینیک سنگین تر می‌کند و شکی نیست اگر هنوز درب کلینیکی در استان باز می باشد عشقی است که به رسالت خود به کشاورزان زحمت کش این استان دارند.
مسئله آنجا پر رنگ می شود کشمکش این روزها میان مجلس شورای اسلامی با جهاد کشاورزی میزان مصرف سموم در کشاورزی است و بدون شک با حمایت از کلینیک ها گیاهپزشکی و ناظرین شبکه مراقبت گیاهپزشکی سلامت محصولات را می توان تا مقدار زیادی تضمین کرد.
اما خوشبختانه کشاورزان زحمت کش کم کم به این باور رسیده اند که کمک گرفتن از بخش علم برای پیشرفت کشاورزی نه تنها بی فایده نیست بلکه ضروری است و این سرآغاز فصل تازه ای از نگاه کشاورزان این استان به کلینیک های گیاهپزشکی می باشد.
ناظر شبکه مراقبت گیاهپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1