تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۴۷۶۲۹۹
کبنا گزارش می‌دهد

سفر یواشکی رئیس سازمان مراتع و آبخیزداری کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد

۱۱
۳
سفر یواشکی رئیس سازمان مراتع و آبخیزداری کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛عباس‌علی نوبخت رئیس سازمان جنگل‌های کشور به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و و بویراحمد سفر کرد. حضور نوبخت در این استان یک برنامه نامشخص و پُر ابهام بود. فعالان زیست محیطی و طبیعت‌دوستان استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط بحرانی منابع طبیعی این انتظار را داشتند تا با رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دیدار داشته باشند و حرف‌هایش را بدون روتوش و واسطه بزنند؛ اما افسوس که گاهی مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد مقامات کشوری و عالی‌رتبه را یواشکی می‌‌آورند و می‌برند که مبادا کسی از آنها سؤالی کنند و یا حرفی را با آنها در میان بگذارد.
به گزارش کبنا نیوز، صبح روز شنبه ( 5 خردادماه 1403) رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. او با اشاره به نقش جنگل در تأمین امنیت زیستی و غذایی گفت: جنگل‌های زاگرس سالانه ۶ میلیارد آب را در خود ذخیره می‌کنند که نقش بی‌بدیلی در تقویت سفره‌های زیرزمینی دارند.
 عباس‌علی نوبخت در نشست شورای اداری این سازمان در یاسوج اظهار کرد: کار و تلاش سرلوحه کار رئیس‌جمهور شهیدان بوده که در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی نیز چنین رویه‌ای با اهتمام بیشتر برای تحقق امنیت غذایی و امنیت زیستی دنبال می‌شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش ادامه داد: از ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت کشور، ۱۲۵ میلیون هکتار آن در قلمرو فرسایش آبی است که برای حافظت از آن نیازمند اقدامات اصولی آبخیزداری هستیم و این مهم در دستور کار سازمان جنگل‌هاست.
نوبخت افزود: منطقه زاگرس با ۶ میلیون هکتار جنگل با کاهش غنای زیستی مواجه شده و احیای عرصه‌های جنگلی با گونه‌های بومی از اولویت‌های این سازمان است.
وی با بیان اینکه ۲ میلیون هکتار از مساحت جنگلی زاگرس، زیر پوشش باغات یا زراعت است، تصریح کرد: سم‌پاشی‌ها در این عرصه‌های موجب حذف دشمنان طبیعی آفات شده و نتیجه آن طغیان آفاتی چون کرم جوانه خوار بلوط است.
وی تأکید کرد: نجات زاگرس بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و بر این اساس نظام نامه مردمی‌سازی منابع طبیعی تدوین شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هر هکتار جنگل در زاگرس توان ذخیره یکهزار متر مکعب آب را دارد و سالیانه ۶ میلیارد متر مکعب آب در جنگل‌های زاگرس ذخیره می‌شود که کمک بزرگی به سفره‌های زیرزمینی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در شورای اداری این سازمان که با حضور رئیس سازمان جنگل‌های کشور برگزار شد از یک مطالبه جدی مردم این استان سخن گفت.
به گزارش کبنا، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سید علی معتمدی‌پور در این نشست با اشاره به منابع با ارزش جنگلی استان گفت: ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس و در مجموع ۸ درصد جنگل‌های کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۸۰ درصد آن شامل گونه گیاهی بلوط است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این موضوع که نماینده ولی فقیه در استان بر اهمیت حفظ جنگل به صورت مرتب تأکید می‌کند، گفت: جایگاه جنگل در این استان به گونه‌ای است که نگاه تاریخی و فرهنگی در آن با بلوط پیوند خورده و ۸۹ درصد مساحت استان را جنگل و ۱۱ درصد مابقی را مستثنیات تشکیل می‌دهد.
متولی ارشد بخش کشاورزی استان افزود: سه رودخانه شناسنامه‌دار و مهم کشور از این استان سرچشمه می‌گیرد؛ اما سد‌های موجود در آن همگی پشت به استان بوده و پس از آبگیری به سمت استان‌های مجاور سرازیر می‌شوند.
وی با اشاره به عدد بالای سرانه جنگل در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به جمعیت ۷۳۵ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد و وجود ۸۲۰ هزار هکتار جنگل در این استان، سرانه جنگل ۲/۱هکتار است که عدد بالایی در مقایسه باسایر مناطق کشور است.
معتمدی پور با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از شرایط آب و هوایی و تنوع گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، از شیلات و گیاهان دارویی به عنوان دو ظرفیت مهم استان نام برد و افزود: از ۹۲۰ گونه گیاه دارویی موجود در کشور ۴۷۰ گونه آن در این استان وجود دارد که ۴۵ گونه آن اندمیک بوده و سه گونه اختصاصاً مربوط به استان است که این موضوع نشان دهنده ذخیرگاه مهم ژنتیکی کهگیلویه و بویراحمد در این امر است.
وی کهگیلویه و بویراحمد را اتصال دهنده سه استان مهم و بزرگ کشور عنوان کرد و از این قابلیت به عنوان یک فرصت قابل اتکا برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کشوری نام برد.
سفر یواشکی رئیس سازمان مراتع و آبخیزداری کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این موضوع که پروانه برگخوار بلوط یکی از مهم‌ترین آفات تهدید‌کننده جنگل‌های استان است که اینوکلوم اولیه آن در استان مشاهده شد، گفت: سه سفر از ۷۱ سفر استانی معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که یکی از آن‌ها انحصاراً به دلیل این آفت مهم صورت گرفته و هم اکنون کار‌های مؤثری در راستای جلوگیری از انتشار آن انجام شده است.
وی منشأ تمام داشته‌ها و ثروت‌های طبیعی از جمله نفت و گاز، آب، شرایط اقلیمی، گیاهان دارویی و... را از جنگل دانست و اظهار داشت: فرهنگ‌سازی در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پیکره عشایری و قبیله‌ای آن شرایط ویژه‌ای دارد و برای حفاظت از جنگل‌ها به همکاری همه جانبه ائمه جمعه، مسئولین سیاسی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در کنار هم نیاز داریم که اتحاد مطلوبی نیز در این زمینه شکل گرفته است.
معتمدی پور با بیان این موضوع که ۴۰ درصد از مردم این استان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند، اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد استانی ثروتمند با منابع غنی است و تمام دغدغه مسئولان استفاده از این ثروت است.
وی ضمن بیان این مطلب که سد کوثر، آب ۷ استان کشور را تأمین می‌نماید، افزود: میزان فرسایش خاک در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به میزان بالای بارش‌ها و شیب متفاوت بسیار بیشتر از بقیه مناطق بوده و این موضوع موجب افزایش هزینه لایه روبی سد‌ها در زمان احداث می‌شود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد از خواسته به حق و مطالبه مردم این استان سخن گفت و افزود: درحال حاضر یکی از بزرگترین موارد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی این است که از نظر بیولوژیکی و توپوگرافی بر روی فرسایش خاک کار شود و با توجه به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به میزان دو در هزار از منابع نفتی به استانی که از آن بهره‌برداری شده برمی گردد، لذا مردم استان خواستار مطرح شدن این موضوع در کمیسیون کشاورزی هستند که وزارت نیرو موظف شود میزان قانونی آب را به استان تأمین‌کننده آن برگشت دهد که در راه حفظ و صیانت از جنگل‌ها و منابع صرف گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
سلام اولا ما نه سازمان مراتع داریم نه سازمان جنگلها بلکه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری دوم اینکه اگر یواشکی بود این اخبار از کجا منتشر شد
Iran, Islamic Republic of
دنبال چه میگردی یک جلسه اداری بود میخواستی بنر بزنن روی فلکه ها ؟؟
خودش سرزده اومد بسیار هم ازش مطالبه شد و مشکلات اساسی مطرح شدند
ودین چنی بی نق نق نمیاونی یه خبری بزنی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا بسیار از رئیس سازمان تمجید کرد این دیگر یک مقام خارج از استان و وزارتی می‌باشد که بگین سیاسی هست و ......
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر معتمدی انقلابی و پای کار که واقعا آرامش را به سازمان جهادکشاورزی برگرداند
Iran, Islamic Republic of
دکتر معتمدی از الگوهای مدیریتی انقلابی و با سواد دولت شهید رئیسی می‌باشد
مرادی
Denmark
جناب نوبخت مدیری نا لایقی است که از واقعیت ها ومشکلات فرار می‌کند زمین من رو منابع طبیعی با علم اینکه زراعتی هست و در عکس‌های هوای زراعی وآثار کشت هست ودارای قنات وابیکار ودیم وباغ و۴ اببند میباشد/ووقتی در خواست ملاقات حضوری کردم مخالف کرد وزمانی که سفر به شهرستان ما داشت از تهران به من زنگ زدن که بیا ملاقات حضوری ورفتم وهمکاران پرسیدم قرار با نوبخت ببینم گفتن تو اتاق هست ندیدیش در صورتی که در شهرستان ما بود واز بغل زمین ما هم رد شده بود
Iran, Islamic Republic of
آقای نوبخت در شوک علی علوی جنگلداری مازندران میباشد، //
Iran, Islamic Republic of
خاک تو سرت با گزارشت
Iran, Islamic Republic of
خوب اینها مثل خواب بد میبونه که همیشه به دنبال هستی چرا چون رفته آنجا نابود و سیاه کنه ما از اینها کار خیری ندیدیم اینها آمدن ایران خراب کنند نیامد که درست کنند
Iran, Islamic Republic of
چراشماا قبل از اینکه نظرات تون رو ارسال کنید فکر نمیکنید
قالیباف یا رییس جمهور میشه یا معاون رییس جمهور..
تا جگرد ون حس ششم داره که اینو گفته
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
اقبال کج بویراحمد همونجا خراب شد ک مدیرکل منابع طبیعی و جهاد از دهدشت اومدن ....در صورتی ک جاوید بخت جلسه برای بهرامی بویراحمد می‌گرفت
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
فایل های مرتبط
1