تاریخ انتشار
شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۷
کد مطلب : ۴۷۶۲۹۳
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تشریح کرد؛

خطر آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
خطر آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: امسال بیش از هر زمان دیگری خطر آتش سوزی جنگل‌های استان را تهدید می‌کند، از این رو انتظار همکاری از دستگاه‌های اجرایی در این ۴ ماه پرخطر وجود دارد.
به گزارش کبنا نیوز، بهار امسال آسمان با سخاوت‌تر از گذشته دست لطفش را بر سر ما کشیده و پس از سال‌ها با بارش‌های بهاری خود سایه خشکسالی را بر سر زاگرس نشینان کمی دور کرده است، اما همواره این دغدغه را برای مسئولین، تشکل‌های زیست محیطی مردم نهاد و طبیعت دوستان ایجاد شده که در صورت بروز آتش سوزی، در طبیعتی که عمده توپوگرافی آن کوهستانی است چه اتفاقی رخ خواهد داد.
براساس این گزارش مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، صبح امروز چهارم خرداد ماه ۴۰۳ از‌امید‌های ناشی از بارش‌های بهاری و ترس از آتش سوزی جنگل‌ها از دستگاه‌های اجرایی در این ۴ ماه طلب یاری خواست.
اسلام جاودان خرد گفت: بارندگی‌های بهاری سال ۴۰۳ در رشته کوه‌های زاگرس و رشد مراتع و علوفه در این مناطق می‌تواند به اندازه‌ای باشد که زنگ خطر برای پوشش گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد از خرداد ماه تا اواسط مهرماه سال جاری را به صدا در آورد وخطر آتش تمامی عرصه‌های جنگلی و مرتعی را تهدید می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۸ درصد جنگل‌های کشور و ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس را شامل می‌شود که با توجه به پوشش مرتعی و توپوگرافی عمدتاً کوهستانی که دارد بیشتر در در معرض خطر آتش سوزی است و اگر خدای ناخواسته آتش رخ دهد مهار آن به مراتب بسیار سخت خواهد بود.
جاودان خرد گفت: در نقاط گرمسیر و سردسیر استان ما نقاطی را داریم که ارتفاع علف بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند و این یک تهدید مهم بشمار می‌رود که در کمین طبیعت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها منشأ انسانی دارند که عمدتا" سهوی است اما جا‌هایی هم داریم که آتش سوزی‌ها عمدی باشند.
جاودان خرد آتش زدن پسماند و کاه و کلش باقیمانده مزارع کشاورزی، بی‌دقتی در خاموش کردن آتش که برای طبخ غذا یا درست کردن چای در طبیعت روشن کرده‌ایم، نقش ذره بینی بطری‌های آبی که در طبیعت ر‌ها کرده باشیم و شیشه‌های که در طبیعت ریخته‌ایم، جرقه‌های ابتدایی شروع یک آتش سوزی خواهد بود که شاید میلیارد‌ها تومان بر طبیعت و بیت المال خسارت بگذارد و به نوعی از دلایل سهوی آتش سوزی‌ها بشمار ‌می‌روند.
و برخی نیز با قصد زمین خواری، زغال‌گیری و یا درگیر کردن محیط‌بانان با آتش دریک منطقه و شکار غیر مجاز در منطقه‌ای دیگر اقدام به آتش زدن مراتع و یا جنگل‌ها می‌کنند.
وی ادامه داد: با مجموعه اقداماتی کنترلی که محیط استان انجام داد در سال ۴۰۲ بیش از ۷۰ درصد نسبت به سنوات گذشته کاهش آتش سوری در مناطق حفاظت شده استان داشتیم.
جاودان خرد با اشاره به فاکتور زمان و زمان طلایی برای مهار آتش گفت: زمان رسیدن برای اطفا، مهمترین عنصر در هنگام وقوع آتش سوزی‌ها است به همین دلیل از هم وطنان تقاضامندیم در صورت مشاهده هر گرونه آتش سوزی قبل از همه‌گیری و شعله ور شدن نسبت به مهار آن اقدام و یا با شماره ۱۴۵۰ موضوع را در کمترین زمان ممکن اطلاع‌رسانی نمایند.
وی گفت:‌امیدواریم امسال با هماهنگی میان دستگاه‌ها و با کمک ستاد مدیریت بحران استانداری، دهیاران، فرمانداران، بخشداران، تشکل‌های مردمی، دستگاه‌های اجرایی که همه وظیفه همکاری دارند درصورت وقوع آتش سوزی در کمترین زمان ممکن مهار گردد.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
برو بمیر
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1