کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت:

ماجرای تغییر مدیریتی در امور قراردادهای دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج چه بود؟

3 فروردين 1403 ساعت 12:40

سعید جاودان‌سیرت، مدیری که از اردوگاه روشنفکر به ریاست دانشگاه علوم پزشکی رسید، جایی که حتی در سنگین‌ترین خواب‌هایش هم نمی‌توانست متصور شود. در آن زمان برخی رسانه‌ها از او استقبال کردند. دیری نگذشت و بعضی اینگونه متوجه شدند که سلامت اولویت اول این پزشک نیست که در ادامه به‌دلیل آن اشاره می‌شود. گویا فقط قصدش بقاء در میدان سیاست می‌باشد.


سعید جاودان‌سیرت، مدیری که از اردوگاه روشنفکر به ریاست دانشگاه علوم پزشکی رسید، جایی که حتی در سنگین‌ترین خواب‌هایش هم نمی‌توانست متصور شود. در آن زمان برخی رسانه‌ها از او استقبال کردند. دیری نگذشت و بعضی اینگونه متوجه شدند که سلامت اولویت اول این پزشک نیست که در ادامه به‌دلیل آن اشاره می‌شود. گویا فقط قصدش بقاء در میدان سیاست می‌باشد.
بعضی هم این اعتقاد را دارند که او برای خوشایند جریانات سیاسی دست به‌ یک سری اقدامات می‌زد. اخیراً مجتبی یزدان‌پناه را در جایگاه سرپرستی امور قرارداد‌ها و مناقصات دانشگاه لغو ابلاغ می‌کند.
به نظر می‌رسد؛ جاودان‌سیرت از چندین ماه پیش کنار گذاشتن سرپرست «امور قراردادهای» دانشگاه را در سر داشت و اینگونه مطرح می‌شد که این تغییر با مقاومت معاونت توسعه دانشگاه مواجه شد؛ اما از آنجا که‌ وی به شدت برای حفظ بقاء صندلی ریاست خود دغدغه داشت، موضوع را به بعد از انتخابات موکول کرد.
در باره مناقصات و امور قراردادهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همواره حواشی و حرف و حدیث‌های وجود داشت. همیشه این مسئله مطرح می‌شد که هر گروهی قصد داشتند تیم  خود را در این جایگاه قرار دهند. برخی اینگونه مطرح می‌کردند که «یزدان‌پناه» نیروی مناسب زد و بند‌های اقتصادی نبود، و وی را قِطعه ناسازگار پازل خود می‌دانستند و او سر راه دسترسی بهتر به امور قراردادها ممانعت به‌وجود آورده بود و به‌همین خاطر او را کنار گذاشتند.
شاید هم این حرف‌ها هیچ کدام درست نباشد و تغییر مجتبی یزدان‌پناه دلیل دیگری داشته باشد و شاید هم نظر مدیریتی بوده است.
شنیده می‌شود که در کمتر از یک سال ریاست جاودان‌سیرت، در طول تاریخ دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج رکورددار بیشترین تعداد مکاتبات سازمان بازرسی‌کل و دیوان محاسبات است و اکثریت این نامه‌ها نیز در حوزه مناقصه‌ها، مزایده‌‌ها، معامله‌‌ها و کلیه واگذاری‌ها می‌باشد. این مسئله خیلی عجیب است و می‌تواند کدهای خوبی برای نهادهای نظارتی در سطح ملی و خاصه وزارت بهداشت و درمان باشد.
بر دوران مدیریتی جاودان‌سیرت نقدهای زیادی وارد است و یک دوران پُرچالش بوده؛ البته حُسن‌های هم داشت که جای خود قابل تقدیر است.
همواره یک سوال ذهن نگارنده را به‌خود مشغول کرده است که آیا رسالت و وظیفه ذاتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
بهداشت و سلامت مردم است یا تشکیل باند برای دسترسی به منافع دنیوی و...؟
ازآنجاکه حوزه قرارداد‌ها همیشه و در هر سازمانی کرسی بسیار حساس و لغزنده‌ای است، این جوان بسیار کوشید تا تن به دستورات و خواسته‌های نابه‌جا ندهد و با تمام قدرت در مقابل این باندها ایستاد و خود را آلوده به برخی تخلفات نکرد و نهایتاً منجر به لغو ابلاغ‌ او گردید. نکته حائز اهمیت اینجاست که جاودان سیرت پس از مقاومت معاون توسعه و بدون هماهنگی و رضایت قلبی‌ او نیروی زیرمجموعه و مورد وثوق معاون توسعه را، شخصاً لغو ابلاغ کرد. امید می‌رود که مسئولان دانشگاه شفاف‌سازی کنند.
شنیده شد که اختلافات بر سر واگذاری چندین پروژه عمرانی اخیر دانشگاه، به‌خصوص پروژه تکمیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی چرام به‌وجود آمد و اینگونه مطرح می‌کنند که پشت در‌های بسته و با بیرون کردن سرپرست امور قراردادها (یزدان‌‌پناه) با قیمت برآوردی بسیار هنگفت و غیرواقعی به پیمانکاران مورد نظر و از قبل تعیین و برنامه‌ریزی شده واگذار کردند، که خوشبختانه با ورود به موقع سازمان بازرسی با گرفتن ایرادات، هشدارها و مکاتبات محرمانه در مورخ (۱۴۰۲/۱۲/۲۶) جلوگیری به‌عمل آمد. (شماره نامه‌های محرمانه موجود می‌باشد.)
لذا در ذیل این مطلب لازم به قدردانی از سازمان بازرسی کل استان می‌باشد.
جاودان‌سیرت خیال به این خوش نمود که جریان ندای وحدت (جریان سکوی ترقی و پرش جاودان‌سیرت) از صحنه خارج شده و اکنون بهترین فرصت است تا نیرو‌های آن را از صحنه کنار بزند؛
اما داستان در باره این روزهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به همین‌جا ختم نمی‌شود. برخی مسئله را در فضای مجازی خیلی بزرگ کرده‌اند و کنار گذاشتن مجتبی یزدان‌پناه را اشتباه قلمداد می‌کنند. «مجتبی یزدان‌پناه» را از نیروهای نزدیک موحد می‌دانند. همچنین حرف‌های بر دخالت منتخب مردم در این تغییر مدیریتی می‌گویند که کسی این سخنان را تاکنون تأیید نکرده و به‌نظر می‌رسد این سخنان بی‌اساس باشد.
اینگونه مطرح می‌کنند که جاودان‌سیرت در انتخابات 11اسفندماه تمایل به سمت نادر منتظریان داشت و از او در برخی محافل حمایت می‌کرد. البته این سخن تأیید نشده است و فقط تحلیل‌های رایج در فضای مجازی می‌باشد.
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج رسالتش سلامت و درمان مردم است و مدیران دانشگاه نباید در میدانی به‌غیر از سلامت مردم بازی کنند؛ چرا که دود این حماقت اول به چشم خودشان می‌رود.


کد مطلب: 474032

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/474032/ماجرای-تغییر-مدیریتی-امور-قراردادهای-دانشگاه-علوم-پزشکی-یاسوج

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1