تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۷۳۹۴۷
گفت و گوی اختصاصی کبنانیوز با آرش مصلح مدیرعامل آب منطقه‌‎ای کهگیلویه و بویراحمد؛

ریز و درشت مسئله آب کهگیلویه و بویراحمد / 2 ماه از نظر حملات سایبری در وضعیت نارنجی قرار داشتیم / سال 1403 و 1404 تمام زحمات آب منطقه‌ای به نتیجه خواهد رسید / سهم یاسوج از آب سد تنگ سرخ چقدر است؟ / انتظار داریم برای حل دغدغه‌ها و انتظارات در تهران پیگیری کنند؛ نه در استان / شاید تنها مدیری بودم که به‌صورت رسمی در اتاق آقای رئیسی حضور و مسائل را بیان کردم / نقش رسانه‌ها در تحقق اهداف آب منطقه‌ای یک نقش اثرگذار بوده است

۳
۱
ریز و درشت مسئله آب کهگیلویه و بویراحمد / 2 ماه از نظر حملات سایبری در وضعیت نارنجی قرار داشتیم / سال 1403 و 1404 تمام زحمات آب منطقه‌ای به نتیجه خواهد رسید / سهم یاسوج از آب سد تنگ سرخ چقدر است؟ / انتظار داریم برای حل دغدغه‌ها و انتظارات در تهران پیگیری کنند؛ نه در استان / شاید تنها مدیری بودم که به‌صورت رسمی در اتاق آقای رئیسی حضور و مسائل را بیان کردم / نقش رسانه‌ها در تحقق اهداف آب منطقه‌ای یک نقش اثرگذار بوده است
کبنا ؛
آرش مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه ما می‌توانیم در استان از تریبون‌ها استفاده کنیم و دغدغه‌ها را بیان کنیم؛ ولی طرح دغدغه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فقط یک نوع همدردی است و بیان مشکلات در سطح یک خانواده است، ولی مشکلات استان از نظر اشتغال و تولید که اعتقاد داریم آب حلال این مشکلات است، باید در سطح ملی مطرح شود. اگر تریبونی در اختیار داریم که بتوانیم دغدغه‌ها را به سطح ملی منعکس کنیم می‌تواند اثرگذار باشد. 1700 میلیارد تومانی که در این دو سال وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شده نتیجه همین زحمات است، نمی‌توانم این نکته کلیدی را ادا نکنم، نقش رسانه‌ها در تحقق اهداف آب منطقه‌ای یک نقش اثرگذار بوده است.
   
فیلم| صحبت‌های آرش مصلح، مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد

آرش مصلح به اذعان خیلی‌‌ها یکی از مدیران موفق استان کهگیلویه و بویراحمد است. او توانست در سال 1402 بیش از 1700 میلیارد تومان اعتبار وارد استان کهگیلویه و بویراحمد کند. همچنین در سال مالی گذشته حدود 9 میلیارد تومان در حوزه فرهنگی اعتبار گذاشت. آخرین گفت و گوی اختصاصی سال 1402 کبنا نیوز با آرش مصلح را در ادامه می خوانید.
تخصیص۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبارات پروژه های آب
آرش مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این گفت و گو گفت: از سال گذشته تاکنون 1700 میلیارد تومان برای 61 پروژه در 9 شهرستان هزینه شده است، که شامل پروژه‌های سد‌ها، سامانه‌های انتقال آب شرب، مرمت، بازسازی، تغییر شبکه‌های آب لوله کشی، پدافند غیرعامل، امنیت سایبری بوده است. 50 میلیارد تومان ابزار دقیق از اروپا خرید داریم، پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آلمان و انگلیس را خریداری کرده‌ایم، 60 کیلومتر لوله در لیکک تهیه و اجرا شده است.
وی اظهار کرد: هر کیلومتر لوله‌گذاری شامل خرید و اجرا، 20 میلیارد تومان هزینه برای دولت دارد. مناقصاتی داشته‌ایم که 6 بار باطل کردیم و تجدید شده، به دلیل حساسیت‌هایی که داشتیم و اینکه قوانین و مقررات و کیفیت کار برای ما اهمیت داشته است. از تعاملات با سازمان‌های نظارتی و بازرسی برای مشاوره و اجرای بهتر قوانین استفاده کردیم، بجای مقابله شروع به تعامل کردیم.
توجه نظام به تقاضاهای مردم درخصوص آب
مصلح افزود: بعد از انقلاب تاکنون مجوز آب برای 280 مزرعه پرورش ماهی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است. قریب 12 هزار تن مزرعه پرورش ماهی داریم، این نشان می‌دهد که نظام به این موضوع توجه داشته است و از پتانسیل‌های آبزی پروری استان استفاده می‌شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: حدود 3 هزار مجوز چاه صادر کرده‌ایم، هر چاه حداقل 5 هکتار اراضی تحت پوشش دارد، قریب 5 هزار مجوز برداشت آب از منابع آبی رودخانه و چشمه در 9 شهرستان صادر کرده‌ایم. قریب 50 ایستگاه پمپاژ کشاورزی عمومی مجوز برای جهاد کشاورزی و امور عشایر صادر کرده‌ایم. قریب 300 حلقه مجوز چاه آب شرب صادر کرده‌ایم، 400 مجوز برای صنایع صادر کرده‌ایم. این منابع را اگر در کنار هم قرار دهیم، بعد از انقلاب حدود 10 هزار مجوز برای بهره‌برداری در بخش آب صادر شده است.
9 شبکه آبیاریزه کشی در کهگیلویه و بویراحمد
وی مطرح کرد: 9 شبکه آبیاریزه کشی داریم، شبکه لیشتر، خیرآباد، امام‌زاده جعفر، چرام، سروک، چیتاب، دلی اولاد علی مؤمن، دژسلیمان، دشت مور، سد شاه قاسم و ... که 16 هزار هکتار از راضی کشاورزی را پوشش می‌دهند. وقتی به استان نگاه می‌کنیم، بعد از انقلاب در حوزه آبزی‌پروری از صفر به سومین تولیدکننده قزل آلا در کشور تبدیل شده‌ایم. اینها نشان می‌دهد آب منطقه‌ای در حوزه سیفی‌جات، باغات، صنایع زراعت آب منطقه‌ای به وظایف خود عمل کرده است، چون زیربنای تولیدات کشاورزی، دامی و صنایع آب است.
تخصیص های آب رودخانه مارون
برای دهدشت و پتروشیمی

مصلح اشاره کرد:  قریب 50 میلیون متر مکعب از رودخانه مارون برای 5 هزار و 555 هکتار اراضی دهدشت غربی مجوز صادر کرده‌ایم. مجوز آب پتروشیمی دهدشت را از رودخانه مارون صادر کردیم، تأسیسات آن در حال اجرا است و عملاً از این رودخانه استفاده می‌شود.
بخشی از تخصیص های سد کوثر برای کهگیلویه و گچساران
مصلح گفت: در حال حاضر 17 میلیون متر مکعب از آب سد کوثر وارد پتروشیمی می‌شود و آب سد کوثر را به پتروشیمی وصل کردیم. 65 میلیون متر مکعب آب سد کوثر وارد دشت لیشتر و خیرآباد می‌شود، 10 میلیون متر مکعب برای دشت‌مور اختصاص داده شده، 12 سال هست که 11.5 میلیون متر مکعب برای آب شرب گچساران استفاده می‌شود، 8.5 میلیون متر مکعب برای آب شرب شهرستان بهمئی درنظر گرفته شده است. 17.5 میلیون متر مکعب برای دهدشت، چرام، سوق، لنده و 300 روستای این منطقه درنظر گرفته شده است. 3 میلیون متر مکعب آن برای شرکت نفت و گاز گچساران استفاده می‌شود. هزار هکتار برای تنگ انگشترک و آبرزی در حال استفاده است، و بعد از عید سامانه اصلی 700 هکتار آن به بهره‌برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: در امامزاده جعفر 6 هزار و 600 هکتار از طریق رودخانه زهره هدفگذاری شده است، 3 هزار و 650 هکتار آن تمام شده و 3 هزار و 100 هکتار آن نیز با پیشرفت فیزیکی 67 درصد در حال کار است.
5 نیروگاه شهرستان دنا سالانه بیش از 30 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند
وی افزود: در چیتاب حوزه بویراحمد، با وجود شبکه آبی که اجرا شده، بهترین برنج استان در همین شبکه در حال تولید است. در دشت روم، در دلی اولاد علی مؤمن، سروک، آب منطقه‌ای بهره‌برداری می‌کند، و هیچ باری بر روی دوش کشاورز نگذاشته است. 5 نیروگاه در شهرستان دنا داریم که سالانه بیش از 30 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند، پایداری برق دنا و بخشی از بویراحمد را انجام می‌دهند.
61 پروژه آب در حال اجرا در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: 61 پروژه در حال اجرا داریم، سد تنگ سرخ، سد سقاوه، سد سرپری، پروژه‌های کشاورزی و صنعت به بهره‌برداری برسند، دغدغه مردم و مسئولین برطرف می‌شود. همین امسال برای اولین بار در تاریخ استان سد چمشیر به بهره‌برداری رسید. سد سقاوه همان روز کلنگ‌زنی شده است. سد سرپری بعد از 5 سال توقف فعال شد و در این 11 ماه به اندازه 11 سال پیشرفت فیزیکی داشته است. سد پراشکفت و نیروگاه آن در حوزه بویراحمد وارد فاز مطالعاتی شده است.
در 1402، 3 سد به فاز مطالعاتی رفت، یک سد کلنگ‌زنی شده، یک سد مجدداً فعال شده، یک سد به بهره‌برداری رسید
مصلح اظهار کرد: مشاور سد سرآسیاب یوسفی تعیین شده است و وارد فاز مطالعاتی 2 شد، سد کمبل گچساران در فاز مطالعاتی است. در واقع 3 سد در فاز مطالعاتی است، یک سد کلنگ زنی شده، یک سد مجدداً فعال شده، یک سد به بهره‌برداری رسیده است. مجوز ماده 23 سامانه انتقال آب سد تنگ سرخ را اخذ کردیم، سد سرپری، آب شرب دیشموک و چارؤسا به میزان 75 هزار نفر از رودخانه گندمکار، سامانه انتقال تنگ سرخ پروژه های در دست اجرا هستند.
در هیچ سال و دولتی این همه مجوز و اعتبار و همکاری و مساعدت با مجموعه آب نشده است
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: اگر ادعا و اغراق نباشد، در هیچ سال و دولتی این همه مجوز و اعتبار و همکاری و مساعدت با مجموعه آب نشده است. رویکرد دولت و نظام بر این است که به واسطه آب تحولی در استان ایجاد شود. در آخرین روز اداری سال در 28 اسفند، 1200 پرونده در کمیته تخصیص بررسی شده است. بدون اغراق با تمام این پرونده‌ها موافقت شده، بجز پرونده‌هایی که مشکلات مالکیتی و معارضات محلی و اجتماعی داشته است. در دو سال دولت آقای رئیسی 250 مجوز صادر کرده‌ایم، هر مجوزی که صادر می‌شود 4 تا 5 نفر اشتغال زایی دارد.
نظام هیچ چیزی کم نگذاشته است، هم مجوز داده و هم اعتبار داده
وی تصریح کرد: سد سقاوه را برای تأمین آب کارخانه سیمان، فاز دوم کارخانه و شهرک دامپروری و شهرک صنعتی اجرا می‌کنیم. اعتقاد من این است که نظام هیچ چیزی کم نگذاشته است، هم مجوز داده و هم اعتبار داده است. اما شاید پیشرفت فیزیکی در برخی از پروژه‌ها بنا به دلایلی کمتر بوده، در سنوات گذشته شاید عمده مشکلات اعتباری بوده است. یک مشکلی که بصورت مستمر می‌بینیم مسائل و مشکلات اجتماعی است، ضمن تشکر از مردم استان انتظار داریم در پروژه‌ها همکاری کنند. پروژه‌ها ماهیت خطی و متمرکز دارند. برای آبرسانی به لیکک از سد کوثر 60 کیلومتر خط انتقال داریم، که از استان خوزستان، جاده‌های اصلی و فرعی، جاده‌های روستایی، تأسیسات، کارخانه سیمان می‌گذرد. قاعدتاً اگر همکاری نشود، پیشرفت فیزیکی کند می‌شود، بخشی از دلایل عدم پیشرفت فیزیکی اعتبار بوده و بخشی هم معارضات بوده است. تخصیص اعتبار در این دو سال خوب بوده است.

بعد از 12 سال امسال 50 میلیارد تومان در تنگ سرخ تملک انجام دادیم
وی گفت: در تمام مناطقی که نیاز به تملک داشتیم، پول ذی‌نفعان و مردم را با نظر کارشناسان دادگستری محاسبه و پرداخت کرده‌ایم. الان هم این آمادگی را داریم، بعد از 12 سال امسال 50 میلیارد تومان در تنگ سرخ تملک انجام دادیم، محدوده اصلی سد را بعد از 12 سال تملک کردیم و در یک فضای عادلانه و با نظر کارشناسان و با رضایت مردم پول مردم پرداخت کردیم. در سد سقاوه، سد سرپری، لیکک و چهار شهر همین کار در حال انجام است.
در روز‌های آخر سال سه مناقصه را باز کردیم
مصلح خاطرنشان کرد: در روز‌های آخر سال سه مناقصه را باز کردیم. تکمیل ایستگاه پمپاژ لیشتر با اعتبار 30 میلیارد تومان، آخرین مناقصه لوله‌گذاری انتقال آب لیکک به میزان 10 کیلومتر با اعتبار 85 میلیارد تومان، اتصال مخزن 20 هزار متر مکعبی دهدشت به شبکه شهر با بیش از 30 میلیارد تومان دیروز به مناقصه رفت. بعد از عید مخزن 20 هزار متر مکعبی دهدشت را به شبکه شهر وصل می‌کنیم. این مخزن 85 میلیارد تومان هزینه داشته است و قادر است هر اتفاقی که بیفتد 72 ساعت آب شهر را تأمین کند.
سال 1403 آب شرب سد کوثر را وارد لیکک می‌کنیم
وی افزود: سال آینده آب شرب سد کوثر را وارد لیکک می‌کنیم، یعنی شهرستان بهمئی از نعمت آب پایدار برخوردار می‌شود، 1500 میلیارد تومان هزینه تمام شده پروژه است. همینطور در همین سال آب سد کوثر را وارد دهدشت خواهیم کرد. بدون تردید سد سرپری آبگیری خواهد شد. آبرزی و تنگ انگشترک به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید، ایستگاه پمپاژ لیشتر تکمیل خواهد شد، فاز دوم پروژه پمپاژ آب امام‌زاده جعفر تکمیل و آب‌اندازی خواهد شد.
سال 1403 و 1404 تمام زحمات آب منطقه‌ای به نتیجه خواهد رسید
مصلح اظهار کرد: سامانه انتقال آب سد تنگ سرخ به یاسوج شروع خواهد شد و سد تا مرحله تکمیل پیش خواهد رفت. سال 1403 و 1404 تمام زحمات آب منطقه‌ای به نتیجه خواهد رسید. ماهیت پروژه‌ها به گونه‌ای است که حتماً زمانبر هستند. مثلاً سد سقاوه که کلنگ‌زنی شد، 5 سال زمان اجرایی آن است. اما دغدغه‌های مردم در این دو سال مرتفع خواهد شد. از مسئولان، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ائمه جمعه، نماینده ولی فقیه استان، نماینده مجلس خبرگان تشکر می‌کنم که همگی در این مدت کمک کردند.
انتظار داریم برای حل دغدغه‌ها و انتظارات در تهران پیگیری کنند
مصلح گفت: اعتبارات آب منطقه‌ای و مجوز‌های آن در سطح ملی و وزارتخانه‌ها و سازمان برنامه و بودجه است. لذا انتظار داریم برای حل دغدغه‌ها و انتظارات در تهران پیگیری کنند. همه ما می‌توانیم در استان از تریبون‌ها استفاده کنیم و دغدغه‌ها را بیان کنیم، ولی طرح دغدغه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فقط یک نوع همدردی است و بیان مشکلات در سطح یک خانواده است، ولی مشکلات استان از نظر اشتغال و تولید که اعتقاد داریم آب حلال این مشکلات است، باید در سطح ملی مطرح شود. اگر تریبونی در اختیار داریم که بتوانیم دغدغه‌ها را به سطح ملی منعکس کنیم می‌تواند اثرگذار باشد. 1700 میلیارد تومانی که در این دو سال وارد استان شده نتیجه همین زحمات است، نمی‌توانم این نکته کلیدی را ادا نکنم، نقش رسانه‌ها در تحقق اهداف آب منطقه‌ای یک نقش اثرگذار بوده است.
10 درصد اعتبارات سفر رئیس جمهوری مربوط به آب منطقه ای است
مصلح عنوان کرد: در سفر رئیس جمهوری از 10 هزار میلیارد تومان اعتباری که مصوب شده، 1000 میلیارد آن مربوط به آب منطقه‌ای است، یعنی 10 درصد اعتبارات. این نشان می‌دهد، تیم هیئت دولت که حضور پیدا کردند، پایش و کنترل کردند، اطلاعات گرفتند، انعکاس‌ها را دیدند، این انعکاس‌ها و دغدغه‌ها از طریق رسانه‌ها منعکس شده، تیم رئیس جمهور نیز اینطور گفتند که وقتی دیدیم اولویت‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود آب است، به آب توجه کردیم. امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد.
وی گفت: نکته مهم این است که 10 درصد بارش‌ها را داریم، اما این بارش‌ها در 4 ماهی اتفاق می‌افتد که نیاز زیادی نداریم، بنابراین سد‌ها به استان کمک می‌کنند. همه سد‌هایی که آب منطقه‌ای در این دوسال کلنگ زنی کرده، و دارد کار می‌کند و مطالعه می‌کند، همگی درون استانی است، و همگی درون استانی هستند و همگی برای همین محدوده جغرافیایی هستند.
سدهایی که دغدغه‌های مردم را برطرف می کنند
مصلح خاطرنشان کرد: سد‌های پراشکفت، سد سقاوه مارگون، سد سرپری، آبریز، سد سرآسیاب یوسفی، قلات در بهمئی، سد شبلیز در دنا، سد سرگچینه، سادات و عزیزی در بویراحمد، کمبل در گچساران، سد شیو و آبدهگاه در باشت، هستند. اعتقاد داریم که می‌توانند تمام دغدغه‌های ما را برطرف کنند.
مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: پروژه‌هایی که در حال اجرا هستند، حداقل 30 هزار هکتار از اراضی دیم را تبدیل به آبی می‌کنند. این موضوع را به صراحت عرض می‌کنم در انتهای سال 1404 استانی را می‌بینیم که بخش زیادی از جمعیت روستایی و شهری آن از آب شرب پایدار برخوردار است.
درآمدی از کشاورزی آبی که معادل 3 سال بودجه فعلی استان است
وی گفت: 20 الی 30 هزار هکتار اراضی به‌صورت مدرن از آب استفاده می‌کنند، که خود 5 تا 7 هزار میلیارد تومان درآمد کشاورزی وارد استان کهگیلویه و بویراحمد می‌کند. این درآمد معادل 3 سال بودجه فعلی استان است. صنایعی که در حال اجرا هستند نیز از این آب بهره‌مند می‌شوند، تولید انرژی برق آبی، گردشگری آبی نیز داشته باشیم، آن موقع می‌توانیم بگوییم استانی توسعه یافته هستیم.
سهم یاسوج از آب سد تنگ سرخ چقدر است؟
مصلح بیان کرد: در بحث امنیت غذایی، امنیت آب شرب، گردشگری، محیط زیست و... آخرین ابلاغیه تخصیص سد تنگ سرخ که به امضای وزیر نیرو رسیده در 22 اسفندماه امسال است که سهم شهرستان بویراحمد از سد تنگ سرخ را رسماً اعلام کرده، سهم آب شهرستان بویراحمد از سد 20 میلیون متر مکعب است، 13 میلیون متر مکعب برای صنایع، 33 میلیون متر مکعب برای کشاورزی تخصیص یافته که جمعا 101 میلیون متر مکعب تخصیص رسمی و ابلاغ وزارت نیرو بوده است، و با این اتفاق سد تنگ سرخ به عنوان یک سد استراتژیک ایفای نقش خواهد کرد.
2 ماه از نظر حملات سایبری در وضعیت نارنجی قرار داشتیم
وی گفت: از پدافند غیرعامل، مدیریت بحران اقداماتی را در زمینه امنیت سایبری انجام می‌دهیم، امسال قریب 15 میلیارد تومان در زمینه امنیت سایبری اقدامات انجام دادیم، علارغم اینکه 2 ماه از نظر حملات سایبری در وضعیت نارنجی قرار داشتیم، خدا رو شکر هیچ گونه حادثه و نفوذی را دشمن نتوانست از نظر حملات سایبری در مجموعه‌های حساس مجموعه آب داشته باشد. امسال حدود 13 میلیارد تومان برای بحث پدافند غیرعامل هزینه کرده‌ایم و سال آینده نیز قریب 30 میلیارد تومان برای اعتبارات پدافند غیرعامل درخواست داده‌ایم.
مصلح افزود: برای اولین بار در تاریخ استان توانستیم از اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی نفت استفاده کنیم، پروژه سد سرپری، پروژه تنگ انگشترک و آبرزی، پروژه ایستگاه پمپاژ لیشتر، پروژه تکمیل کانال رودبال و نازمکان، ساماندهی رودخانه باشت، فاز اول پروژه امام‌زاده جعفر، فاز دوم امام‌زاده جعفر، از مسئولیت‌های اجتماعی نفت استفاده کرده‌اند.
وی اضافه کرد: پروژه دشت مور بعد از سال‌ها توقف، در 7 فروردین به مناقصه می‌رود و پیمانکار مشخص می‌شود. در سفر ریاست جمهوری نیز از اعتبارات نفت 50 میلیارد تومان برای پروژه‌های گچساران اختصاص یافت. 10 میلیارد تومان برای انتقال آب رودخانه دشت روم به سد شاه قاسم، 50 میلیارد نیز برای ساماندهی رودخانه بشار از محل مسئولیت‌های اجتماعی استفاده خواهد شد.
مصلح بیان کرد: نخستین بار هست که از اعتبارات نفت برای پروژه‌های آب استفاده شده، نخستین بار هست که از محل اعتبارات طرح‌های پدافند غیرعامل در پروژه‌های آب استفاده شده، و این ادامه خواهد داشت. ما از اعتبارات بحران، نیز پروژه‌ای را شروع کرده ایم. حفاری دو حلقه چاه آهکی شرب برای شهرستان باشت که وزیر نیرو در سفر ریاست جمهوری قول آن را داده بودند، شروع شده است، این دو حلقه چاه و دو حلقه چاهی که قبلاً وجود داشت، سال آینده تجهیز می‌شود و جمعیت 50 هزار نفره را در روستا‌ها و شهر باشت تأمین آب می‌کند، بخشی از دغدغه ما در این شهر برطرف می‌شود، حدود 150 لیتر بر ثانیه به ظرفیت آبی باشت اضافه می‌شود. این موارد در سال 1403 با همکاری بیشتر ادامه پیدا کند.
شاید تنها مدیری بودم که بصورت رسمی در اتاق آقای رئیسی حضور و مسائل را بیان کردم
مصلح گفت: آقای دکتر احمدزاده در سفر‌های ما در تهران همراه بودند، برای من افتخار است و شاید تنها مدیری بودم که همراه با آقای دکتر احمدزاده در اتاق آقای رئیسی بصورت رسمی حضور پیدا کردیم و به مسائل اشاره کردیم، تلاش مسئولان، نمایندگان، نماینده ولی فقیه، نماینده مجلس خبرگان نیز اثرگذار بوده است.
وی گفت: سامانه‌ای در وزارت نیرو فعال هست و تمام اخبار استان‌ها را روزانه در وزارت نیرو رصد می‌کنند، گلایه‌ها، مشکلات، انتقادات و پیشنهادات را می‌گیرند و فوراً با مدیران استان تماس می‌گیرند، و به همین دلیل هم چند پروژه مهم استان در داشبورد وزیر نیرو قرار دارد. 88 پروژه کشور در این داشبورد است که چند پروژه استان ما نیز در این داشبورد قرار دارد و وزیر نیرو روزانه آن‌ها را رصد می‌کند.
آخرین وضعیت سد آبریز
مصلح گفت: سد آبریز باعث می‌شود تمدن تاریخی بلاد شاپور مجدداً احیا شود، چون حداقل 20 هزار هکتار از اراضی دیم کهگیلویه بزرگ تبدیل به آبی می‌شود، تأمین آب شرب پایدار شهرستان‌های چرام، کهگیلویه و لنده انجام می‌شود. آب صنایع فعلی و آتی تضمین می‌شود. گردشگری پیرامونی سد ایجاد خواهد شد، چون این سد در نزدیکی جاده دهدشت پاتاوه است، که جاده بنادر به اصفهان است، همچنین این سد نیروگاه دارد و بخشی از برق منطقه را تأمین می‌کند. رفاه، اشتغال، و توسعه در زمان ساخت و بهره‌برداری ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: پروژه‌های آبی به دلیل ویژگی‌های اجرایی زمانبر بودن، در چند دولت حضور دارند. از زمانی که قرار بود سد کلات اجرا شود که به دلیل شرایط آن، در سفر آقای احمدی‌نژاد بررسی شد و قرار شد که بازنگری انجام شود و سدی بر روی رودخانه مارون جهت نیاز‌های کهگیلویه بزرگ مطالعه و اجرا شود. افتخار می‌کنم که در مردادماه سال 1390 مطالعات سد آبریز رسماً با امضای بنده ابلاغ شد، آن موقع سد وارد فاز مطالعه شد. مطالعات سد‌ها نیز زمان بر هست. الان سد آبریز بعد از طی فرآیند‌های مختلف مطالعاتی مجوز‌های خود را اخذ کرده است.
با حجم 135 میلیون متر مکعب و همراه با نیروگاه به گروه طراحی سپرده شده است و رسماً تأیید شده است، اهداف آن تأمین 16 میلیون متر مکعب از کمبود آب شرب شهر‌های دهدشت، چرام، سوق و لنده است، 95 میلیون متر مکعب این سد برای حوزه کشاورزی است، 23 میلیون متر مکعب برای صنایع درنظر گرفته شده است.
در چند ماه اخیر آخرین مکاتبات انجام شد و آخرین تأییدیه‌های سد آبریز گرفته شد، این سد در سطح وزارتخانه مطالعه می‌شود، کارفرما شرکت توسعه منابع آب نیرو ایران است. این سد در سال 1396  به هر دلیلی به تهران سپرده شد. اعتقادم بر این است که اگر این سد در همان زمان به استان سپرده می‌شد، الان عملیات اجرایی آن نیز شروع می‌شد. آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین بهره برداران سد در کشور مطرح است. 22 سال است که سد کوثر را بهره‌برداری می‌کند.
مصلح گفت: الان مجری طرح آقای کامکار که زمانی مدیرکل امور مجلس وزارت نیرو بوده‌اند، بازدید‌هایی صورت گرفت، انتخاب ایشان معنادار است و ان‌شاء‌الله با حضور ایشان کلنگ زنی سد آبریز را در سال 1403 داشته باشیم. بخشی از مردم نیز نگران بودند که اعتبار تخصیصی سد گذشته است، اما بعد از پیگیری‌هایی که انجام شد با امضای معاون وزیر تمدید تخصیص آب سد آبریز تا سال 1405 تمدید شد، و نگرانی از این بابت نداشته باشیم و تمام مقدمات برای عملیات اجرایی سد فراهم هست.
نام شما

آدرس ايميل شما

مطلع
United States
سلام . به نظر می رسد فقط یه قول دهنده خوبی باشه
وگرنه اگه یه سری به طرح های عمرانی و وعده وعید های الکی و انجام نشده متوجه حقایق خواهید شد و خودش هم میدونه فقط وقت گذرانی می کنه که روی صندلی بمونه و استفاده کنه
بهزادی ریس شورای اسلامی دیل
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای مصلح مدیر کل امور اب منطقه ای استان باسلام از جنابعالی دو سوال دارم یک چرا سد تنگ اسیاب دیل که چندین سال است که طر ح ان به گفته حضرتعال تمام شده وچندین بار ریس اب گچساران مصاحبه کرده وشخصا حضور داشتید در حضور ایت ااه حسینی نماینده محترم ولی فقیه در استان در جلسه ای که در دیل داشتیم قول به مردم این روستای بزرگ گچساران دادید ولی تا حالا که چند سال میگذرد اقدامی جهت شروع نکردید دوم طرح ساماندهی رودخانه دیل وباشت که در سالهای قبل هردو رودخانه یک ایتم بوده ولی چند سال است که روی رودخانه دیل کار نشده ولی روی رودخانه باشت کار میشود جای نگرانی دارد برای این خته دلاور خیز وشهید پرور دیل چرا چرا مردم این منطقه از حضرتعالی انتظار دارند واین جانب از حضرتعالی انتظارات فراوانی داشتم وهمیشه از جنابعالی به عنوان مردی پرکار وبا اخلاق یاد میکردم لذا منتظر اقدام شما برادر عزیز وبزرگوار هستم انشاااه
احسان
Iran, Islamic Republic of
دقت کنید به کلمات : خدمت و خدمت رسانی ... انتقال آب استان به استان های دیگه شده خدمت.
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
فایل های مرتبط
1