تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب : ۴۷۳۸۹۰
در گفت و گوی اختصاصی با کبنانیوز مطرح شد

محمد راستا، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد: تونل شماره یک سی‌سخت سوراخ شد / رفتار ما با پیمانکاران بر اساس موافقت‌نامه و ابلاغ سازمان برنامه و بودجه است / نهضت ملی مسکن در یاسوج با کمبود زمین روبرو است /پیمانکار پروژه سایت ارم خلع ید شد

۱
۱
محمد راستا، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد: تونل شماره یک سی‌سخت سوراخ شد / رفتار ما با پیمانکاران بر اساس موافقت‌نامه و ابلاغ سازمان برنامه و بودجه است / نهضت ملی مسکن در یاسوج با کمبود زمین روبرو است /پیمانکار پروژه سایت ارم خلع ید شد
کبنا ؛
محمد راستا، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز به تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی پرداخت و گفت: کار خاکبرداری تونل شماره یک جاده یاسوج - سی‌سخت به اتمام رسیده و تونل به‌اصطلاح سوراخ شده و اکنون باید کف‌برداری و لاینیگ انجام بگیرد.
به گزارش کبنا، در ادامه گفت‌وگوی محمد راستا، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با پایگاه خبری کبنا نیوز را می‌خوانید.
پاسخ به نامه سرگشاده جمعی از روحانیون استان
راستا با بیان اینکه مهمترین محور مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد، محور بابامیدان - یاسوج - سی‌سخت است، اظهار کرد: در سفر ریاست جمهوری ۴ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دادیم؛ اما به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه این میزان به پروژه‌ها تخصیص نیافته است. این محور و کمربندی یاسوج مهمترین و پرترددترین و حادثه خیزترین محور استان است.
وی افزود: وقتی کل هزینه تأمین نمی‌شود و دولت مجبور است که اعتبارات را در نقاط مهم و حادثه‌خیز هزینه کند. در حال حاضر ۵ پیمانکار در این محور (جاده بابامیدان - یاسوج - سی‌سخت) مشغول به کار هستند، تنگاری، کمربندی، نیوجرسی کمربندی، پل سریز، ادامه چهارخطه به سمت پاتاوه، که هر ۵ نقطه مطالبات زیادی داشته و دارد. بنابراین با وجود پیشنهادی که ما داده‌ایم کوتاهی از سمت راه و شهرسازی و دولت نبوده است.
پیمانکار‌ها با مبالغ بالای ۴۰ میلیارد تومان از راه و شهرسازی طلبکار هستند
راستا درخصوص سایر پروژه‌های جاده‌سازی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اخیراً تقاطع غیرهمسطح جاده شیراز - بابامیدان به مناقصه رفته است که به دلیل کمبود اعتبار، اداره ذی‌حساب مخالفت کرده است، ولی این پروژه ضرورت است، و ما می‌خواهیم این پروژه به مناقصه برود تا دولت هر طوری هست اعتبار آن را تخصیص دهد.
راستا تأکید کرد: هزینه‌های جاده‌سازی در استان کهگیلویه و بویراحمد بالا است و همه پیمانکار‌ها با مبالغ بالای ۴۰ میلیارد تومان از راه و شهرسازی طلبکار هستند.
جریان چهار پرواز شدن فرودگاه یاسوج؟
راستا درخصوص مشکلات فرودگاه یاسوج گفت: در خصوص فرودگاه یاسوج، قبلاً دو سفر در طول هفته داشتیم، بعد از سفر رئیس جمهور و پیگیری‌های زیاد آقای استاندار و ما نیز تلاش کردیم و دو پرواز اضافه شد، طی مدت کوتاهی یکی از هواپیما‌ها نیاز به اورهال داشت و بر می‌گردد، تلاش داریم که پرواز‌ها روزانه شود.
راستا با تاکید بر محور کمربندی جاده یاسوج - اصفهان، بیان کرد: پل مختار مسیر کمربندی یاسوج ۱۳۰ متر طول دارد، پی شمعی حدوداً ۲۰ تا ۲۵ متر باید کف رودخانه برود. پل به مناقصه رفته است و اداره ذی‌حساب فعلا مخالفت کرده است، کمتر از دو سال هست که این پل در دست اجرا رفته است.
وی افزود: بخشی از جاده کمربندی یاسوج به اتمام رسیده و آماده آسفالت می‌باشد؛ اما با تخصیص اعتباری که داشتیم بتن‌ریزی و آسفالت در فصل بارش‌ها انجام نمی‌شود، چون بتن‌ها دچار یخ‌زدگی می‌شوند. لایه اول آسفالت انجام گرفته است و باید لایه دوم آسفالت انجام گیرد، در ۵ کیلومتر نیز دو لایه آسفالت کار شده و زیر بار ترافیک رفته است.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: 70 کیلومتر جاده بابامیدان - یاسوج - سمیرم چهارخطه است و مابقی کار نیز مطالعات آن انجام شده است، سه قطعه سنگین را به مناقصه برده‌ایم ولی به دلیل مخالفت‌هایی که ذی‌حساب داشته، هنوز نتوانسته‌ایم کار را شروع کنیم، تقاطع جاده شیراز، پل مختار، قطعه ۴ کیلومتری سمرون و توت‌نده را داریم، که به دلیل کمبود اعتبار مجبور هستیم که یک کیلومتر و دو کیلومتر جلو برویم.
مشکل اصلی جاده پاتاوه دهدشت تقاطع گندی خوری است
راستا درخصوص جاده پاتاوه دهدشت نیز گفت: این محور هم جزء پیشنهادات تأمین اعتبار در سفر ریاست جمهوری به استان بوده است، بخشی از اعتبارات نیز تخصیص شد، محور مشکل خاصی ندارد، بخشی از روشنایی تونل‌ها هنوز بطور کامل تأمین نشده، که الان در حال کار هستند، همگی روشنایی موقت دارند، برای روشنایی دائم نیز ۲/۵ کیلومتر تونل اول انجام شده است، و بقیه تونل‌ها نیز در حال کار هست.
وی گفت: مشکل اصلی جاده پاتاوه دهدشت تقاطع گندی خوری است، پیمانکار آن مشخص شده است و قرارداد با شرکت ساخت تهران در حال انجام است که بعد از تعطیلات شروع به کار می‌شود.
محور مهم بابامیدان، یاسوج، سمیرم ...
راستا در پاسخ به این سؤال که آروزی شما در دوران کاری‌تان چیست؟ گفت: یکی از مواردی که همیشه دوست داشتم بطور کامل انجام بگیرد، محور بابامیدان، یاسوج، سمیرم است که از خیرآباد شروع می‌شود، ۲۴۰ کیلومتر آن در استان کهگیلویه و بویراحمد است که باید بطور کامل چهارخطه شود تا عبور و مرور مردم استان کهگیلویه و بویراحمد راحت انجام شود، در حوزه راه خوب کار شده است، از خیرآباد تا پل بریم ۴ خطه است، و از بابامیدان تا انتهای مرز‌های استان ۷۰ کیلومتر ۴ خطه شده و بقیه نیز آماده اجرا است، و معطل اعتبار است، قریب به ۲۰ تونل در این محور باید احداث کنیم، که هزینه بالایی دارد و هر تونلی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، ولی کار جلو می‌رود و در حال انجام است که باز هم بستگی به تخصیص اعتبارات دارد.
راه سرمایه است
باند دوم کلیه جاده‌های اصلی استان در حال کار هستند

وی گفت: 6 هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، جاده روستایی، بزرگراه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داریم که در طی این چند سال رقم بالایی است. راه سرمایه است، همه جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب احداث شدند، الان دورترین روستا‌ها در حال جاده‌سازی هستند. جاده بابامیدان - یاسوج جاده باریک، جاده سی سخت جاده بسیار باریک و سخت گذر بود. از ۳۰ سال گذشته تاکنون این جاده‌ها وجود دارند و در حال توسعه هستند. باند دوم کلیه جاده‌های اصلی استان در حال کار هستند.
ورودی شهرهای استان چهارخطه شده است
راستا درخصوص ورودی های شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: ورودی شهر دهدشت از سمت سوق تمام شده است، ورودی لیکک ۱۰ کیلومتر ۴ خطه شده و به بهره‌برداری رسید، ورودی باشت ۳ کیلومتر ۴ خطه شده و بهره‌برداری شد، ورودی سی سخت نیز بهره‌برداری شده، ورودی یاسوج از سه طرف ۴ خطه آن عملیاتی شده و اکثرا به بهره‌برداری رسیده است. از یاسوج به سمت شیراز ۱۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده، از یاسوج به سمت بابامیدان ۳۰ کیلومتر، به سمت سمیروم ۴۰ کیلومتر، به سمت سی سخت ۲۰ کیلومتر ۴ خطه شده است.
اگر سرعت بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر باشد...
وی گفت: تصادفات در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد، اما در ایران میانگین تصادفات بالاتر است و بخش جزئی  این حوادث به جاده بر می‌گردد. بخش زیادی از تصادفات در استان به عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بر می‌گردد. راننده در شیب نباید با ۱۳۰ کیلومتر رانندگی کند. اگر بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر رانندگی نکنند، تصادف اتفاق نمی‌افتد، چون سرعت زیر ۱۰۰ کیلومتر قابل کنترل است، اگر خدای ناکرده لاستیک بترکد، ترمز ببرد، جای خطرناکی برسد قابل کنترل است، ولی اگر سرعت بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر باشد ماهرترین راننده هم نمی‌تواند خودرو را کنترل کند.
آخرین وضعیت تونل های جاده سی‌سخت
راستا در ادامه به محور یاسوج - سی‌سخت گریزی زد و گفت: عملیات حفاری و خاک‌برداری تونل شماره یک محور یاسوج سی سخت به اتمام رسیده و تونل سوراخ شده و کف‌برداری و لاینینگ باید انجام گیرد. تمام پروژه‌های راه و شهرسازی از امروز تعطیل شده است چون عبور و مرور در سفر‌های نوروزی زیاد می‌شود.
    
بیشتر بدانید| تونل شماره یک جاده یاسوج - سی‌سخت سوراخ شده است.
   
بیشتر بدانید|حرف‌های تازه در باره محور یاسوج - سی‌سخت

شاید پیمانکاری در جای دیگری قدرت و نفوذ داشته باشد ولی ...
راستا درخصوص اینکه «آیا پیمانکارها با نفوذ خود روی راه و شهرسازی کار را پیش می‌برند؟ و تصور می شود که اداره‌‌کل راه و شهرسازی دست پیمانکاران است و بعضی وقت‌ها جزیره‌ای عمل می‌کنند و حرف آخر را پیمانکاران در اداره‌کل می‌زنند» اظهار کرد: اینطور نیست، الان ببینید جاده یاسوج سی‌سخت موافقت نامه و اعتبار دارد، اگر تخصیص داشته باشد، مشخص است، پرداخت به پیمانکارها هم بر اساس مانده مطالباتی است که در راه و شهرسازی ثبت است. گاهی اوقات ممکن است پیش بیاید که مثلاً یک قطعه اهمیت زیادی داشته باشد، به همین دلیل توجه بیشتری به آن قطعه می‌شود.
همه چیز براساس قانون پیش می‌رود، مثلا اعتباری برای کمربندی تخصیص یافت، در حالی که مربوط به محور بابامیدان - یاسوج - سمیرم بود، ولی هر چقدر پیگیری کردیم فایده‌ای نداشت، چون ابلاغ مربوط به کمربندی بود و راهی نداشتیم. شاید پیمانکاری جایی قدرت و نفوذ داشته باشد ولی در اداره راه و شهرسازی اینطور نیست و ما بر اساس موافقت‌نامه، ابلاغ سازمان برنامه و بودجه رفتار می‌کنیم.
استانداری و معاونت عمرانی باید راهکار بدهد
کمیسیون ماده ۱۰۰ تبدیل به منبع درآمدی برای شهرداری‌ها شده

وی درخصوص اینکه «می‌گویند آقای راستا بیشتر به راه ها توجه دارد و به شهرسازی توجهی ندارد»، گفت: الان خیلی از ساختمان‌های بلندمرتبه پارکینگ ندارند، ساختمان‌هایی داریم که متروپل هستند. ما چندین مکاتبه درخصوص این ساختمان‌ها با استانداری کردیم و استانداری و معاونت عمرانی باید راهکار بدهد.
راستا خاطرنشان کرد: ساختمان‌سازی و احداث ساختمان در حوزه وظایف ما نیست، اختیار ما این است که ساختمان را بررسی و معرفی کنیم، نظام مهندسی نیز ناظر است. فقط شهرداری است که در این خصوص مرجع است که باید برخورد قانونی با ساختمان‌ها بکند. کمیسیون ماده ۱۰۰ تبدیل به منبع درآمدی برای شهرداری‌ها شده و روی به جریمه کردن می‌آورند. در بخشی از شهر ساختمان‌ها با مشکل پارکینگ مواجه هستند و ما این را به مراجع بالاتر اعلام کردیم. بخشی از شهر یاسوج تراکم ساخت بالا است، مثلاً می‌بینیم یک بلوک حدود ۴۰ واحد دارد. باید برای این 40 واحد پارکینگ تعبیه می‌شده است.
آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه به پروژه نهضت مسکن ملی در استان اشاره کرد و گفت: سایت جهاد نهضت ملی مسکن در حال کار است، پروژه ارم نیز در حال کار است. تنها مشکلی که در یاسوج وجود دارد مشکل نبود زمین است. مشکلات انشعاب آب در گچساران تا حدودی برطرف شده؛ ولی هنوز صددرصد حل نشده است. مشکلات انشعاب آب و برق به این صورت حل شده که طی یک تفاهم نامه‌ای باید یک سوم اعتبارات را وزارت راه، یک سوم وزارت نیرو، یک سوم استان تأمین کند. ما در حال حاضر منتظر تفاهم‌نامه استان هستیم، که تفاهم‌نامه را به تهران بفرستیم که یک سوم راه و شهرسازی پرداخت شود. مشکل کار کردن برطرف شده و با این تفاهم‌نامه باید انشعاب آب و برق و گاز کشیده شود.
وی افزود: بخش زیادی از مسکن در دهدشت و گچساران و همینطور خودمالکی‌ها در یاسوج به بهره‌برداری رسیده، ۲۸۸ واحد گچساران در مرحله سفیدکاری ساختمان است، حدود ۸۰ واحد در دهدشت مردم ساکن شده‌اند.
     
بیشتر بدانید| مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قریب به 20هزار واحدمسکونی در آیتم‌‌های مختلف (خودمالک، 99 ساله و...) در حال اجرا در سطح شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد داریم. کمبود زمین در شهر یاسوج مشکل اصلی پروژه نهضت ملی مسکن است.
مدیرکل راه و شهرسازی
پیمانکار پروژه سایت ارم خلع ید شد
راستا اظهار کرد: پروژه سایت ارم یاسوج، که در دست ستاد اجرایی فرمان امام بود، پیمانکار خلع ید شد و راه و شهرسازی پیمانکار تعیین کرد و طبقات آخر در حال انجام است.
60 بنگاه املاک پلمپ شد
وی بیان کرد: درخصوص گرانی مسکن و اجاره بها، کمیته بررسی و پیگیری بنگاه‌های املاک را داریم که متشکل از ۱۵ دستگاه و به دبیری و ریاست راه و شهرسازی است، برای اولین بار است که این کمیته شروع به کار کرده است. حدود ۲ بار یا یک بار بازرسی از بنگاه‌های املاک را انجام داده‌ایم، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان جریمه و حدود ۶۰ پلمپ بنگاه داشتیم، و این کار ادامه دارد، و تأثیر خوبی داشت. اما در واقع شهر یاسوج طی سال‌های اخیر رشد زیادی در زمینه قیمت ساختمان نداشته است، بهترین نوع ساخت و ساز در یاسوج متری ۲۰ میلیون و کمتر است، در حالی که در برخی شهر‌های بزرگ، قیمت‌ها چندین برابر بیشتر است. یکی از دلایل قیمت‌های پایین اجرای نهضت ملی مسکن بوده است که اکثر مردم ثبت نام کردند و پروژه به آن‌ها اختصاص یافت. در تهران نیز در سال ۱۴۰۲ در حوزه مسکن افت قیمت داشتیم، که به دلیل اجرای طرح نهضت ملی مسکن بوده است.

   
 تمهیدات وزارت راه و شهرسازی در ایام نوروز در استان کهگیلویه و بویراحمد

 
نام شما

آدرس ايميل شما

کبنا
Iran, Islamic Republic of
کبنا، ایشون هم روزی تمام می شود، رسالت خود را ب ناچیز مفروش
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1