تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۷۳۳۵۵
سربازان، 110 تن از مردم غزه را که به کامیون‌های موادغذایی نزدیک شده‌بودند به گلوله بستند

شلیک اسراییل به وجدان بشریت

۱
شلیک اسراییل به وجدان بشریت
کبنا ؛
ارتش رژيم اسراييل و مقامات بهداشتي غزه تاييد كرده‌اند كه سربازان اسراييلي در بحبوحه رويدادهايي كه بيشتر به آخرالزمان شباهت دارد، به سوي غيرنظاميان فلسطيني كه جهت دريافت مايحتاج ضروري خود صف كشيده بودند، تيراندازي كرده‌اند. اخيرا نيز اسراييل تهديد كرده است كه مذاكرات براي دستيابي به آتش‌بس را به زودي متوقف خواهد كرد. ارتش رژيم اسراييل از يك سو و شاهدان و مقامات فلسطيني از سوي ديگر روايت‌هاي متناقضي از اين فاجعه روز پنجشنبه ارايه كرده‌اند. در اين رويداد، به گفته مقامات بهداشتي غزه، بيش از 100 فلسطيني كشته و بيش از 700 نفر نيز مجروح شدند. مقامات مصري به رويترز اعلام كردند كه مقامات حماس مذاكرات آتش‌بس را به دليل اين فاجعه متوقف كرده‌اند.
منابعي آگاه به آسوشيتدپرس گفته‌اند كه هزاران فلسطيني حدود 30 كاميون حامل كمك به شمال غزه را در امتداد جاده ساحلي اصلي حدود ساعت 4 بامداد روز پنجشنبه براي دريافت مايحتاج ضروري خود متوقف كرده بودند كه در اين رويداد، سربازان ارتش اسراييل به سوي آنها آتش گشوده و بيش از 100 نفر را در آن كشتند. سخنگوي ارتش اسراييل مدعي شد اين حادثه در دست بررسي است. چندين شاهد عيني به الجزيره گفتند كه سربازان و تانك‌هاي اسراييلي به سوي مردمي كه در نزديكي ميدان نابلسي در شمال غزه جمع شده بودند، شليك كردند و برخي مي‌گويند تيراندازي قبل از رسيدن كاميون‌ها آغاز شده است. اين حادثه نشان مي‌دهد كه ارسال كمك‌ها در روزهاي اخير چقدر خطرناك و وضعيت مردم غزه تا چه اندازه اسفناك شده، زيرا بخش‌هايي از غزه پس از تقريبا پنج ماه جنگ به هرج و مرج آخرالزماني نزديك شده است.
با طولاني شدن جنگ و كاهش ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به غزه، فلسطينيان در غزه براي دريافت غذا مستاصل شده‌اند. تلاش‌ها براي تامين نيازهاي ضروري مردم غزه به دليل محدوديت در ارسال كمك‌ها به غزه، حملات اسراييل به كاميون‌هاي كمك‌رساني و حملات خشونت‌آميز به ارسال كمك‌هاي فلسطيني‌هاي گرسنه كه به دنبال غذا هستند، مختل شده است. كاميون‌هاي كمك‌رساني كه وارد غزه مي‌شوند بايد از پست‌هاي بازرسي ارتش اسراييل عبور كرده تا تاييديه دريافت كنند و در حالي كه اغلب براي مدت طولاني منتظر مي‌مانند، انبوهي از مردم جمع مي‌شوند كه گاهي اوقات منجر به غارت كاميون‌ها مي‌شود. سازمان ملل پيش از اين از ارتش اسراييل به دليل انتظار طولاني شكايت كرده بود.اين حادثه در حالي رخ داد كه در بحبوحه فشارهاي بين‌المللي بر اسراييل براي لغو برنامه‌هاي حمله به رفح، جايي كه بيش از يك ميليون نفر در آن پناه گرفته‌اند، تعداد كشته‌شدگان غزه از زمان آغاز جنگ اسراييل عليه حماس به بيش از 30 هزار نفر رسيده است.
در هفته‌هاي اخير، ارتش اسراييل بمباران‌هاي شمال را پس از احياي مقاومت حماس در آنجا از سر گرفته است. روز پنجشنبه ارتش اين رژيم مدعي شد كه نيروهايش اخيرا علاوه بر تخريب تونل‌ها و مصادره سلاح، چندين عضو حماس را در محله زيتون شهر غزه كشته‌اند. ارتش اسراييل همچنين مدعي است كه به حملات هوايي و ساير عمليات‌ها در شهر جنوبي خان يونس كه اكثر نيروهاي حماس در آن متمركز هستند، ادامه خواهد داد. ناظران اما روايت اسراييل را نادرست مي‌دانند و معتقدند كه بيشتر اهداف اسراييل را مراكز غيرنظامي و غيرنظاميان تشكيل داده‌اند. به گفته مقامات بهداشتي فلسطين، مجموع تلفات جنگ معادل حدود 3/1 درصد از كل جمعيت غزه شامل بيش از 125 هزار كودك و بيش از 8 هزار و 500 زن است كه تقريبا دوسوم كل تلفات را تشكيل مي‌دهد. همچنين تاكنون نزديك به هفتاد و پنج هزار نفر زخمي شده‌اند.
به نظر مي‌رسد كه ادامه جنگ در غزه اميدها را براي رسيدن به توافق آتش‌بس كمرنگ‌تر كرده است. يكي از اصلي‌ترين نقاط اختلاف ميان اسراييل و حماس بر سر نسبت زندانيان فلسطيني است كه در ازاي اسراي اسراييلي بايد آزاد ‌شوند. پيش از اين در طول جنگ، اسراييل به ازاي هر اسير زن، سه زنداني فلسطيني را آزاد كرده بود. وال استريت ژورنال به نقل از افراد آگاه از سندي محرمانه از كابينه اسراييل نوشته: اين رژيم مايل است 404 زنداني فلسطيني را با 40 اسير از جمله 90 زنداني فلسطيني با پنج سرباز زن اسراييلي مبادله كند؛ اتفاقي كه فاجعه صبح روز پنجشنبه در غزه بر آن گرد نااميدي ريخته است. اسراييل در گذشته تعداد بيشتري اسير را با پرسنل نظامي خود مبادله كرده است. زماني كه گيلاد شليت، سرباز ربوده شده اسراييلي در سال 2011 پس از بيش از پنج سال اسارت آزاد شد، با هزار و 27 اسير فلسطيني مبادله شد، از جمله برخي از آنها كه به انجام حملات به غيرنظاميان اسراييلي محكوم شده بودند.مانع ديگر بازگشت محدود و تدريجي فلسطينيان به خانه‌هاي خود در شمال غزه در طول هرگونه آتش‌بس احتمالي است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1