تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۷
کد مطلب : ۴۷۱۴۸۹
به چه دلایلی ریشه کن شدن گروهک های تروریستی می‌تواند گامی مهم در جهت توسعه روابط اقتصادی و سیاسی ایران - پاکستان باشد؟

تاکید تهران – اسلام آباد بر همکاری های امنیتی

۰
تاکید تهران – اسلام آباد بر همکاری های امنیتی
کبنا ؛
پس از انهدام  مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق (شهر اربیل) و همچنین مقر تروریست‌های داعش در سوریه، این بار نوبت به  مقر مهم گروهک تروریستی جیش‎الظلم در خاک پاکستان رسید که توسط موشک ها و پهپادهای مهیب ایران منهدم شوند.
به گزارش کبنا نیوز روزنامه خراسان نوشت: آن‎طور که در خبرها آمده، منطقه هدف قرار گرفته منطقه‎ای به نام کوه سبز در استان بلوچستان پاکستان است که یکی از بزرگ‎ترین مقرهای گروهک جیش‎الظلم در آن قرار داشته است. جمهوری اسلامی در سالیان متمادی و در پی حوادث تروریستی  از طرف پاکستان، از این دولت خواسته بود که برای ایجاد امنیت پایدار در مرزهای مشترک، به اقدامات گروهک  های تروریستی همچون جیش الظلم و جندا... ، و اکنش نشان داده و با نا امنی ایجاد شده در مرزهای مشترک دو کشور مقابله کند. حوادث اخیر همچون راسک و کرمان اما نشان داد که دولت پاکستان آن طور که باید و شاید بنای مقابله با اقدامات این گروهک های تروریستی را نداشته و در نهایت اقدام نظامی علیه مرکز تروریست ها در منطقه در دستور کار جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. رویدادی که  با واکنش دولت پاکستان همراه شد و وزارت خارجه این کشور ضمن فراخواندن سفیر خود در ایران،از بازگشت سفیر ایران به اسلام آباد ممانعت کرد.  در عین حال وزیر خارجه پاکستان در واکنش روز گذشته خود اعلام کرد :«حمله ایران، بی دلیل و نقض منشور سازمان ملل متحد بود. پاکستان بر حق پاسخگویی خود به این اقدام ایران تاکید می‌کند. حمله ایران به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست. به ایران اطلاع دادیم که کلیه گفت‎وگوهای سطح بالا و سفرهای دوجانبه برنامه ریزی شده میان دو کشور را لغو کرده‌ایم.»  وزیر دفاع کشورمان نیز  در حاشیه نشست دولت و در جمع خبرنگاران به واکنش های پاکستان به طور غیر مستقیم اشاره و تاکید کرد :« در برابرهر نوع اقدامی که به نقض حقوق مردم ایران بینجامد، حتما عکس العمل نشان خواهیم داد و به شدت هم واکنش نشان می‌دهیم و هیچ محدودیتی هم قائل نیستیم.» واکنشی که در پی آن پای پکن نیز به این ماجرا باز شد و دولت چین از ایران و پاکستان خواست که خویشتنداری کنند و اقداماتی انجام ندهند که منجر به تشدید تنش‌ها شود.
تماس تلفنی  امیر عبداللهیان با همتای پاکستانی
پس از این اظهار نظر ها، شب گذشته اما تماس تلفی امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر خارجه پاکستان از شدت موضع‌گیری‌های اسلام آباد – تهران کاست و مقامات دو کشور بر همکاری های امنیتی تاکید کردند. به گزارش وزارت خارجه، امیرعبداللهیان  در این تماس با تاکید بر احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان اظهار کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ماست. رئیس دستگاه دیپلماسی، امنیت پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران خواند و تصریح کرد، جریان موسوم به جیش الظلم، گروهکی تروریستی است که علیه امنیت مشترک دو کشور اقدام می کند.  وزیر امور خارجه پاکستان نیز با اشاره به آرمان های مشترک دو کشور و سابقه ایران و پاکستان در دفاع از یکدیگر و نیز مبارزه با تروریسم تاکید کرد، امنیت ایران نیز امنیت پاکستان است و هرگاه تهدیدی در خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته، دولت پاکستان علیه آن اقدام کرده است. وی همچنین حوزه های فراوان همکاری دو کشور را برشمرد و از طرف ایرانی خواست تا اطلاعات مربوط به گروه های تروریستی در خاک پاکستان را در راستای همکاری های مشترک دو کشور در اختیار پاکستان قرار دهد.وی تاکید کرد، اسلام آباد انتظار دارد مقابله با گروه های تروریستی در پاکستان توسط نیروهای پاکستان انجام شود.شایان ذکر است اما  حملات موشکی به مقر جیش‎الظلم پس از آن انجام شد که هفته گذشته افراد مسلح به یک پاسگاه انتظامی در شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان حمله کردند که دست‌کم یک مامور مرزبانی ایران شهید شد. مسئولیت این حمله را گروه «جیش‎الظلم» برعهده گرفت. در ۲۴ آذرماه هم این گروه تروریستی با حمله به یک پاسگاه دیگر در شهر راسک، ۱۱ مرزبان نیروی انتظامی را شهید و ۶ تن را مجروح کرده بود. بنابراین، حملات موشکی سپاه پاسداران به مقرهای این گروه تروریستی، علاوه بر انتقام‌گیری خون شهدا نوعی هشدار به آن‎ها بود که هر گونه اقدامی علیه تمامیت ارضی ایران، با واکنش تندی مواجه خواهد شد.
فراخبر:
توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان در گرو امنیت پایدار مرزها
گروه تروریستی جیش‌الظلم یک گروه شبه‌نظامی در استان بلوچستان پاکستان است که با جمهوری اسلامی به مبارزه مسلحانه می‌پردازد. این گروه توسط کشورمان، ایالات متحده، ژاپن و نیوزلند به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده که مسئول چندین حمله و آدم‌ربایی علیه افراد نظامی و غیرنظامی ایرانی است. این گروه تروریستی  پس از نابودی جندا...، با سازمان‌دهی تشکیلات و برخی از اعضای آن، شروع به فعالیت و اعلام موجودیت کرد و رهبری این گروه را «صلاح‌الدین فاروقی» به عهده دارد. این گروه تروریستی از جمله حامیان جبهه تروریست‌ها در سوریه است و یکی از دلایل اقدامات خود علیه ایران را حمایت از معارضان دولت سوریه اعلام کرده‌ است. این گروه همچنین به بهانه دفاع از حقوق اهل‎سنت بلوچستان ایران، عملاً خط تجزیه‎طلبی و جنگ با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و ایجاد تفرقه مذهبی را دنبال می‌کند. آن طور که برخی از خبرگزاری ها گزارش کرده‎اند، حکومت مرکزی پاکستان کنترل کاملی بر منطقه کوهستانی کوه سبز که این تروریست‎ها در آن فعالیت می‌کنند، ندارد و ازاین‎رو گروه‌های تروریستی از خلأ موجود برای ایجاد پایگاه‎های آموزشی، تدارکاتی و ساخت تجهیزات تروریستی استفاده می‌کنند.
منافع ایران و پاکستان در مقابله با گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک و همچنین در سطح منطقه‎ای همپوشانی زیادی دارد و همین موضوع، همکاری‌های دوجانبه را برای مواجهه با عوامل ناامنی در منطقه و جلوگیری از اشاعه تروریسم اجتناب‌ناپذیر کرده است. مقامات دو کشور همسایه در سال‎های اخیر بارها موافقت خود را برای مقابله با تهدیدات تروریستی ناشی از مرزهای پاکستان و افغانستان اعلام کرده‌اند. ایران و پاکستان در سال 1393 موافقت‌نامه همکاری امنیتی را امضا کردند که تبادل اطلاعات، مقابله با قاچاق مواد مخدر، پیشگیری از تروریسم و مقابله با گروه‎های تروریستی از جمله بندهای مهم این توافقنامه بود.در ادامه این همکاری‎های امنیتی در مهرماه 1400 هم سرلشکر علی باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به اسلام آباد سفر کرد و با مقامات امنیتی پاکستان درباره موضوعات منطقه‌ای و تهدیدات امنیتی در مرزهای دو کشور گفت‎وگو کرد. در مردادماه گذشته هم در دیدار بین وزرای خارجه ایران و پاکستان، دوطرف اعلام کردند که مصمم هستند از امنیتی ماندن مرزها فاصله بگیرند و مرزها را به مرزهای تجاری و اقتصادی مبدل کنند.
در ادبیات توسعه، امنیت زیرساخت اولیه و اصلی پیشرفت اقتصادی درنظر گرفته می‌شود. بر همین اساس چنان‎چه مرزهای ایران و پاکستان ثبات و امنیت داشته باشد، دوطرف می‌توانند سطح روابط تجاری را توسعه دهند که به رشد و رونق استان‌های مرزی هم کمک شایانی خواهد کرد. یکی از اقدامات اقتصادی که در سال‎های اخیر در کانون توجه مقامات تهران و اسلام آباد قرار گرفته، توسعه بازارچه‌های مرزی است که در دیدار امیرعبداللهیان با نخست وزیر موقت پاکستان هم بر آن تاکید شد. احداث این بازارچه‌های محلی زمانی می‌تواند محقق شود که تهدیدات گروه‌های تروریستی در مرزهای دو کشور از میان برود. در سیستان و بلوچستان برخی گروهک‌های ناراضی و همیشه مدعی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند و تنها راه چاره را دست بردن به سلاح و کشتن هموطنان خود می‌دانند، فعال هستند و در صورت گشایش اقتصادی و کاهش فقر در این مناطق، گرایش جوانان افراطی به سمت گروه‌های تروریستی هم از بین خواهد رفت. نبود امنیت در کشورهای پاکستان و افغانستان بزرگ‎ترین مانع رشد و شکوفایی اقتصادی این کشورها بوده و مرزهای شرقی ایران هم از گزند این تهدیدات در امان نمانده است؛ بنابراین رهبران پاکستان باید اهتمام ویژه‌ای را برای مقابله با گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک به خرج دهند تا با برقراری ثبات و امنیت، شاهد رونق تجاری در بین کشورهای منطقه باشیم. ایران و پاکستان علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، می‌توانند سطح مناسبات امنیتی را در چارچوب سازمان‎های منطقه‌ای ازجمله شانگهای و اکو تقویت کنند. تروریسم فصل مشترک تهدیدات امنیتی علیه ایران و پاکستان است که غیرنظامیان و نیروهای امنیتی زیادی از دو کشور قربانی جنایات گروه‌های تروریستی شده‌اند و تا زمانی که این گروه‌ها در مرزهای دو کشور نفس می‌کشند، رسیدن به امنیت و صلح و پیشرفت رویایی دست‎نیافتنی خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1