کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

نگرانی مردم بابت کمبود دارو در داروخانه‌ها و بیمارستان‌‌ها / معاون دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: خرید دارو به دلیل بدهی به شرکت‌های پخش دچار اختلال است / شیر «نان» موجود است / سه ماه است که هیچ پولی از دانشگاه علوم پزشکی برای خرید دارو به معاونت غذا و دارو داده نشده

23 دی 1402 ساعت 9:27

چندین ماه است که کمبود دارو در داروخانه و مراکز درمانی یاسوج وجود دارد و مردم از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خواستار رسیدگی به وضعیت هستند.


چندین ماه است که کمبود دارو در داروخانه و مراکز درمانی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و مردم از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خواستار رسیدگی به وضعیت هستند.
به گزارش کبنانیوز، کمبود دارو از اوایل سال ۱۴۰۲ در برخی از استان‌های کشور موجب انتقاد و اعتراض مردم شد، از طرفی در کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج نیز این وضعیت وجود داشته است. با وجودی که در سطح سیاست‌های کشوری، مقام معظم رهبری بر روی موضوع جوانی جمعیت تأکید داشتند، اما متأسفانه شیر خشک‌هایی مثل نان ۱، ۲، ۳، شیرخشک ببلاک، شیر خشک آپتامیل در داروخانه‌های یاسوج دچار کمبود است.
از طرفی دارو‌هایی مثل ویال هیدروکورتیزون، ویال آلبومین، آمپول ب کمپلکس، ویال ایمنوگلوبولین، ویال آمینودارون، آمپول ویتأمین سی، آمپول دیفن هیدرامین، اسپری‌های تنفسی، آمپول اپی نفرین، و دارو‌های بیماران صعب العلاج در برخی بیمارستان‌های شهر یاسوج و استان با کمبود مواجه هستند.
متأسفانه گزارش‌ها حاکی از آن است که خیلی از مردم به خاطر فوریت و لزوم مصرف دارو‌ها به استان‌های هم جوار سفر کنند و دارو‌های خود را تهیه کنند که همین سفر‌ها امنیت افراد را به خطر می‌اندازد و هزینه‌های گزافی را به آنان متحمل می‌کند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفت و گو با خبرنگار کبنانیوز به تشریح چرایی کمبود دارو در برخی بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها پرداخت و گفت: سه ماه است که هیچ پولی از سوی دانشگاه علوم پزشکی برای خرید دارو به معاونت غذا و دارو نیامده است.
رحمت‌الله افشار اظهار کرد: داروخانه‌ها خرید کردن با خودشان است و اگر داروخانه دارویی را ندارد، یا به دلیل مشکل مالی است یا سهل‌انگاری است که از شرکت‌ها دارو خریداری نکرده است. اما در رابطه با شیرخشک نان ۱ و ۲ و ۳ مشکلی نیست، و همیشه در داروخانه‌ها وجود دارد، فقط ممکن است امروز تمام شود و فردا صبح شرکت دوباره توزیع کند، در رابطه با شیرخشک مشکل آنچنانی نداریم بعضی از کمبود‌ها روی شیر‌های وارداتی است که دست ما نیست.
افشار بیان کرد: شیر یارانه‌ای را شرکت البرز در اهواز و شیراز به مدت یک هفته در انبار داشتند و کلید توزیع را سازمان نمی‌داد، چون باید کلید توزیع به آن‌ها داده شود، متأسفانه اشکالات این چنینی گاهی به وجود می‌آید.
افشار اظهار کرد: الان در بیمارستان‌ها کمبود دارو‌های بیمارستانی را داریم، مثلاً برای بیماران آی‌وی‌آی‌جی، دست به دامان بخش خصوصی شده‌ایم، چون داروخانه‌های بیمارستان‌های ما بلاک هستند و نمی‌توانند دارو خریداری کنند، شرکت دارو نمی‌دهد و فقط نقدی دارو می‌دهد، برای همین از داروخانه‌های بخش خصوصی خواسته‌ایم دارو تهیه کنند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با این وضعیت ممکن است بحران داشته باشیم، سه ماه است به دلیل اینکه بیمارستان‌ها درآمد و پولی نداشتند، هیچ پولی به سازمان غذا و دارو نداده‌اند، در واقع بیمارستان‌ها از موجودی قبلی دارند استفاده می‌کنند‌.
وی در خصوص نبود دارو‌هایی مثل دیفن هیدرامین، آمپول اپی نفرین، گفت: به دلیل مشکلاتی که بیمارستان‌ها داشتند، از بیمارستان‌ها پولی کسر نکردند که ما بتوانیم دارو خریداری کنیم، و از ذخیره قبلی دارو استفاده می‌کردند.
وی تصریح کرد: دیفن هیدرامین داروی عادی است و همه داروخانه‌ها این دارو را دارند، اما آدرنالین داروی بیمارستانی است که ذخیره داریم، متأسفانه گاهی سهل انگاری خود بیمارستان‌ها است که دارو نمی‌برند.  
افشار افزود: بیمارستان شهید بهشتی در خرید و اخذ دارو خیلی فعال است ولی به دلیل بدهی قبلی بلاک هستند، داروخانه درآمد داشته، ولی درآمد داروخانه را بیمارستان برنگردانده، به همین دلیل نتوانسته‌اند دارو خرید کنند، خرید دارو به دلیل بدهی به شرکت‌های پخش دچار اختلال است.
به گزارش کبنا، اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که مسئولان غذا و دارو در استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص دریافت سهمیه دارویی استان کوتاهی‌های دارند. مسئولان مربوطه باید بتوانند سهم داروی استان را از استان فارس بگیرند.
بعضی مدیران غذا و دارو استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها مدیریت در این جایگاه، به نظر می‌رسد، هنوز توانایی لازم را در نظارت و تهیه داروی موردنیاز استان را ندارند.


کد مطلب: 471297

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/471297/نگرانی-مردم-بابت-کمبود-دارو-داروخانه-ها-بیمارستان-ها-معاون-دانشگاه-علوم-پزشکی-یاسوج-خرید-دلیل-بدهی-شرکت-های-پخش-دچار-اختلال-شیر-نان-موجود-سه-ماه-هیچ-پولی-معاونت-غذا-داده-نشده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1