تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : ۴۷۰۷۷۰
استاد علوم سیاسی دانشگاه یاسوج در گفت و گو با کبنانیوز:

شاهد ایجاد نوعی «انقلاب انتظارات» در فضای انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم/ رسانه‌ها باید مانع از تقلیل یک رویداد ملی به یک نزاع خانوادگی و قبیله‌ای شوند/ وعده‌های غیرواقعی و عدم انجام این وعده‌ها سبب تک دوره‌ای شدن عمر نمایندگان شده است/ عدول نمایندگان از وظایف اصلی‌شان انحراف از مسیر اصلی و قانون بوده است

۲
۱
شاهد ایجاد نوعی «انقلاب انتظارات» در فضای انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم/ رسانه‌ها باید مانع از تقلیل یک رویداد ملی به یک نزاع خانوادگی و قبیله‌ای شوند/ وعده‌های غیرواقعی و عدم انجام این وعده‌ها سبب تک دوره‌ای شدن عمر نمایندگان شده است/ عدول نمایندگان از وظایف اصلی‌شان انحراف از مسیر اصلی و قانون بوده است
کبنا ؛با وجود ایجاد جو انتخاباتی در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد جای خالی نخبگان و تحلیل‌های دانشگاهی در این فضا کاملاً احساس می‌شود. هر چند هیاهوی تبلیغاتی و تبلیغات کاذب موجب سلب این فرصت شده است اما این موارد دلیلی بر سکوت دانشگاه و از طرفی تعامل رسانه و دانشگاه نیست. به همین علت این پایگاه اطلاع‌رسانی و تحلیلی قصد دارد در مدت باقی مانده تا انتخابات به گفت و گو با صاحب‌نظران و اهالی دانشگاه اقدام کند و به نقد و آسیب‌شناسی این مسأله بپردازد. در اولین گفت و گو سراغ حمداله اکوانی، استاد علوم سیاسی دانشگاه یاسوج و از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه رسانه در استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم که ماحصل گفت و گوی کبنا نیوز با این استاد دانشگاه در ادامه می‌آید.
استاد علوم سیاسی دانشگاه یاسوج در پاسخ به این سؤال که دلیل ارایه شعار‌ها وعده‌های عجیب و بعضاً غیر واقعی نامزد‌ها و در ادامه فراموشی این وعده‌ها و در عین حال عدم مطالبه‌گری مردم چیست و چه عواملی سبب شیفت انتخابات و رقابت‌های سیاسی به سمت جلسات و دعوت‌های خانوادگی و تقابلات جزیی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد شده است؟  این پرسش را یک پرسش محوری خواند و گفت: دلیل اصلی بروز چنین وضعیتی در کشور و خاصه در استان کهگیلویه و بویراحمد چیزی است که من نام آنرا «جابجایی نقش‌ها و کارکردها» می‌نامم و اگر دقت کنیم هم در قانون اساسی و هم رویه‌ای که در دهه‌های پیش حاکم بوده است و هم تأکیدات و توصیه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بر تفکیک قوا تأکید شده است.
اکوانی با اشاره به عدول برخی نمایندگان مجلس از وظایف نمایندگی‌شان بویژه در کهگیلویه و بویراحمد و ایفاء نقش مجری‌گری؛ دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را بعنوان وظایف نمایندگان عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه هیچ گونه انجام وظیفه‌ای در این دو موضوع از سوی مجلس و بویژه نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس ندیده‌ایم و بعضاً نمایندگان استان اثرگذار نبوده‌اند و هر چه از کنش‌گری ملی فاصله گرفته‌اند نگاهشان معطوف به میدان فعالیت‌های محلی بوده است و با مداخله در حوزه اجرا وظایفی بر عهده گرفتند که کارشان نبوده است و نوعی انحراف از مسیر اصلی بوده است.
وی حرص و ولع برای تکرار دوره نمایندگی از سوی بعضی از نمایندگان را یک آفت خطرناک خواند و گفت: از آنجا که نمایندگان در سطح ملی و ادای وظایف نمایندگی‌شان ضعیف عمل می‌کنند و از طرفی علاقه‌مند به تکرار و حفظ نمایندگی خود هستند اقدام به شکل‌دهی جمعی از وفاداران می‌کنند که برای تأمین و تقویت این وفاداران راهی جز استفاده از منابع حوزه اجرا برای تولید و تقویت این وفاداران ندارند و منابع نیز پاسخگوی نیاز این گروه نیست و در عین حال منابعی که متعلق به حوزه اجرا و همه مردم است توسط برخی نمایندگان با اعمال فشار و استفاده از برخی ابزار‌های نمایندگان از جمله تهدید به استیضاح به سمت یک گروه محدود به شکل رانت هدایت می‌شود.
استاد علوم سیاسی دانشگاه یاسوج و رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تأکید بر نقش مردم در جلوگیری از تداوم این وضعیت، قصور و کوتاهی مردم در این موضوع را یادآور شد و تصریح داشت: مردم باید نسبت به وظیفه نماینده آگاهی داشته باشند و بدانند که وظیفه نماینده مداخله مستقیم در توزیع منابع نیست و هیچ نماینده‌ای قادر به پاسخگویی و اجابت وعده‌های رنگارنگی که برای کسب رای داده است نمی‌باشد و تنها شاید بتواند بصورت مقطعی برخی را پاسخ دهد که آسیب اصلی و انحراف در تمرکز بر پروژه‌های عمومی و زیرساختی نیز از همین رفتار می‌آید و چالش‌های امروز استان در حوزه‌های مختلف نیز ناشی از همین مداخلات است.

اکوانی آگاهی مردم از نقش نهاد‌ها و بویژه نمایندگان مجلس را نوعی مقاومت و نیاز در مقابل تبلیغات سیاسی دانست و با انتقاد صریح از تبلیغات کاذب در فضای انتخاباتی، گفت: تبلیغات اجتناب ناپذیر است و توصیه‌بردار نمی‌باشد ولی واقعیت آن است این تبلیغات نوعی تبلیغات کاذب است و هیچ نسبتی با اصل اطلاع‌رسانی در انتخابات ندارد.
وی نقش نهاد‌های نظارتی در کنترل و برخورد با شرایط فعلی و عدول نمایندگان از نقش‌های خود را یکی دیگر از راه حل‌های شرایط فعلی در کشور عنوان کرد و بیان داشت: مکانیزم‌های لازم چه در مجلس و چه در قوه قضاییه برای برخورد با این کژکاری‌ها و دخالت‌ها وجود دارد و می‌تواند مؤثر باشد.
کارشناس رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد آگاهی بخشی رسانه‌ای را با عنوان رسانه واسط میان مردم و نهاد‌های مختلف به عنوان نکته راهگشای سوم در این شرایط عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها با اخطار و هشدار بلادرنگ نسبت به جابجایی نقش‌ها می‌توانند مانع از شکل‌گیری چالش‌های فعلی و ایجاد بحران در دراز مدت شوند.
وی با گریز به اصل تبلیغات و ذات رقابت‌های انتخاباتی و پرهیز از رقابت‌های کاذب ادامه داد: بهتر و اصل بر آن است نامزد‌ها مردم را به ارزش‌ها آگاه و دعوت کنند و منافع ملی را بر منافع محفلی و محدود ترجیح دهند که در غیر این صورت و ایجاد انتظارات غیرواقعی و خارج از توان منابع، آسیب اساسی در وهله اول به اعتماد عمومی وارد می‌شود و در ادامه کار را برای خود نمایندگان سخت می‌کند و یکی از دلایل تک دوره‌ای شدن بعضی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تک کرسی یقیناً همین موضوع است.
اکوانی ایجاد نوعی «انقلاب انتظارات» از سوی برخی نمایندگان را نتیجه عدم فهم و درک درست از مقوله نمایندگی خواند و در پایان تأکید کرد: باید اجازه دهیم حوزه اجرا کار خودش را انجام دهد و این موضوع به درجه‌ای مهم و دارای اهمیت بوده است که بار‌ها مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشته‌اند و در نهایت نیز باید مجدد یادآوری کنم که آگاهی بخشی از طریق رسانه و خودآکاهی مردم شروط اصلی برای تغییر این وضعیت هستند و رسانه‌ها نیز باید مراقب باشند در این دام نیفتند و مانع از تقلیل یک رویداد ملی و مهم به یک نزاع خانوادگی و قبیله‌ای شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

قانون
Iran, Islamic Republic of
سلام متاسفانه کسانی در حوزه اجرا دخالت می کنند که اصلا وظیفه شان نیست این سهمیه های که برای بعضی قائلند از کجا و طبق کدام قانون آمده؟!!!!!!!!!!!!! حالا نمایندگان مردم به جای خودشان. چون مردم از نمایندگانشان انتظار و خواسته دارند
تازه هر چه استاندار استان توی سر می زند و می گوید نمایندگان هیچ دخالتی ندارند کو گوش شنوا؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
میلاد
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد اکوانی عزیز
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان از محکومیت بیش از ۹۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان یک نگله موتور ...
1