تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۴۷۰۰۸۱
یادداشت؛

قاضی ایده‌آل

۲
۵
قاضی ایده‌آل
کبنا ؛مسلم خوبانی - به منظور شناسایی ویژگی‌های اساسی یک قاضی‌ایده ال لازم است چگونگی تکامل و تطوّر فضیلت‌های قضایی را در بستر تاریخ مورد بازبینی قرار داد. همچنین می‌توان با آگاهی از نقش‌ها و مسئولیت‌های کنونی قضات و از طرفی بازبینی آرمان‌های مرتبط با فضیلت‌های قضایی را، اساسی‌ترین ارزش‌ها دانست که یک قاضی باید در سیستم حقوقی دارا باشد.
بنابراین شایان ذکر است که یافته‌های این نگارش با عنایت به دانش حاصل از منابع بررسی شده و ترجیحات و نظرات شخصی نگارنده بیان شده است.
اساساً ما بر این باور هستیم که اخلاق خوب به معنای خوب بودن است و رعایت اصول اخلاقی است که سبب مطرح شدن قضات شایسته می‌شود. از این رو مراد نگارنده از نگارش حاضر، معرفت علمی و آگاهی نسبت به یکی از قضات خوب کشور جناب آقای دکتر محمد رضا سیاهپور که فرزند پر افتخار استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد است.
ایشان از نظر دانش اجتماعی و حقوقی نسبت به مسائل و دغدغه‌های جامعه امروزی، بسیار عالی عمل نموده‌اند. به طوری که یکی از فضیلت‌های یک قاضی خوب، درک و فهم درستی از مسائل و پیچیدگی‌های جامعه امروزی از نظر رفتارشناسی است.
از سوی دیگر وی با داشتن مهارت‌های ارتباطی شفاهی و کتبی در ارتباط با ارباب رجوع‌ها و همکاران، که از اهمیت بالایی برخوردار است، توانسته سبب تسهیل رویه کاری و خدمت به محرومین و مستضعفین شود.
ایشان با دقت در مهارت‌های مدیریت زمان و مهارت‌های حل المسائلی و استنباطی و قاطعیت و همدلی و خلاقیت توانسته است با برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت مؤثر در روند رسیدگی به پرونده‌ها و تعیین اولویت‌ها در سطح بالایی به رویه و روند‌های قضایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک نماید.
از طرفی دیگر تدریس و حضور فعال در دانشگاه علوم قضایی و دعوت‌ایشان در سلسله نشست‌های تحلیل و نقد آراء قضایی، موید موضوع می‌باشد که تأثیر ان قطعاً در میزان دانش و مهارت دانشجویان نمایان است.
سخن آخر، آقای سیاهپور مدافع خستگی ناپذیر عدالت با اصل استقلال و بی‌طرفی و سهیم شدن در احساسات دیگران و رویکردی منعطف و تفکری خلاق توانسته است تا حدود زیادی مشکلات مردم را برطرف نماید و یک شخصیت کاریزما و یک قاضی‌ایده‌آل در نظر عموم باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علیرضا
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر سیاهپور
مرد خستگی ناپذیر، پاک و مدافع
ستون استان کهگیلویه و بویراحمد و آبروی استان


خدا قوت
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر سیاهپور از استان ما نیز افتخار بزرگی هست برای همه استان ما
ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، گفت: ادغام رشته‌های شاخه نظری در حال بررسی کارشناسی ...
زخم کهنه تورم

زخم کهنه تورم

تورم دو‌رقمی سال‌های زیادی از نیم‌قرن گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته و گاه ایران را ...
متهمان چای «دبش» کجایند؟

متهمان چای «دبش» کجایند؟

در جدول پیوست مشخص است که میزان ارز اختصاص یافته به گروه صنعتی دبش طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ...
1