تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۴۶۹۸۸۳
تاثیر طلای جهانی در بازار داخلی؛

موتور سکه و طلا روشن شد؟ / خواب زمستانی دلار در زمان یکه‌تازی طلا

۰
موتور سکه و طلا روشن شد؟ / خواب زمستانی دلار در زمان یکه‌تازی طلا
کبنا ؛ قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار در دهه اول آذر امسال از کف محدوده دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به سمت مرز دو میلیون و ۵۰۰ حرکت کرد و دست‌آخر در جایگاه دو میلیون و ۴۸۱ هزار تومان به کار خود خاتمه داد.
به گزارش کبنا؛ افزایش قیمت طلا این دفعه ارتباطی به دلار و وضعیت بازار ارز ندارد و تقریبا همه‌چیز تحت‌تاثیر نرخ انس قرار گرفته است. قیمت انس طلا در این مدت با عبور از مرز دو هزار دلار به بالاترین سطح شش ماهه صعود کرده و حالا به تبع آن سکه امامی به جای کانال ۲۸ میلیون در نیمه محدوده ۲۹ میلیون معامله می‌‎شود.
قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار؛ دو میلیون و ۴۸۱

قیمت طلا ۱۸ عیار عصر پنجشنبه نهم آذر همزمان با آخرین خریدوفروش‌های بازار به دو میلیون و ۴۸۱ هزار تومان رسید. رقمی که رشد ۶۷ هزار تومانی یا به عبارت دیگر ۲.۷ درصدی قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار را ظرف دهه ابتدایی آذر نشان می‌دهد.
طلا ۱۸ عیار درحالی به مسیر صعودی پا گذاشته که از اول آذر امسال نرخ دلار افت وخیز چشمگیری نداشته و اسکناس آمریکایی کماکان به محدوده ۵۰ هزار تومان چسبیده است. انس جهانی، اما که بعد دلار، دومین فاکتور مهم در بالاوپایین شدن قیمت طلا در کشورمان است، ظرف همین مدت موفق به عبور از مرز دو هزار دلار شده است. طلای جهانی حالا در بالاترین سطح شش ماهه خودش قرار دارد و تاثیر آن در روند سکه‌های طلا هم به چشم می‌آید.
سکه امامی؛ ۲۹ میلیون و ۴۱۵
قیمت سکه امامی یا همان تمام سکه بهار آزادی طرح جدید عصر پنجشنبه نهم آذر به ۲۹ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان رسید. سکه امامی به این ترتیب درمقایسه با روز چهارشنبه ۶۰ هزار تومان گران شد، اما وقتی به اولین روز معاملاتی آذر امسال نگاه می‌کنیم متوجه رشد ۵۶۶ هزار تومانی می‌شویم که معادل افزایش تقریبا دو درصدی است.
سکه امامی اول آذر امسال در محدوده ۲۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته می‌شد و حالا نسبت به کف قیمت خودش در سال جاری دو میلیون و ۱۶۴ هزار تومان گران شده است.
سکه تمام بهار آزادی؛ ۲۶ میلیون
سکه تمام بهار آزادی که برای معامله گران و صراف‌ها بیشتر به اسم تمام‌سکه طرح قدیم شناخته می‌شود در حدفاصل ۹ روزی که از آذر امسال گذشت، از نیمه کانال ۲۵ میلیون به بالای مرز ۲۶ میلیون نقل مکان کرد.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم عصر پنجشنبه نهم آذر به شکل تکفروشی ۲۶ میلیون و هفت هزار تومان فروخته شد. همین سکه اولین روز معاملاتی آذر امسال ۲۵ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان ارزش داشت. یعنی همزمان با تحرکات انس جهانی، کمی بیش از نیم میلیون تومان به نرخ فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم اضافه شده که دقیقا مثل داستان سکه امامی به معنی رشد دو درصدی است.
موتور سکه و طلا روشن شد؟ربع‌سکه بهار آزادی در دهه اول آذر امسال بیشترین میزان رشد قیمت بین انواع سکه‌های طلا را تجربه کرده است   
نیم‌سکه بهار آزادی؛ ۱۵ میلیون و ۵۱۰
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی درحال حاضر نسبت به کمترین سطحش در سال جاری ۶۴۰ هزار تومان بیشتر است. آن زمان یعنی اوایل مهرماه هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان فروخته می‌شد، اما همزمان با آخرین خریدوفروش‌های عصر پنجشنبه نهم آذر نیم سکه در نیمه کانال ۱۵ میلیون حضور داشت.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی درحالی به ۱۵ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرده که اگر اولین روز آذر امسال به قصد خرید نیم سکه سراغ صراف‌ها می‌رفتید، از شما نهایتا ۱۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان دریافت می‌کردند.
ربع سکه بهار آزادی؛ ۱۰ میلیون و ۴۹۰
ربع‌سکه بهار آزادی در ۹ روز ابتدایی آذر امسال بیشترین رشد قیمت را در بازار طلا و سکه تجربه کرده است؛ حدود ۳.۵ درصد. قیمت ربع‌سکه بهار آزادی در این مدت از ۱۰ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان تبدیل شد و دقیقا ۳۵۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرد.
ربع سکه بهار آزادی دهه ابتدایی مهرماه امسال تا زیر مرز ۱۰ میلیون پایین آمده بود، اما الان در نیمه کانال ۱۰ میلیون معامله می‌شود و از ابتدای آذر امسال حرکت صعودی جدیدی را شروع کرده است.
سکه گرمی؛ پنج میلیون و ۸۷۵
سکه گرمی که ارزان‌ترین قطعه در یبن سکه هاست، عصر پنجشنبه نهم آذر پنج میلیون و ۸۷۵ هزار تومان به فروش رسید. سکه گرمی با این اوصاف درمقایسه با اولین روز آذر امسال ۱۰۵ هزار تومان گران شده است که می‌توانیم این افزایش قیمت را تقریبا معادل دو درصد بدانیم.
سکه گرمی در نیمه ابتدایی آبان امسال تا محدوده پنج میلیون و ۶۷۰ هزار تومان هم پایین رفته بود، اما الان درمقایسه با آن روز‌ها تقرییا ۲۰۰ هزار تومان بیشتر فروخته می‌شود.
تاثیر طلای جهانی در بازار داخلی
نرخ طلا، سکه، انس و دلار ابتدای آذر 9 آذر
هر گرم طلا 18 عیار دو میلیون و 414 هزار تومان دو میلیون و 481 هزار تومان
سکه امامی 28 میلیون و 849 هزار تومان 29 میلیون و 415 هزار تومان
سکه تمام‌بهار آزادی 25 میلیون و 486 هزار تومان 26 میلیون و هفت هزار تومان
نیم‌سکه بهار آزادی 15 میلیون و 160 هزار تومان 15 میلیون و 160 هزار تومان
ربع‌سکه بهار آزادی 10 میلیون و 140 هزار تومان 10 میلیون و 490 هزار تومان
سکه گرمی پنج میلیون و 770 هزار تومان پنج میلیون و 875 هزار تومان
انس جهانی هزار و 990 دلار دو هزار و 37 دلار
دلار 50 هزار و 170 تومان 50 هزار و 540 تومان

خواب زمستانی دلار در زمان یکه‌تازی طلا
 در شرایطی که بازار دلار در رکود است، انس طلا صعودی شده و طلای آبشده، در میدان رقابت بازدهی بازار ارز و طلا یکه تازی می کند.

بازار ارز و طلا در این هفته در روز پنجشنبه همان‌جایی ایستاد که در مدت مشابه هفته‌ قبل ایستاده بود.
بانک مرکزی با واردات خودروی برقی موافقت کرده‌ است، اداره انرژی آمریکا اعلام کرده ایران به سومین تولیدکننده نفت اوپک تبدیل شده که جریان مناسب درآمد نفتی کشور را تایید می‌کند. میزان خروج سرمایه از کشور تعدیل شده و بازارساز تاکنون توانسته تقاضای ژانویه را مدیرت کرده و از اثر آن بر بازارها بکاهد.
قیمت دلار در آخرین روز دو هفته متوالی در یک محدوده ایستاد و بازدهی دلار را در این هفته صفر کرد، از نظر فنی در حال حاضر دلار تهران روی حمایت خط تنکانسن قرار گرفته و در صورتی که این حمایت را نیز بشکند کار افزایشی‌های بازار سخت خواهد شد.
وضعیت تعادل در بازار ارز
میانگین حباب درهم در این هفته افزایش یافت و در محدوده ۳۶۰ تومان قرار گرفت، میانگین حباب درهم در بازه ماهانه نیز در محدوده ۳۲۰ تومان قرار دارد که نشان می‌دهد بازار ارز در این هفته آرام است و محدوده‌های فعلی بازار ارز، محدوده تعادلی بازار در حال حاضر است.
IMG_20231201_110102_058
حباب درهم فاصله زیادی تا سقف و کف خود دارد و با توجه به آنکه درهم نقش مهمی در تعیین قیمت دلار علی‌الخصوص همزمان با تقاضای ژانویه دارد، تثبیت درهم در کف حمایتی می تواند به معنای ثبات در بازار باشد.
در حال حاضر محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان حمایت معتبر درهم است و محدوده ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان مقاومت مهم درهم است که می توانند مسیر صعودی یا نزولی دلار را تعیین تکلیف کنند.
اونس به داد طلا و سکه رسید
تحلیلگران پیش بینی می‌کنند احتمالا فدرال رزرو سیاست‌های انقباضی را تشدید نکند و وضعیت اونس جهانی طلا در سایه جنگ بهتر شد.
همین مسئله شرایط را برای خریداران انس جهانی طلا بهتر کرد و اونس طلا در این هفته بالای کانال ۲۰۰۰ دلاری معامله شد. در سایه افزایش قیمت انس، سکه امامی و طلای آب شده افزایش یافتند، ولی رشد طلای آب‌شده بیشتر از سکه امامی بود که دلیل آن وجود حباب در معاملات سکه هست. بازدهی طلای آب‌شده به ۱.۶۶ درصد در هفته جاری رسید ولی دارندگان سکه تنها رشد ۰.۸۶ درصدی را ثبت کردند.
اگرچه رشد سکه در این هفته از طلای آب شده کمتر بود ولی حباب سکه تعدیل شده، حباب سکه امامی در این هفته یک رکورد شکست و کمترین حباب را در بازه شش ماهه در روز سه‌شنبه ثبت کرد.
IMG_20231201_110107_995

 میانگین هفتگی حباب سکه نیز در محدوده ۱۷.۱۹ درصد قرار گرفت که نشان دهنده رکود و نبود هیجان در این بازار است.
در حال حاضر هر مثقال طلای آب شده ۱۰ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان است و مقاومت مهم محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را شکسته است.طلا بالای مقاومت ابر ایچی کومو قرار دارد .
از نظر تکنیکال نیز مهمترین مقاومت سکه امامی محدوده ۲۹ میلیون و پانصد هزار تومان است، تحلیلگران معتقد هستند در روزهای رکودی دلار، همه‌چیز برای بازار طلای داخل به انس جهانی بستگی دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1